MEGALIT Markéta Hubáčková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
LODNÍ DOPRAVA.
Advertisements

Megality v ČR.
Moravské kartografické centrum Velké Opatovice. Fosili je dostavbou zámku ve Velkých Opatovicích podle návrhu architekta Zdeňka Fránka. Stavba je výrazným.
Elektrický proud, elektrické napětí
PRAVĚKÉ UMĚNÍ.
KRAJINA A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Pravěké umění Mezolit a neolit.
Registrační číslo projektu:
aneb Něco málo o kamenech a hvězdách…
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_18 Název materiálu: Přírodní památky 2 Tematická oblast: Estetika, 1. ročník Anotace: Prezentace slouží.
Megality.
VODSTVO ČR.
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO, OBCHOD
VY_32_INOVACE_3D.6.07 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Historie vzniku plemene - legendy - předchůdci plemene - pojmenování plemene Vlastnosti - míry - barvy Charakter.
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Jméno autora: Mgr. Petra Trajerová Datum vytvoření:
V. Významné prehistorické vlivy člověka na reliéf
Dej 1 Počátky umění Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Pravěké umění.
PRAVĚKÉ UMĚNÍ Kdy začíná umění? Dá se vůbec mluvit o umění?
Česká republika: Rybníky Hospodářský zeměpis
Společenské a hospodářské prostředí
Egypt a Egyptské pyramidy.
III/2 XV A
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
HOMO ERECTUS - člověk vzpřímený
Počítání, vývoj matematiky,... Asi milion let uplynulo od doby, kdy se na naší planetě objevil člověk. Během této doby se naučil poznávat tvary a směry,
METODOLOGIE, PAMÁTKOVÁ PÉČE A NÁSTIN DĚJIN ARCHEOLOIGE 1. HODINA.
Atlasová díla Bc. Jindřich Poledňák.
Vybrané problémy z mladšího období neolitu
* Vyhlášení CHKO: 1978 * Rozloha: 628 km 2 * Účel ochrany: Zachovat původ krajinného vzhledu a cenných přírodních lokalit * Protéká jím řeka Berounka.
KARLŮV MOST.
Využití sestavy Zobrazení a typy Části sestavy Vytvoření sestavy Ovládací prvky.
Velká Británie Tereza Pavličková. Warwick castle  Hrad Warwick je památkově chráněný středověký hrad ve Warwicku  Hrad byl velmi krásný ale krajina.
Umění v pravěku. Nejstaršími doklady výtvarné činnosti člověka jsou jeskynní malby a rytiny. Proslulou „pravěkou obrazárnou“ jsou jeskyně Altamira ve.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Kateřina Poživilová Datum/období: říjen 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
KOUNOVSKÉ ŘADY Cestovní kancelář 5.B. INFORMACE, KTERÉ BYSTE MĚLI VĚDĚT Zde se nic neplatí, je to v lese, všude jsou směrovky, turistické značky a informace.
mnohem jednodušší spíš adorantky se vzpaženýma rukama.
Magnetismus. Magnety - magnetovec Prvním známým magnetem byl magnetovec, který byl objeven starověkými Řeky a Číňany. Tento zřídka se vyskytující minerál.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Nedbal Petr Název: VY_32_INOVACE_14A_01_DĚJINY UMĚNÍ I. – pravěk Téma:
Geografie náboženství
Velká Británie.
Elektrický proud, elektrické napětí
VZNIK ZEMĚDĚLSTVÍ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
SKLÁDÁNÍ SIL Zpracovala: Ing. Alena Pawerová.
Zemědělství Jak se změnil svět po době ledové?
NEJVĚTŠÍ ZÁHADY LIDSTVA
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
PRAVĚK Starší paeolit Střední paeolit
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_6-13_ eneolit Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Lucie Ivachňuková Lucie Houdková
Pravěké megalitické stavby
SVĚTADÍLY - OLYMPIJSKÉ KRUHY
Název školy: Základní škola T. G
Neolit Neolit nebo také mladší doba kamenná je pravěké období, ve kterém se namísto dosavadního lovu a sběru stává hlavním zdrojem obživy zemědělství.
Test - umění pravěku Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_11
ROHÁČ OBECNÝ Největší brouk Evropy Žije v dutinách starých stromů a v mrtvých pařezech v lesích a hájích. U nás se vyskytuje na Jižní Moravě.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Systém vodních staveb v Evropě
Doklady vysoce organizované společnosti na sklonku doby kamenné
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_22-10
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_32-01
Mapky přirozených ekosystémů z naší přírody
Transkript prezentace:

MEGALIT Markéta Hubáčková

MEGALIT Megalit (z řečtiny, mega – velký, lithos – kámen) souhrnně označuje objekty z velkých, neopracovaných nebo nahrubo opracovaných balvanů, budované pravěkými lidmi. Megality mají svůj původ většinou v neolitu a při jejich stavbě nebylo použito zdiva ani pojiva.

VÝSKYT MEGALITU Vyskytují se nejvíce v Evropě a Středomoří, obdobné stavby lze ovšem nalézt po celé planetě. Klasické megalitické monumenty se ponejvíce vyskytují na britských ostrovech. V oblasti mezi řekami Rýn a Labe zasahují hluboko do střední Evropy. Megality stavěly v různých dobách různé kultury za různým účelem, přesto se zdá, že všechny lidské skupiny v určitém období své dějinné existence stavěly z velkých kamenů. Stonehenge ve srovnání s velikostí postav návštěvníků. (Velká Británie)

TYPOLOGIE Megality se dělí do dvou základních typových skupin: na jednotlivé kameny, vztyčené v krajině samostatně, či do formací (kruhy, linie, menhiry), na vázané stavby, sestavené z na sebe kladených, velkých kamenů (dolmen, trilit, komorové stavby). Některé stavby kombinují megalitickou techniku s jinou, nazývány jsou megaxylické, v megadendrických je kámen nahrazen dřevem.

DRUHY 1. Megalit: jeden nebo více obrovských kamenů zvláštně uspořádaných; 2. Menhir: nejjednodušší megalit, osamocený podlouhlý kámen stojící v krajině; 3. Kromlech: kruh z menhirů, může být kruhový, hranatý, jednoduchý nebo z branek, jak je tomu například v anglickém Stonehenge; 4. Dolmen: placatý kámen podepřený zespodu několika dalšími kameny, 5. Tumulus: podobné jako dolmen, s tím rozdílem, že je celý zasypaný zeminou; 6. Řady (alignement): řady menhirů umístěné v krajině; 7. Alee couverte: v severní Bretagni, zakrytá chodba z dlouhých kamenů; 1 2 3 4 5 6 7

FUNKCE Funkce megalitů byla pravděpodobně daleko složitější, než se donedávna soudilo. Komorové megality můžeme chápat jako dobovou obdobu veřejných staveb společensko-kultovního a reprezentativního charakteru. Jsou určené spíše než mrtvým pro živé, kteří je budovali kolektivně a pro kolektiv. Stonehenge ve Velké Británii

MEGALITY V ČR mnoho jich bylo zničeno, zůstaly po nich pomístní názvy a legendy další byly přemístěny Oblasti s větším počtem dochovaných megalitů: severozápadně od Prahy (okr. Louny, Rakovník, atd.) jižní Čechy (okr. Strakonice)

MEGALITY V ČR Slavětín Nečemice Rakovník Kounovské řady Smečno Klobouky na Kladensku Ledce Horoměřice Hřívčice Drahomyšl

MEGALIT

Děkuji za pozornost