Možnosti psychologické péče o předčasně narozené děti a jejich rodiče

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální služby SOZ.
Advertisements

RIZIKOVÝ NOVOROZENEC MUDr. Milan Vacuška, Ph.D.
Odchylky od normálního růstu mohou být ukazatelem vážných onemocnění a zdravotních poruch. GEN
Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
Mgr. Pavla Matyášová Mgr. Jana Tušlová Společnost pro ranou péči
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví Moravskoslezského kraje KRIZOVÉ CENTRUM OSTRAVA ul. Nádražní 196, Moravská Ostrava tel.: ,
VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Potřeby rodin dětí a mládeže s onkologickým onemocněním Studentská vědecká konference České Budějovice Mgr. Hana Burkertová.
Organizace psychiatrické péče o děti a dorost
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
FÁZE ŽIVOTA.
Změna kvality života u žen s diagnostikovaným karcinomem prsu
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
autor: Boháčová Eva spoluautorky: Suchánková Iva, Slaviková Mária
Psychologická péče v perinatologickém centru
ohroženým domácím násilím
DOMÁCÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE.
Hodnocení novorozence
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství.
Sdělování nepříznivých informací.
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Retinopatie nedonošených
Rodinné prostředí žáka
HEŘMÁNEK DĚTEM Občanské sdružení HEŘMÁNEK DĚTEM funguje při Dětském denním rehabilitačním stacionáři (DDRS) v Hradci Králové Sdružuje děti, rodiče, zaměstnance.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí KOORDINACE SLUŽEB V PÉČI O KLIENTA V RT.
Sociální patologie SCPT SCPA
Diabetes v těhotenství
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Péče o osoby s afázií.
Ambulantní léčba ___________________________________
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
DMO OLGA BÜRGEROVÁ.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
PORADENSTVÍ OD NAROZENÍ
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
PREVENCE genetických patologických stavů (GPS). Prognózování GPS a genetické poradenství Principem genetického prognózování je předpovědění vzniku určitého.
Inspirováno přednáškou Doc. MUDr. Ondrejčáka, CSc.
PEDIATRIE Mgr. Petra Sedlářová.
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Diagnostika dítěte s postižením
Raná péče / intervence  Koncepce rané intervence zahrnuje dva aspekty  věk dítěte  Opatření – mají být zahájena při narození dítěte nebo v prvních letech.
Děti v riziku Lenka Hloušková Dana Knotová Petr Novotný Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Rozvoj činnosti a modernizace vybavení Centra vývojové péče Neonatologického oddělení FN Plzeň Fakultní nemocnice Plzeň , Plzeň.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE TÉMATA JEDNOTLIVÝCH PŘEDNÁŠEK: – úvod do poradenské psychologie – poradenský proces, PSDG v PPS – poradenství.
Ústavní péče o děti. pokud se rodiče neumí, nechtějí či nemohou postarat z důvodů na straně dítěte (postižení, chování) dnes je snaha nechat dítě v rodině,
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
KLÍČOVÁ AKTIVITA Č. 6 – RANÁ PÉČE Registrační číslo projektu: CZ.1.04/3.2.00/ Tento projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím OP LZZ.
Dětský (tak trochu jiný) diabetes Zdeněk Šumník Pediatrická klinika UK 2. LF a FN v Motole, Praha.
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
Projekt Poradenství v Libereckém kraji I CZ.1.07/1.2.00/ I PORADENSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI Financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
VI. Podzimní adiktologická konference Brno
Hemo - philia.
Diagnostika dítěte s postižením
Vyšetření sluchu u nejmenších dětí
Syndrom Patau Pavol Rendek, Markéta Couralová, Veronika Tomášková, Lucie Moťková, Alžběta Moravová Skupina 16 - pediatři.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE
Speciálně pedagogická diagnostika
Pedie Co mají společné?.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Péče o osoby s afázií.
Středisko výchovné péče FRÝDLANT
Psychiatrické vyšetření
Neonatologie v České republice (a v Mostě)
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Transkript prezentace:

