Další rozvoj elektronických odbavovacích a informačních systémů v ČR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Novinky v informačních systémech ve veřejné dopravě
Advertisements

Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Představení Generálních sekretářů a generálního zmocněnce Aktuální stav přípravy 2014 – 2020.
ECVET v Programu celoživotního učení
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR.
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Oběh dokumentů mezi ústředními orgány státní správy k Ing. Jan Duben Vedoucí projektového týmu březen 2003.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
Integrace mobilních plateb ve veřejné dopravě Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou 20. – 22. května 2013 RNDr. Jan Kotík Jednatel ČSAD SVT Praha,
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
ODBAVOVACÍ A INFORMAČNÍ SYSTÉMY
ODBAVOVACÍ A INFORMAČNÍ SYSTÉMY
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Martin Rejzl XIX. seminář Integrované dopravní systémy
Strategický plán Městské části Praha-Libuš postup zpracování, výstupy, metody.
Metodická podpora plánování obcí ze strany MMR
Příprava nové dopravní politiky ČR
Projekty EOC v ČR v období
JEDNOTNÝ ODBAVOVACÍ SYSTÉM V ODIS
Elektronické odbavování cestujících v IDS v ČR- příprava národního standardu květen 2013 INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY
Zelená kniha – Koncepce veřejné dopravy seminář Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou, 19. května
Patnácté výročí založení společnosti CZECH Consult, spol. s r.o. (1995 – 2010) – patnáct let práce v oblasti dopravy a dopravního inženýrství. Děkujeme.
Výhody užití architektury ITS ve veřejné osobní dopravě
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Integrace technických parametrů EOC v IDS
Koncepce environmentální bezpečnosti
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
INTESPOJ Návrh standardizace Informačních systémů
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE 2. FÁZE Workshop DF a EPS, / 11 DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE 2. FÁZE Workshop DF a EPS, Ing. Martin.
Aktivita č. 6 Návrh a zavedení systému řízení kvality Workshop Výsledky analytického šetření.
PLATBY V DOPRAVĚ Pracovní skupina Sdružení pro dopravní telematiku ČR PREZENTACE PROJEKTU PROJEKT TELEMATIKA VE VEŘEJNÉ DOPRAVĚ – OBLAST SYSTÉMŮ PRO ODBAVENÍ.
Projekt realizace referenčního rozhraní Ing. Jan Pokorný Ministerstvo informatiky ČR ISSS, 5. dubna 2005.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
Plzeňské městské dopravní podniky, a. s.
1 / 7 Standardizace kartových center © HAGUESS, a.s – 2007 Standardizace kartových center Standardizace v oblasti kartových center a projekt opencard.
STANDARDIZACE V EOC inTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jiří Matějec Koordinátor pracovní skupiny Platby v dopravě SDT (ITS&S Czech Republic)
Interoperabilita elektronického odbavování cestujících
Realizační tým ICZ duben 2005
Oddělení Evaluační jednotky SF Předběžné hodnocení programových dokumentů: Ex-ante evaluace NRP/NSRF - zpracováno: –Ex-ante hodnocení NRP –Pracovní.
Příprava zákona o elektronických komunikacích Jaromír Šiška, CSc. náměstek ministra - ředitel sekce elektronických komunikací a poštovních služeb Konference.
Zákon o veřejných službách v přepravě cestujících z pohledu aplikace informačních technologií RNDr. Jan Kotík, obchodní ředitel Mgr. Bohumír Bartušek,
Schválení OP OPS chvalovací proces Ministerstvo financíEvropská komise Certifikační orgán Auditní orgán Ministerstvo pro místní rozvoj Programování Metodiky.
Bezkontaktní čipová karta v Pražské integrované dopravě OPENCARD
Společné projekty PID a SID
Jan Hercik Katedra geografie Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci DOPRAVNÍ POLITIKA A DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ.
Elektronický identifikátor jako průkaz pojištěnce zdravotního pojištění Ing. Radek Papp vedoucí projektu EI Informace o projektu.
Profesní čipové karty Mgr. Lada Hrůzová Vedoucí projektu Konference ISSS, 24. – 25. březen 2003, KC Aldis Hradec Králové.
SUMP - Plány udržitelné městské mobility Ministerstvo dopravy , Žďár nad Sázavou.
PRINCeGON – metodika řízení projektů Ministerstva vnitra
Stav eGovernmentu v ČR a aktuální výzvy Praha, JUDr. Jaroslav Strouhal náměstek ministra vnitra pro informační a komunikační technologie.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
1 Jednotné evropské nebe Zapojení ŘLP ČR, s. p. do projektu SESAR Doprava – Investice do dopravní infrastruktury Ing. Jan Klas Generální ředitel.
Koncepce rozvoje eGovernmentu Strategický rámec Mgr. Bohdan Urban Chomutov,
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Odbavování cestujících Českých drah v tarifech IDS Ing. Petr Vychodil.
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
Analýza možností využití institutu centrálního zadavatele v rámci jednotlivých resortů Přednášející: Ing. Pavel Brož.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Informace o projektech v IDS JMK
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
Budování Integrovaného informačního systému Národního památkového ústavu Petr Volfík, NPÚ ÚP
Městská část Praha 6 Postup příprav GDPR Ing. Jan Holický, MBA
Ing. Patrik Horažďovský Ing. Martin Heindl
Chytré řízení dopravy v IDS JMK
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Činnost společnosti Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje s.r.o. Konference IDS Žďár nad Sázavou,
Problematika MHD v městech SR Bojnice 30. září 2010
4D přístup k integraci ve veřejné dopravě
Integrované dopravní systémy Žďár na Sázavou 15. května 2019
Transkript prezentace:

