Popularizace výsledků dopravního výzkumu Lidský faktor v dopravě CZ.1.07/2.3.00/35.0030.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
V ÝUKOVÝ MATERIÁL VYTVOŘENÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM “  Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a.
Advertisements

Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Výuka, výcvik a zkoušky motocyklistů. Stručný pohled do historie.
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Bezpečnostní kultura a moderní přístup k bezpečnosti v letecké dopravě
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
Lidský faktor v dopravě!
Výzkumný záměr VÚBP, prosinec 2006 Výzkumný záměr 2004 – 2010 BOZP – zdroj zvyšování kvality života, práce a podnikatelské kultury.
Rozvoj ITS pro řízení dopravy v intravilánu
Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Divize: Dopravní infrastruktura a životní prostředí.
Motocyklisté. Řidiči ostatních motorových vozidel by si měli uvědomit že:  motocyklisté jezdí velmi často vyšší než dovolenou rychlostí.  často předjíždějí.
Ondřej Valenta, DiS. Oddělení BESIP Ministerstvo dopravy Národní strategie bezpečnosti silničního provozu – informace o plnění v roce 2010.
Práce se stresem a zdravý životní styl Michal Šimeček Katedra psychologie FF Univerzity Palackého v Olomouci a Centrum dopravního výzkumu v.v.i. Brno,
O33 – Oblast průzkumů v dopravě, statistiky a analýzy dopravních nehod
Výhody užití architektury ITS ve veřejné osobní dopravě
Charakteristické znaky MHD
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Bezpečnost seniorů v dopravě. Za seniory osoby považujeme osoby, jejichž věk je vyšší než 65 let Po šedesátce právě vlivem věku lze zaznamenat změny organizmu,
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
Psychologie v dopravě 9 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu Lidský faktor v dopravě CZ.1.07/2.3.00/
1 Roční výročí novelizace zákona 361 / 2000 Sb. v ČR Tisková konference, 28. června 2007.
1 Informace k revizi Národní strategie bezpečnosti silničního provozu v roce 2008.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Stále se zvyšující provoz na pozemních komunikacích sebou přináší vyšší rizika vzniku dopravních nehod a jejich následků. Jedním z období, které se projevuje.
I. Rok 2008 Celkem dopravních nehod Zjištěný alkohol DN s hmotnou škodou DN se zraněním alkohol a DN hmotná škoda4 918 alkohol.
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška METODIKA BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE 2 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta.
Veronika Kurečková Centrum dopravního výzkumu, Brno Rehabilitační programy pro řidiče.
ČLOVĚK A JEHO SVĚT Policie Radka Smetanová VY_32_INOVACE_policie_20.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Činnost dopravní policie v roce Dopravní přestupky řidičů motorových vozidel Celkem řešeno řidičů motorových vozidel na místě uloženo.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Činnost Policie ČR za I. pololetí r.2010 v dohledu nad sil. provozem plk. Mgr. Ing. Ivan Bílek Policejní prezidium ČR Praha 19. července 2010.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Národní výzkum dopravních nehod. Obsahem Národního výzkumu dopravních nehod je především jejich hloubková analýza (HADN). Ta je prováděna nejprve na místě.
Technologie dopravních průzkumů Ing. Martin Langr Prezentace projektů – nový studentský projekt.
Tisková konference dopravní nehodovost - priority a úkoly – podzimní období Tisková konference dopravní nehodovost - priority.
Prázdniny nehod (- 423, tj. - 3,2%) 140 osob usmrceno (- 30, tj. -17,6%) 598 osob těžce zraněno (- 48, tj. – 7,4%) osob zraněno lehce.
VY_32_INOVACE_AUT1_15 Požadavky na karoserii z hlediska bezpečnosti.
Prosinec 2009 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha Prosinec 2009 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha
Činnost služby dopravní policie v I. čtvrtletí r.2010 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha 15. dubna 2010.
DIGITAL CZECH REPUBLIC Impact of Digital Revolution
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Činnost Policie ČR v dohledu nad silničním provozem, rozbor činnosti dopravní policie za rok plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha.
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav podnikové strategie
KE ZLEPŠENÍ BEZPEČNOSTI NA SILNICÍCH ZLÍNSKÉHO KRAJE?
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
Výbory a pracovní skupiny
Letní prázdniny lepší než 2009 ?
Prázdniny bezpečnější
Nehodovost na okrese ZNOJMO
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Prázdniny vyhodnocení plk. Ing. Tomáš LERCH.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Prázdniny bezpečnější
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Alkohol v silničním provozu plk. Ing. Tomáš LERCH
Hloubková analýza dopravních nehod elektrokol
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až září roku 2013 a technický stav vozidel plk.
Policejní prezidium ČR I. náměstek policejního prezidenta plk. Mgr
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Senioři v dopravě kpt. Mgr. Miroslav ŠIMEČEK
Zkušenosti s efektivním řízením provozu v úsecích s dočasným omezením
Vážení vozidel za jízdy WIM
Identifikace rizikových faktorů na železničních přejezdech
Dopravní nehodovost v Pardubickém kraji 2018
Transkript prezentace:

Popularizace výsledků dopravního výzkumu Lidský faktor v dopravě CZ.1.07/2.3.00/

Popularizace výsledků dopravního výzkumu Rehabilitační programy pro řidiče Snižování recidivy u pachatelů trestných činů a přestupků v dopravě (závažné dopravní nehody, jízda pod vlivem alkoholu, jízda bez řidičského oprávnění) Cíle:  zvýšení informovanosti řidičů  změna postojů k dodržování předpisů  zvyšování sociální odpovědnosti a sebereflexe  odbourávání nebezpečných návyků

