Gymnázium a obchodní akademie Chodov

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OPAKOVÁNÍ Př. Měděný drát má při teplotě 30°C délku 150 m. Určete jeho délku při teplotě 80°C. Tabulky - Součinitel teplotní roztažnosti mědi - 1,7.10-5K-1.
Advertisements

Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Měření fyzikálních veličin – Měření teploty
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_FYZ_RO_17 Digitální učební materiál Sada: Molekulová fyzika a termika.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
18. Deformace pevného tělesa
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Měřící systém VERNIER DRÁT JE NAPÍNÁN PŘES KLADKU POMOCÍ ZÁVAŽÍ.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Digitální učební materiál
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. VY_32_INOVACE_D2 – 14.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ55 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Struktura a vlastnosti pevných látek
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
zpracovaný v rámci projektu
Teplotní roztažnost pevných látek
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Vytápění Armatury měřící
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_370 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
TEPLOTNÍ ROZTAŽNOST PEVNÝCH TĚLES.
Digitální učební materiál
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Teplotní roztažnost, dilatace materiálů Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2013 VY_32_INOVACE_6B20.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Studium závislosti koeficientu na jiných fyzikálních veličinách.
Víte, proč jsou dráty elektrického vedení prověšené?
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Teplota
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_03 Název materiáluTeplotní.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_20 Název materiáluTeploměry.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Závislost elektrického odporu na vlastnostech vodiče Číslo DUM: III/2/FY/2/2/12 Vzdělávací předmět: Fyzika.
Teplotní délková roztažnost
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
zpracovaný v rámci projektu
zpracovaný v rámci projektu
TEPLOTNÍ ROZTAŽNOST PEVNÝCH TĚLES.
Transkript prezentace:

Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, 357 35 Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0376 Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Pořadí šablony a sada: 01 Molekulová fyzika a termika Materiál: VY_32_INOVACE_MFTER.1 Vytvořený ve školním roce: (datum) 2. 3. 2013   Téma: Teplotní roztažnost pevných těles Předmět a třída: fyzika, sexta osmiletého gymnázia Anotace: Materiál je určen jako pomůcka k výkladu kapitoly teplotní roztažnost pevných látek a řešení příkladů na toto téma. Je potřeba PC s projektorem, připojení k internetu a Microsoft Powerpoint. Žáci potřebují tabulky, kalkulačku případně PC s internetem (alespoň do dvojice). Autor: Josef Knot Klíčová slova: délková roztažnost, prodloužení tělesa, teplotní součinitel délkové roztažnosti Ověřený dne: 11. 3. 2013

Teplotní roztažnost pevných těles Jmenujte konkrétní případy, ve kterých se mění délka nebo objem těles při změně jejich teploty. Změna délky drátů elektrického vedení Písty válců motorů (musí se chladit) Mostní konstrukce Kovová potrubí (teplá voda, ropovod) Délková měřidla měří správně jen pokud měříme při teplotě, při které byla vyrobena Obyčejné sklo při vaření praská …

Délková teplotní roztažnost U předmětů jako jsou tyče nebo dráty (hlavním rozměrem je délka) nás především zajímá, o kolik se tento předmět vlivem změny teploty prodlouží nebo jaká bude jeho výsledná délka. Zkuste odhadnout, na čem bude záviset změna délky tělesa. Bude tato závislost přímá nebo nepřímá?

Délková teplotní roztažnost Změna délky tělesa je rozdíl její konečné a počáteční délky. Změnu délky značíme Δl a její jednotka je metr. Δl závisí na: Počáteční délce tělesa l1 (přímo úměrně) Materiálu Změně teploty Δt (přímo úměrně), pokud se teplota zvýší, těleso se prodlouží. Při snížení teploty se těleso zkrátí.

Délková teplotní roztažnost Materiál, ze kterého je těleso vyrobeno, je určen teplotním součinitelem délkové roztažnosti α. Zapište vzorec pro změnu délky tělesa, určete jednotku součinitele α. Δl = αl1 Δt [α] = K-1

Délková teplotní roztažnost Najděte hodnoty součinitele délkové roztažnosti pro hliník, měď a olovo v MF tabulkách a na internetu (porovnejte zjištěné údaje). Internet 1: http://kabinet.fyzika.net/studium/tabulky/tepelna-kapacita-roztaznost.php Internet 2: http://www.labo.cz/mft/vl.php Údaje v tabulce jsou v miliontinách K-1. Vidíme, že údaje z různých zdrojů se mohou lišit. Proto je potřeba tyto údaje ověřovat. Délková teplotní roztažnost   internet 1 internet 2 MF tabulky hliník 24 23 měď 17 14 olovo 29

Délková teplotní roztažnost Ze vzorce pro změnu délky tělesa odvoďte vzorec pro konečnou délku tělesa.

Objemová teplotní roztažnost Pro objemovou teplotní roztažnost platí podobný vzorec jako pro délkovou: Koeficient β je teplotní součinitel objemové roztažnosti a je pro danou látku asi třikrát větší než je koeficient délkové roztažnosti.

Příklady Řešte příklady na stránce: http://fyzikalniulohy.cz/index.php?predmet=7 [2. 3. 2013] Kapitola pevné látky a kapaliny – teplotní roztažnost Měření závodní dráhy pásmem Protažení drátu při protékání proudu Zvětšení průměru válečku při zahřívání Změna objemu tělesa při zahřívání Rozsah teploměru Opožďování hodin při vyšší teplotě

Použité zdroje a literatura SVOBODA, Emanuel a kol. Přehled středoškolské fyziky. Praha: Prometheus, 2008, ISBN 978-80-7196-307-3 MIKULČÁK, J. a kol. Matematické, fyzikální a chemické tabulky. Praha: SPN, 1989, ISBN 14-257-89 PŘEDMĚTOVÁ KOMISE FYZIKY. Fyzikální kabinet GymKT [online]. [cit. 2.3.2013]. Dostupný na WWW: http://kabinet.fyzika.net/studium/tabulky/tepelna-kapacita-roztaznost.php REMION. Laboratorní průvodce [online]. [cit. 2.3.2013]. Dostupný na WWW: http://www.labo.cz/mft/vl.php