LOGISTICKÉ SYSTÉMY 4/14
Osnova přednášky Logistické náklady II Dopravní náklady Manipulační náklady Principy optimalizace přepravovaného množství Stochastické vlivy Logistické optimalizační modely Lot Size Problem (optimální velikost dodávky)
Dopravní náklady vedle manipulačních jsou součástí přepravních nákladů (viz) lineární vztah mezi cenou a vzdáleností lineární vztah mezi množstvím a cenou u malého množství přepravy skokový nárůst – „diskrétní“ dopravní prostředky
Dopravní náklady Klíčové parametry cf… pevné náklady (např. mzda řidiče) – závisí pouze na počtu přeprav cv… variabilní náklady (závislost na čase a vzdálenosti – spotřeba paliva) vi… počet přepravovaných kusů (kompletů) v i –té přepravě
Dopravní náklady TTC… celkové dopravní náklady obecně (resp. na jednu přepravu) TTCn… celkové dopravní náklady na n přeprav UTC… jednotkové dopravní náklady
Dopravní náklady Průměrná velikost přepravy: - nepřímá úměrnost s UTC
Dopravní náklady (DN) Dopravní náklady lze analyzovat ve vztahu k Intervalům jízd (odvozu, přepravy) tedy (Headways) Vzdálenosti (Distance) Rozsahu (Size) Kapacita (Capacity restrictions) Způsob (Modes)
DN ve vztahu k intervalům jízd DN klesají s průměrnou délkou intervalů (nezávislé na dílčích intervalech) Manipulační náklady rostou s maximálním intervalem Přeprava by měla co nejpravidelnější
DN ve vztahu ke vzdálenosti Základní typ závislosti Připomenutí: JDU a VDU, lokační a alokační problém, dimenzování (mezi) skladů Klíčové parametry cd … náklady na jednotku vzdálenosti (distance cost) cs … náklady při zastavení (stopping costs) c’d … dodatečné náklady na na jednotku vzdálenosti c’s … dodatečné náklady při zastavení na jednotku d… vzdálenost (distance)
DN ve vztahu ke vzdálenosti TTCn Pro případ konstantní vzdálenosti D-S Pro případ zastávek (v počtu ns)
DN vzhledem k rozsahu dopravy Vazba na kapacitní omezení Jeden dodavatel, jeden spotřebitel vmax…maximální nosnost vozidla …funkce dopravních nákladů v čase
Jednotkové dopravní a skladovací ve vztahu k rozsahu přepravy (přepravovanému množství)
DN vzhledem k rozsahu dopravy Optimální přepravované množství („lot size“ resp. „economic order quantity“ – úloha matematického programování:
DN vzhledem k rozsahu dopravy b) Vazba na typ dopravy Přibližně lineární nárůst dopravní ceny ve vztahu k množství záleží ale na typu přepravy různý poměr fixních a variabilních nákladů např. pošta (nízké cf vysoké cv) x vlastní auto (vysoké cf nízké cv) Jde o to zvolit optimální typ dopravy vzhledem k přepravovanému množství
DN vzhledem k rozsahu dopravy Příklad: kapacita vozidla vmax = 1 způsob 1: cf = 1; cv = 0 způsob 2: cf = 0; cv = 1,5 Přepravní náklady jedním způsobem: pro v = 1,1: TTC1 = 2 …. (1+1) TTC2 = 1,65 …. (1,5*1,1) Přepravní náklady optimální kombinace: (1 jednotka 1. způsobem, 0,1 jednotky 2. Způsobem, tedy TTCopt = 1 + 0,1*1,5 = 1,15
Manipulační náklady Na „paletizaci“ resp. „kontejnerizaci“ Na naložení na dopravní prostředek Na vyložení z dopravního prostředku Na vybalení palety (kontejneru)
Manipulační náklady Kusová manipulace Paletová manipulace U dodavatele a spotřebitele jsou různé , ale funkce fh(v) mají stejný tvar a stejnou hodnotu
Přepravní náklady souhrnné
Vztah mezi velikostí přepravy a přepravními náklady (souhrn dopravních a manipulačních)
Optimální přepravované množství Pevné resp. variabilní přepravní (dopravní + manipulační) náklady Vzhledem ke kapacitě dopravního prostředku – dopravní N Vzhledem k velikosti palety (kontejneru) – manipulační N
Optimální přepravované množství Economic Order Quantity
Stochastické vlivy na logistické náklady Intenzita produkce (a zvláště spotřeby) – D’ - není konstantou, ale náhodnou veličinou s určitým rozdělením pravděpodobnosti (! Nelinearita vztahu) Spotřeba – Poissonovský proces Vliv především na skladovací náklady Zvyšování rezerv (viz teorie zásob)
Optimalizační modely přepravy
Distribuce 1:1 Lot Size Problem Cíl: Stanovení optimální velikosti dodávky Minimalizace nákladů při konstantní poptávce Minimalizace nákladů při nekonstantní poptávce
Lot Size Problem V praxi suboptimální řešení (drobné změny v nákladech nemají vliv na strukturu opt. řešení) Řešení bývá obvykle dvoustupňové 1. Model (analytický) pro hrubou strukturu optima 2. Model upřesnění (Fine Tuning) – analytický, simulační
Lot Size Problem a) Minimalizace nákladů při konstantní poptávce Výchozí model – optimalizace přepravovaného množství v (v*) B…pevné přepravní náklady (cf) A…jednotkové skladovací náklady (ch/D’)
Lot Size Problem a) Minimalizace nákladů při konstantní poptávce Po dosazení v* do účelové funkce a příslušné úpravě dostáváme optimální jednotkové náklady: Obě dvě části UF jsou stejné (z odvození) proto náklady na jednotku jsou minimální pro skladovací náklady = přepravní náklady
Lot Size Problem a) Minimalizace nákladů při konstantní poptávce Přímá úměrnost z a cf, ch – nepřímá z a D’ Analýza citlivosti vzhledem k Cf Ch Analýza odolnosti vůči chybám V datech V modelu Kombinovaným chybám