Hudební baroko (17. - 18. století)
Baroko Koncerty – nová hudební forma Pozornost hudebníků se přesunuje k instrumentální hudbě Hudba má monumentální charakter Koncerty – nová hudební forma Typickou hudební formou je fuga ( „běh, útěk“) – prolínání hlasů, pravidelný rytmus, v závěru zpomalení Vznik opery a oratoria Vývoj nových nástrojů – housle, klavír
Housle „vynález“ barokní doby Itálie – houslařské školy Tajemství výroby houslí Stradivari, Amati
Antonio Vivaldi Propagátor houslí Benátky Kněz v klášteře – orchestr Čtvero ročních dob – koncert pro housle a orchestr
Georg Friedrich Handel Německý skladatel, odešel do Anglie, dvorní skladatel anglického krále Vodní hudba Vytvářel oratoria , nejzn. Mesiáš, část Halleluja Budova opery v Londýně, premiéry H. skladeb
Johann Sebastian Bach Nejvýznamnější hudební skladatel, Německo Nar. v Eisenachu, většinu života v Lipsku – „svatotomášský kantor“ Mistr fugy Propagátor klavírní tvorby Protestant, jeho hudby si vážilo i katolické duchovenstvo Braniborské koncerty, skladby pro varhany (Tokáta a fuga d moll), pro cemballo ( klavír) Mše h moll Knížka skladeb pro Annu Magdalénu Bachovou
Johann Sebastian Bach Místa pobytu Originální Bachův rukopis Lipsko s kostelem sv.Tomáše
Vynikající varhaník ( jako hudební skladatel „objeven“ v 19.stol.) Oblíbené Bachovy varhany v Armstadtu Pomník před kostelem v Lipsku
Opera Claudio Monteverdi Velká jevištní hudební forma – děj zpívaný - zpěváci zpívají vyškolenými hlasy,doprovázeni orchestrem - předehra,árie,dueta,sbory - tanec, baletní výstupy
České hudební baroko Melodický charakter českého baroka ovliněn lidovou hudbou a melodikou lidových písní Emigrace českých hudebníků – existenční nedostatek Hudba ve službách duchovenstva – upevnění moci katolické církve
Významní čeští barokní skladatelé Jan Dismas Zelenka Bohuslav Matěj Černohorský ( varhanní fugy)
Adam Václav Michna z Otradovic Loutna česká ( písně, koledy, nejznámější Chtíc, aby spal) Česká mariánská („maryánská“) muzika
Šlechtické kapely ( vynikající úroveň) Kroměříž Hrabě Josef Sporck, mecenáš umění, zámek Kuks Pavel Josef Vejvanovský koncerty pro klarinu a orchestr („polní trubač“ arcibiskupa)
Hudba na zámcích Slavnosti, zábava, hostiny, plesy Obživa pro hudebníky Věhlas českých hudebníků ve světě
České baroko Ovliněno tradiční českou zpěvností a lidovou melodikou Šlechtické kapely na vysoké úrovni ( Kuks, Kroměříž) Jan Dismas Zelenka Bohuslav Matěj Černohorský ( varhaník) Pavel Josef Vejvanovský ( trubka – klarina) Adam Michna z Otradovic ( Loutna česká – Chtíc, aby spal)
Hudební nástroje Housle, viola,violoncello, cembalo, Cembalo ( předchůdce klavíru), klavír, flétna, hoboj, tympány Klarina ( předch.trubky) Cembalo
Česká lidová hudba V období pobělohorském oslaben vliv a vývoj českého živlu v hudbě Jádro hudebnosti zůstalo v lidových písních V baroku vzniklo největší množství lidových písní ( rekrutské, milostné, koledy…)
Hudební baroko – přehled ( světoví představitelé) Antonio Vivaldi propagátor houslí Čtvero ročních dob Georg Friedrich Haendel oratorium Mesiáš Johann Sebastian Bach vynikající varhaník, fuga, Tokáta a fuga d moll Braniborské koncerty Mše h moll Pozornost hudebníků se přesunuje k instrumentální hudbě Hudba má monumentální charakter Typickou hudební formou je fuga ( „běh, útěk“) – prolínání hlasů, pravidelný rytmus, v závěru zpomalení Koncerty – nová hudební forma Vznik opery- Claudio Monteverdi Vznik oratoria Vývoj nových nástrojů housle (Stradivari) klavír,(cemballo) klarina – předchůdce trubky
Prameny www.wikipedia.cz www.kromeriz.cz www.classsical.cz www.eucebnice.cz www.urad.meu-nbk.vz
Prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.08/01.0025 Podpora realizace počítačového zaměření ŠVP ZŠ Valašská Bystřice. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I N V E S T I C E D O R O Z V OJ E V Z D Ě L Á V Á N Í