Vzdělanost, literatura a hudba 18. století

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Osvícenství v českých zemích a počátky NO
Advertisements

I. Osvícenský absolutismus
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: PaedDr. Zdeněk Motlíček 2011/2012.
2. polovina 18. století osvícenství VĚK ROZUMU.
Vzdělanost, literatura a hudba v 17. století
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Digitální učební materiály ŠIII/2 DĚJEPIS
Osvícenství.
rovnost, demokracie, tolerance, přesvědčení o nevyhnutelnosti pokroku
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI_ ČJS,DUM 13
 2. polovina 18. století  člověk se má řídit spíše rozumem než vírou  má být tolerantní  smyslem života je důstojnější život na zemi  viz učivo literatury.
Osvícenství 2. pol. 18. století VY_32_INOVACE_145 pro 5. ročník ZŠ
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
Jean Jacques Rousseau O původu nerovnosti mezi lidmi
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
století vznik kapitalistické společnosti
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Č í slo materi á lu 3_3_D_08 Datum vytvořen í Druh učebn í ho materi á lu Prezentace.
České národní obrození
Vídeňský kongres Označení materiálu:
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Lomonosov, Lavoisier
Obecná charakteristika Architektura
Lucemburkové na českém trůnu
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 22, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Rokoko, klasicismus - 1 Označení materiálu:
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Klasicismus - vzniká ve Francii v době Ludvíka XIV.
Dějiny českých zemí a habsburské monarchie, metternichovský absolutismus, národní obrození Označení materiálu: VY_32_INOVACE_19_ceske_zeme_habsburska_monarchie_do_roku_1848.ppt.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
DUM - Digitální Učební Materiál
Restaurace Stuartovců, vznik Velké Británie
Dej 2 Osvícenství Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Francie Označení materiálu: VY_32_INOVACE_06_francie.ppt
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Společnost na počátku 19. století
Systém a evoluce rostlin
Doba husitská – Jan Hus Označení materiálu:
Úvod do systému rostlin
Raný středověk Označení materiálu: VY_32_INOVACE_02_rany_stredovek.ppt
Václav IV. Označení materiálu: VY_32_INOVACE_05_vaclavIV.ppt
Rokoko, klasicismus - 2 Označení materiálu:
Cesta k první světové válce
Dějiny českých zemí a habsburské monarchie, Bachův absolutismus
Československé legie, vznik Československa
Kultura vrcholného a pozdního středověku
Osvícenské reformy a proměny Duchovní kultura Evropy ZS 2014 Pátek, sudý, 8:45 Barbora Beňová.
Osvícenství Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3614_Osvícenství Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola UNESCO.
 Autor: Eva Žárová  Datum vytvoření: říjen 2011  Ročník: 8.  Vzdělávací oblast: Člověk a společnost  Vzdělávací obor: Dějepis  Tematický okruh: Osvícenský.
České země ve 2. polovině 18. století
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA
Osvícenství v literatuře
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Československé legie, vznik Československa
OSVÍCENSTVÍ.
BAROKO sochařství, malířství, literatura
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Listopad 2011 Ročník 8
Filozofie osvícenství ve Francii
Novověk – Marie Terezie, osvícenství
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Restaurace Stuartovců, vznik Velké Británie
Francie Označení materiálu: VY_32_INOVACE_06_francie.ppt
Raný středověk Označení materiálu: VY_32_INOVACE_02_rany_stredovek.ppt
BAROKO sochařství, malířství, literatura
Společnost na počátku 19. století
Vídeňský kongres Označení materiálu:
Rozvoj vědy a změny ve společnosti – konec 17. a 18. století
Osvícenství.
Transkript prezentace:

Vzdělanost, literatura a hudba 18. století Označení materiálu: VY_32_INOVACE_06_francie.ppt Vzdělávací oblast, vzdělávací obor, tematický okruh, téma: Člověk a společnost, dějepis, mezi třicetiletou válkou a Francouzskou revolucí, kultura v 17. a 18. století, vzdělanost, literatura a hudba 18. století ZŠ Wagnerovo náměstí, Beroun Předmět, ročník: Dějepis, 8. ročník Autor: Ivana Flíčková Datum: 27. 11. 2011 Anotace: (popis způsobu použití výukového materiálu): Charakteristika vzdělanosti, literatury a hudby v 18. století v Evropě a v českých zemích, včetně hlavních představitelů. Tučný text slouží jako výchozí text pro tvorbu poznámek, ostatní text vysvětluje souvislosti nebo upozorňuje na zajímavé podrobnosti. Odkazy umožňují propojení jmen autorů s konkrétními ukázkami a zpět. Obrázky, které podporují lepší názornost, jsou opatřeny odkazem na zdrojovou stránku pro žáky s hlubším zájmem pro učivo. Prezentace jsou žákům k dispozici na www.jaknadejepis8.webnode.cz

Vzdělanost, literatura a hudba 18. století Ivana Flíčková ZŠ Beroun, Wagnerovo nám. 458