Možnosti psychologické péče o předčasně narozené děti a jejich rodiče FNB, pracoviště reprodukční medicíny, Neonatologické oddělení, Ambulance komplexní péče perinatologického centra Možnosti psychologické péče o předčasně narozené děti a jejich rodiče Hana Jahnová XIII.Neonatologické setkání, 27.-29.5.2005

Schéma péče o dítě a rodiče péče o rodiče s rizikovým těhotenstvím péče o rodiče a dítě po porodu v době hospitalizace péče o rodiče a dítě po propuštění v rámci ambulance komplexní péče preventivní péče krizová intervence /současný světový trend je zaměřen na předcházení krize pomocí podpůrné psychoterapie/ psychoterapeutická péče zprostředkovaná, navazující péče

Schéma péče o dítě a rodiče péče o rodiče s rizikovým těhotenstvím preventivní péče krizová intervence /současný světový trend je zaměřen na předcházení krize pomocí podpůrné psychoterapie/ psychoterapeutická péče

Péče o rodiče a dítě po porodu v době hospitalizace Schéma péče o dítě a rodiče Péče o rodiče a dítě po porodu v době hospitalizace vychází ze stejného schématu jako péče o rodiče s rizikovým těhotenstvím terapeutická podpora matek, které mají dítě hospitalizované na odděleních intenzivní péče projekt „Podpůrná psycho-sociální péče o matky předčasně narozených dětí, hospitalizovaných v rámci neonatologického oddělení” program týmové péče zdravotníků /neonatolog, klinický psycholog, fyzioterapeut, dětská sestra/

Péče o rodiče a dítě po propuštění v rámci ambulance komplexní péče Schéma péče o dítě a rodiče Péče o rodiče a dítě po propuštění v rámci ambulance komplexní péče Komplexní, týmová péče o tzv. rizikové novorozence: pediatr/neonatolog, dětský neurolog klinický psycholog se zaměřením na raný věk dítěte fyzioterapeut dětská sestra

Kdo jsou rizikoví novorozenci? novorozenci nezralí, narození ve 37. a nižším týdnu gestace novorozenci přenášení, narození ve 42. a vyšším týdnu gestace novorozenci s komplikacemi v období prenatálním, perinatálním a postnatálním novorozenci narození - císařským řezem, kleštěmi, koncem pánevním novorozenci traumatizovaní novorozenci závažně nemocných matek novorozenci drogově závislých matek novorozenci z vícečetných těhotenství, po programu IVF

Hlavní cíle sledování Důležitá anamnestická rizika /porodní hmotnost, gestační věk, riziková gravidita, adnátní infekce, umělá plicní ventilace, hypotrofie/ Výskyt ROP /retinopatie nedonošených/ Výskyt BPD /bronchopulmonální dysplazie/ Výsledky zobrazení CNS /UZ,CT, MR/ Neurologický nález Sledování psychomotorického vývoje Vypracování dlouhodobého léčebného a sociálního programu V rámci auditu perinatální a neonatální péče je doporučeno EAPM hodnocení psychomotorického vývoje ve dvou letech věku dítěte

Psychologické sledování je především určeno předčasně narozeným dětem s porodní hmotností nižší než 1500 gramů - velmi nízká porodní hmotnost do 999 gramů, Dg. P07.0 - jiná nízká porodní hmotnost 1000 - 2499 gramů, Dg. P07.1 /podle MKN, 10. revize/

Intervaly psychologického sledování: První rok života: /3., 6., 9.a 12. měsíc korigovaného neboli gestačního věku/ Druhý rok života: 15., 18. a 24. měsíc /věková korekce dle závažnosti neurologického nálezu/ Třetí rok života: 30. a 36. měsíc věku Podle individuálních potřeb dítěte a rodičů při řešení aktuálních vývojových nebo výchovných potíží

Psychologické sledování vychází z poznatků: Vývojové psychologie - z teorií duševního vývoje jedince /Freud, Erickson, Mahlerová, Bowlby/ - z vývojových období dětství /prenatální, novorozenecké,kojenecké, batolecí/

