Obecná psychologie. Vědomí 1. Vědomí-bdělý stav, kdy si uvědomujeme sami sebe,své okolí a své psychické pochody. 2. Obsah mysli, který si člověk dokáže.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychické projevy a stavy
Advertisements

Pozornost a její druhy Denisa Landová.
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
PSYCHICKÉ PROCESY Psychologie.
Pozornost, vědomí Škola:
Kognitivní vývoj u dětí (vývoj myšlení a chápání světa)
Poruchy pozornosti MUDr.Radovan Přikryl, Ph.D.
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Vymezení, funkce, zdroje
Psychopatologie přednáška – 1. velice stručná obecná psychopatologie, 2. behaviorální syndromy Materiál není určen k další distribuci ani k citování,
Mladší školní období.
Andrea Šveřepová Dita Fejlová Libor Nenutil
v pedagogické diagnostice
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Kognitivní vývoj Jean Piaget viděl vývoj intelektových ( v širším slova smyslu kognitivních) schopností jako 4 etapy, přičemž každá z nich znamená objevení.
Poruchy osobnosti žáka KPS/0014
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_14.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
centrální porucha zpracování řečového signálu
Cvičení se zaměřením na pozornost
Co je kognitivní psychologie?
FANTAZIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Kognitivní procesy Jejich vliv na chování a jednání člověka.
Psychické jevy Psychologie = nauka o lidské psychice (duševním životě). = studuje psychické jevy Psychické jevy – jsou determinovány biologicky i sociálně.
Mgr. Michal Vičar.  Zrání (biologický vývoj) versus učení  Aktivita versus pasivita  Vědomý versus nevědomý vývoj  Nature vs. Nurture.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
Mgr. Michal Oblouk. POZNÁVÁNÍ A VNÍMÁNÍ informace o světě kolem sebe získáváme prostřednictvím smyslových orgánů VNÍMÁNÍ = percepce, zachycuje to, co.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Piaget Jean Gardner Howard Myšlení, Inteligence (vývoj myšlení a chápání světa)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Obecná psychologie Vědomí, vnímaní, pozornost a jejich poruchy Zimní semestr 2015.
Mentální reprezentace
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Psychické procesy - vnímání
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Paměť a soustředění.
Vondráčková,Hrabáková.  Je aktivní stav lidské psychiky kdy se orientujeme v čase, prostoru, situaci a ve vlastní osobě.
Sociální psychologie – CŽV 2012
Co je kognitivní psychologie?
Nevědomí.
Témata kognitivní psychologie
Pozornost a paměť, představivost
5. Kultura jako řešení problémů přežití
Induktivní postupy ve výuce matematiky
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Transkript prezentace:

Obecná psychologie

Vědomí 1. Vědomí-bdělý stav, kdy si uvědomujeme sami sebe,své okolí a své psychické pochody. 2. Obsah mysli, který si člověk dokáže vybavit. 3. C. H. Judd“ vědomí je to, co má každý z nás, když vidí a slyší, když cítí libost nebo bolest, když si něco představuje a rozvažuje nebo když se odhodlává k činu.

Vědomí-spánek  Změněné stavy vědomí-když dojde ke změně normálního stavu – např. spánek, sny, meditace, hypnóza, po užití drog.  Spánek a sny- při spánku dochází k jiné mozkové aktivitě  Fáze REM a non REM  Při REM fázi se zdají sny (mnohem více než v non REM), jsou velmi živé, zrakové, emočně nabité, často nelogické.

Vědomí-spánek  Cirkadiánní rytmus-vnitřní hodiny, které řídí řadu duševních a fyziologických změn, včetně spánku, 24 hodinový cyklus.  Kolik potřebujeme spát? Většinou 8-9 hodin.  Insomnie-nespavost-nespokojenost s množstvím či kvalitou spánku, velmi časté.

Vědomí-sny  Snění-stav změněného vědomí, ve kterém se obrazy uchovávné v paměti a fantazie dočasně mísí s událostmi vnější reality.  Proč lidé sní? Zatím nemáme jednoducou odpověď.  Jak si zapamatovat sen-papír a tužka k posteli, řekněte si, že se chcete probudit, až se Vm bude zdát sen, po probuzení ihned sen zapsat!

Vědomí-sny  Freud-sny jsou královskou cestou do nevědomí.  Freud předpokládal, že sny souvisí s přáními, potřebami nebo myšlenkami, které jsou pro jedince nepřijatelné a vytěsňuje je do nevědomí.  Latentní obsah snu-skrytý obsah, maskovaný, projevuje se manifewtním obsahem snu (cenzor).