Další rozvoj elektronických odbavovacích a informačních systémů v ČR Roman Srp Sdružení pro dopravní telematiku IDS 2014, Žďár nad Sázavou, 20.5.2014 1

Interoperabilita a standardizace systémů elektronického odbavení cestujících ve veřejné dopravě IČ: TB0100MD008 Projekt pro potřeby MD v rámci „programu BETA“ realizovaném TA ČR: Podkladové materiály pro koncepční a metodickou činnost Ministerstva dopravy vedoucí k zajištění interoperability systémů pro platby a odbavení cestujících ve veřejné dopravě v rámci zajištění udržitelného rozvoje dopravy.

Základní informace Dodavatel: Sdružení pro dopravní telematiku Řešitel: Roman Srp Řešitelský tým: Roman Srp, Ondřej Zaoral, Jiří Matějec, Jan Kotík, Milan Sliacky, doc. Pavel Hrubeš Externí hodnotitelé: Martin Chval, Zbyněk Proška Časový rámec: 1.9.2013 – 31.12.2014 Finanční rozměr: 1.574.680,- Kč

Výsledky Výstupy celého projektu mají obsahovat v tematických oblastech a ve Výsledcích 1 – 12 zpracovanou metodiku pro zavedení a dlouhodobou udržitelnost interoperability EOC. Metodikou se rozumí pracovní postup nebo soubor doporučených praktik a postupů. Dílčí výsledek projektu proto může mít podobu analytického či metodického dokumentu, příručky, pokynu, informace, sdělení nebo doporučení v rozsahu odpovídajícímu alokovanému pracovnímu úsilí řešitelského týmu. Informace uváděné ve výsledcích mají být stručné a konsistentní. Nad rámec zadání jsou součástí Výsledků projektu shromážděné informační zdroje a podklady a také seznam pojmů a zkratek.

Řízení kvality a použití výsledků Každý výsledek je podroben internímu hodnocení některého člena hlavního řešitelského týmu a také externímu hodnocení experta stojícího mimo hlavní řešitelský tým. Obě hodnocení budou součástí výsledků projektu bez ohledu na to, do jaké míry názor oponentů bude ze strany řešitelského týmu akceptován. Výsledek v konečné podobě a posudky hodnotitelů budou společně předloženy MD ČR. Kromě toho se předpokládá jejich projednání v rámci Koordinační skupiny ministra dopravy pro přípravu národního standardu EOC, kde mohou sloužit jako podpůrný metodický materiál pro činnost této koordinační skupiny. Tím budou Výsledky aktivně zapojeny do procesu standardizace EOC v ČR.

