Praha, 26/08/2005 1 Metodika identifikace stěžejních pracovních úkolů na příkladu profese MECHATRONIK Věra Havlíčková Národní observatoř zaměstnanosti.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Středisko podpory poradenských služeb
Advertisements

Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_10.
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
11 Udržovatelnost a servisní logistika
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovního místa Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání Workshop W2a Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
SYSTEMIZACE PRACOVNÍCH MÍST
Analýza a popis pracovního místa
Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastEkonomika a účetnictví – Činnosti ve výrobním.
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Postavení a úkoly manažera v oblasti řízení lidských zdrojů podniku
Proces řízení projektu
Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
 CONEO STRUKTURA PREZENTACE 1.Vymezení pojmu analýza tréninkových potřeb, přístup CONEO 1.Úrovně a metody ATP 2.Rozhraní zadavatel -dodavatel, vztahy.
Didaktické prostředky
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Představení projektu CZ.1.04/3.1.03/ Individuální vzdělávání poskytovatelů sociálních služeb v oblasti zavádění standardů kvality, strategického.
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Operační program Rozvoj lidských zdrojů Název projektu: Aktivizační a vzdělávací centrum Období řešení projektu: –
Příprava pracovníků v Tanex,PLASTY a.s. Ing. Dana Spejchalová, Ph.D.
Vedení lidí – personalistika v podnicích poskytující služby.
4. Lekce Dílčí procesy funkčního testování
Praha, 26/08/ Kontext projektu : systémy odborného vzdělávání a kurikula Olga Kofroňová.
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Strana: 1 © Vema, a. s. Ucelené řešení pro řízení lidských zdrojů, ekonomiky a logistiky.
10 Logistická struktura a plánování v servisních podnicích a útvarech
TÉMA: VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
ZKUŠEBNICTVÍ A KONTROLA JAKOSTI 01. Experimentální zkoušení KDE? V laboratoři In-situ (na stavbách) CO? Modely konstrukčních částí Menší konstrukční části.
Komplexní produktivní údržba (TPM)
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Název partnera: Základní škola a mateřská škola Šaratice, okres Vyškov Číslo.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
1 Řízení implementace IS a SS* Šablony. 2 Vzorové postupy.
Teorie ES a jejich aplikace Biskup Jiří, Fakulta stavební, ČVUT Praha, Květen 2004.
9 Hodnocení udržovatelnosti strojů a zařízení
Projekt TRAWI Vyhodnocení dotazníkového šetření v ČR.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
aneb Assessment Centre a Development Centre
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Personální plán pro podnikatelský plán
Řízení a plánování kariéry
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty vojenského leadershipu Registrační.
Kariérní systém učitelů PhDr. Jitka Miklová, MŠMT
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
PRAKTICKÁ ÚČETNÍ Grantový projekt: reg. číslo projektu: CZ.1.07/3.2.07/ realizátor projektu: HM EKOND, spol. s r.o., Ostrava.
ICT – TEORIE A PRAXE – ŠKOLY A FIRMY Miloš Maryška, Katedra informačních technologií, VŠE Praha
Výpočet potřeby zaměstnanců Pracovní list Zpracoval Ing. Jan Weiser.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Výsledky učení v pedagogické činnosti vysokých škol Představení metodiky.
Zaměstnanci v podniku 1 Hradec Králové Datum CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
6. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ
Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis
Didaktické prostředky
Základní informace k ŠAP a PA
Projekt Impuls / Seminář
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Projekt Impuls / Seminář
PROFESE UČITELE Radek Šír.
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU ZÁKLADNÍ POŽADAVKY A DOPORUČENÍ
Výpočet potřeby zaměstnanců
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 2
Změny na trhu práce?.
Transkript prezentace:

Praha, 26/08/ Metodika identifikace stěžejních pracovních úkolů na příkladu profese MECHATRONIK Věra Havlíčková Národní observatoř zaměstnanosti a vzdělávání NVF

Praha, 26/08/ Cíl prezentace Popis metodiky identifikace stěžejních pracovních úkolů (SPÚ) jako základu pro hodnocení výsledků odborného vzdělávání a aktualizaci jeho obsahu podle požadavků praxe - postup vyvinutý ITB Bremen (Německo) Příklad aplikace metodiky v rámci automobilového koncernu VW (Škoda Auto, VW Slovakia) na profesi mechatronik

Praha, 26/08/ Seminář s dělníky-experty Identifikace SPÚ na semináři s dělníky – experty v profesi mechatronik Základní úkoly semináře popis aktuální odborné práce pomocí stěžejních pracovních úkolů-vytvoření úplného obrazu zkoumané profese rozdělení stěžejních pracovních úkolů podle stupně obtížnosti

Praha, 26/08/ Organizace semináře Hlavní aktéři cca 10 – 12 zkušených dělníků (dělníci-experti) vykonávajících analyzovanou profesi 2 moderátoři Místo, délka semináře, vybavení učebna v učilišti podniku, zasedací místnost, ap. trvání semináře cca 5 – 6 hod. zpětný projektor, diktafon, papíry, tužky, folie, fixy, magnetické tabule/stojany na připevňování mezivýsledků a výsledných informací, jmenovky pro účastníky