Vědomí-sny  Zajímavosti o snech-ve snech je více agrese a více negativních než pozitivních emocí.

Vědomí versus nevědomí  Nevědomí-koncept zejm. S. Freuda- psychoanalytici se domnívají, že součástí mysli je nevědomí, které obsahuje některé vzpomínky, impulsy a přání nepřípustná vědomí.  Freud se domníval, že některé emočně bolestivé vzpomínky a přání jsou vytěsněny, to znamená přesunuty do nevědomí, odkud mohou ovlivňovat naše činy, ačkoliv si těchto vzpomínek nejsme vědomi.

Poruchy vědomí  Kvantitativní poruchy vědomí (zastřené  vědomí)  Somnolence  Sopor  Kóma  Mdloba

Poruchy vědomí  Kvalitativní  Delirium-vzniká náhle (nejčatěji v noci),  probíhá bouřlivě, trvá hodiny až týdny.  Důležitý je zmatený obsah duševní  činnosti (dříve se používal termín  zmatenost-amence). Vzniká nejčastěji v  důsledku organické příčiny či po odnětí  alkoholu a drog jako součást  abstinenčního syndromu

Vnímání  Vnímání-odraz reality zprostředkovaný  smyslovými orgány.  Při studiu vnímání (percepce) se zabýváme zkoumáním integrace jednotlivých počitků (zrakových, sluchových…) do celistvých vjemů objektů okolního světa.

Vnímání  Zrakové vnímání-u něj se rozlišují dva typy rozpoznávání-tvaru a hloubky.  Tvar-co to je za objekt? Nutné pro přežití (např. vlk v lese (-: ).  Prostorová lokalizace (hloubka)- orientujeme se díky ní v prostoru, jinak bychom naráželi do předmětů.

Vnímání  Výzkum zraového vnímání-na základě lidí s poraněním mozku.  Literatura-Oliver Sacks-muž, který si pletl manželku s klouboukem a jiné klinické povídky).  Nejdůležitější oblast mozku pro zpracování zrakových vjemů-primární zraková kůra v posteriorní části mozku.

Vnímání-lokalizace  Potřebujeme objekt odlišit od jeho pozadí (řešila hlavně Gestalt psychologie).  Gestaltistická psychologie zdůraznila význam vnímání celých objektů nebo tvarů a navrhla řadu principů, podle kterých objekty uspořádáváme.

Vnímání-lokalizace  Figura a pozadí  Vložit obr. Salvátor Dalí Trh otroků  Vyčleňujeme hlavní objekt z pozadí. Objekt vnímáme přednostně před pozadím.

Vnímání-lokalizace  Sdružování objektů-gestaltistické principy  Příklady:  a/ zákon blízkosti  …………………..  ………………….. (tvar řádků)

Vnímání-gestalt zákony  b/ zákon podobnosti O X O X O X O

Vnímání-gestalt zákony  c/ zákon dobrého tvaru

Poruchy vnímání  Nepatické poruchy vnímání (jsou normální):  Smyslové klamy  Eidetismus (zejména u dětí)  Pareidolie (dotváření obrázků)  Synestezie (barevné slyšení)

 Pareidolie. Co vídíte na obrázku?

Poruchy vnímání  Patické (chorobné) poruchy vnímání  Iluze-deformované vjemy způsobené reálným  podnětem. Mohou se vyskytnout i při únavě.  Sluchové, iluze řeči (šum listí je rozhovor), zrakové iluze….  Halucinace-chorobné vjemy bez jakéhokoliv reálného  podkladu. Jsou nevývratné. Vždy svědčí o poruše  duševního zdraví! Sluchové halucinace-hlasy  Zrakové-postavy, zvířata  Chu´tové, pachové  Intrapsychické –odnímání myšlenek

Pozornost  1. Pozornost-aktivní zaměření našeho vědomí.  Předpokladem je bdělost a jasnost vědomí.  2. Pozornost-zaměřenost a soustředění duševní činnosti na určitý objekt nebo děj, např. poslouchání na rozdíl od prostého slyšení.  3. Pozornost je proces, jehož fcí je vpouštět do vědomí pouze omezený počet informací a tak ho chránit před zahlcením velkým množstvím podnětů.

Pozornost-vlastnosti  Vlastnosti pozornosti (vybrané):  Selektivita-výběrovost-schopnost zaměřit pozornost na významné vnější či vnitřní podněty  Koncentrace-soustředěnost –vyčlenění omezeného počtu psychickch obsahů, kterými se současně zabýváme.  Distribuce-rozdělování-pozornosti mezi několik objektů. 2 nebo 3 aktivity pouze v případě, že jsou zautomatizované.  Stálost – čas, jaký jsme schopni se soustředěně sledovat jediný objekt (do cca 5 sekund).

