LOGISTICKÉ SYSTÉMY 4/14.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 14/15.
Advertisements

Nauka o podniku Seminář 7..
Doprava Ivan Gros
Matematické modelování a operační výzkum
OBECNÉ OPTIMALIZAČNÍ MODELY
SIMPLEXOVÝ ALGORITMUS Řešení v tabulkovém procesoru
Modely řízení zásob I. Deterministické
Modely řízení zásob Základní pojmy Deterministické modely
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 6/14.
Úvod Klasifikace disciplín operačního výzkumu
NORMOVANÉ NORMÁLNÍ ROZDĚLENÍ
PROGNÓZA DOPRAVY 1. Účel a cíle prognózy dopravy
ŘÍZENÍ ZÁSOB.
Autor: Autor: MSc. Marcela Vojáčková MSc. Marcela Vojáčková Zpracováno: Ročník (obor) 2. ročník (Hotelnictví) M/01 2. ročník.
Dynamické rozvozní úlohy
Teorie firmy II - Optimum výrobce - Mezní produkt, zákon klesajícího mezního produktu - Izokvanty produkční funkce - Další modely výrobce
D) Produkční a nákladová funkce
D) Substituční a důchodový efekt
Lineární programování Simplexový algoritmus
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 11/14.
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 2/14.
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 8/14.
LINEÁRNÍ OPTIMALIZAČNÍ MODEL
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 9/14.
Deterministické modely zásob Model s optimální velikostí objednávky
ROZHODOVACÍ ÚLOHY.
Dopravní charakteristiky
Využití členění nákladů na variabilní a fixní pro řízení
4.Kalkulace nákladů.
1. Výroba jako hlavní funkce podniku
Optimalizace versus simulace 9.přednáška. Obecně o optimalizaci  Maximalizovat nebo minimalizovat omezujících podmínkách.  Maximalizovat nebo minimalizovat.
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 3/14.
Náklady a příjmy firmy Analýza chování výrobce. Racionální chování výrobce Cíl výrobce/producenta: Prostřednictvím vstupů (výrobních faktorů) dosáhnout.
PROGNÓZA DOPRAVY 1. Účel a cíle prognózy dopravy
LOGISTICKÉ SYSTÉMY /14.
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. 14. PŘEDNÁŠKA.
5 Optimalizace zásob Servisní logistika prof. Ing. Václav Legát, DrSc.
Jedno-indexový model a určení podílů cenných papírů v portfoliu
Nákup operativní Ivan Gros odsouhlasení dodacího listu s fakturou pro účtárnu Výchozí stav: pro každou položku vybrán dodavatel uzavřena.
Optimalizace logistického systému a řetězců
Ekonomické modelování Analýza podnikových procesů Statistická simulace je vhodný nástroj pro analýzu stochastických podnikových procesů (výrobní, obchodní,
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Přesnost a spolehlivost v účelových sítích Bc. Jindřich Poledňák.
3. Produkční analýza firmy
II. Analýza poptávky Přehled témat
9. Minimalizace nákladů Osnova přednášky
Cíl přednášky Seznámit se
Analytický aparát mikroekonomie
Informatika pro ekonomy přednáška 4
Optimalizace versus simulace 8.přednáška. Obecně o optimalizaci  Maximalizovat nebo minimalizovat omezujících podmínkách.  Maximalizovat nebo minimalizovat.
Úkol, cíle a základní pojmy logistiky Kapitola 2: Úkol logistiky, Cíle logistiky, Základní pojmy logistiky Vysoká škola technická a ekonomická v Českých.
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Manipulace s materiálem, inovuje výuku použitím multimediálních.
Distribuční logistika Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu  Definice distribuční logistiky  Základní činnosti, které se realizují při distribuci.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
DISTRIBUČNÍ LOGISTIKA  Z hlediska výrobního podniku představuje spojovací článek mezi výrobou a zákazníkem,  Zahrnuje veškeré skladové a dopravní pohyby.
Ing. Petr Klímaanalýza umístění skladu1 Analýza umístění skladů.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Kvalita dopravy v logistických procesech Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit,
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Řešení rozvozních úloh Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 21 AnotaceDruhy,
Ing. Milan Houška KOSA PEF ČZU v Praze
Analýza výsledků v modelech lineárního programování
Operační výzkum Lineární programování Dopravní úloha nevyrovnaná.
Racionalizace logistických procesů ve vybrané společnosti
Lineární programování
Informatika pro ekonomy přednáška 4
Lineární optimalizační model
TOC Class Problem I (jednodušší varianta P&Q analýzy) (v tomto konkrétním příkladu je P=Y a Q=Z – specifikace proměnných) Ing.J.Skorkovský, CSc.
Informatika pro ekonomy přednáška 4
Transkript prezentace:

LOGISTICKÉ SYSTÉMY 4/14

Osnova přednášky Logistické náklady II Dopravní náklady Manipulační náklady Principy optimalizace přepravovaného množství Stochastické vlivy Logistické optimalizační modely Lot Size Problem (optimální velikost dodávky)

Dopravní náklady vedle manipulačních jsou součástí přepravních nákladů (viz) lineární vztah mezi cenou a vzdáleností lineární vztah mezi množstvím a cenou u malého množství přepravy skokový nárůst – „diskrétní“ dopravní prostředky

