MGR. MICHAL OBLOUK KULTURA A JEJÍ PROJEVY. KULTURA slovo latinského původu, colere = pěstovat od 16. století se používá pro označení vybraných lidských.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Advertisements

Kultura Zabývající vědy jsou etnografie, antropologie, kulturologie.
VÝROBA, OBCHOD, SLUŽBY Mgr. Michal Oblouk.
Jak ovlivňuje můj život současná technika
RUMUNSKO Kristýna Šarounová.
Prezentace 40´ Práce ve skupinách 30´ Seznámení s tématem 10´
Prezentace (hodnocení dle zadaných podmínek hodnocení prezentace učitelem) 40´ Práce ve skupinách 30´ Seznámení s tématem 10´
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Řeč, jazyk, mluva.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
POSTIŽENÍ MEZI NÁMI Mgr. Michal Oblouk.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
ŽÁNRY LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Osvícenství.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č.22I Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
KULTURA Jitka Nešněrová.
Prezentace (hodnocení dle zadaných podmínek hodnocení prezentace učitelem) 40´ Práce ve skupinách 30´ Seznámení s tématem 10´
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Rozsáhlé oblasti se specifickým historickým vývojem, během kterého se vyvinuly charakteristické kulturní znaky obyvatelstva. SVĚTOVÉ.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda. Krajina = různě velká, ale určitá část pevniny složena z přírodních a kulturních krajinných složek, vytvořených lidmi.
6. ročník Pravěk.
Technika (z řeckého techné – řemeslo, umění) je základní označení pro složku lidské kultury, která zaručuje schopnost nebo dovednost v kterémkoli oboru.
Sociální konstrukce životního prostředí a kulturní krajiny Katedra geografie Fakulty pedagogické Technické univerzity v Liberci Tomáš HENDRYCH.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Kultura.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
Gotika.
Pokus se vysvětlit pojem KULTURA.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Člověk jako přírodní a společenská bytost
Mgr .Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Kultura Občanský a společenskovědní základ Autor: Mgr. Pavel Semerák
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
ROMANTISMUS V ČECHÁCH Umění 19. století.
Marek Zámečník C4A ŽIVOTNÍ SÍLA.   francouzský filozof  představitel filozofie života  z rodiny židovského hudebníka  studium matematiky.
Téma: Světová náboženství
ODLIŠUJEME SE OD OSTATNÍCH ŽIVOČICHŮ
Kulturní předpoklady cestovního ruchu Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ČESKO a jeho krajina.
KULTURA OSOBNÍHO PROJEVU Střední škola obchodně technická s. r. o. Zlín Mgr. Marta Fojtíková.
 Z latinského slova „cultura“ – co je pěstováno  Soubor materiálních a duchovních hodnot vytvořených lidmi v průběhu vývoje společnosti  Materiální.
KULTURA Barbořáková Šárka, Pěkníková Noemi. KULTURA (LAT. CULTURA, „CO JE TŘEBA PĚSTOVAT“)  V užším slova smyslu: soubor vybraných a tvůrčích lidských.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
KULTURA A JEJÍ PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY. VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY.
UMĚNÍ, VÍRA A NÁBOŽENSTVÍ
Ekonomika – základní pojmy.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociologie pro SPP/SPR
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
Kultura Vladimír Velešík.
Geografie Krajinná sféra
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Transkript prezentace:

MGR. MICHAL OBLOUK KULTURA A JEJÍ PROJEVY

KULTURA slovo latinského původu, colere = pěstovat od 16. století se používá pro označení vybraných lidských činností, zejména uměleckých (literatura, umění, hudba, případně i věda a filosofie) vše, co je výsledkem lidské činnosti – co člověk vymyslel nebo vytvořil (lidé jsou obdařeni schopností tvořit) - vše, co není vytvořeno přírodou typický znak lidské společnosti, mimo společnost neexistuje lidé si postupně upravovali – zkulturňovali své okolí, přírodu, která je obklopovala – vytvářeli si tak kulturní prostředí, rozlišujeme: a)přírodní krajinu – vznikla bez lidského přičinění b)kulturní krajinu – vytvořená lidmi (lesohospodářská, zemědělská, těžební, sídelní)

KULTURA PŘÍRODNÍ KRAJINA KULTURNÍ KRAJINA

ZNAKY KULTURY není vrozená - kulturní zkušenosti a chování získáváme během života (zdravení, hygienické návyky...) je to výsledek působení celé společnosti zachovává si návaznost, dědí se z generace na generaci je přizpůsobivá podléhá neustálému zdokonalování, rozvíjení jejím základem je vytváření hodnot, vyjadřuje vztah člověka k okolnímu světu, k přírodě, ke společnosti

FUNKCE KULTURY 1)poznávací – dětské pohádky, naučné filmy, školství 2)zábavná – slouží k odpočinku a pobavení 3)akumulativní - uchování kulturních poznatků minulosti ( přísloví, zvyky) 4)socializační - začleňování člověka do společnosti, tvoření vztahů 5)humanizační - vytváří z biologického tvora osobu schopnou žít ve společnosti

HMOTNÁ KULTURA materiální zahrnuje hmotné (materiální) výtvory člověka, které slouží lidem v jejich praktickém životě k uspokojování materiálních potřeb prostředky, předměty, nástroje, stavba a vybavení obydlí, věci denní potřeby...

HMOTNÁ KULTURA

NEHMOTNÁ KULTURA duchovní lidské výtvory, které uspokojují duchovní potřebu člověka – mají nemateriální podobu myšlenky, názory, umění (umělecká díla), filosofie, náboženství, věda, jazyková kultura, sport a zábava

NEHMOTNÁ KULTURA

NORMATIVNÍ KULTURA kultura norem (pravidel) morálka, právo, tradice, zvyky, zásady chování a stolování

ZDROJE plaze-lakave-okoli-lisabonu-1q3-/kolem- sveta.aspx?c=A101126_113652_igsvet_tom plaze-lakave-okoli-lisabonu-1q3-/kolem- sveta.aspx?c=A101126_113652_igsvet_tom halstatska-m53361/nelzestahnout/ halstatska-m53361/nelzestahnout/ html 7.html hodnot-nebo-strujci-valek.html hodnot-nebo-strujci-valek.html centrum-vyvoje-leku-proti-rakovine centrum-vyvoje-leku-proti-rakovine