Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_12 Tematická oblast:Psychologie a pedagogika Cílová skupinažáci školy Téma:Pozornost Anotace: Psychický stav pozornosti Autor:Mgr. Olga Koutenská Datum vytvoření:
POZORNOST
Pozornost Psychický stav, který zajišťuje určitou dobu soustředění člověka na jeden podmět nebo jednu činnost Pokud se prostředí nemění – dochází k adaptaci, zvykáme si na podněty a ani si je neuvědomujeme. Objeví-li se nový podnět, upoutá naši pozornost. př. Cestou do školy si nevšímáme stromů, dopravních značek, barvy domů…
Pozornost Náročné činnosti – dochází ke zvýšení pozornosti Náročné činnosti – dochází ke zvýšení pozornosti Méně náročné úkoly – dochází ke snížení pozornosti. Tyto úkoly probíhají při snížené pozornosti nebo jen s občasnou kontrolou Méně náročné úkoly – dochází ke snížení pozornosti. Tyto úkoly probíhají při snížené pozornosti nebo jen s občasnou kontrolou př. jízda na kole – sledujeme směr jízdy, značky, auta a nesledujeme pohyby nohou př. jízda na kole – sledujeme směr jízdy, značky, auta a nesledujeme pohyby nohou
Cvičení Uveďte několik druhů činností (nebo zaměstnání), které vyžadují naprosté soustředění a uveďte důsledky třeba jen krátkého okamžiku nepozornosti. Uveďte několik druhů činností (nebo zaměstnání), které vyžadují naprosté soustředění a uveďte důsledky třeba jen krátkého okamžiku nepozornosti.
Přenášení pozornosti Někdy je nutné přenést pozornost z jednoho úkolu na druhý Někdy je nutné přenést pozornost z jednoho úkolu na druhý Jde o náročný proces, ale používáme ho často Jde o náročný proces, ale používáme ho často př. sledujeme televizi a při tom se ještě učíme, jíme, čteme, povídáme.. př. sledujeme televizi a při tom se ještě učíme, jíme, čteme, povídáme.. př.: rozdávání léků pacientům, odběry krve… př.: rozdávání léků pacientům, odběry krve…
Druhy pozornosti 1. Pozornost bezděčná – upoutá ji něco nového, nečekaného, nápadného (hluk, nový účes…), ale i podněty z vnitřního prostředí (bolest, hlad, radost…) 1. Pozornost bezděčná – upoutá ji něco nového, nečekaného, nápadného (hluk, nový účes…), ale i podněty z vnitřního prostředí (bolest, hlad, radost…) Každého člověka upoutá něco jiného – auta, motorky, příroda, vaření… Každého člověka upoutá něco jiného – auta, motorky, příroda, vaření… Bezděčná pozornost je také ovlivněna zájmy člověka Bezděčná pozornost je také ovlivněna zájmy člověka
Zaměřenost – na něco, na nějakou činnost je ovlivněna zájmem. A k tomu odpovídá pozornost, která může být Zaměřenost – na něco, na nějakou činnost je ovlivněna zájmem. A k tomu odpovídá pozornost, která může být krátkodobá dlouhodobá Záměrnou pozornost zlepšuje zajímavá činnost, dobré pracovní podmínky, odpovědnost, zdravotní stav, rodinné zázemí Záměrnou pozornost zlepšuje zajímavá činnost, dobré pracovní podmínky, odpovědnost, zdravotní stav, rodinné zázemí
2. Pozornost záměrná – záměr na něco se soustředit, tato pozornost je určována cílem, motivací a volními vlastnostmi 2. Pozornost záměrná – záměr na něco se soustředit, tato pozornost je určována cílem, motivací a volními vlastnostmi U dětí je záměrná pozornost krátká. Děti předškolního věku se dokáží soustředit minut. U dětí je záměrná pozornost krátká. Děti předškolního věku se dokáží soustředit minut. Věkem a cvičením se doba soustředění prodlužuje Věkem a cvičením se doba soustředění prodlužuje
