BOBATH KONCEPT- NDT V DĚTSKÉ REHABILITACI

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Inovační kurz pro sanitáře
Advertisements

Rehabilitace u CMP Zdeňka Dvořáková.
Fyzioterapie u SMA zásady cvičení osob s SMA poznatky z praxe
VY_32_INOVACE_TMM24860BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
ROZDĚLENÍ MOTORIKY Volní pohyby - komplexní, cílené a účelné pohyby
Senzomotorika prevence proti zranění, návrat po zranění, rozvoj koordinace, posilovací cvičení … Zásady: chodidlo (a) stojné musí být vždy mírně nakloněné.
Obratnostní schopnosti
Strečink Je možné provádět denně před i okamžitě po tréninku nejméně však 3x týdně nejlépe 2-3 hodiny po posledním tréninku dne (svaly již nejsou tak zakyselené.
Bc. Hana Kafková Rehabilitační oddělení KN Liberec a.s.
TRÉNINK KOORDINAČNÍCH SCHOPNOSTÍ
Rehabilitační postupy u CMT
Doc.PhDr. Blanka Hošková,CSc UK FTVS
Respirační handling u novorozenců, kojenců a batolat
Následná a akutní rehabilitace po CMP
C licence FAČR Biomedicínské aspekty pohybových aktivit.
PŘEDZÁVODNÍ OBDOBÍ KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI 2011
Liga vozíčkářů Žijte podle svých představ, podpoříme vás.
Přednáška č. 2 Kinezioterapie v kontextu rehabilitace, dělení kinezioterapie, metody kinezioterapie.
Polohování v akutní rehabilitaci
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Rehabilitace spastické parézy
Atletická průprava pro canicross
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Možnosti léčebné tělesné výchovy u pacientů s dědičnou neuropatií
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Regulace úzkosti ve sportu
POHYBLIVOST MICHAL LEHNERT.
Přednáška č. 3 Krátkodobý a dlouhodobý rehabilitační plán,stavba cvičební jednotky,metodické zásady kinezioterapie.
Centrální nervový systém
MOŽNOSTI RHC U PORANĚNÍ MOZKU
ROZVOJ POHYBOVÝCH SCHOPNOSTÍ
Překlad: PhDr. Jan Kuneš
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
HISTORIE A VÝVOJ TERAPEUTICKÝCH KONCEPTŮ U CENTRÁLNÍCH NEUROLOGICKÝCH PORUCH * SOUČASNÝ TERAPEUTICKÝ PŘÍSTUP Bc. Hana Kafková.
DMO Olga Bürgerová.
SENZOMOTORICKÉ UČENÍ KŘIVKY ČINITELÉ FÁZE.
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Hlasová hygiena Prevence vzniku hlasových vad
HIPOTERAPIE A CANISTERAPIE
Dětský aerobik Pod pojmem dětský aerobik rozumíme rozmanitá cvičení za hudebního doprovodu, která vycházejí především z aerobiku pro dospělé, ale také.
Znamená zvedání a přenášení věcí pomocí vašich rukou nebo fyzické námahy Je třeba se naučit správnému zvedání a přenášení věcí jako prevence úrazů a zranění.
Mgr. Eliška Geržová FN Motol. ONEMOCNĚNÍ CHARCOT – MARIE – TOOTH řazeno mezi dědičné neuropatie postižení nervového systému - nejčastěji periferní části.
Motorické schopnosti.
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Konzervativní léčba hlasových poruch 69. kongres ORL Plzeň Radan Havlík AUDIO-Fon centr Brno.
Plavání ve zdravotně orientovaných pohybových programech Lekce č. 27 Irena Čechovská, červen 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
Možnosti a přínosy rehabilitace u pacientů s roztroušenou sklerózou Prim. MUDr. Martina Kövári Klinika rehabilitace a tělovýchovného lékařství 2. LF UK.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Koncept bazální stimulace
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
Fyziatricko – rehabilitační oddělení Nemocnice Břeclav, p.o.
Moderní úderová technika
Akrobatická příprava Akrobatickou přípravu dělíme na: Zpevňovací
Hodina pohybu navíc - Ragby
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
Bezpečná manipulace s pacientem Polohování imobilního pacienta
Dechová cvičení a harmonizace Typy dýchání – svalstvo, polohy
ANTROPOMOTORIKA.
Elektrogymnastika a využití feedbacku pro terapii
KONCEPT BAZÁLNÍ STIMULACE
R Y C H L O S T Michal Lehnert.
Konstrukty motoriky, fylogeneze motoriky
TECHNIKA ZNAK – rotace, souhra Lekce č. 17
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Držení těla a pohybové činnosti v praxi
Transkript prezentace:

