PREZENTACE Ing. Kamila Sluková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vůdcovská zkouška – Gemini 2010 •Změna •Aktivnější zaměření programů, praxe •Potřeby Castorů –rozdílné znalosti (úroveň ČK) –různorodé oddíly –možné zaměření.
Advertisements

Města ČR – orientace na mapě
JAK PREZENTOVAT PREZENTACI
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno,
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
1 Komunikace a prezentace/ P3 Prezentační dovednosti Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Dynamické rozvozní úlohy
ÚSTNÍ VYSTOUPENÍ (PREZENTACE)
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Proč je důležité studovat Principy
Oborový seminář – interaktivní aktivita podzim 2014 Environmentální problém – učení se odborné prezentaci a diskusi.
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
PRAVIDLA PRO Tvorbu PREZENTACÍ
Umění prezentace.
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Sexuální život u pacientů s mentálním postižením v ÚSP
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Prodejní dovednosti pro společnost Chodura Konkurenceschopnost a kvalita - cesta k úspěchu zemědělského podniku.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Zásady dobré komunikace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_PEK248.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Technické kreslení.
Hodnocení ústní prezentace Mgr. Petra Janečková šk. r. 2007/2008
Prezentační dovednosti
DĚLENÍ ČÍSLEM 5 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Jana Francová, výukový materiál EU-OP VK-III/2 ICT DUM 50.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
ELearning Snímek 1 eLearning Tomáš Kubálek
(specifické prostředí ve škole)
Prezentujeme výsledky projektu Výpočetní technika.
Interviewing = Pohovor s klientem NKPD Lucia Madleňáková.
Obhajoba maturitní práce
Zásady správné prezentace
PŘÍPRAVA PREZENTACE Ing. Česlava Lukaštíková SPŠ Karviná.
ZÁSADY PREZENTACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je MGR. MILOŠ NYGRÝN.
Účinná prezentace doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Komunikace s rodiči.
Komunikace a prezentace/ C4
Prezentační dovednosti Michal Kindl. CÍL ŠKOLENÍ/PREZENTACE Seznámit se základními prezentačními dovednostmi, technikami a postupy používanými při tvorbě.
PREZENTAČNÍ DOVEDNOSTI
Jak přednášet o fyzice.
Jak prezentovat Dana Hlaváčková.
Řečnický styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Tomáš Seidl 1 c. Prezentace Podání většího množství informací v krátkém čase. Co je k dobré prezentaci třeba? Kvalitní vystupování Dokonalá prezentace.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
KULTURA OSOBNÍHO PROJEVU Střední škola obchodně technická s. r. o. Mgr. Marta Fojtíková.
PREZENTACE.  Základní principy prezentace  Příprava prezentace  Struktura prezentace  Závěr.
ZÁSADY PREZENTACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je MGR. MILOŠ NYGRÝN.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Projev a image prezentujícího
Prezentační dovednosti Pavla Kotyzová
Práva dítěte Výchova k občanství
Vzor individuální prezentace
Transkript prezentace:

PREZENTACE Ing. Kamila Sluková

„Úkolem řečníka je vyčerpat téma, nikoliv posluchače.“ (Winston Leonard Spencer Churchill)

Typy prezentací Nabídkové předvádění (produktů, služeb) Obhajoba (seminární, diplomové, doktorské práce) Přednáška Referát Technické sdělení Diskusní příspěvek Interview Tisková konference Slavnostní proslovy

Jak si připravit prezentaci tak, abych uspěl? Jak zaujmout? Jak vzbudit důvěru? Jak působit přesvědčivě? Čeho se vyvarovat?

