Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení podmínek pro výuku na gymnáziu Číslo a název klíčové aktivity:VI/2 - Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti
Anotace Název tematické oblasti: Finanční gramotnost pro vyšší gymnázium 2 Název učebního materiálu: Produkty denní potřeby Číslo učebního materiálu: VY_62_INOVACE_FG0310 Vyučovací předmět: Základy společenských věd Ročník: ročník čtyřletého gymnázia ročník osmiletého gymnázia Autor: Mgr. Hana Mikušková Datum vytvoření: Datum ověření ve výuce: Druh učebního materiálu: Prezentace Očekávaný výstup: Dokáže charakterizovat celkovou nabídku zákazníkovi, objasní podstatu marketingu, potřeb, statků a služeb. Metodické poznámky:Materiál lze využít při výkladu nového učiva, při frontálním opakování se třídou a při upevňování vědomostí.
Produkty denní potřeby
Produkt Není to jen samotný výrobek nebo služba PRODUKT PŘEDSTAVUJE CELKOVOU NABÍDKU ZÁKAZNÍKOVI
Co představuje celková nabídka zákazníkovi Užitná hodnota produktu Vlastnosti produktu, kvalita produktu Obal Rozšíření produktu Doplňkové služby
Užitná hodnota produktu: = to, proč si produkt kupujeme (hodinky měří čas, telefon umožňuje komunikaci) Vlastnosti produktu, kvalita produktu: Zda má telefon klasická tlačítka nebo dotykový displej, zda má auto automatické řazení či nikoliv
Obal: Podává nutné informace, často zákazník podle něho usuzuje na kvalitu a vlastnosti Rozšíření produktu: Vylepšení, doplňky, záruka atd. Doplňkové služby: Poradenství, doprava, montáž
Marketing Jde o metodu řízení, při níž se zaměřuje na potřeby zákazníka Teorie potřeb Abrahama Maslowa: teprve po uspokojení potřeby nižších uspokojujeme potřeby vyšší: Seberealizace Uznání a obdiv Sounáležitost a láska Fyziologické potřeby Teorie potřeb pomáhá vysvětlit motivaci lidí
Potřeby Jsou pociťovaný nedostatek Různí jedinci mají různé potřeby Uspokojením vznikají potřeby další Dělení: Hmotné (jíst, bydlet, oblékat se) Nehmotné (přátelství, svobody, kulturního zážitku) Zbytné Nezbytné toto dělení je problematické
Statky a služby (pomocí nich uspokojujeme potřeby) Statky = jsou předměty, které uspokojují naše potřeby Dvojí dělení statků: A/ Volné: jsou bezprostředně k dispozici (voda, vzduch, lesní plody) Ekonomické: jsou výsledkem činnosti člověka, získáváme je směnou B/ Hmotné (jídlo, byt, oblečení) Nehmotné (vlastnosti, dovednosti, znalosti, duševní vlastnictví)
Služby = činnosti, které uspokojují naše potřeby. Jsou nehmotné podoby. A/ věcné: (oprava obuvi, vymalování bytu) B/ osobní: působí přímo na konkrétní osobu (léčení pacienta lékařem, úprava účesu kadeřníkem)
Zdroje: ze zdrojů autorky