Rychlost světla a Šíření světla

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mechanické vlnění Adrian Marek.
Advertisements

Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
- podstata, veličiny, jednotky
Světelné jevy a jejich využití
=NAUKA O SVĚTLE A JEHO VLASTNOSTECH
Základy Optiky Fyzika Mikrosvěta
Optika ČVUT FEL Sieger, 2012.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Světelné jevy Optická prostředí Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
O základních principech
Světlo - - podstata, lom, odraz
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
Světelné jevy a jejich využití
Zobrazení rovinným zrcadlem
19. Zobrazování optickými soustavami
OPTIKA.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
1. ÚVOD DO GEOMETRICKÉ OPTIKY
18. Vlnové vlastnosti světla
Zpracovala: ing. Alena Pawerová
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
OPTIKA II.
Paprsková optika Světlo jako elektromagnetické vlnění
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
Světlo Richard Brabec.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_601_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Optika.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Světlo.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Paprsková optika hanah.
23. Mechanické vlnění Karel Koudela.
Základní zákony geometrické optiky
S VĚTELNÉ JEVY. S VĚTELNÉ ZDROJE Vidíme jen ty předměty, ze kterých přichází do našeho oka světlo. Světelné zdroje – světlo vyzařují (Slunce, žárovka)
Když na rozhraní dvou prostředí dopadají dva paprsky různých barev (např. červený a fialový) pod stejnými úhly dopadu, budou úhly lomu obou paprsků různé.
Aneta Trkalová Petra Košárková
FY_089_ Světelné jevy_Světlo Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_195_Světlo a jeho šíření AUTOR: Ing. Gavlas Miroslav ROČNÍK,
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
Vypracoval: Karel Koudela
Optický přenosový systém
SVĚTELNÉ JEVY – ŠÍŘENÍ SVĚTLA
Optika je věda, která zkoumá zákonitosti světelných
Polarizace světla Světlo – elektromagnetické vlnění.
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
Fyzika 8. ročník Světelné jevy Anotace
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Digitální učební materiál
OPTIKA 04. Šíření světla OPTICKÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optická prostředí Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Název projektu: Škola a sport
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:únor 2012 Určeno:7. ročník ZŠ.
- 1629: Isaac Beeckman navrhuje experiment, při kterém by se pozoroval záblesk z kanónu odražený ze zrcadla vzdáleného asi míli. - počátek 17. století:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.7.Vl.16_Světelné_jevy.
19.1 Světelné jevy – šíření světla
Světlo jako elektromagnetické vlnění
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Světelné zdroje. Šíření světla TÉMATICKÝ.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠÍŘENÍ SVĚTLA Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_08_32.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jordánová Marcela 14. Mechanické vlnění
Světlo Jan Rambousek jp7nz-JMInM.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Třída 3.B 3. hodina.
Fyzika 2.D 33.hodina 05:44:06.
Fyzika 7.ročník ZŠ Světelné jevy I. Optika Creation IP&RK.
Transkript prezentace:

Rychlost světla a Šíření světla Vladimír Veselý,Lukáš Komínek 8.A Rychlost světla a Šíření světla Rychlost světla Přehled: Podle standardní moderní fyzické teorie, celé elektromagnetické záření, včetně viditelného světla, množí (nebo pohyby) u stálé rychlosti (nebo rychlost) v prázdné, obyčejně známý jako rychlost světla, který je fyzikální konstanta. Jeden důsledek práv elektromagnetismu (takový jako Maxwellovy rovnice) je to rychlost celektromagnetického záření nezávisí na rychlosti objektového vydávání záření; tak například světlo vydávané od rychle dojemného světelného zdroje by se pohybovalo při stejné rychlosti jako příchod světla od pevného světelného zdroje (ačkoli barva, frekvence, energie a hybnost světla budou posunutí, který je nazýván relativistickým Doppler účinkem).

Vzájemné ovlivňování s průhlednými látkami. procházet materiály, světlo je zpomalováno k méně než c poměrem volal index lomu materiálu. Rychlost světla v vzduchu je jen mírně méně než c. Hustější média, takový jako voda a sklo, může pomalé světlo hodně více, k zlomkům takový jak 3/4 a 2/3 c. Toto snížení rychlosti je také zodpovědné za ohýbání světla u rozhraní mezi dvěma materiály s různými indexy, jev známý jako lom. Protože rychlost světla v materiálu závisí na indexu lomu a index lomu závisí na frekvenci světla, světlo u jiných frekvencí se pohybuje u různých rychlostí přes stejný materiál. Toto může způsobit pokřivení elektromagnetických vln, které sestávají z rozmanitých frekvencí, volalo rozptylování.

