Koordinační centrum pro EQF (EQF NCP) Setkání zástupců evropských iniciativ NAEP Milada Stalker Antonie Ondrouchová Pavel Hradecký
Evropské nástroje pro transparentnost a mobilitu
EQF umožňuje mezinárodní srovnání a přenos kvalifikací mezi zeměmi, podporuje mobilitu zajišťuje větší srozumitelnost kvalifikací mezi jednotlivými zeměmi a podporuje celoživotní učení rozlišuje osm úrovní kvalifikací, které jsou popsány znalostmi, dovednostmi a kompetencemi Doporučení o zavedení EQF (2008) Používat EQF jako referenční nástroj pro srovnávání úrovní kvalifikací Využívat postup založený na výsledcích učení a podporovat VNIV Do r provést přiřazení – stanovení jasných odkazů mezi národními úrovněmi a úrovněmi EQF Do r zajistit, aby nové certifikáty a diplomy obsahovaly odkaz na úroveň EQF Ustavení Poradní skupiny EQF (EQF Advisory Group) – Kritéria a postupy pro přiřazování, projednávání nár. referenčních zpráv atd. Ustavení národních koordinačních center pro EQF Evropský rámec kvalifikací pro CŽU – EQF LLL
EQF 8 EQF 7 EQF 6 EQF 5 EQF 4 EQF 3 EQF 2 EQF 1 IE 10 IE 9 IE 8 IE 7 IE 6 IE 5 IE 4 IE 3 IE 2 IE 1 FR I FR II FR III FR IV FR V EQF 8 EQF 7 EQF 6 EQF 5 EQF 4 EQF 3 EQF 2 EQF 1 DK 8 DK 7 DK 6 DK 5 DK 4 DK 3 DK 2 DK 1 MT 8 MT 7 MT 6 MT 5 MT 4 MT 3 MT 2 MT 1 EQF – 1.krok Národní úrovně přiřazeny k úrovním EQF
Doporučení o zavedení EQF – ustavení koordinačních center (NCP) přiřadit české úrovně kvalifikací k Evropskému rámci kvalifikací, použít při tom transparentní metodiku a výsledky zveřejnit, dávat pokyny zainteresovaným subjektům a informovat je, zapojit do procesu všechny příslušné subjekty vč. sociálních partnerů a vzdělávacích institucí Činnost KC EQF podporována granty EK v podobě projektů na aktivity, které by jinak nebyly možné uskutečnit (semináře, externí spolupráce odborníků, PR, tisk brožur, napojení databází na portál EQF, mezinárodní spolupráce mezi NCP atd.) Hlavní cíl a náplň činnosti = vytváření českého rámce kvalifikací, seznamování veřejnosti s jeho potenciálními výhodami a diskuse o něm Smysl, činnost a poslání KC EQF
Kvalifikace všeobecné Kvalifikace odborné Kvalifikace vysokoškolské 4. úroveň 2. úroveň 1. úroveň Co je a k čemu může být národní rámec kvalifikací?
Povedlo se: přiřazení českých kvalifikací k Evropskému rámci kvalifikací (ale ne jediného rámce úrovní), použití transparentní metodiky a zveřejnění výsledků, informování zainteresovaných subjektů (částečně), zapojování do procesu všech příslušných subjektů vč. sociálních partnerů a vzdělávacích institucí (nikdy nekončící práce) Obtíže: abstraktní koncepty se obtížně vysvětlují nepochopení principu, záměna s NSK, činnost NÚV omezena na primární a sekundární vzdělávání, malý zájem mezi subjekty i odborníky o diskusi a rozvoj ČRK Úspěchy a obtíže
Poděkování všem, kteří se podílejí na činnosti KC EQF a umožňují jeho existenci Děkuji vám za pozornost