Stálost a klesání pozornosti Stálost pozornosti se hodnotí podle toho, jak dlouho je člověk schopen soustředěně sledovat děj nebo vykonávat činnost Stálost pozornosti se hodnotí podle toho, jak dlouho je člověk schopen soustředěně sledovat děj nebo vykonávat činnost Stálost pozornosti je udržována zájmem o činnost Stálost pozornosti je udržována zájmem o činnost Během dne kolísá pozornost (8-10 a hodin, vyšší stupeň pozornosti) Během dne kolísá pozornost (8-10 a hodin, vyšší stupeň pozornosti)
Narušování pozornosti Pozornost může být narušena: Pozornost může být narušena: Špatným zdravotním stavem Špatným zdravotním stavem Hlukem, hudbou, světlem Hlukem, hudbou, světlem Hladem, žízní, únavou Hladem, žízní, únavou Nesprávnými návyky Nesprávnými návyky Dlouhodobou činností bez přestávek Dlouhodobou činností bez přestávek Roztržitost Roztržitost
Výběrovost pozornosti Soustředíme - li se na jeden předmět, působení ostatních předmětů si v tu chvíli neuvědujeme Soustředíme - li se na jeden předmět, působení ostatních předmětů si v tu chvíli neuvědujeme
Znaky pozornosti Pozornost je u lidí různá. Liší se Pozornost je u lidí různá. Liší se v rozsahu pozornosti – kolik předmětů dokáže jedinec zachytit najednou ve stálosti – jak dlouho dokáže být soustředěn v přenášení pozornosti – jak rychle a dobře dokáže přenášet pozornost z jednoho předmětu na druhý
Roztržitost – tito lidé odpovídají ano, ne, ale vy zjistíte, že vůbec nevědí na co jste se jich ptali. Snadno zapomenou, kde co jste nechali, co mají dělat Roztržitost – tito lidé odpovídají ano, ne, ale vy zjistíte, že vůbec nevědí na co jste se jich ptali. Snadno zapomenou, kde co jste nechali, co mají dělat
Náměty pro zlepšení soustředěné pozornosti 1. Než půjdete večer spát, připravte si rozvrh druhého dne – váš den dostane režim 1. Než půjdete večer spát, připravte si rozvrh druhého dne – váš den dostane režim 2. Místo kde pracujete zbavte věcí, které vás rozptylují 2. Místo kde pracujete zbavte věcí, které vás rozptylují 3. Dělejte věci v pořadí podle toho jak jsou důležité 3. Dělejte věci v pořadí podle toho jak jsou důležité 4. Dokončete započatou práci 4. Dokončete započatou práci
5. Odstraňte rušivé vlivy 5. Odstraňte rušivé vlivy 6. V průběhu dlouhotrvajících činností dělejte přestávky, které vyplňte odlišnou činností 6. V průběhu dlouhotrvajících činností dělejte přestávky, které vyplňte odlišnou činností 7. Cvičte se v soustředění: viz. Psychologie a pedagogika I. str Cvičte se v soustředění: viz. Psychologie a pedagogika I. str. 122
Zdroj PAULÍKOVÁ, Phdr. Lea. Psychologie pro tebe. Praha: Informatorium Praha, 1998, ISBN PAULÍKOVÁ, Phdr. Lea. Psychologie pro tebe. Praha: Informatorium Praha, 1998, ISBN ČECHOVÁ, Phdr.věra; ROZSYPALOVÁ, Phdr. Marie. Obecná psychologie pro střední zdravotnické školy. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví Brno, 1992, ISBN ČECHOVÁ, Phdr.věra; ROZSYPALOVÁ, Phdr. Marie. Obecná psychologie pro střední zdravotnické školy. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví Brno, 1992, ISBN ROZSYPALOVÁ, Phdr. Marie; ČECHOVÁ, Phdr. Věra; MELLANOVÁ CSC., Phdr. Alena.Psychologie a pedagogika 1. Praha: Informatorium Praha, 2003, ISBN ROZSYPALOVÁ, Phdr. Marie; ČECHOVÁ, Phdr. Věra; MELLANOVÁ CSC., Phdr. Alena.Psychologie a pedagogika 1. Praha: Informatorium Praha, 2003, ISBN