Vzdělanost, věda a technika většina obyvatel Evropy stále negramotná přesto rozvoj vědních oborů – specializace (přírodopis – botanika, zoologie, entomologie, geologie…) průzkum zámořských oblastí rozumové poznávání - mnoho objevů Carl Linné - švédský botanik systém třídění rostlin - používá se dodnes Antoine Lavoisier – zakladatel moderní chemie chemická terminologie hoření je umožněno okysličováním, složení vzduchu (zánik flogistonové teorie) „Nic nevzniká, nic se neztrácí, vše se pouze přeměňuje“

anglický fyzik - Isaak Newton– zkoumání síly – gravitační zákon skotský fyzik James Watt - parní stroj vědění je nejcennější pro lidstvo – francouzští filozofové, učenci a vědci = osvícenci - sestavili Encyklopedii 28 svazků, hlavní redaktor Denis Diderot přispívali Voltaire , Montesquieu, Rousseau skotský filozof a ekonom Adam Smith – svobodný trh a konkurence = pokles cen, růst blahobytu jeho kniha O příčinách bohatství národů (1776) – ovlivnila západní civilizaci

osvícenci hledali odpovědi na otázky o lidské společnosti – proč vznikl stát, z čeho odvozují svou moc monarchové atd. názor osvícenců na vznik státu: společenská smlouva na vytvoření státu – lidé ji uzavřeli mezi sebou dobrovolně lidé si ponechali právo určovat formu a způsob vlády, mohou žádat změnu vlády, postavit se na odpor nebo povstat pokud vláda nechrání jejich základní práva tyto myšlenky předcházely dvěma klíčovým událostem poslední třetiny 18. století – Americké a Velké francouzské revoluci

pro mnohé panovníky nebezpečné myšlenky – knihy osvícenců byly zakazovány či páleny přesto byli mnozí evropští vládci osvícenstvím ovlivněni: Marie Terezie Josef II. pruský král Fridrich II. ruská carevna Kateřina II. španělský král Karel III. toskánský vévoda, římsko – německý císař Leopold II.

Literatura zrod národních literatur – psaných v rodném jazyce knihy původně pro děti – úspěch u dospělých : Robinson Crusoe od daniela Defoa Gulliverovy cesty od Jonathana Swifta vzniká literatura v českém jazyce úředním jazykem němčina (i na školách) – úpadek češtiny Josef Dobrovský – jazykovědec Václav Matěj Kramerius – vydavatel Expedice česká – první české noviny, knihy divadlo v českém jazyce

Hudba stále oblíbené mše, opery skladby pro menší počet nástrojů – duo, trio, kvartet, kvintety, koncerty (vznik v 17. stol.) orchestry u dvorů – symfonie – skladby o 4 větách Jan (Johann) Václav Antonín Stamic – zesilování a zeslabování zvuku Josef Mysliveček Wolfgang Amadeus Mozart Ludwig van Beethoven nový nástroj – klavír – místo čembala

Švédský přírodovědec a lékař, zakladatel botanické a zoologické systematické nomenklatury. Vytvořil také pojem druh jako základ přirozené soustavy organismů. Nejvýznamnější dílo Systema naturae (Soustava přírody, 1735), v kterém popsal všechny tehdy známé organismy krátkou latinskou charakteristikou a označil je dvojslovnými názvy, tj. rodovým a druhovým, z nichž většina platí dodnes. Carl Linné http://cs.wikipedia.org/wiki/Carl_Linn%C3%A9

Antoine Lavoisier Byl francouzský šlechtic, chemik, ekonom, právník a daňový úředník. Je zakladatelem kalorimetrie, termochemie a často se označuje za otce moderní chemie. Vytvořil chemickou terminologii a nezávisle na Michailu Lomonosovi zformuloval zákon zachování hmotnosti. Objasnil roli kyslíku při spalování, okysličování a dýchaní. Vyvrátil tak flogistonovou teorii hoření. Byl popraven gilotinou během francouzské revoluce. http://www.youtube.com/watch?v=vQVeaIHWWck&feature=related

Byl vedoucím skupiny francouzských pokrokových vědců a filozofů, sdružených k sepsání Encyklopedie aneb Racionálního slovníku věd, umění a řemesel. Posláním Encyklopedie bylo shrnout veškeré dosavadní lidské vědění. Vyšla v 28 svazcích v letech 1751 až 1772. http://cs.wikipedia.org/wiki/Denis_Diderot Denis Diderot

François-Marie Arouet - Voltaire Francouzský spisovatel, dramatik, filosof a historik, encyklopedista. Vystudoval u jezuitů. Měl pohnutý život - kvůli své satirické poezii byl vězněn v pařížské Bastile a před dalším pronásledováním musel uprchnout z Francie. Věřil, že osvícenství je určeno především aristokracii a že změny vyjdou od panovníka. Reprezentoval proud, který požadoval reformu absolutismu (nebyl stoupencem lidu jako Rousseau). 1694 - 1778 http://cs.wikipedia.org/wiki/Voltaire

Jean Jacques Rousseau Jeho dílo ovlivnilo Velkou francouzskou revoluci i následující vývoj kolektivistických teorií. Podstatou jeho učení bylo, že lidé se rodí dobří a kazí se teprve vinou společnosti. Volal po návratu k přírodě a k lidské přirozenosti, kterou spatřoval v absenci novodobých dějin, jež člověka uvrhly do okovů konvencí a nesmyslných řádů. http://cs.wikipedia.org/wiki/Jean-Jacques_Rousseau

zdroje: text: Dějepis 8 pro základní školy, novověk, SPN, str. 50 - 54 obrázky: http://www.youtube.com/ http://cs.wikipedia.org/wiki/Carl_Linn%C3%A9 http://www.youtube.com/watch?v=vQVeaIHWWck&feature=related http://cs.wikipedia.org/wiki/Denis_Diderot http://cs.wikipedia.org/wiki/Voltaire http://cs.wikipedia.org/wiki/Jean-Jacques_Rousseau