BOBATH KONCEPT- NDT V DĚTSKÉ REHABILITACI Mgr. Lenka Drlíková ÚSP pro TPM Kociánka, Brno

OSNOVA Historie a charakteristika konceptu Principy, na jejichž základě pracujeme Techniky, které využíváme Význam senzoriky 24 hodinová terapie Problémy a možná intervence u klientů s sma I-III

Historie Začátky ve 40. létech 20. stol. Berta a Karel Bobathovi Ovlivněni jinými koncepty založenými na neurofyziologických principech (Kabat, Roodová, Petö) Baby Bobath rozvinuly Elizabeth Quinton a Dr. Mary Köng V začátcích vycházela z reflexní teorie řízení motoriky Charlese Sherringtona Reflexní teorie řízení motoriky- všechny pohyby se uskutečňují prostřednictvím reflexů, jejich řetězením, kombinacemi a sumací

CHARAKTERISTIKA KONCEPTU Koncept terapeutický, ne diagnostický, ne metoda Není určen pouze pro specifickou diagnózu Terapie= hledání (problem solving approach) Zaměřen na funkci s důrazem na kvalitu Holistický pohled na pacienta- snaží se řešit všechny problémy pacienta Metoda- systematicky popsaný postup, logicky spojený

Důraz na týmovou práci Individuální vyšetření v rámci funkcí Individuální plánování terapie na 24 hodin Individuální aplikace terapie Každý může působit terapeuticky Koncept dynamický

SENZOMOTORICKÉ UČENÍ Předpokladem je plasticita mozku a soutěžení vzorů Při učení dochází k funkčním i strukturálním změnám CNS Tyto změny jsou krátkodobé i dlouhodobé a dochází k nim v oblasti synapsí Učení je proces získávání informací o okolním světě Motorické učení- proces získávání nebo modifikace pohybu Plasticita- schopnost prokázat změnu Synaptogeneze řízena geneticky, podléhá vlivu prostředí, kritická období

Rozvoj pohybu je potom učením Na základě genetického plánu Pod kontrolou dozrávání CNS Pod vlivem podnětů

PLASTICITA CNS Až do 60.-70. let byla CNS považována za neměnnou strukturu Nyní víme, že jde o strukturu s dynamickými změnami a možností reorganizace Tiché synapse Mapy somatosenzorického kortexu jsou individuální (Penfield, Rasmussen- motorický a senzorický homunkulus) Konstatně se mění

PŘEDPOKLADY PRO SPRÁVNÉ MOTORICKÉ UČENÍ Neporušená CNS Správná percepce Přiměřený vliv prostředí Opakování a získávání zkušeností Percepce- vnímání, zpracování a porovnání

HANDLING Technika práce s dítětem Zahrnuje všechny činnosti během dne, které se týkají dítěte

BĚŽNÉ DENNÍ ČINNOSTI Manipulace s dítětem- zvedání, přenášení, pokládání, změny poloh Oblékání a svlékání Hygiena Příjem potravy Hra Učení

Nejdůležitější zásady, kterými se řídíme při handlingu: Poskytneme jen nezbytně nutnou oporu Vyžadujeme místní odpověď, ale sledujeme celé tělo Dáme dítěti vždy dostatek času na přizpůsobení Zařazujeme množství podobných situací

TECHNIKY PRÁCE PŘI HANDLINGU 1. inhibiční T.I.P.y Poloha terapeuta Klíčové body kontroly

T.I.P.y Tonus ovlivňující vzory, které se co nejvíc podobají normě Fungují na non-neurální i neurální úrovni Jsou celkové nebo částečné

KLÍČOVÉ BODY KONTROLY Místa na těle, ze kterých lze efektivně ovlivňovat pohyb Jsou proximální a distální

2. stimulační- techniky proprioceptivní a taktilní stimulace poloha terapeuta klíčové body kontroly nesení váhy, tlak, odpor placing, holding tapping

