Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_221 Jméno autora: Ing. Bohuslava Klapuchová Třída/ročník: 2. Ročník Datum vytvoření:
Vzdělávací oblast: Podnikání a podnikové činnosti Tématická oblast: Personální činnosti Předmět:Ekonomika Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Prezentace k seznámení studentů s personálním řízením, cíli a organizací personální práce, s náborem pracovníků Klíčová slova: Lidské zdroje, personální řízení, cíl personální práce, organizace personální práce Druh učebního materiálu: Prezentace
Personalistika
Podnik potřebuje k zajištění své činnosti výrobní faktory – půdu, kapitál a práci. Podnik potřebuje k zajištění své činnosti výrobní faktory – půdu, kapitál a práci. Jaké charakteristiky práce budou pro firmu nejdůležitější?
Lidské zdroje – souhrn pracovníků, jejich kvalifikační a věková struktura, úroveň pracovní ochoty (motivace, kreativita, flexibilita a adaptabilita). Lidské zdroje – souhrn pracovníků, jejich kvalifikační a věková struktura, úroveň pracovní ochoty (motivace, kreativita, flexibilita a adaptabilita). Personální řízení – řízení lidských zdrojů s vnějšími vazbami na trh práce Personální řízení – řízení lidských zdrojů s vnějšími vazbami na trh práce
Cíl personální práce: Zabezpečení dostatečně výkonného personálu Zabezpečení dostatečně výkonného personálu Zabezpečení sociálních cílů zaměstnanců (spokojenost zaměstnanců s prací, s výší odměny, s možností profesionálního rozvoje,… To vede ke spokojenosti pracovníků a k jejich loajalitě k podniku) Zabezpečení sociálních cílů zaměstnanců (spokojenost zaměstnanců s prací, s výší odměny, s možností profesionálního rozvoje,… To vede ke spokojenosti pracovníků a k jejich loajalitě k podniku) Tyto cíle jsou protikladné – vysoké mzdy uspokojí zaměstnance, ale vedou ke zvýšení nákladů firmy a tím ke snížení její konkurenceschopnosti. Naopak snížení mzdových nákladů vede ke snížení spokojenosti zaměstnanců a k poklesu jejich výkonu. Je proto třeba vytvořit vyváženost mezi oběma cíli.
Organizace personální práce plánování pracovníků plánování pracovníků –plánování potřeby pracovníků, jejich počtu, profesní a kvalifikační struktury a jejich rozmístění získávání a výběr pracovníků získávání a výběr pracovníků –určení metod a způsobů získávání pracovníků z vnitřních i vnějších zdrojů podniku rozmisťování pracovníků rozmisťování pracovníků –zařazování do pracovních funkcí, přesuny pracovníků uvnitř podniku, povyšování, ukončování pracovního poměru, penzionování pracovníků hodnocení pracovníků hodnocení pracovníků –hodnocení předpokladů pracovníků k výkonu činností a plánování osobního rozvoje pracovníků, hodnocení pracovního výkonu a chování pro potřeby systému odměňování hodnocení práce a popis pracovních míst hodnocení práce a popis pracovních míst –hodnocení nároků jednotlivých pracovních míst a funkcí pro podnikové katalogy prací a tarifní systémy odměňování odměňování –tvorba nástrojů pracovní motivace a podnikových mzdových systémů a systému účasti na hospodářském výsledku
podnikové systémy vzdělávání podnikové systémy vzdělávání –identifikace potřeb vzdělávání, plánování, příprava, organizace a vyhodnocování účinnosti vzdělávání, programy rekvalifikace kolektivní vyjednávání a pracovněprávní agendy kolektivní vyjednávání a pracovněprávní agendy –jednání zaměstnavatelů a odborů o uzavření kolektivní smlouvy, příprava jednání, dohled nad dodržováním pracovněprávních předpisů a závazků, spolupráce s úřady práce sociální péče sociální péče –organizace sociálních služeb pro zaměstnance, bezpečnost a ochrana zdraví pří práci, zdravotní péče, kontrola pracovních podmínek, organizace aktivit volného času personální informační systém personální informační systém – pro potřeby podniku i mimopodnikových orgánů
Nábor pracovníků spočívá v poznávání a získávání nových nebo stávajících pracovníků pro běžná a budoucí pracovní místa spočívá v poznávání a získávání nových nebo stávajících pracovníků pro běžná a budoucí pracovní místa Nábor se provádí: prostřednictvím osobních kontaktů, inzercí, návštěvami škol, učilišť a univerzit pracovníky osobního oddělení, z Úřadu práce, … prostřednictvím osobních kontaktů, inzercí, návštěvami škol, učilišť a univerzit pracovníky osobního oddělení, z Úřadu práce, … Proces výběru: vyhodnocení zaslaných životopisů vyhodnocení zaslaných životopisů osobní pohovor, talentové zkoušky, inteligenční testy, testy osobnosti, reference od dřívějších zaměstnavatelů, škol,… osobní pohovor, talentové zkoušky, inteligenční testy, testy osobnosti, reference od dřívějších zaměstnavatelů, škol,… Uchazeč o zaměstnání by měl přijít na pohovor připraven!!!!!! Jak byste se co nejlépe připravili na pohovor? Kde byste získali informace pro vaši přípravu na pohovor?