TAJEMSTVÍ ÚSPĚŠNÉ PREZENTACE Komu prezentujeme Co prezentujeme Kdy, kde a za jakých podmínek prezentujeme Jak prezentujeme, aneb jak zvládnout Řeč těla

Z čeho se skládá každá prezentace LIDÉ SDĚLENÍ OKOLNOSTI

PREZENTUJEME LIDEM! já 2. to, co řeknu 3. posluchači 1. posluchači 2. to, co řeknu 3. já

KE KOMU BUDU MLUVIT? Analýza publika počet posluchačů heterogenita skupiny věk posluchačů jejich vzdělání a znalosti naladění publika

„Jen ten, kdo je sám přesvědčen, dokáže přesvědčovat druhé.“ CO PREZENTUJEME „Jen ten, kdo je sám přesvědčen, dokáže přesvědčovat druhé.“ množství sdělovaných informací - redukce dílčích témat - „tematické balíčky“ - vytváření asociací používání odborného jazyka

MÍT CO ŘÍCI Každé naše sdělení má svůj obsah i formu, své co i jak. Slovní (verbální) Mimoslovní (neverbální) „Jen ten, kdo je sám přesvědčen, dokáže přesvědčovat druhé.“ „Chceš – li mne rozplakat, musíš nejdříve plakat ty sám.“

Uvědomte si, co budete přednášet – vytvořte si časovou osu (časový rozvrh) – co, kdy a jak řeknu 11

Zásady úspěšné prezentace přátelské chování zdvořilost takt usměvavost příjemné vystupování 12

JAK PREZENTUJEME Přednáška není boj s posluchači, je to služba pro ně! Při prezentaci působíme sebejistě! Zpestření: Příklady a příběhy. Praktické ukázky. Zapojení posluchačů - mluvíme o svých posluchačích - používáme otázky

JAK PREZENTUJEME používáme obrázky, grafy, pomůcky zajímavé analogie gradující výklad uvádíme paradoxy „opakování matka moudrosti“ shrnutí

KDY, KDE A ZA JAKÝCH PODMÍNEK PREZENTUJEME čas prostor – řečníkův - posluchačův (optimální prostor) uspořádání prostoru – existence bariér

ČAS Čím méně času máme k dispozici, tím více času potřebujeme na přípravu! Dodržet stanovený čas prezentace je významným ukazatelem profesionality přednášejícího. čas

PROSTOR – MÍSTO, KDE PREZENTUJI Nepodceňujme při přípravě prezentace otázku, kde budeme prezentovat (jak je místnost koncipovaná, jaké má vytápění, větrání,...). Způsob prezentace výběr rozmístění posluchačů Pozor na stavění bariér!

JAK TO ZVLÁDNEME? naše silné a slabé stránky ve vztahu k připravované prezentaci práce s vlastním dechem uklidňující rituály kontakt s posluchači nenechte se vyvést z míry

PREZENTACE jako PROCES Příprava prezentace 2. Vlastní prezentace 3. Závěr prezentace 4. Vyhodnocení prezentace

PŘÍPRAVA PREZENTACE Stanovení cíle Analýza posluchačů a situace Zpracování Doladění „Kdybych měl osm hodin na pokácení stromu, strávil bych šest hodin broušením sekery.“ A. Lincoln

Hlavní otázky přípravy na prezentaci kdy kdo jak co kde komu proč

Stanovení cíle Ještě před zahájením jakékoliv přípravy na prezentaci, je potřeba si po pravdě stanovit, s jakým cílem vlastně prezentujeme, tedy CÍL PREZENTACE: informovat motivovat, přesvědčit pobavit zaujmout (předvést sami sebe) Co chci, aby posluchači věděli? Co chci, aby posluchači udělali? Jak chci, aby se posluchači cítili?

Cíl jasný srozumitelný nerozmělněný

Formulace cíle Dobře: „Sdělím Vám podmínky poskytování úvěrů!“ Špatně: „Sdělím Vám, jak si zkrátit cestu k lepšímu bydlení tím, že získáte úvěr!“

Správně formulovaný cíl: určit body osnovy vybrat přesvědčivé detaily a vyloučit ty nevhodné posoudit kvalitu vystoupení (jestli jsme dosáhli cíle, vystoupení se zdařilo)

ANALÝZA POSLUCHAČŮ Kdo jsou ti, co mne budou poslouchat? jsou to odborníci, nebo laici? jsou to řídící pracovníci, nebo specialisté? jsou to začátečníci, nebo zkušení v oboru? mladí nebo starší? ženy nebo muži? co o tématu vědí, co očekávají? ......

