Pedagogické minimum – lektorské dovednosti Mgr. Olin Horáček
Vzdělávací cíl Cílem semináře je výcvik základních kompetencí lektora, komunikačních dovedností, osvojení didaktických metod a technik, využívání zpětné vazby, adaptace na konkrétní cílovou skupinu, předvídání krizových momentů a práce s nimi, rozšíření možností uplatnění pracovníka o předávání nabytých kompetencí ostatním.
Obsah Specifika vzdělávání dospělých Profil lektora Prezentační a komunikační dovednosti Kontakt se skupinou, pozitivní klima, konfliktní a krizové situace Efektivní metody a formy výuky
Vzdělávání je sladkým plodem hořkého kořene. Motto Vzdělávání je sladkým plodem hořkého kořene. Marcus Porcius Cato
Specifika vzdělávání dospělých Učení a vzdělávání jako součást lidského života v celém jeho průběhu Specifika vzdělávání v dospělém věku, proměny motivace Vývoj vzdělávání dospělých Současné trendy a úkoly vzdělávání dospělých
Profil lektora osobnostní kvality styl jednání etika orientace na klienta individuální a klientský přístup
Prezentační a komunikační dovednosti Jak připravit prostor pro prezentaci/seminář Pohyb v prostoru, zóny pro pohyb a přecházení Řeč těla, gesta, pohled, ruce, pohyb Oční kontakt Práce s otázkami Práce s hlasem Využití AV techniky a flipchartu
Prezentační a komunikační dovednosti Jak sestavit projev/prezentaci Jak začít a jak zakončit Jak odbourat trému Jak si udržet pozornost po dobu prezentace Příprava prezentace, zásady pro dosažení úspěchu Práce se zpětnou vazbou Nácvik prezentací před kamerou – microteaching
Kontakt se skupinou pozitivní klima konfliktní a krizové situace řešení kritiky a negativních reakcí
Efektivní metody a formy výuky Jak si pamatujeme: 20% z toho, co slyšíme 30% z toho, co vidíme 80% z toho, co sami formulujeme 90% z toho, co sami děláme Z toho důvodu je nutné volit aktivizující metody.
Aktivizující metody Příklady rozhovor diskuse řešení problémů simulace situační a inscenační metody skupinová a kooperativní výuka projektové učení
Děkuji za pozornost!