Akronymy výsledků 1 – 12 projektu 1 Precedentní principy 2 Rozdělení rolí 3 Min. požadavky n Standard a postup st. 4 Udržitelnost 5 Postup standardizace 6 Dopady směrnice ITS 7 Systémová opatření ČR 8 Vynucení v praxi 9 Přizpůsobení ČR a EU 10 Návrh propojení 11 Uznávání dokladů 12 Postupný rozvoj 2013 2014

Hotové výsledky Výsledek 1 Výsledek 2 Výsledek 3 a 5 Výsledek 4 Výsledek 6 Výsledek 13 Výsledek 14 „Shrnutí precedentních principů národních projektů řešících interoperabilitu EOC v zemích EU a aktuální situace EOC v ČR“ https://drive.google.com/folderview?id=0Bw_yzxGSBYuCeFpOZ1V3eVZVRDA&usp=sharing „Rozdělení úloh a rolí jednotlivých subjektů řešících interoperabilitu EOC v kontextu národního prostředí ČR“ https://drive.google.com/folderview?id=0Bw_yzxGSBYuCZTZCY0o3X182OUU&usp=sharing „Standardizace očima klíčových hráčů, cíle standardizace a požadavky na Standard EOC.“ „Rozsah, obsahové části a postup standardizace, základní podmínky dlouhodobé funkčnosti.“ https://drive.google.com/folderview?id=0Bw_yzxGSBYuCUlpROEZ2dEd4ZDA&usp=sharing „Mechanismy zajišťující vznik a dlouhodobou udržitelnost standardu otevřeného systému EOC ve veřejné dopravě.“ https://drive.google.com/folderview?id=0Bw_yzxGSBYuCX0FUcGxzWkRPTVU&usp=sharing „Analýza dopadu směrnice 2010/40/EU ….“ https://drive.google.com/folderview?id=0Bw_yzxGSBYuCcnlXRk0xQ3RBREU&usp=sharing „Informační zdroje a podklady použité při řešení všech Výsledků projektu.“ https://drive.google.com/folderview?id=0Bw_yzxGSBYuCalVjMWJONUw3VEk&usp=sharing „Seznam pojmů a zkratek“ https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0Ag_yzxGSBYuCdEhzZGtrZTR5dnR6QXI2YlA1MWNoTWc&usp=sharing

ad Seznam pojmů a zkratek, Výsledek 10 Standard, Standard EOC Otevřená specifikace konkrétně popisující způsob vzájemného propojení systémů EOC na bázi BČK (bezkontaktních čipových médií) v ČR, později na bázi dalších médií. Standard vytváří a rozvíjí SE. Standardizace EOC Proces přípravy prostředí pro vznik Standardu, tvorba Standardu a jeho zavedení do běžného provozu. Je tvořen celkem 5 fázemi (0 - iniciační, 1 - aktivační, 2 - realizační, 3 -migrační, 4 - běžný provoz)  Standardizační entita Subjekt, společnost, entita, jejímž úkolem je standard EOC vytvořit, provozovat a aktualizovat.

Vize dalšího rozvoje el. odbavení cestujících v ČR do r. 2020 Elektronické odbavení cestujících („EOC“) spadá do oblasti aplikace a využití informačních a komunikačních technologií ve veřejné osobní dopravě. Míří k podpoře přímé hladké mobility (tzv. Door-to-Door Seamless Mobility), kam kromě EOC patří také tématika multimodálního cestování, řízení veřejné osobní dopravy, elektronických jízdenek a jejich rezervací prostřednictvím sítí elektronických komunikací. Na evropské úrovni existuje společná vize, že, „cestující ve veřejné osobní dopravě budou mít možnost na jednom místě (nikoliv nutně na jediném) zakoupit univerzální multimodální jízdenku. Ta by mohla být pořízena on-line již v okamžiku plánování cesty a mohla by existovat pouze v elektronické podobě (např. na bezkontaktní čipové kartě, v mobilním telefonu, tabletu apod.)“. Uvedení této vize v regionálním a-nebo panevropském měřítku však předpokládá vyřešit celou řadu technických, organizačních, obchodních i právních otázek.

Tabulka 5, Výsl. 3+5: Rozsah informačních odbavovacích systémů ve veřejné dopravě (OIS) Celospolečenský cíl Techno-logie Hlavní uživatel Makrofunkce OIS Dílčí části OIS, příklady Veřejná osobní doprava, která je výkonná, efektivní, atraktivní a šetrná k životnímu prostředí OIS Objednatelé, jimi pověřené subjekty a dopravci Vzájemná koordinace Systémy pro plánování dopravní obslužnosti, návazností spojů, správu jízdních řádů Efektivní řízení veřejné dopravy Dispečerské systémy veřejné dopravy, systémy preference vozidel VD Cestující (Door2Door Mobility) Vyhledání spojení Vyhledávače spojení (v ČR např. IDOS) Rezervace spojů Rezervační systémy Pořízení jízdenky Platební a zúčtovací systémy OIS-EOC Uložení jízdenky a odbavení cestujícího Elektronické odbavovací systémy (EOC) Objednatelé, jimi pověřené subjekty, dopravci a cestující Aktuální informace Centrální systém jízdních řádů (v ČR CIS), aktuální informace o poloze vozidel a zpoždění, vozidlová a stacionární informační technika,