STANOVENÍ OBSAHU PREZENTACE, TEZE A VÝBĚR HLAVNÍCH BODŮ Teze – výběr hlavních bodů a jejich uspořádání: = hlavní myšlenka; co chceme, aby se posluchači dozvěděli (informativní prezentace) = hlavní myšlenka; čemu chceme, aby posluchači věřili (přesvědčovací prezentace) Výběr hlavních bodů ..... „syndrom experta“

STANOVENÍ OBSAHU PREZENTACE, TEZE A VÝBĚR HLAVNÍCH BODŮ Pokud se chcete vyhnout syndromu experta, neustále při prezentaci mějte na paměti: vaši posluchači musí dostat pouze ty informace, které potřebují a které musí znát. Nemusí znát všechno co znáte Vy! Méně je většinou více. Mluvíme organizovaně, systematicky a říkáme jen to nejdůležitější

STRUKTURA PREZENTACE Funkce úvodu .... dokázat zaujmout posluchače během několika vteřin (navázat kontakt s posluchačem a přesvědčit ho, že k tématu máme co říci) NEPODCEŇUJME ÚVOD!!! 3 funkce úvodu: 1. zaujmout, získat zájem posluchačů 2. seznámit posluchače s osobou řečníka 3. seznámit posluchače s obsahem ÚVOD = P + P + P (pozdravit, představit se, přivítat se s posluchačem)

STRUKTURA PREZENTACE Stať .... vlastní jádro prezentace Důležitá je kompozice .... uspořádání myšlenek tak, aby jedna navazovala na druhou, nebo jedna z druhé vycházela Méně je vždy více! Závěr Funkce závěru ...... shrnout to nejdůležitější poděkovat a rozloučit se s posluchači PRAVIDLO 3TELL Minimálně úvod a závěr si nejen připravit, ale naučit se jej i zpaměti.

Zahájení prezentace Vstup do místnosti Pozdravení přítomných Oslovení (předsedy, komise) Představení se Spuštění prezentace Na závěr poděkování za pozornost a vyzvání komise k dotazům

Srovnejte „Tak já bych vám chtěl něco říct o mojí diplomce. Dělal jsem ji na ústavu ....., můj vedoucí byl ...“ „Vážený pane předsedo, vážená komise, jmenuji se ...., dovolte, abych vám představil svoji diplomovou práci. Moje práce byla zaměřena na ...., zpracovával jsem ji pod vedením .... na ústavu .... .“

Prezentace výsledků práce seznámení s obsahem vlastní problém (co chci řešit) = popis výchozího stavu charakteristika způsobu řešení (metodologie) dosažené výsledky (ilustrace, obrázky, grafy, tabulky,...) vysvětlení přínosu (poučení, shrnutí pozitiv)

Jak efektivně mluvit co říkáme X jak to říkáme modulace hlasu (měníme tempo, sílu, barvu,...) přirozený projev nebojte se chvíli mlčet když píšete – nemluvte! když mluvíte – mluvte k lidem, ne k tabuli!

JAK ZAUJMOUT SVÉ POSLUCHAČE Zaujme osobnost mluvčího „Jen ten, kdo sám hoří, může zapalovat druhé.“ Posluchače zaujme, když budeme mluvit o nich Posluchače zajímá především „Co je v tom zajímavého pro mne? Stolí to za to, abych poslouchal?“ Omezíme se v prezentaci na „Já“ a nahradíme ho „Vy“ Posluchače zajímá to, čemu věří Hned v úvodu musíme posluchačům odpovědět na otázku „Mohu tomu člověku věřit, tomu co říká?“ 4. Nikdo nemá rád poučování „Vím, že jen shrnuji věci, které znáte a ......“

JAK ZAUJMOUT SVÉ POSLUCHAČE Vyprávějte posluchačům příběh „Příběh je jako obraz. Vydá za tisíce slov.“ Otázka je klíčem k dialogu Nechte své posluchače přemýšlet „Nechte svá slova působit.“ Méně je vždy více Posluchač musí dostat jen ty informace, které jsou pro něj nezbytné a které využije. Hlas je důležitý a mocný nástroj „Dobře mluvit a dobře dýchat jsou spojité nádoby.“ 10. Využívejte prostředky mimoslovní komunikace!

