DĚTI NA CESTĚ Zdravotní, psychické a sociální důsledky náhradní péče

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Základy sportovního tréninku mládeže
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Osoby s handicapem Mgr. Terezie Pemová.
DOSPĚLÍ NA CESTĚ Irena Smetáčková
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Zákon o sociálních službách
Reforma systému péče o ohrožené děti a služby pro rodinu
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Potřeby dětí a jejich hodnocení v systému sociálně-právní ochrany dětí
Oddělení ústavní a ochranné výchovy - Činnost resortu vnitra v oblasti práce s rizikovými a ohroženými dětmi a mladými lidmi. - Pohled na téma v kontextu.
Rodina.
VY_32_INOVACE_2B8 Psychická deprivace
Klinická propedeutika
Komplexní řešení vývoje dětí Rodiče a rodina v životě dítěte
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Vliv náhradních forem péče na vývoj a život dítěte
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
Rizikového chování v dospívání
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Náhradní rodinná péče aneb „Děti patří domů“ Karel a Petra HENNHOFEROVI.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
(Presenium) Jiří Vítovec
Psychologické aspekty zdraví
Ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV)
Specifické metody SP LS 2014
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Děti v riziku Lenka Hloušková Dana Knotová Petr Novotný Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Fyzický vývoj – vývoj mozku
Dítě se specifickými potřebami Doporučení a zjištění veřejné ochránkyně práv Marie Lukasová, Sepetná 2015 © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015.
Transformace a sjednocení systému péče o ohrožené děti Ministerstvo práce a sociálních věcí Barbara Resnerová Metodické setkání s krajskými úřady a Magistrátem.
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Martin Gregora.  Podvýživa je stav nerovnováhy mezi potřebami organismu a skutečným příjmem, který vzniká v důsledku nedostatku živin důležitých pro.
Ústavní péče o děti. pokud se rodiče neumí, nechtějí či nemohou postarat z důvodů na straně dítěte (postižení, chování) dnes je snaha nechat dítě v rodině,
Základní charakteristika
Jan Bodnár Deinstitucionalizace: cesty vpřed 14. – , Praha Reforma psychiatrické péče v ČR.
KONFERENCE Šance pro děti v ohrožení na Vysočině
Deprivace a subdeprivace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 6. října 2012 Datum: 6. října 2012.
Informační a poradenské centrum VIOLA Pilotní projekt Centra sociálních služeb Praha pro muže a ženy, kteří chtějí řešit konfliktní vztahy se svými blízkými.
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
SOUČASNÁ RODINA A MOŽNOSTI HODNOCENÍ SITUACE PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Sociální práce s rodinou 1.
PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Teorie a přístupy v SP 6.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Gender a (sociální) bydlení Linda Sokačová Platforma pro sociální bydlení Alternativa 50+, o.p.s.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Číslo v digitálním archivu školy
Sociální práce s rodinou 4
Psychologie v obezitologii
Základní pojmy speciální pedagogiky
SP s rodinou 2 Metody hodnocení, protektivní a rizikové faktory
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Rodičovství biologické a pěstounské
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Transkript prezentace:

DĚTI NA CESTĚ Zdravotní, psychické a sociální důsledky náhradní péče Doc. MUDr. Libuše Čeledová, Ph.D. MUDr. Bc. Rostislav Čevela, Ph.D DĚTI NA CESTĚ Zdravotní, psychické a sociální důsledky náhradní péče   VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T

Historie v čr V ČR především spojeno s výzkumy světového významu Prof. Matějčeka, Prof. Langmeiera a kol. studium podmínek vývoje dětí v ústavech - v prostředí psychického strádání – deprivace, ale i dalších forem péče, ústavní výchova představuje zásadní ohrožení duševního a sociálního vývoje dětí a její negativní důsledky poznamenávají tyto děti až do dospělosti, ústavní výchova vede k opoždění v oblasti psychického, sociálního i somatického vývoje, z prognostického hlediska pak znamená výrazný handicap pro další uplatnění v dospělosti, nejvýznamnější, rozhodující a nezastupitelný faktor pro nápravu psychické deprivace je kvalitní náhradní péče, a v tomto smyslu zejména kvalita náhradní rodinné péče.

