Věda pro Debrujáry Debrujáři pro vědu Principy fyzikálního pokroku, historie, současnost a budoucnost Lenka Scholzová 29. března 2014.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
COMPTONŮV JEV aneb O důkazu Einsteinovy teorie fotoelektrického jevu
Advertisements

Přenos tepla Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_FYZ_RO_01 Digitální učební materiál Sada: Molekulová fyzika a termika.
Cestování Prostor a čas. Proč a jak v historii utopie Lodí po moři – Bacon – Campanella – More – Swift – Zeman)
Lekce 1 Modelování a simulace
Optika ČVUT FEL Sieger, 2012.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
O základních principech
Lekce 13 Počítačový experiment a jeho místo ve fyzice a chemii Osnova 1. Počítačový experiment 2. Srovnání s reálným experimentem 3. Výhody počítačového.
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
Interference světla Optika patří mezi nejstarší části fyziky – byla známu už ve starověkém Řecku. V 17. století se začaly rozvíjet dvě teorie o šíření.
KINETIKA CHEMICKÝCH REAKCÍ
Relace neurčitosti Jak pozorujeme makroskopické objekty?
Paprsková optika Světlo jako elektromagnetické vlnění
Prezentace 2L Lukáš Matoušek Marek Chromec
Rozklad světla Vypracoval: Tomáš Cacek a Aleš Křepelka.
VII. Neutronová interferometrie II. cvičení KOTLÁŘSKÁ 7. DUBNA 2010 F4110 Kvantová fyzika atomárních soustav letní semestr
Vnitřní energie II. část
Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 03 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Šíření.
Dvouštěrbinový experiment
Proč stavíme super výkonné lasery? Lenka Scholzová březen 2015 citt.
Vypracoval: Karel Koudela
Jak pozorujeme mikroskopické objekty?
SVĚTELNÉ JEVY – ŠÍŘENÍ SVĚTLA
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Prostorové a časové solitony Fyzika laserů Jaroslav Demuth
Optické kabely.
Měření účinnosti převodovky
Optické difúzní vnitřní bezdrátové komunikace: distribuce optického signálu Ing. David Dubčák VŠB-Technická univerzita Ostrava Katedra elektroniky a telekomunikační.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Měkké rentgenové záření a jeho uplatnění
Postavte si Nd:YAG laser
Z čeho a jak je poskládán svět a jak to zkoumáme
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Závislost odrazivosti na indexu lomu MateriálIndex lomu Odrazivost (%) Minerální čočky 1,525 1,604 1,893 4,32 5,38 9,53 Plastové čočky 1,502 1,597 1,665.
Vybrané kapitoly z fyziky Radiologická fyzika
Laserový telefon Otto Hartvich Michal Farník Dagmar Bendová.
VI. Difrakce atomů a molekul KOTLÁŘSKÁ 23. BŘEZNA 2006 F4110 Fyzika atomárních soustav letní semestr
Výukový software - přehled, komparace Jiří Tesař.
Optoelektronika VY_32_INOVACE_pszczolka_ Opakování Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Zjednodušený výklad k refrakci
Nevaž se, PROVAŽ SE I Kvantová teleportace
VI. Neutronová interferometrie cvičení KOTLÁŘSKÁ 11. DUBNA 2012 F4110 Kvantová fyzika atomárních soustav letní semestr
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Ohmův zákon akustiky Δx=c Δt ρc=Z … akustická impedance.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_09_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Vnitřní energie.
Vnitřní energie tělesa. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
Atmosférický tlak AEROSTATIKA nauka o vzduchu v klidu.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Fyzika – vybrané kapitoly
Základy elektrotechniky Elektromagnetická indukce
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Projekt Impuls / Seminář
Fyzika kondenzovaného stavu
Projekt Impuls / Seminář
Kmity, vlny, akustika Část II - Vlny Pavel Kratochvíl Plzeň, ZS.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Princip konstantní rychlosti světla
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jordánová Marcela 14. Mechanické vlnění
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
FYZIKA Čím se budeme další čtyři roky zabývat?
Vnitřní energie plynu, ekvipartiční teorém
Název projektu Cesta k vědě poznáním všemi smysly II
Autor: Petr Kindelmann Název materiálu: Heinrich Rudolf Hertz
Transkript prezentace:

Věda pro Debrujáry Debrujáři pro vědu Principy fyzikálního pokroku, historie, současnost a budoucnost Lenka Scholzová 29. března 2014

Rozvoj poznání Pozorování Pokus o popis Napodobování Teoretická úvaha Matematický model Vždy nějaké zjednodušení Simulace reálných podmínek Omezení nežádoucích vlivů Rozhodování o vhodnosti zjednodušení Teorie platí, dokud experiment neukáže, že je v ní chyba!

Kde jsme teď? Extrémní hodnoty - minimalizace Zrychlujeme – as, THz Zvyšujeme energie/výkony – PW Zmenšujeme – nm Pozorování jednotlivostí – subatomární částice Extrémní hodnoty – maximalizace Prodlužujeme časy – roky, staletí, tisíciletí Zvětšujeme - mezigalaktické vzdálenosti Pozorování celků – mezihvězdné vazby Malér projevují se vazby a souvislosti, dříve běžně zanedbávané!!! Příroda sama už nám nestačí – co s tím?

Osobnost fyzika Renesanční osobnost Široké znalosti souvislostí – matematika stíhá rozvoj fyziky „Rivalita“ o šíři znalostí Specialisté Prohlubování poznání x ztráta souvislostí – matematika pokulhává Rivalita o důležitosti oboru a hloubce znalostí Respektující specialisté Spolupráce a týmová práce – samotná matematika nestačí Mezioborový respekt Čas pro nástup Debrujárů na scénu! Jak se k tomu staví fyzikové?

Příklad z praxe aktivní prostředí vklad energie přenos záření tvarování svazku cílení na terč Česká specialita - vysoké výkony laserů Výkon Velikost Termika Index lomu Rozptyl Vlnová délka Režim provozu Tvar svazku Tvar vlnoplochy Časový průběh Optika Nelineární jevy Vakuum Chlazení Kvalita povrchů Synchronizace

Příklad z praxe materiály povrchové jevy kinetika plynů/částic Potřeba ostatních oborů - vysoké vakuum Chlazení Velikost Termika Statistika Difúze Režim provozu Těsnění Absorpce Časový průběh Efektivita Adsorpce Konstrukční rizika Povrchové vrstvy

Pozvání O fyzice můžeme s dětmi diskutovat Fyziku můžeme dětem vysvětlovat S dětmi můžeme realizovat pokusy Vezměte děti na vědecká pracoviště ukažte jim aktuální fyziku

Děkuji za pozornost