Praha, 26/08/ Organizace semináře – pokr. Kritéria pro výběr dělníků – účastníků semináře současné pracovní úkoly vzdělání pracovní zkušenosti další vzdělávání v oboru technická vyspělost pracoviště, flexibilní pracovní organizace komplexnost pracovních úkolů určitá autonomie při výkonu a plánování pracovních úkolů ochota ke spolupráci na semináři komunikativnost mezi účastníky semináře nejsou vztahy závislosti

Praha, 26/08/ Organizace semináře – pokr. Požadavky na moderátory neutralita, zachování anonymity účastníků odborná znalost zkoumaného povolání komunikační dovednosti zkušenosti s organizací a vedením seminářů znalost pracovního prostředí a konkrétního pracovního místa účastníků

Praha, 26/08/ Průběh semináře Pracovní kroky 1. Odborný vývoj jednotlivce 2. Sbírka pracovních úkolů 3. Prezentace a roztřídění pracovních úkolů 4. Analýza stěžejních pracovních úkolů (SPÚ) 5. Zařazení SPÚ podle stupňů obtížnosti

Praha, 26/08/ Odborný vývoj jednotlivce dělníci popíší svůj odborný vývoj – zápis na folie pro prezentaci v plénu vývoj pokryje období od odborného výcviku po současné stádium kvalifikovaného experta rozdělení odb. vývoje do max. 5 etap charakterizovaných hlavními úkoly Individuální prezentace odborného vývoje vč. zdůraznění kvalifikujících úkolů

Praha, 26/08/ Sbírka pracovních úkolů formulování charakteristických pracovních úkolů profese mechatronik v rámci pracovních týmů (cca 10 úkolů max.) zápis úkolů na pracovní listy (název úkolu a popis hlavních činností, tj. co se dělá, výsledek, nástroje, materiál, postup, organizace apod.) karty s názvy jednotlivých úkolů pro prezentaci v plénu

Praha, 26/08/ Prezentace a roztřídění pracovních úkolů týmy postupně prezentují před plénem charakteristické pracovní úkoly definované jejich týmem Účel: roztřídit popsané úkoly do skupin se shodným/podobným obsahem přiřazení zobecňujícího názvu - stěžejní pracovní úkol

Praha, 26/08/ Analýza stěžejních pracovních úkolů analýza SPÚ z hlediska nároků na odborné dovednosti - práce v týmech roztřídění SPÚ do nejméně dvou úrovní obtížnosti – začátečník / pokročilý (max. do čtyř úrovní - nízké, střední, vysoké a velmi vysoké)

Praha, 26/08/ Zařazení SPÚ podle stupňů obtížnosti prezentace ohodnocení obtížnosti SPÚ jednotlivými týmy před plénem dosažení konsenzu o úrovni obtížnosti všech SPÚ

Praha, 26/08/ Výsledek semináře Detailní popis identifikovaných stěžejních pracovních úkolů jako podklad pro formulování evaluačních úkolů

Praha, 26/08/ PŘÍKLAD POPISU STĚŽEJNÍHO PRACOVNÍHO ÚKOLU Mechatronik SPU 1 Název úkolu: Diagnóza poruch mechatronických systémů Popis: Prvním krokem při analýze poruch mechatronických systémů je porovnání poruchového stavu systému nebo jeho části s bezvadným stavem systému nebo jeho části. Za tímto účelem je třeba provést analýzu a srovnání parametrů systému. Dalším krokem je interpretace a vyhodnocení záznamu o poruchách a fungování. Navíc se kontrolují možné poruchy, které předpokládá výrobce. Diagnostikovaná porucha se analyzuje s cílem určit její příčinu. Při diagnóze poruch se používají různé přístroje a programy. Po určení příčiny je třeba vypracovat podrobnou dokumentaci, které poruchu uvede do souvislosti s jinými systémovými chybami. Pracovní oblasti a styčné výrobní jednotky: Pro diagnózu poruch se používají všechny druhy strojů a zařízení potřebných pro výrobu motoru, včetně mechatronických, termodynamických a chemických systémů. Nejčastěji se vyžaduje před novou instalací systémů, v menší míře pak během oprav, které se obvykle vykonávají podle příslušného provozního řádu. Specifika: Na rozdíl od jiných profesních specializací se mechatronici zabývají kontrolou kvality, která se provádí náhodně v každé fázi výrobního procesu. Protože se tato organizační složka společnosti specializuje na produkci motorů, pracovní procesy jsou vysoce automatizované. To vyžaduje pravidelnou údržbu strojů a zařízení v podniku. Požadované znalosti a dovednosti: Úkol vyžaduje, aby pracovníci dobře znali zvláštnosti dokumentace poruch, která je typická pro tuto konkrétní organizační složku nebo divizi společnosti. Dále musí umět plánovat a řídit pracovní procesy a jejich logistiku. U nových zařízení nebo dříve neznámých poruch je třeba rozumět pokynům výrobce pro používání těchto zařízení a vyžaduje se také schopnost přenášet vizuální nákresy do mluveného nebo psaného jazyka. Poznámky: Úroveň kvalifikace: vysoká