Jak se připravit na pohovor? Zjistěte si co nejvíce informací o společnosti Zjistěte si co nejvíce informací o společnosti Musíte se připravit na setkání s personalistou, proto si zjistěte co nejvíce informací o tom, co byste měli ve firmě dělat, jaký je hlavní obor činnosti firmy, ale i to, jaká je její konkurence a firemní kultura. Přehled o situaci potvrdí vaši motivaci a zájem. Vezměte si s sebou potřebné dokumenty Vezměte si s sebou potřebné dokumenty Aktuální životopis, ukázky prací, ale i kontakty na případné reference od bývalého zaměstnavatele jsou nezbytné minimum, které byste při pohovoru měli mít s sebou.
Připravte se na otázky Připravte se na otázky Rozmyslete si, jaké jsou vaše pracovní priority a jaký očekáváte plat. Pokud nevíte, o kolik si máte říct, využijte internet – najděte si srovnání platů. Umíte odpovědět, proč odcházíte ze stávajícího zaměstnání nebo proč zrovna vy jste nejvhodnější kandidát na pozici, o niž se ucházíte? Personalista se vás také může ptát na tzv. diskriminační otázky (např. rodinné zázemí, děti). Buďte aktivní a sami se zajímejte Buďte aktivní a sami se zajímejte Ptejte se na chod společnosti a detaily týkající se vaší pozice. Zajímejte se také o to, kdo bude váš nadřízený a s kým budete spolupracovat v rámci firmy i mimo ní.
O kolik si říct na pohovoru? O kolik si říct na pohovoru? 1. Zmapujte si, jaké jsou vaše životní náklady Spočítejte si, kolik si musíte minimálně vydělat, abyste pokryli své náklady a životní minimum. To je základ pro další určení požadované mzdy. 2. Jakou výplatu jste v minulém zaměstnání dostávali Nemusí vždy vypovídat o tom, kolik si vyděláte ve svém příštím zaměstnání. V jiném regionu a jiné firmě si můžete vydělat třeba i více. Nemusí vždy vypovídat o tom, kolik si vyděláte ve svém příštím zaměstnání. V jiném regionu a jiné firmě si můžete vydělat třeba i více. 3. Zmapujte si situaci na trhu práce ve svém oboru a v regionu kde chcete pracovat. 3. Zmapujte si situaci na trhu práce ve svém oboru a v regionu kde chcete pracovat. Kolik je nabídek práce a tedy jaká je aktuální poptávka firem zjistíte na internetu, např. na stránkách Prace.cz. I od toho se může odvíjet výše platu. 4. Platy ve svém oboru a lokalitě si můžete zjistit na internetu, na stránkách Prace. cz v sekci Porovnání platů. 4. Platy ve svém oboru a lokalitě si můžete zjistit na internetu, na stránkách Prace. cz v sekci Porovnání platů.
Zdroje: ŠVARCOVÁ, J. Ekonomie – stručný přehled, vydání pro rok 2012/2013 Zlín : Nakladatelství a vydavatelství Ing. Jena Švarcová, Ph. D., CEED, ISBN ŠVARCOVÁ, J. Ekonomie – stručný přehled, vydání pro rok 2012/2013 Zlín : Nakladatelství a vydavatelství Ing. Jena Švarcová, Ph. D., CEED, ISBN