Tabulka 6 Výsl. 3+5: Uspořádání elektronického odbavení cestujících (EOC) do úrovní L1 – L4 V rámci ČR bude i nadále existovat více (N) různých systémů EOC, které mohou být ve vzájemné interakci a mohou být vzájemně propojeny, např. s využitím služeb SE. „EOC K“ se myslí jeden konkrétní systém EOC plnící konkrétní funkce dle zadání provozovatele. Označení úrovně Název úrovně Dílčí část EOC Participující subjekty L4 Centrální úroveň Standardizační entita SE SE, KH C, D L3 Úroveň aplikací, produktů a jejich řízení Infrastruktura EOC, systémy EOC 1, 2, …K, … N KH A, B, D L2 Úroveň prodej a akceptace produktů L1 Úroveň elektronických médií Elektronická média (např. BČK)

Současný stav EOC, Obrázek 1, Výsledek 10

Uspořádání EOC po ukončení migrační fáze standardizace

Je nezbytné stanovit jednotný standard odbavování cestujících Je nezbytné stanovit jednotný standard odbavování cestujících? Otázka 20 Zelené knihy koncepce veřejné dopravy Potřeba stanovit jednotný standard EOC prokazatelně existuje, je nezbytné tento standard stanovit. Potřeba standardu EOC se opírá například o tyto strategie, cíle, požadavky a regulace: • EC Transport White Paper 2011 (evropská dopravní politika) [24], • Směrnice 40/2010/EU [5], • Smart Ticketing Alliace [85], • All Way Travelling projekt Evropské komise [81], • Dopravní politika ČR pro období 2014 – 2020 [1, 2], • Zákon č. 194/2010 Sb. - Zákon o veřejných službách v přepravě cestujících [6], • Nařízení vlády č. 295/2010 Sb., o stanovení požadavků a postupů pro zajištění propojitelnosti elektronických systémů plateb a odbavení cestujících [9], • Vize rozvoje EOC cestujících ve veřejné osobní dopravě v ČR v roce 2023” [20], • Základní technické parametry systémů EOC [11,12].

„Jsou bezkontaktní čipové technologie na bázi multiplikačních mikroprocesorových médií perspektivním způsobem odbavení cestujících ve veřejné dopravě?“ Otázka 20 Zelené knihy koncepce veřejné dopravy Bezkontaktní čipové technologie na bázi multiplikačních mikroprocesorových médií jsou perspektivním způsobem odbavení cestujících ve veřejné dopravě a i v dalších 10 letech budou tvořit páteř odbavování v Evropě. Toto tvrzení se opírá jak o názor domácích, tak zahraničních klíčových hráčů v této oblasti, např. The next step in creating electronic ticketing interoperability in Europe [28].

Současně však je třeba konstatovat, že tyto technologie nejsou jediným perspektivním nástrojem odbavení. Kromě bezkontaktních čipových technologií systémů budovaných objednateli veřejné dopravy nebo dopravci se odbavování může v budoucnosti realizovat také prostřednictvím bezkontaktních bankovních čipových technologií, prostřednictvím služeb operátorů mobilních sítí nebo pomocí mobilních aplikací a internetu. O to důležitější je proto potřeba existence otevřeného Standardu EOC, který se bude průběžně rozvíjet s rozvojem technologií a jehož rozsah je definován v Tabulce 7 Výsledku 3+5 projektu VaV TB0100MD008 [80].

Perspektivním nosičem jízdního dokladu je tedy bezkontaktní čip umístěný např. na plastové dopravní, městské, bankovní kartě, v mobilním telefonu nebo jednoznačný strojově čitelný identifikátor spojující cestujícího s jízdním dokladem umístěným v databázi odbav. systému. Standard EOC nebude omezovat kreativitu provozovatelů odbavovacích systémů, distribučních kanálů ani vydavatelů médií v tvorbě regionálních odbavovacích produktů a použití vlastních specifikací na regionální úrovni. Standard bude maximálně otevřený inovacím na straně médií (nosičů jízdenek) a bude technologicky neutrální. ad Vize rozvoje EOC do r. 2020

Děkuji za pozornost! Roman Srp r.srp@sdt.cz www.sdt.cz