Popularizace výsledků dopravního výzkumu Rehabilitační programy pro řidiče Přínos:  snižování recidivy (50-90%)  pomoc se zpracováním zážitku nehody  zvýšení povědomí o dopravních předpisech a jejich smyslu  zlepšení řidičských kompetencí

Popularizace výsledků dopravního výzkumu Rehabilitační programy pro řidiče Metody:  Skupinová terapie  Individuální terapie  Edukační skupina

Popularizace výsledků dopravního výzkumu Výpočet obsahu alkoholu v krvi

Stres u řidičů MHD Povolání řidiče MHD je považováno za jedno z nejvíce stresujících  dopady na fyzické i psychické zdraví řidiče  zvýšené riziko dopravních nehod  zvýšená fluktuace řidičů na pracovních místech Popularizace výsledků dopravního výzkumu

Stres u řidičů MHD na základě skupinových rozhovorů s řidiči DPMB identifikovány stresory:  Cestující (neukáznění, hluční, agresivní) a ostatní účastníci silničního provozu (bezohlední řidiči)  Práce na směny, nepravidelná životospráva  Časový tlak (nutnost dodržovat jízdní řád) a hustý provoz  Zodpovědnost za cestující a nutnost být neustále ve střehu  Technické nedostatky vozidel, špatná ergonomie apod. Popularizace výsledků dopravního výzkumu

Stres u řidičů MHD Výstupy:  vytvoření komplexního návrhu protistresových opatření, použitelných v dopravních podnicích  seznam doporučení manažerům, jak s řidiči zacházet Očekáváme: snížení míry stresu řidičů MHD zlepšení jejich řidičského výkonu, zdravotního stavu větší bezpečnost silničního provozu ve městech Popularizace výsledků dopravního výzkumu

Rozhraní člověk - stroj projekt využívající naturalistické, experimentální jízdy pozorování chování řidiče v terénu – vyškolení pozorovatelé posuzovali vliv IVT systémů (In- vehicle technologies) na schopnost zvládat kritické situace + informace ze záznamového zařízení ve vozidle a od řidiče (rozhovor po absolvování jízdy)

Popularizace výsledků dopravního výzkumu Rozhraní člověk - stroj v našem projektu interakce řidiče s:  navigací  tempomatem  mobilním telefonem

Popularizace výsledků dopravního výzkumu Experimentální vozidlo senzory a kamery ve vozidle  manévry s vozidlem (rychlost, zrychlení, zpomalení, směr)  chování řidiče (pohyby hlavy, rukou)  vnější podmínky (typ silnice, dopravní prostředí, počasí)

Popularizace výsledků dopravního výzkumu Experimentální jízda jízda po standardizované experimentální trase v trvání cca jedné hodiny:  4 sektory, v rámci nich další sekce  1. experimentální jízda: použita navigace a mobilní telefon (řidič obdržel telefonát od experimentátora)  2. experimentální jízda: použit tempomat jízdu sektorem s použitím mobilního telefonu označila většina participantů za nejkomplikovanější a nejvíce stresující

Popularizace výsledků dopravního výzkumu Rozhraní člověk – stroj: výstupy  doporučení pro navrhování a zdokonalování IVT z hlediska ergonomie a bezpečnosti  zabezpečení kompatibility IVT s řidiči a jízdními charakteristikami v dané zemi  informování veřejnosti o bezpečném a nebezpečném použití IVT, důsledky nebezpečného použití

Analýza nehod nezávislé šetření dopravních nehod, výzkumné účely šetřeny nehody, při kterých došlo ke zranění účastníka Popularizace výsledků dopravního výzkumu

Analýza nehod Cíle:  zjišťování dostatečně průkazných podnětů ke zlepšení dopravní infrastruktury, automobilové techniky a ke kvalitnější přípravě řidičů  sběr dat a tvorba rozsáhlé databáze  metodika Popularizace výsledků dopravního výzkumu

Analýza nehod Oblasti zájmu šetření:  Dopravní infrastruktura (na místě nehody)  Automobilová technika (na místě nehody)  Medicína (bezprostředně po nehodě)  Psychologie (na místě nehody, s časovým odstupem v nemocničním zařízení) Popularizace výsledků dopravního výzkumu

Analýza nehod Role psychologa:  sběr dat (polostrukturovaný rozhovor, pozorování)  krizová intervence účastníkům nehody Popularizace výsledků dopravního výzkumu

Příčiny nehod z hlediska lidského faktoru

Popularizace výsledků dopravního výzkumu Příčiny nehod z hlediska lidského faktoru – vliv léků

Popularizace výsledků dopravního výzkumu Příčiny nehod z hlediska lidského faktoru – alkohol v krvi řidiče

Popularizace výsledků dopravního výzkumu Příčiny nehod z hlediska lidského faktoru – odklon pozornosti

Popularizace výsledků dopravního výzkumu Příčiny nehod z hlediska lidského faktoru – oslnění

Popularizace výsledků dopravního výzkumu Příčiny nehod z hlediska lidského faktoru – nedostatečný výhled

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Líšeňská 33a, Brno telefon: Děkujeme vám za pozornost! Kontaktní informace: Mgr. Barbora Sulíková Mgr. Katarína Poláčková