49.1 Člověk – nervová soustava

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1. DoplŇte chybĚJÍCÍ SLOVA DO TEXTU
Advertisements

44.1 Člověk – pohybová soustava – svaly II.
NERVOVÁ SOUSTAVA I. VY_32_INOVACE_E2-17 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Opakování - centrální nervová soustava
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
Složka sady:EU III/2 č. 15 VY_32_INOVACE_Př.8.15
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Obvodová nervová soustava
Nervová soustava- úvod
18.1 Obratlovci Kdo jsou obratlovci?
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
SOUSTAVA NERVOVÁ Řídí činnost lidského těla
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
Nervová soustava - úvod
NERVOVÁ SOUSTAVA. NERVOVÁ SOUSTAVA STAVBA Základem je nervová buňka (neuron) CNS (centrální nervový systém) - mozek mícha PNS (periferní.
Centrální nervová soustava
Nervová soustava - udržuje a řídí vnitřní prostředí těla, udržuje vztahy mezi vnitřními orgány a mezi organismem a okolím - je tvořena: centrální nervovou.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
51.1 Člověk – s. žláz s vnitřní sekrecí
Nervová soustava Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
NERVOVÁ SOUSTAVA II. VY_32_INOVACE_E2-18 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
Nervová soustava ll Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
NERVOVÁ SOUSTAVA II. ŘÍDÍCÍ CENTRUM.
Nervová soustava.
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
Nervová soustava l Autor : Mgr. Irena Hudcová Přírodopis Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Reflexy.
NERVOVÁ SOUSTAVA (NS) - stavba : - základem – neuron : Tělo Dendrity
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
Nervová soustava 1 CNS.
DOMINIKA SVOBODOVÁ 4. UBZ LS 2006 PRAHA
Škola Střední průmyslová škola Zlín
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_ Jméno autora: Mgr. Jana Matěnová Datum, období kdy byl.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Funkce - řízení a kontrola organismu - koordinace mezi orgány - zprostředkovat vztah s okolím - duševní činnost.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Nervová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
MOZEK A NERVOVÁ SOUSTAVA
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
ŠABLONA 32 Centrální nervová soustava
STAVBA A ČINNOST NERVOVÉ SOUSTAVY.
Projekt: Moderní výuka
Název prezentace (DUMu): Nervová soustava
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_08_PR_NERVOVÁ SOUSTAVA
Nervová soustava Páteřní mícha.
Název: VY_32_INOVACE_02_Mozek Škola: ZŠ a MŠ Komenského 103, Jilemnice
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_PŘÍRODOPIS
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Základní škola, Hradec Králové
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

49.1 Člověk – nervová soustava Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 49.1 Člověk – nervová soustava Autor: Michal Burian

Funkce nervové soustavy Tvoří ji mozek, mícha a obvodové nervstvo. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 49.2 Co už víš? Funkce nervové soustavy vytváří i některé hormony řídí činnost lidského těla vysílá rychlé a přesné povely pro pohyby a uvědomělou činnost člověka umožňuje vnímání vnějšího světa přijímá, zpracovává, vytváří a uchovává informace Tvoří ji mozek, mícha a obvodové nervstvo.

49.3 Jaké nové věci se dozvíme? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 49.3 Jaké nové věci se dozvíme? Centrální nervová soustava (CNS) = páteřní mícha + mozek NEURON - nervová buňka - v těle celkem asi 10 bilionů přenos vzruchu mícha 5-7 dendritů – přijímají signály z jiných buněk tělo s jádrem 1 dlouhý axon (= neurit) - vede signál k dalším buňkám, délka až 1m chemicko-elektrický děj - trubice z nerv. tkáně s kanálkem uprostřed - tenká jako prst, prochází páteří - 40-50cm (až k 2.bedernímu obratli) - mezi jednotlivými obratli vystupuje do těla 31 párů tzv. míšních nervů myelinová pochva – gliové buňky rychlost vzruchu až 120m/s synapse - spoj = nepatrná štěrbina mezi neurony - v mozku je jich asi 10 až 50krát více než neuronů - jejich úkolem - zásobovat neurony energií a izolovat od nežádoucích chem. a el. signálů - na axonech vytváří bílé tukové obaly - izolaci prodloužená mícha – mozeček - Varolův most - střední mozek – mezimozek – přední mozek (také velký, koncový mozek) mozek nervová vlákna - bílá => tzv. bílá hmota (40% hmoty mozku), opakem je šedá hmota - těla neuronů