Pozornost-vlastnosti  Fenomén koktejl párty-selektivita pozornosti-vnímme to, co se nás

Pozornost  Poruchy pozornosti:  Hypoprosexie - snížení buď všech složek pozornosti, nebo jen některých.  Aprosexie – úplná neschopnost se  soustředit (např. těžké psychózy)  Hyperprosexie  ADHD

Paměť  Psychický proces, který nám dává pocit kontinuity, na kterém závisí naše pojetí já (jáství).  Slouží k uchovávání a znovuvybavování veškerých informací.

Paměť  Stadia paměti  a/ kódování  Uložení do paměti  b/ uchovávání  Skladování v paměti  c/vybavování  Znovuvyvolání informace z paměti  Paměť může selhávat v jakémkoliv svém stadiu

Paměť  Druhy paměti  -existují růzá členění, toto je jedno z nich:  a/ krátkodobá paměť-pouze cca v sekundách  b/ dlouhodobá-po delší období, minuty, roky  Poruchy dle druhu paměti-někteří lidé si nepamatují krátkodobé informace, jiní si nepamatují informace na dlouhodobé časové období.

Paměť  Druhy paměti pro různé druhy informací:  a/explicitní paměť-paměť pro údaje, zejména osobní  b/ implicitní paměť-paměť pro dovednosti  c/konstruktivní paměť-paměť, ve které využíváme obecné znalosti k přikrášlení toho, co si ukládáme do paměti

Paměť-zajímavost k uchovávání do paměti  Krátkodobá paměť je limitována-7-+2  Co to znamená?  Magická Ebbinghausova konstanta, magické číslo 7  Maximální rozsah paměti subjektu.  Vyzkoušíme

Paměť-křivka zapomínání  Výbavnost-pokles výbavnosti jako fce času  Ebbinghaus-učil se 13 slabik, poté se testoval v intervalu od 20 minut do 31 dnů.  Graf ukazuje míru snadnosti znovunaučení se jako fce času.  Mnoho se zapomíná zpočátku, pak se poté se rychlost zapomínání snižuje.  Jedná se o křivku pro slovní materiál, který spolu nesouvisí.

Paměť-křivka zapomínání

Paměť-mnemotechnické pomůcky  Pokud se potřebujeme naučit nesouvisející položky, vytvoříme si mezi nimi spojení, která dávají smysl ( v období kódování)  Vytváření představ (metoda loci, místa)-  Např. vejce slanina mléko pivo- vejce na hlavních dveřích, slanina visí z lampy v hale, mléko teče z kohoutku v kuchyni, pivo z kohoutku v koupelně-při vybavování si procházíme svoji představu domu.

Paměť-mnemotechnické pomůcky  Metoda klíčových slov-pro cizí jazyk- např. car-kára (auto),  BFLMPSVZ-befeleme pes se veze  VUPIM-vnímání, učení, paměť, imaginace, myšlení  Tabulka peridodických prvků v chemii

Myšlení  Myšlení zahrnuje mnoho duševních aktivit  Jedinečnost lidského rodu je ve schopnosti vytvářet myšlenky a sdělovat je druhým  Myšlení-řeč mysli (může být tak pojímáno)

Myšlení  Propozicionální myšlení-verbální myšlení (proud vět, který slyšíme v mysli)  Imaginativní myšelní-co v mysli vidíme  Motorické myšlení (má vztah k posloupnosti pohybů v mysli)  Důraz se klade na porpozicionální myšlení

Myšlení  Kategorizace-využití myšlení v třídění objektů  Usuzování-organizace myšlenek k tvorbě závěrů  Řeč-sdělování myšlenek  Řešení problémů-myšlení v činnosti

Obecná psychologie- myšlení  Jean Piaget-švýcarský psycholog  Zaměřil se na interakci zrání dítěte a prostředí.  Piaget pojímá dítě jako zkoumajícího vědce, který provádí experimenty s okolním světem. Dítě si na základě těchto miniexperimentů vytváří „teorie“, tzv. schémata.  Akomodace a asimilace.

