Popularizace výsledků dopravního výzkumu Lidský faktor v dopravě CZ.1.07/2.3.00/
Popularizace výsledků dopravního výzkumu Rehabilitační programy pro řidiče Snižování recidivy u pachatelů trestných činů a přestupků v dopravě (závažné dopravní nehody, jízda pod vlivem alkoholu, jízda bez řidičského oprávnění) Cíle: zvýšení informovanosti řidičů změna postojů k dodržování předpisů zvyšování sociální odpovědnosti a sebereflexe odbourávání nebezpečných návyků
Popularizace výsledků dopravního výzkumu Rehabilitační programy pro řidiče Přínos: snižování recidivy (50-90%) pomoc se zpracováním zážitku nehody zvýšení povědomí o dopravních předpisech a jejich smyslu zlepšení řidičských kompetencí
Popularizace výsledků dopravního výzkumu Rehabilitační programy pro řidiče Metody: Skupinová terapie Individuální terapie Edukační skupina
Popularizace výsledků dopravního výzkumu Výpočet obsahu alkoholu v krvi
Stres u řidičů MHD Povolání řidiče MHD je považováno za jedno z nejvíce stresujících dopady na fyzické i psychické zdraví řidiče zvýšené riziko dopravních nehod zvýšená fluktuace řidičů na pracovních místech Popularizace výsledků dopravního výzkumu
Stres u řidičů MHD na základě skupinových rozhovorů s řidiči DPMB identifikovány stresory: Cestující (neukáznění, hluční, agresivní) a ostatní účastníci silničního provozu (bezohlední řidiči) Práce na směny, nepravidelná životospráva Časový tlak (nutnost dodržovat jízdní řád) a hustý provoz Zodpovědnost za cestující a nutnost být neustále ve střehu Technické nedostatky vozidel, špatná ergonomie apod. Popularizace výsledků dopravního výzkumu
Stres u řidičů MHD Výstupy: vytvoření komplexního návrhu protistresových opatření, použitelných v dopravních podnicích seznam doporučení manažerům, jak s řidiči zacházet Očekáváme: snížení míry stresu řidičů MHD zlepšení jejich řidičského výkonu, zdravotního stavu větší bezpečnost silničního provozu ve městech Popularizace výsledků dopravního výzkumu
Rozhraní člověk - stroj projekt využívající naturalistické, experimentální jízdy pozorování chování řidiče v terénu – vyškolení pozorovatelé posuzovali vliv IVT systémů (In- vehicle technologies) na schopnost zvládat kritické situace + informace ze záznamového zařízení ve vozidle a od řidiče (rozhovor po absolvování jízdy)
Popularizace výsledků dopravního výzkumu Rozhraní člověk - stroj v našem projektu interakce řidiče s: navigací tempomatem mobilním telefonem
Popularizace výsledků dopravního výzkumu Experimentální vozidlo senzory a kamery ve vozidle manévry s vozidlem (rychlost, zrychlení, zpomalení, směr) chování řidiče (pohyby hlavy, rukou) vnější podmínky (typ silnice, dopravní prostředí, počasí)
Popularizace výsledků dopravního výzkumu Experimentální jízda jízda po standardizované experimentální trase v trvání cca jedné hodiny: 4 sektory, v rámci nich další sekce 1. experimentální jízda: použita navigace a mobilní telefon (řidič obdržel telefonát od experimentátora) 2. experimentální jízda: použit tempomat jízdu sektorem s použitím mobilního telefonu označila většina participantů za nejkomplikovanější a nejvíce stresující
Popularizace výsledků dopravního výzkumu Rozhraní člověk – stroj: výstupy doporučení pro navrhování a zdokonalování IVT z hlediska ergonomie a bezpečnosti zabezpečení kompatibility IVT s řidiči a jízdními charakteristikami v dané zemi informování veřejnosti o bezpečném a nebezpečném použití IVT, důsledky nebezpečného použití
Analýza nehod nezávislé šetření dopravních nehod, výzkumné účely šetřeny nehody, při kterých došlo ke zranění účastníka Popularizace výsledků dopravního výzkumu
Analýza nehod Cíle: zjišťování dostatečně průkazných podnětů ke zlepšení dopravní infrastruktury, automobilové techniky a ke kvalitnější přípravě řidičů sběr dat a tvorba rozsáhlé databáze metodika Popularizace výsledků dopravního výzkumu
Analýza nehod Oblasti zájmu šetření: Dopravní infrastruktura (na místě nehody) Automobilová technika (na místě nehody) Medicína (bezprostředně po nehodě) Psychologie (na místě nehody, s časovým odstupem v nemocničním zařízení) Popularizace výsledků dopravního výzkumu
Analýza nehod Role psychologa: sběr dat (polostrukturovaný rozhovor, pozorování) krizová intervence účastníkům nehody Popularizace výsledků dopravního výzkumu
Příčiny nehod z hlediska lidského faktoru
Popularizace výsledků dopravního výzkumu Příčiny nehod z hlediska lidského faktoru – vliv léků
Popularizace výsledků dopravního výzkumu Příčiny nehod z hlediska lidského faktoru – alkohol v krvi řidiče
Popularizace výsledků dopravního výzkumu Příčiny nehod z hlediska lidského faktoru – odklon pozornosti
Popularizace výsledků dopravního výzkumu Příčiny nehod z hlediska lidského faktoru – oslnění
Popularizace výsledků dopravního výzkumu Příčiny nehod z hlediska lidského faktoru – nedostatečný výhled
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Líšeňská 33a, Brno telefon: Děkujeme vám za pozornost! Kontaktní informace: Mgr. Barbora Sulíková Mgr. Katarína Poláčková