Dopravní náklady Klíčové parametry cf… pevné náklady (např. mzda řidiče) – závisí pouze na počtu přeprav cv… variabilní náklady (závislost na čase a vzdálenosti – spotřeba paliva) vi… počet přepravovaných kusů (kompletů) v i –té přepravě

Dopravní náklady TTC… celkové dopravní náklady obecně (resp. na jednu přepravu) TTCn… celkové dopravní náklady na n přeprav UTC… jednotkové dopravní náklady

Dopravní náklady Průměrná velikost přepravy: - nepřímá úměrnost s UTC

Dopravní náklady (DN) Dopravní náklady lze analyzovat ve vztahu k Intervalům jízd (odvozu, přepravy) tedy (Headways) Vzdálenosti (Distance) Rozsahu (Size) Kapacita (Capacity restrictions) Způsob (Modes)

DN ve vztahu k intervalům jízd DN klesají s průměrnou délkou intervalů (nezávislé na dílčích intervalech) Manipulační náklady rostou s maximálním intervalem Přeprava by měla co nejpravidelnější

DN ve vztahu ke vzdálenosti Základní typ závislosti Připomenutí: JDU a VDU, lokační a alokační problém, dimenzování (mezi) skladů Klíčové parametry cd … náklady na jednotku vzdálenosti (distance cost) cs … náklady při zastavení (stopping costs) c’d … dodatečné náklady na na jednotku vzdálenosti c’s … dodatečné náklady při zastavení na jednotku d… vzdálenost (distance)

DN ve vztahu ke vzdálenosti TTCn Pro případ konstantní vzdálenosti D-S Pro případ zastávek (v počtu ns)

DN vzhledem k rozsahu dopravy Vazba na kapacitní omezení Jeden dodavatel, jeden spotřebitel vmax…maximální nosnost vozidla …funkce dopravních nákladů v čase

Jednotkové dopravní a skladovací ve vztahu k rozsahu přepravy (přepravovanému množství)

DN vzhledem k rozsahu dopravy Optimální přepravované množství („lot size“ resp. „economic order quantity“ – úloha matematického programování:

DN vzhledem k rozsahu dopravy b) Vazba na typ dopravy Přibližně lineární nárůst dopravní ceny ve vztahu k množství záleží ale na typu přepravy různý poměr fixních a variabilních nákladů např. pošta (nízké cf vysoké cv) x vlastní auto (vysoké cf nízké cv) Jde o to zvolit optimální typ dopravy vzhledem k přepravovanému množství

DN vzhledem k rozsahu dopravy Příklad: kapacita vozidla vmax = 1 způsob 1: cf = 1; cv = 0 způsob 2: cf = 0; cv = 1,5 Přepravní náklady jedním způsobem: pro v = 1,1: TTC1 = 2 …. (1+1) TTC2 = 1,65 …. (1,5*1,1) Přepravní náklady optimální kombinace: (1 jednotka 1. způsobem, 0,1 jednotky 2. Způsobem, tedy TTCopt = 1 + 0,1*1,5 = 1,15

Manipulační náklady Na „paletizaci“ resp. „kontejnerizaci“ Na naložení na dopravní prostředek Na vyložení z dopravního prostředku Na vybalení palety (kontejneru)

Manipulační náklady Kusová manipulace Paletová manipulace U dodavatele a spotřebitele jsou různé , ale funkce fh(v) mají stejný tvar a stejnou hodnotu

Přepravní náklady souhrnné

Vztah mezi velikostí přepravy a přepravními náklady (souhrn dopravních a manipulačních)

Optimální přepravované množství Pevné resp. variabilní přepravní (dopravní + manipulační) náklady Vzhledem ke kapacitě dopravního prostředku – dopravní N Vzhledem k velikosti palety (kontejneru) – manipulační N

Optimální přepravované množství Economic Order Quantity

Stochastické vlivy na logistické náklady Intenzita produkce (a zvláště spotřeby) – D’ - není konstantou, ale náhodnou veličinou s určitým rozdělením pravděpodobnosti (! Nelinearita vztahu) Spotřeba – Poissonovský proces Vliv především na skladovací náklady Zvyšování rezerv (viz teorie zásob)

Optimalizační modely přepravy

Distribuce 1:1 Lot Size Problem Cíl: Stanovení optimální velikosti dodávky Minimalizace nákladů při konstantní poptávce Minimalizace nákladů při nekonstantní poptávce

Lot Size Problem V praxi suboptimální řešení (drobné změny v nákladech nemají vliv na strukturu opt. řešení) Řešení bývá obvykle dvoustupňové 1. Model (analytický) pro hrubou strukturu optima 2. Model upřesnění (Fine Tuning) – analytický, simulační

Lot Size Problem a) Minimalizace nákladů při konstantní poptávce Výchozí model – optimalizace přepravovaného množství v (v*) B…pevné přepravní náklady (cf) A…jednotkové skladovací náklady (ch/D’)

Lot Size Problem a) Minimalizace nákladů při konstantní poptávce Po dosazení v* do účelové funkce a příslušné úpravě dostáváme optimální jednotkové náklady: Obě dvě části UF jsou stejné (z odvození) proto náklady na jednotku jsou minimální pro skladovací náklady = přepravní náklady

Lot Size Problem a) Minimalizace nákladů při konstantní poptávce Přímá úměrnost z a cf, ch – nepřímá z a D’ Analýza citlivosti vzhledem k Cf Ch Analýza odolnosti vůči chybám V datech V modelu Kombinovaným chybám