Obecná psychologie- myšlení  1/ Senzomotorické stadium (0-2 roky) The senzorimotor stage  Děti objevují vztahy mezi svými aktivitami a důsledky těchto aktivit. Začínají jednat záměrně. Kole mroku a půl se vytváří schopnost mentální reprezentace ( schopnost udržet obraz v mysli po určitou

Obecná psychologie- myšlení  Důležitým objevem tohoto stádia je stálost objektu.  Jestliže ukryjeme hračku za zástěnu, dítě ví, že hračka stále za zástěnou je.  Dítě je tedy schopno udržet „mentální reprezentaci objektu“

Obecná psychologie- myšlení  2/ Předoperační stadium (2-7 let) Preoperational stage  Děti začínají používat řeč. Slova jsou symboly. Slova jako symboly mohou reprezentovat věci nebo skupiny věcí. Jeden objekt může reprezentovat (symbolizovat) druhý. Schopnost využívat symboly dokazuje nejen řeč, ale i např. hra dítěte-kamínky jsou bonbóny, hromádka z písku je hrad, hůl je koník. Třídí předměty podle jednoho rysu (například podle barvy, podle tvaru…).

Obecná psychologie- myšlení  Dítě ještě nechápe určitá pravidla, nebo-li operace, proto se stadium nazývá předoperační. Není schopno se věnovat více než 1 aspektu situace současně.  Současně se u dítěte vyvíjí porozumění časové ose-minulosti a budoucnosti.  Např. když plačícímu dítěti řekneme, že maminka přijde brzy, je schopno se uklidnit.

Obecná psychologie- myšlení  V tomto stadiu je dítě silně egocentrické, tj. je schopno nahlížet věci z jednoho úhlu pohledu-svého vlastního.  Piaget posadil dítě ke stolu a ukázal mu model hor. 

Obecná psychologie- myšlení  Konzervace-deficit konzervace-dítě např. v tomto stadiu nedokáže pochopit stálost objemu tekutin-pokud mu dáme širokou krátkou sklenici s mlékem a toto mléko začneme přelévat do vysoké úzké sklenice, dítě si myslí, že je v úzké sklenici více mléka. Nedovede se koncetrovat na více než jeden aspekt situace (výšku sklenice). Schopnost překročit tuto úroveň znamená obrovský pokrok v kognitivním vývoji! (cca v 7 roce).

Obecná psychologie- myšlení  Stadium konkrétních operací (7-12 let) Concrete operations stage  Operace=logická operace či princip, které používáme k řešení problémů.  V tomto stadiu dítě nevyužívá symbolů pouze jako mentálních reprezentací, ale umí manipulovat s těmito symboly logicky. To je obrovská dovednost, výrazný mezník ve vývoji!  Děti jsou schopny používat abstraktní pojmy, ale pouze ve vztahu ke konkrétním, smysly vnímatelným objektům.

Obecná psychologie- myšlení  Toto stadium začíná tím, že dítě je schopno konzervace a to množství, délky a objemu.  Jak otestovat dítě, zda je schopno konzervace?  Dejte7letému dítěti řadu 5 kostek, potom je zamíchejte. Dítě ve stadiu konkrétních operací bude vědět, že ksotek musí být stále stejné množství, bez ohledu na rozmístění kostek.

Obecná psychologie- myšlení  Další možnost jak otestovat konzervaci- přelijte limonádu z nízké široké sklenice do vysoké úzké sklenice. Pokud dítě bude tvrdit, že limonády je po přelití stále stejně, je ve stadiu konkrétních operací (doporučuji netestovat vlastní děti.

Obecná psychologie- myšlení  Kolem osmého roku se ve stadiu konkrétních operací začíná dítě chápat zachování hmoty- pokud vezmete kouli plastelíny a rozdělíte ji v 10 kousků, dítě bude vědět, že množství platelíny musí být stejnélze z ní opět vytvořit stejně velkou kouli.  V 10 roce života schopnost konzervace vrcholí- dítě chápe zachování plochy.  Rozvíjí se schopnost klasifikace a řazení objektů (je to základ aritmetiky).

Obecná psychologie- myšlení  Otestujte svoji schopnost konzervace. Odpovězte na otázku: Co je těžší, milion tun olova nebo milon tun peří?

Obecná psychologie- myšlení  Odpověď: Mnoho lidí se soustředí naslovo olovo nebo na slovo peří. Ignorují fakt, že oboje váží milon tun.

Obecná psychologie- myšlení  Stadium formálních operací (12 let a výše) Formal operation stage  Kolem 12 roku věku vstupuje dítě do stylu myšlení dospělých. Je schopno uvažovat na hypotetické rovině.  Tohoto stádia nedosahnou všichni dospělí, dokonce i ti, co ho dosahnou, tuto schopnos nevyužívají neustále.

Obecná psychologie- myšlení  Test stadia formálních operací: kyvadlo a závaží.  Zvažování všech možností-zjišťování následků každé hypotézy a potvrzení či vyvrácení platnosti těchto následků-je podkladem procesu formálního myšlení.