Ústavní výchova a vliv na raný vývoj dítěte Langmeier, Matějček Kriticky ohrožené období: 1-3 roky - období, kdy je nejdůležitější kontakt dítěte s dospělým Nicméně zásadně ohrožující faktor v každém věku Výchova v ústavním prostředí vede zvláště k: výrazné opoždění v tělesném vývoji, výrazné intelektové opoždění, mírné opoždění motorické, velmi závažné opoždění v sociálním chování , velmi závažné opoždění vývoji řeči, negativní prognóza sociálního uplatnění a integrace v dospělosti.

Zahraniční studie – důsledky ústavní péče psychosociální vývoj vyšší riziko rozvoje poruch chování v dětství a adolescenci (Racusin et al., 2005; Wiik et al.,2010) poruchy emocí (Racusin et al., 2005; Wiik et al.,2010; Bos et al., 2010) významněji častější než u dětí v náhradní péči než u normální populace výskyt psychiatrických diagnóz 16 x častější 8 x častěji užívají psychofarmaka a využívají psychiatrických služeb 20 x vyšší výskyt posttraumatické stresové poruchy Kriticky zvýšený výskyt pozdějších závislostí v dospělosti chronické problémy, nezaměstnanost, malý kariérní rozvoj, neplánované rodičovství, bezdomovectví, antisociální chování, recidiva.

Zahraniční studie – důsledky ústavní péče somatický vývoj ústavní výchova- dlouhodobý negativní vliv na tělesný vývoj (Cohen et al., 2010) děti v ústavní výchově významné růstové a vývojové opoždění oproti normální populaci (Palacois et al., 2010) menší obvod hlavy a hrudníku (Smyke et al., 2004) během post-adoptivního období dochází k urychlení růstu (catch up růst) a stabilizaci tělesné hmotnosti (Van Ijzendoorn et al., 2007) může dojít k dřívější pubertě - puberta praecox (Baron et al., 2000; Teilmann et al., 2006) spojené nežádoucím sociálním a předčasně sexualizovaným chováním v opožděném tělesném vývoji nehraje primární roli malnutrice, ale psycho-sociální deprivace (Kim et al., 2003)

Důsledky institucionální péče v raném věku poruchy SOMATICKÉHO VÝVOJE Opoždění tělesného vývoje Oslabený imunitní systém Zvýšená potřeba specializované lékařské péče Další interní obtíže poruchy INTELEKTU A MOTORIKY Opožděný rozumový vývoj Nižší hodnoty rozumových schopností Opožděný motorický vývoj poruchy VÝVOJE ŘEČOVÝCH SCHOPNOSTÍ Opožděný rozvoj řeči Omezené schopnosti vyjadřování Omezená slovní zásoba

Důsledky institucionální péče v raném věku poruchy SOCIOEMOČNÍHO VÝVOJE Opožděný socioemoční vývoj Obtíže s navázáním citových vazeb Nedůvěřivost nebo naopak bezmezná důvěřivost Nízká sebedůvěra a uvědomění si vlastní hodnoty Špatné zvládání stresových situací rozvoj PSYCHICKÝCH PORUCH Častý výskyt psychických obtíží Časté užívání psychiatrické medikace Vyšší potřeba speciální psychiatrické péče

Zahraniční studie – důsledky ústavní péče Psychiatrické poruchy Problémy v sociální oblasti Poruchy emocí Sociální integrace ÚSTAVNÍ VÝCHOVA Poruchy chování Partnerské problémy Nezaměstnanost Úzkostné poruchy Kriminalita Závislosti NEGATIVNÍ PROGNÓZA ÚSPĚŠNÉHO SOCIÁLNÍHO UPLATNĚNÍ A OSOBNÍHO VÝVOJE ZÁTĚŽ PRO SOCIÁLNÍ A ZDRAVOTNÍ SYSTÉM + MODEL SOCIÁLNÍ DĚDIČNOSTI

Závěr Umístění dítěte do náhradní péče s sebou přináší značný zásah do života dítěte a silně ovlivňuje jeho psychický i tělesný vývoj. Důležitou roli hraje narušenost vztahů s biologickými rodiči, specifické traumatické zážitky, emocionální narušení v důsledku umístění do náhradní péče a nutnost přizpůsobení se náhradnímu prostředí. Pro zdravý vývoj dítěte je potřebné a přirozené vyrůstat v rodinném prostředí, které mu poskytuje dostatek podnětů a pocit kontinuity. Pouze takové prostředí je schopno pozitivně ovlivnit i narušený vývoj dítěte.