TAPPING Hlavní stimulační technika Slouží ke zvýšení posturálního tonu, regulaci aktivity agonisty, antagonisty a synergisty Stimulace rovnovážných reakcí

PLÁNOVÁNÍ TERAPIE vychází z: Obecných poznatků o ontogenezi člověka Obecných poznatků o učení Individuálních dovedností Individuální motivace a potřeb Individuálních nedostatků

Interaction of Concepts ICF 2001 Health Condition (disorder/disease) Body function&structure (Impairment) Activities (Limitation) Participation (Restriction) Environmental Factors Personal Factors

HANDLING U DĚTÍ V RÁMCI 24 HODINOVÉHO MANAGEMENTU Mgr. Lenka Drlíková ÚSP pro TPM Kociánka, Brno

Braní dítěte a jeho pokládání Klademe důraz na symetrii Zařazujeme rotace a přenášení váhy

Přenášení Naše poloha Symetrie či asymetrie Postavení pánve má vliv na posturální tonus Přiměřená opora

Polohování Ve středních polohách Zajištění centrální stability pro distální mobilitu Zvýšení celkové čilosti

Pracovní poloha v sedu Neutrální poloha hlavy v symetrii Prodloužení šíje Stabilní rameno mírně stažené dolů Stabilita trupu Stabilní a symetrická pánev v neutrální pozici Kyčle ohnuté do 90°, mírně abdukované a zevně rotované Nohy v neutrální pozici, ne špičky dolů

Změny poloh Co největší aktivita dítěte Podpoření toho, co jsme dosud dosáhli Různorodost pohybových vzorů Soutěžení vzorů

Hygiena Stabilní poloha pro co největší samostatnost Vertikalizace Přenášení váhy Rotace Práce ve střední čáře a přes střední čáru Multisenzorická stimulace

Oblékání a svlékání Zapojení obou horních končetin Práce ve střední čáře a přes střední čáru Využití rotací Využití přenášení váhy

Hra Poloha dítěte Centrální stabilita pro dobrou funkci ruky Hračky adekvátní motorickým,kognitivním i percepčním schopnostem Multisenzorická stimulace Způsob hry

Problémy u klientů s sma Nízký posturální tonus Asymetrie- rozvoj skoliózy Problémy s rovnováhou a koordinací pohybu Rozvoj kontraktur Snižování svalové síly Únavnost Problémy s příjmem potravy a dechovými funkcemi

Intervence u klientů s sma Nižší posturální tonus- nabízíme činnosti ve vyšších polohách, využíváme vibrace, hluboký dotek, stimulace hlavně na trupu, postavení pánve ovlivňuje napětí celého těla, vestibulární systém Asymetrie- terapii směřujeme ke střední čáře těla, pracujeme na obou stranách

Problémy s rovnováhou a koordinací pohybu- zařazujeme aktivity na balančních plochách, provádíme je nejprve velmi pomalu, pracujeme na vnímání tělesného schéma Rozvoj kontraktur- pravidelné protahování, střídání poloh, vertikalizační stojany

Snižování svalové síly- svalovou sílu cvičíme na úrovni nízké intenzity, ne odporová cvičení Únavnost- prevence únavy, krátké sekvence cvičení, mechanické a elektrické vozíky, pozor na teplou vodu

Příjem potravy Zkontrolovat držení trupu a hlavy Dbát na prodloužení šíje a postavení brady Zkontrolovat postavení nohou Dbát na symetrii postury Dbát na pohodlí dítěte Dbát na stabilitu dítěte Zkontrolovat umístění jídla Dbát na bezpečnost Umožnit mít volné ruce Zkontrolovat svoji posturu

SMA I Stimulace tonu, zejména na trupu- vibrace, přenášení váhy Polohy k omezení kontraktur- individuální Polohy k omezení asymetrie Polohy vyšší vzhledek ke gravitaci- leh na klínu, sed stabilizovaný Příjem potravy

SMAII Polohy vyšší- vertikalizační stojan Rovnovážné reakce v sedu Silový trénink- proti gravitaci

SMA III Prevence únavy při chůzi Vertikalizační stojan k prevenci kontraktur Silový trénink v rámci přesunů a funkcí