Diskuse (z lat. discussio od dis-quatere, pře-třásat, zkoumat, diskutovat) je věcný rozhovor několika osob nad určitým tématem,lat -jehož cílem není rozhodovat,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Licenční politika Pro výuku devátého ročníku ZŠ Vypracoval: S.V.
Advertisements

Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Schůze, porady a jejich řízení
Interkulturním vzděláváním a prožitkem k toleranci
Diskuse Všeobecná pravidla Cílová skupina, pro kterou je diskuse určena? prostředí, uspořádání židlí, osvětlení, vhodná teplota nepřetahovat.
Právo na duševní a tělesnou integritu
Právo jako filozofický pojem
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Strategická mezera a její analýza s ohledem na nutnost změny strategie
7. Má přirozený zákon společensko-politické důsledky? Novověk představuje zlom v přirozenoprávní nauce Východiska: Voluntarismus pozdního středověku Novověká.
Dialog o podstatě matematiky Kristýna Pítrová, 2.B
Firemní komunikace ( několik postřehů z praxe) PhDr. Pavel Beňo Práce a vztahy / Civilcourage TV Tel ;
KONFLIKT Božena Genrtová.
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Proces komunikace VYSÍLAČPŘIJÍMAČ Předávat myšlenky Porozumět informaci PŘENOS ZakódovatDekódovat Poruchy.
Jak vládnou? Jak oponovat? Karel B. Müller Katedra politologie
Bc. Jitka Hošková. pomáhá určit, který uchazeč bude pro firmu tím nejlepším zaměstnancem, a zároveň která firma bude tou nejlepší pro uchazeče. Nalézt.
MEDIÁLNÍ KOMUNIKACE.
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Interviewing = Pohovor s klientem NKPD Lucia Madleňáková.
W.P Ekonomický a sociální výbor Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování.
Elektronická učebnice - II
Úvod do učiva občanské výchovy
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Specifický typ osobnosti
Specifikace cíle odborného textu. Předmětem zkoumání mohou být  Skutečnosti a jevy ve společnosti (Jak se lidé vyrovnávají se ztrátou zaměstnání? S jakými.
PŘÍPRAVA PREZENTACE Ing. Česlava Lukaštíková SPŠ Karviná.
Metaetika Shrnutí.
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
1 Manager nebo leader? -Management je pozice -Leadership je volba (rozhodnutí) -Potřebujeme management i leadership -Management a leadership je všude kolem.
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
Před Boží tváří Služte Hospodinu v bázni, a veselte se s třesením. (Ž 2, 11 K) Služte Hospodinu s bázní a jásejte s chvěním. (Ž 2, 11 E + ČSP)
Absolventská práce.
Prezentační dovednosti Michal Kindl. CÍL ŠKOLENÍ/PREZENTACE Seznámit se základními prezentačními dovednostmi, technikami a postupy používanými při tvorbě.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
Diskuse u kulatého stolu na téma Sociálně prostorová diferenciace obyvatelstva a její vliv na kvalitu života ve městech a obcích České republiky Univerzita.
Zamyslete se nad otázkou: Navštívili naši Zemi mimozemšťané? Zapište alespoň dva důvody proč ano a dva důvody proč ne.
PŘEDNÁŠKA Č. 6 POUŽÍVÁNÍ CIZÍ KOLIZNÍ NORMY
Tvorba posterů *1* - Co je to poster? *2* - Jak vypadá?
Andrea Brožová Doubková
KOMUNIKACE.
Manager nebo leader? Management je pozice
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
KONZULTACE ČÍSLO 2 NĚKOLIK POZNÁMEK KE SPOTŘEBITELSKÉMU ROZHODČÍMU ŘÍZENÍ 1.
ZÁKLADY TEORIE PRÁVA III. Normativní právní akty Právní normy I.
Didaktické metody Androdidaktika.
Řečnický styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Soustavy lineárních rovnic Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
F EJETON Ivana Samcová. F EJETON z franc. feuilleton respektive feuille [fœj] = lístek, či též poznámka pod čarou, v češtině také tzv. podčárník specifický.
Odborný text a specifikace cíle práce. Odborný text jako žánr Žánr je skupinou textů vykazujících stejné znaky:  srovnatelný záměr (vědecky zkoumat,
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Vedení dialogu a diskuse Dobrá dohoda je dcerou nespoutaného myšlení a vzájemného respektu Jiří Plamínek.
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE KOMUNIKAČNÍ SITUACE V PRÁCI MANAŽERA IVANA NEKVAPILOVÁ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro.
ZOBRAZIT TENTO SNÍMEK:
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Příprava veřejného projevu
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Strukturace učiva Příprava učitelova.
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
MOTIVACE.
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Didaktické metody Androdidaktika.
Vzor individuální prezentace
Ústav vs. Komunitní služba
Soustavy lineárních rovnic
Rozvoj IT kompetencí Pavla Kovářová.
Předsudky a stereotypy
Transkript prezentace:

