Systémy pro pojíždění letadel bez použití hlavních motorů Daniel Stejskal Vedoucí práce – Ing. Jan Váňa
Jednotlivé systémy WheelTug Electric Green Taxiing System (EGTS) GreenTaxi DLR electric taxi TaxiBot
WheelTug 2 asynchronní elektromotory v kolech příďového podvozku Celý systém váží cca. 140 kg Možné použití na jakékoliv letadlo s MTOW do 100 tun Výkon je závislý na výkonu APU Systém bude nabízen formou leasingu Podepsané dohody se 14 dopravci
WheelTug Jednotlivé komponenty: Elektromotory APU Měniče napětí Ovládací panel Kabelová vedení Software
Letiště Václava Havla Praha a WheelTug Pražské letiště je jedním z partnerů WheelTugu V roce 2010 proběhla série úspěšných testů, které ověřili funkci systému za chladných klimatických podmínek Další série testů proběhla v roce 2012, kdy byl testován pohyb na různých typech povrchu
Electric Green Taxiing System Vyvíjen společnostmi Safran a Honeywell Používá elektromotory umístěné na hlavním podvozku Hmotnost celého systému cca. 400 kg Problém s přehříváním eletromotorů Plánovaná certifikace v roce 2016/2017 První letecká společnost - EasyJet
Electric Green Taxiing System Rozmístění komponentů na letadle:
Provozní výhody těchto systémů Zavedení přinese veliké množství výhod Úspora paliva cca. 11 litrů za minutu pojíždění Eliminace poplatku za vytlačení letadla Omezení počtu pozemního personálu Snížení hluku a emisí pojíždějících letadel
Úspora paliva na Letišti Václava Havla Praha Průměrná doba pojíždění -> 10 minut Úspora paliva za dobu pojíždění po přistání i před startem -> 220 litrů paliva Konečná cena leteckého paliva -> 35,36 Kč/l Finanční úspora za palivo spotřebované při pojíždění -> necelých 8000 Kč
Děkuji za pozornost!