49.4 Co dalšího se dozvíme? mozek Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 49.4 Co dalšího se dozvíme? - orgán myšlení, uložen v mozkovně, obalen plenami (blánami) 1. koncový mozek – největší, překrývá ostatní části - 2 polokoule (hemisféry) - rozděleny na laloky (podle lebečních kostí) - povrch zbrázděný - závity - tzv. šedá kůra mozková - v každé části - centrum pro určitou činnost mozku (zrak, sluch, abstraktní myšlení, vnímání bolesti, ...) mozek 2. mezimozek – řídí činnost hypofýzy, těl. teplotu, příjem vody a potravy, rozmnožování,... 3. střední mozek – nejmenší č. mozku - zrak, sluch 4. mozeček – 2 polokoule, svaly, rovnováha, pohyby (chůze) *Varolův most – spojuje mozeček s konc. mozkem 5. prodloužená mícha – pokračování páteřní míchy, dýchání, srdeční činnost, nepodmíněné reflexy (sací, polykací, kašlání...) - uvnitř mozku – 4 navzájem propojené dutiny - vyplněné mozkomíšním mokem (ten i mezi plenami) - nadlehčuje mozek, omývá a chrání před otřesy - svrchní plena – tvrdá – z okostice lebečních kostí - spodní pleny – 2 – měkké – bezcévnatá pavučnice a cévami bohatě propletená omozečnice – přímo pokrývající povrch mozku

cévami propletená plena Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 49.5 Procvičení a příklady Pospojuj dvojice. nervová buňka šedá hmota nervové spojení neuron cévami propletená plena axon synapse těla neuronů dendrit dlouhý výběžek krátký výběžek omozečnice

49.6 Něco dalšího Nervy 1. mozkové – 12 párů 2. míšní – 31 párů Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 49.6 Něco dalšího Nervy 1. mozkové – 12 párů 2. míšní – 31 párů 3. útrobní (vegetativní) - mimo naše vědomí, nelze ovládat vůlí  - navzájem protichůdně spolupůsobící – řídí činnost srdce, cév, žláz, útrobních orgánů – PARASYMPATIKUS – zpomaluje činnost orgánů X SYMPATIKUS – zrychluje např. činnost srdce, vyvol. pocení, ... Obvodová nervová soustava (ONS) = nervy – svazky nervových vláken * nervové dráhy - krátké – propojují jednotlivé č. mozku - dlouhé – spojují mozek s míchou DOSTŘEDIVÉ – senzorické – do CNS - vzestupné ODSTŘEDIVÉ – motorické – z CNS - sestupné  nervová činnost - reakce na podněty prostředí – projevuje se jako chování - základní jednotkou – reflex – ty dělíme na 1. nepodmíněné (vrozené) - dědičné, stálé a neměnné, stejné reakce na stejné podněty (př. - sací reflex) 2. podmíněné (získané) – vyžadují podmínku - signál

Newton´s third law of motion Brain + storm => brainstorming Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Biology Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 49.7 CLIL Newton´s third law of motion - action and reaction It is called REFLEX  Brain + storm => brainstorming Def. - Process for generating creative ideas and solutions through intensive and freewheeling group discussion.

49.8 Test znalostí 1. Nervová buňka se nazývá? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 49.8 Test znalostí 1. Nervová buňka se nazývá? a. nefron b. neuron c. neutron d. nervon 2. Bezcévnatá spodní plena v mozku se jmenuje? a. omoušnice b. omozečnice c. mozečnice d. pavučnice 3. Jak se jmenuje útrobní nervstvo zrychlující činnost vnitřních orgánů? a. sympatetikus b. parasympatetikus c. parasympatikus d. sympatikus 4. Reflexy nevyžadující podmínku jsou reflexy…? a. podmíněné b. získané c. vrozené d. základní Správné odpovědi: b d c

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 49.9 Použité zdroje, citace 1. http://www.smartdraw.com/examples/view/motor+neuron+of+the+nervous+system/ (slide 3) 2. http://skolajecna.cz/biologie/Sources/Photogallery_Detail.php?intSource=1&intImageId=343 (slide 3) 3. http://pfyziollfup.upol.cz/castwiki/?p=3265 (slide 4) 4. http://duef.uniza.sk/index.php?go=prednasky&prednaska=43 (slide 6) 5. http://www.stufftotweet.com/tweetthis/wikihow/how-to-have-a-brainstorming-session-without-talking (slide 7) 6. http://www.asmileperday.com/2011/01/action-and-reaction.html (slide 7) 7. http://www.ahajokes.com/crt538.html (slide 7) Obrázky z databáze klipart

49.10 Anotace Autor Michal Burian Období 01 – 06/2013 Ročník 9. ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 49.10 Anotace Autor Michal Burian Období 01 – 06/2013 Ročník 9. ročník Klíčová slova Mozek, mícha, neuron, nerv, reflex, nervová dráha… Anotace Prezentace zabývající se nervovou soustavou člověka, popisuje její jednotlivé části a jejich význam.