Ř ADIČ RASTROVÝ, ELEKTROLUMINISCEN ČNÍ A VEKTOROVÝ
Z OBRAZOVACÍ ŘADIČ Prostřednictvím řadiče obrazové paměti se generuje adresa obrazové paměti, a to jak při zápisu, tak při periodickém obnovování stínítka monitoru.
O BRAZOVÁ PAMĚŤ – ZNAKOVÝ A GRAFICKÝ REŽIM Obrazová paměť obsahuje informaci, ze které se odvozuje jasová modulace bodů na stínítku. Existují dvě odlišné interpretace – grafická (bodová) a znaková. Jednotlivé bity v obrazové paměti buď přímo určují jas obrazových bodů na stínítku, nebo tvoří součást kódu celé skupiny těchto bodů (buňky). V prvním případě je v obrazové paměti zapsána grafická informace přímo, musí se ve druhém případě k vytvoření obrazu na stínítku aplikovat překlad generátorem tvaru znaků.
Ř ADIČE RASTROVÝCH DISPLEJŮ - Ř ADIČ ZNAKOVÉHO DISPLEJE Řadič znakového displeje Hodinový generátor generuje synchronizační hodinový signál, ze kterého se postupným dělením odvozuje bodová frekvence, znaková frekvence, mikrořádková frekvence a nakonec i frekvence snímková. Hodnota čítače znaků adresuje pozici právě zobrazovaného znaku v obrazové paměti. Data na této pozici znamenají kód zobrazovaného znaku. Ten se na obrazovce nevytváří najednou, ale po mikrořádcích rastru
Aktuální adresa mikrořádku spolu s kódem znaku tvoří adresu generátoru znaků – paměti jejich tvaru. Takto se z generátoru přečte celý úsek mikrořádku odpovídající danému znaku. Signály HSYNC a VSYNC slouží k synchronizaci řádkových a znakových rozkladových obvodů. Oblast na obrázku na dalším slidu vymezená čárkovanou čarou obsahuje obvody, které tvoří tzv. zobrazovací řadič.
VSYNC HSYN C VIDEO
Ř ADIČE RASTROVÝCH DISPLEJŮ - Ř ADIČ GRAFICKÉHO RASTROVÉHO DISPLEJE S PIXELOVOU PAMĚTÍ Adresovatelným prvkem obrazové paměti tohoto displeje je právě jeden bod (pixel). Pixel má svoji barvu, střídavě mění jas apod. Popis pixelu musí zahrnovat i informaci o způsobu jeho zobrazení, určení jasových složek použitých barev a o dalších atributech (blikání apod.). U barevného dipleje můžeme zakódovat např. jasové úrovně základních barev do tří bitů.
Ř ADIČE RASTROVÝCH DISPLEJŮ - Ř ADIČ GRAFICKÉHO RASTROVÉHO DISPLEJE S GRAFICKÝM PROCESOREM V nejjednoduším případě lze obrazovou paměť naplnit či modifikovat pixel po pixelu přímo aplikačním programem běžícím na nadřazeném PC. Ten vysílá prostřednictvím systémového rozhranní obraz, popřípadě jeho změny rozložené na jednotlivé pixely. Jedná se o obrovský objem dat!! Typickým příkladem je PC s obrazovým adaptérem VGA.
Z důvodů uvedených na předchozím slidu grafické displeje proto obsahují vlastní grafický procesor. Jeho vstupem jsou grafické instrukce, které vykonává, a podle nichž modifikuje pixely obrazové paměti – ta nění součástí operační paměti nadřazeného PC. Grafické instrukce mají nejčastěji podobu příkazů vektorového typu. Grafický procesor tedy musí interpolovat – musí umět zadané vektory rasterizovat. I tento řadič však obsahuje obvody řídící obnovování obrazu i obvody generující synchronizační frekvence.
Znaky se u tohoto displeje nejčastěji generují zkopírováním příslušného tvaru do obrazové paměti ze znakového generátoru v ROM paměti. Děje se tak vždy při vykonávání znakové instrukce. Kromě grafických a znakových instrukcí mívají grafické procesory i některé další instrukce, např. řídící.
Řadič grafického rastrového displeje s grafickým procesorem