(Po přestávce vždy potřeba shrnout nejdůležitější fakta!) DÉLKA PREZENTACE Pozornost posluchačů po určité době rychle klesá, a to dokonce i tehdy, kdy zájem o téma a důvěra v řečníka zůstávají vysoké Nutno zvážit přestávku! PŘESTÁVKA 20 – 25% posluchačů jeví znaky nepozornosti POZOR!! Přestávka je vždy zásah do dynamiky výkladu. (Po přestávce vždy potřeba shrnout nejdůležitější fakta!)

METODY POUŽITÉ V PRŮBĚHU PREZENTACE přednáška řečnické otázky diskuse skupiny oslovení jednotlivce řešení modelových situací odkazy na autoritu citáty vlastní zkušenosti obrázky humor, vtip

Jak odpovídat na otázky ne zbrkle začít pochválením použít obrázky (grafy, tabulky,...) když nevím, přiznat to! nehádat se! 39

Při prezentaci – POZOR! čas je vždy omezen! úvod 10%, stať 80%, závěr 10% orientace na hlavní část prezentace úvod a závěr zpaměti úvod (přivítat se, pozdravit, představit se, oslovit přítomné, seznámit s obsahem) závěr (připomenout klíčové body, shrnout nejdůležitější, poděkovat)

ZÁVĚR PREZENTACE „Nezapomeňte posluchačům oznámit, že se blíží závěr, zvýšíte tím jejich pozornost“. racionální složka závěru - PROČ - CO emotivní složka závěru - rozloučení, poděkování, pochvala, přání, úsměv

ZÁVĚR PREZENTACE Špatně: „Tak to je vše, co jsem vám chtěl říct!“ Správně: „Vážený pane předsedo, vážená komise, děkuji, že jste vyslechli moji prezentaci a rád vám zodpovím všechny vaše připomínky a dotazy...“

OBSAH A FORMA PREZENTACE Zlatá zásada prezentace: Nemyslete na sebe, ale na své posluchače Dokonalý výkon podat nelze. Posluchače zajímá, zda jste pro něj užiteční a zajímaví!!! Snažte se vidět svůj výkon jejich očima „Co by mě v jejich situaci zajímalo? Kdy bych se asi začal nudit?“

NEJČASTĚJŠÍ CHYBY potřeba sdělit vše do posledního písmene schování se za techniku posedlost formou špatná vizualizace špatná struktura prezentace

PÁR ZÁSAD předem si prezentaci vyzkoušejte využívejte pomůcky nečtěte doslova pravidlo 3 vyvarujte se přílišnému používání cizích slov využívat triky – gradace hlasu, střídání tempa výkladu, chvíle mlčení mluvte v krátkých větách vyslovujte zřetelně pozor na parazitní slůvka 45

NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE dbejte na správnou řeč těla, ta tvoří ¾ projevu dbejte na vzpřímený postoj chození při prezentaci působí dynamicky vhodná je např. otevřená ruka (dlaně nahoru) nevhodná jsou útočná gesta (šermování prstem, ruce v bok apod.) mimiku je vhodné měnit – udržuje se tím pozornost udržujte oční kontakt s publikem, ideálně střídavě s každým posluchačem 46

PREZENTAČNÍ DESATERO z NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE kontrola vzhledu (vlasy, límeček,...) postoj, umístění, pohyb (vidět na všechny, nepřešlapovat) dýchání (pravidelně, zvolna,...) oční kontakt (sledovat reakce, nezírat) úsměv, mimika (přátelský výraz) gestikulace (otevřená, přirozená gesta) pomůcky (názorné, „méně je více“) hlas (měňte sílu, barvu, tempo) výslovnost (zřetelně, nedrmolit) emoce (nebojte se projevit) 47

PREZENTAČNÍ DESATERO 1. Myslete na své posluchače více než na sebe 2. Nebojte se reagovat na to, co vidíte 3. Nesnažte se být ideální 4. Buďte v přímém kontaktu s posluchači 5. Věřte sobě a svému sdělení

PREZENTAČNÍ DESATERO 6. Zahajte podle schématu pozornost – zájem – důvěra 7. Pokračujte podle schématu zapamatování - akceptace – motivace 8. Forma nesmí potlačovat obsah 9. Pečujte o stálou orientaci posluchačů 10. Vyhýbejte se sporům s posluchači