Diskuse (z lat. discussio od dis-quatere, pře-třásat, zkoumat, diskutovat) je věcný rozhovor několika osob nad určitým tématem,lat -jehož cílem není rozhodovat, nýbrž věc pečlivě rozebrat z různých stránek, - shromáždit argumenty a případně připravit půdu pro racionální rozhodnutí. debata je více rétorická a klade menší důraz na věcnost a argumentaci;debata dialog chce vést ke shodě a více zdůrazňuje vzájemné uznání účastníků;dialog disputace má blíže k polemice a měla by směřovat k rozhodnutí;disputace -polemika je vyloženě konfliktní a snaží se vyvrátit názor druhé strany;polemika Umění diskuse

Diskuse od účastníků vyžaduje: věcnost: věnovat se tématu a argumentovat, nikoli napadat nebo překřikovat, otevřenost: nevylučovat nikoho, kdo může k danému tématu přispět; poctivost: podstatné informace nesmějí účastníci zatajovat nebo tvrdit něco, čemu sami nevěří; trpělivost: pochopení argumentů druhého může vyžadovat čas; zdvořilost, která vyjadřuje společný zájem všech na každé věcné informaci. Umění diskuse

Panelová diskuse je diskuse několika osob, obvykle odborníků, na pódiu před posluchači, před televizními diváky a pod. Moderovaná diskuse (s moderátorem – uděluje slovo, nadnáší další otázky) vs. (samo)volná. Open – space: setkávání zájemců nad předem stanovenými tématy. Internetová diskuse je stránka (místo) na internetu, kam lidé vkládají své názory a reakce a ty se následně na stránce zobrazují. Umění diskuse

Debata je formalizovaný způsob vedení sporu: -skupiny a jednotlivci diskutují v zájmu dosažení nějakého rozhodnutí. Principy debaty jsou zakotveny v jednacích řádech parlamentů, legislativních sněmů a podobných formálnějších setkání.parlamentů Výsledek debaty může být stanoven hlasováním, usnesením rozhodčích, nebo kombinací obojího. Existuje hned několik formálních způsobů vedení či pořádání debat: Karl Popper (3+ na 3-); parlamentní debata (4 na 4, příp. 2 na 2); moot court (soudní proces); Lincoln – Douglas (1 na 1) Umění diskuse debata

Aby rozhovor mohl vést k lepšímu nebo hlubšímu poznání, musí jeho účastníci splňovat jisté podmínky:poznání 1.musí mít vlastní názor, který jsou schopni zdůvodnit; 2.musí být schopni tento názor jasně a srozumitelně vyslovit; 3.musí být ochotni poslouchat i názory a argumenty druhých aargumenty 4.případně se jimi i nechat přesvědčit. Umění diskuse dialog

POZOR NA DISKUSNÍ / DEBATNÍ KLAMY: Falešné dilema vyvolává dojem, že existují pouze dvě (nebo tři či více) možností tam, kde jich je ve skutečnosti celá škála. ( Kdo mě nepodporuje, je můj nepřítel.) Ad absurdum t vrdí, že zavedení opatření povede k ještě dalšímu, a to ve svém důsledku způsobí celý řetěz čím dál tím méně pravděpodobných následků, které způsobí totální katastrofu. ( Když povolíme volné pobíhání psů po parcích, lidé si je budou bez košíků brát i do autobusů a za chvíli i na palubu letadel, a od toho už je jen krůček k tomu, aby pokousali pilota a způsobili leteckou katastrofu.) Úhybný manévr V diskusích se jedná o odvedení pozornosti od meritu věci k podružnostem. Umění diskuse KLAMY

Argument klacku místo zdůvodnění přesvědčíme nepříjemnými důsledky, které vyvstanou, jestliže nebude souhlasit. ( Jsem si jist, že se ve vašem podniku najde trocha peněz pro naši dobročinnou nadaci. (rozhlédnutí se kolem) Vypadá to u vás docela hořlavě. Stačilo by, aby někdo neopatrně upustil kanystr s benzínem, a celé by to tu lehlo popelem. ) Argument vzbuzující soucit m ísto věcné argumentace se snaží působit na city. (Pracoval jsem na svém projektu celý týden. Když jej odmítnete, ztratí můj život smysl.) Kvalifikující jazyk Spojuje žádoucí výrok s pozitivním označením a vyvolává dojem, že jeho odmítnutím se posluchač automaticky řadí do opačné skupiny. (Každá rozumná hospodyně ví, že bez MegaČistidla4000 je kuchyně k ničemu.) Umění diskuse KLAMY

Společenský apel z důvodňuje myšlenku tím, že s ní ostatní souhlasí. To přitom nemá na její faktickou správnost žádný vliv. (Netřídit odpad je správné, protože to nedělá 70% procent lidí.) Útok na člověka či na lidský produkt Místo argumentace napadá jejího předkladatele. Klam daný vyloučením Abychom dosáhli žádoucího úsudku, je někdy nezbytné nevyhovující skutečnosti z úvahy vyloučit, a to například jejich zamlčením. POZOR NA PROSTOROVÉ USPOŘÁDÁNÍ ÚČASTNÍKŮ DEBAT! Umění diskuse KLAMY

Děkuji za pozornost