Historie Až do relativně nedávných časů, rychlost světla byla velmi věc dohadu. Empedocles udržoval to světlo bylo něco v pohybu, a proto tam musel být nějaký čas ubíhal v cestování. Aristoteles říkal, že, na opačný, “světlo je kvůli přítomnosti něco, ale to není hnutí”. Dále, jestliže světlo mělo konečnou rychlost, to by muselo být velmi velký; Aristoteles tvrdil “napětí na našich sílách víry je příliš velké” věřit tomuto. Jeden z starověkých teorií vize je že světlo je vydáváno od oka, místo bytí odráženého do oka od dalšího zdroje. Na této teorii, volavka Alexandrie předložila argument že rychlost světla musí být nekonečná, od vzdálených objektů takový jak hvězdy se objevují bezprostředně, když jeden otevře něčí oči

Měření rychlosti světla Isaac Beeckman navrhoval experiment (1629) ve kterém jeden by sledoval záblesk odražení děla mimo zrcadlo o jedné míli pryč. Galileo navrhoval experiment (1638), se zřejmým požadavkem k mít vykonával to některé roky dříve, změřit rychlost světla tím, že pozoruje zpoždění, jak mezitím odkryje lucernu a jeho vnímání nějaká vzdálenost pryč. Descartes kritizoval tento experiment jak nadbytečný, v tom pozorování zatmění, který měl více síly objevit konečnou rychlost, dal záporný výsledek. Tento experiment byl uskutečněn Accademia del Cimento Florence v 1667, s lucernami oddělenými asi jednou mílí. Žádné zpoždění bylo pozorováno. Robert Hooke vysvětlil negativní výsledky, zatímco Galileo měl: tím, že poukáže na to taková pozorování nezaložila nekonečnou rychlost světla, ale jediný že rychlost musí být velmi velká. . Diagram Diagram Fizeau-Foucault aparát.

Relativita V 1887, fyzici Albert Michelson a Edward Morley hrál vlivný Michelson-Morley experiment změřit rychlost světla vztaženého k pohybu země, bytí cíle měřit rychlost Země přes “aether luminiferous”, střed, který byl pak myšlenku být nutný pro přenos světla. Jak ukázaný v diagramu Michelson interferometer, polovina-postříbřené zrcadlo bylo zvyklé na rozkol paprsek jednobarevného světla do dvou paprsků cestování u pravých úhlů k jednomu jiný. Poté, co opustil splitter, každý paprsek byl odrážen zpět a dále mezitím odráží několik časů (stejný číslo pro každý paprsek dát dlouho ale se rovnat optické délce; skutečný Michelson-Morley experiment používal více zrcadel než ukázaný) pak recombined produkovat vzor konstruktivního a destruktivního překážení. Nakonec, experiment dal nule výsledek. Schématická reprezentace Michelson interferometer, jak použitý pro Michelson-Morley experiment.

Optické prostředí Šíření světla: Šíření světla je ovlivněno vlastnostmi prostředí, jímž světlo prochází. Mohou nastat tyto případy: 1. průchod světla (téměř) beze změny - čiré prostředí (sklo, voda, . . .) 2. absorpce světla - projde jen světlo určitých vlnových délek (barevné filtry, …) 3. rozptyl (disperze) světla - nepravidelně se mění směr šíření světla (matné prostředí) 4. odraz světla - světlo prostředím neprochází, ale odráží se (zrcadla, …)

Látky, kterými světlo prochází, označujeme jako optické prostředí Látky, kterými světlo prochází, označujeme jako optické prostředí. To může být 1. průhledné - prostředí, v němž nedochází k rozptylu světla; mohou být čirá (sklo, voda, …) nebo barevná (potom propouští jen světlo některých vlnových délek) 2. průsvitné - světlo se prostředím šíří, ale zčásti se rozptyluje (mléčné sklo, voda s mlékem, …) 3. neprůhledné - světlo se v něm silně pohlcuje nebo se na povrchu odráží

Z hlediska optických vlastností může být optické prostředí: 1. opticky homogenní (stejnorodé) - optické prostředí, které má v celém svém objemu stejné optické vlastnosti 2. opticky izotropní - optické prostředí, jehož vlastnosti jsou nezávislé na směru 3. opticky anizotropní - optické prostředí, jehož vlastnosti závisí na směru šíření světla

Ze zdroje světla v opticky homogenním prostředí se šíří světlo všemi směry stejně Ve velké vzdálenosti od bodového zdroje je možné považovat části kulové vlnoplochy za rovinné vlnoplochy. Směr šíření světla v homogenním optickém prostředí udávají přímky kolmé na vlnoplochu - paprsky. V homogenním prostředí se světlo šíří přímočaře. Skutečné zdroje světla není možné považovat za bodové zdroje, neboť světlo vychází současně z mnoha bodů (vlákno žárovky, plamen svíčky, …). Šíření světla si zjednodušeně představíme tak, že z každého bodu vycházejí paprsky, které se navzájem protínají. Přitom se ale vzájemně neovlivňují a postupují prostředím nezávisle jeden na druhém. Tento poznatek se nazývá princip nezávislosti chodu světelných paprsků

Stíny a filtry Stíny: Ve zvoleném osvětlení ale vrhá neuvěřitelné stín na okolo stojící budovu. Pohled přes médium staré diskety na zapadající Slunce. Médium z hlediska optiky funguje jako filtr. Zdroje: www.wikipedia.cz , www.vseved.cz ,