Psychologické sledování zahrnuje: Diagnostickou část - vývojová diagnostika, stimulace vývoje Výchovné poradenství Terapeutickou část - krizová intervence, psychoterapie podpůrného charakteru

Diagnostická část sledování psychomotorického vývoje a stanovení aktuální úrovně vývoje a jeho případných abnormit hodnocení jednotlivých složek psychomotorického vývoje /adaptivní chování, řeč, jemná a hrubá motorika, sociální chování/

Diagnostická část klinické metody: anamnéza, rozhovor s rodiči, pozorování spontánní aktivity dítěte testové metody: vývojová škála Bayleyové BSID-II

Diagnostická část vývojová škála Bayleyové BSID-II Test tvoří tři vývojové škály - mentální: 178 položek - motorická: 111 položek - škála chování: max. 28 položek Součet splněných položek tvoří hrubé skóre /HS/, které se převádí na tzv. mentální /MVI/ a psychomotorický /PVI/ vývojový index Průměrná hodnota vývojových indexů je 100 bodů a jedna standardní odchylka /SD/ je +/- 15 bodů

Diagnostická část vývojová škála Bayleyové BSID-II Kategorie hodnocení pro MVI a PVI - 1 - akcelerovaný výkon /115 a více bodů/ - 2 - v normě /114 - 85 bodů/ - 3 - mírně opožděný /84 - 70 bodů/ - 4 - středně opožděný /69 - 50 bodů/ - 5 - vážně opožděný /nižší než 50 bodů/ Kategorie hodnocení škály chování /v normě, hraniční, neoptimální/

Výchovné poradenství optimální řešení aktuálních potíží podle potřeb rodiny, důraz na individualitu dítěte podpora psychomotorického vývoje dítěte tvorba denního režimu /rituály/ vývojové fáze raného věku - období první separační úzkosti a období dětského negativismu neklid, dráždivost, excitabilita, poruchy spánku poruchy chování, projevy hyperaktivity

Terapeutická péče zaměřena na podporu raného vztahu dítěte s rodiči a na řešení interakčních poruch v rodině krizová intervence /předčasný porod nezralého dítěte, smrt dítěte a truchlení, bolest, pocity viny, pocity selhání vlastního mateřství, sdělení nepříznivých zpráv - diagnóza, prognóza vývoje/ podpůrná psychoterapeutická péče /podpora rané interakce dítě - matka, vývoj postiženého dítěte - psychosociální aspekty postižení - formy DMO, pervazivní vývojové poruchy, metabolické poruchy/ systemická rodinná terapie /s jedním členem rodiny, nebo s celou rodinou/

Stádia vyrovnávání se s faktem nepříznivé životní situace, Kübler-Rossová, 1969 Šok Popření Smutek, zlost, úzkost, pocity viny Stádium rovnováhy Stádium reorganizace

Psychomotorická terapie A. Pessa a D. Boyden, pět vývojových potřeb Potřeba místa Potřeba podpory Potřeba péče Potřeba bezpečí Potřeba limitu

Schéma sdělení nepříznivých zpráv Kdy sdělit Kdo sdělí Komu sdělit Kde sdělit Jak sdělit, co říci? Stanovit další plán postupu péče

Zprostředkovaná, navazující péče Stimulace vývoje dítěte v domácím prostředí - metoda Portage Péče v rámci specializovaných pracovišť - Střediska rané péče - Denní rehabilatační stacionáře - Speciální MŠ Svépomocné aktivity rodičů, občanské sdružení „Nedoklubko“ , vlastní internetové stránky „Klub rodičů a přátel postižených dětí“ „Klub rodičů a přátel hyperaktivních dětí“ - Klub rodičů a přátel postižených dětí - Klub rodičů a přátel hyperaktivních dětí

Psychologická péče a pomoc rodičům dětí s rizikovými faktory vývoje se především zaměřuje: Na hodnocení a podporu psychomotorického vývoje v rámci možností vývoje každého dítěte Na podporu vzájemných vztahů rodičů a dítěte Na podporu rodičovské role a zvýšení rodičovské kompetence

Děkuji Vám za pozornost