Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
15. Stavová rovnice ideálního plynu
Advertisements

Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _653 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Ideální plyn Michaela Franková.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_376 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Izotermický a izochorický děj.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Mechanika kapalin a plynů
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Struktura a vlastnosti plynů
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Děje s ideálním plynem Mgr. Kamil Kučera.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Izotermický a izochorický děj s ideálním plynem
STAVOVÉ ZMĚNY IDEÁLNÍHO PLYNU.
Transkript prezentace:

Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU - OP VK Číslo a název klíčové aktivity III/2 inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Autor Ing. Milan Solil Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ATM_4S_SL_11_02 Název Pneumatické obvody Druh učebního materiálu Prezentace PowerPoint Předmět Automatizace Ročník Čtvrtý Tematický celek Vlastnosti vzduchu Anotace Stlačený vzduch, jeho vlastnosti a termodynamické děje. Metodický pokyn Pomocí prezentace seznámit žáky se složením atmosféry a vlastnostmi stlačeného vzduchu při jeho využití v pneumatických obvodech a řešením termodynamických dějů probíhajících ve stlačeném vzduchu. 90 minut Klíčová slova Atmosféra, stlačený vzduch, termodynamické děje. Očekávaný výstup Žák charakterizuje složení vzduchu a jeho vlastnosti při stlačení, chováním plynů na základě termodynamických dějů, obecné a Bernoulliho rovnice. Datum vytvoření 15. 9. 2013

02. Vlastnosti vzduchu Stlačený vzduch vyhovuje pro malé a střední síly s často opakovaným pohybem. Spojením s PC vzniká spolehlivý a přesný elektropneumatický systém určený pro nejnáročnější úkoly. Zaručují všestranné použití s minimálními požadavky na prostor, pořizovací a provozní náklady. Zpracování vstupních a výstupních signálů umožňuje řešení náročných úloh. FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI STLAČENÉHO VZDUCHU Úlohy pro řešení stlačeného vzduchu se neobejdou bez nutnosti znát podstatu fyzikálních vlastností, probíhajících v příslušných soustavách. Zde se dostáváme do teorie termodynamiky, kde lze relativně snadno popsat změnu tlaku vzduchu a další procesy spojené se stlačováním vzduchu a aplikovat je na příslušných modelech. Základní mezinárodní soustava jednotek SI (Le Système International d'Unité [2]) je od svého uvedení v roce 1960 stále více rozšiřována po světě. Soustava SI jednotek využívá 7 základních fyzikálních veličin a z nich vznikají tzv. odvozené jednotky. Stlačený vzduch je vhodné médium pro malé a střední síly s pohybem o vysoké frekvenci a četnosti opakování. Elektronika je s výhodou nasazována na náročné výpočetní procesy a snadný přenos dat. Spojením vzniká spolehlivý a přesný elektropneumatický systém vhodný i pro ty nejnáročnější úkoly. Řízení pneumatických systému se převážně provádí pomocí programovatelných automatů. Zaručují univerzální použití, úsporu místa, kabeláže a celkových nákladů, jak pořizovacích, tak i provozních. Vhodným zpracováním vstupních a výstupních signálů lze řešit i ty nejobtížnější úlohy pomocí jednoho z normovaných programovacích jazyků.

Grafické znázornění rozložení tlaku Ické 3.1.1 Tlak Na každém místě na Zemi měříme atmosférický tlak. Ten je dán hmotností sloupce vzduchu, který působí na zemský povrch. Barometrický tlak se mění s nadmořskou výškou, tahovým zrychlením a podle současných meteorologických podmínek. Nejvyšší hodnotu má na mořské hladině a s rostoucí výškou klesá. Dále rozeznáváme podtlak a přetlak. V případě podtlaku ppod se hodnota pohybuje od nulového absolutního tlaku až po proměnlivý barometrický tlak pb. A hodnoty pohybující se nad pb nazýváme přetlak ppř. Důležité vědět, že do všech vztahů v termodynamice dosazujeme absolutní tlak pa (nikdy přetlak ani podtlak). Z obrázku 2 jednoduše určíme hodnotu absolutního tlaku. Z důvodu proměnlivosti barometrického tlaku byl zaveden tzv. normální tlak vzduchu, který definuje průměrnou hodnotu tlaku vzduchu při mořské hladině na 45° s.š. při teplotě 15°C a tíhovém zrychlení g = 9,80665 ms-2 [3]. pb≈0,1 MPa≈1000hPa≈1 atm pa= pb−∣p pod∣ pa=pb+ppř Obr.: JURNÍČEK, J. Návrh a realizace laboratorní úlohy řízení elektro-pneumatického manipulátoru FESTO. Brno: Vysoké učení technické v Brně, Fakulta strojního inženýrství, 2013. 65 s. Vedoucí diplomové práce Ing. Stanislav Věchet, Ph.D..

Termodynamické děje Izotermická změna stavu plynu Izobarická změna stavu plynů Izochorická změna stavu plynů

Izotermická změna stavu plynu Boyle-Mariottův zákon Izotermická změna je fyzikální jev, kdy objem plynu za stálé teploty je nepřímo úměrný absolutnímu tlaku. Součin objemu a absolutního tlaku je konstantní. Izotermicky děj zapisujeme vztahem: 3.1.2 Termodynamické děje Izotermická změna stavu plynu Izotermickou změnu popisuje Boyle-Mariottův zákon. Jedná se o jev, kdy objem plynu za stálé teploty je nepřímo úměrný absolutnímu tlaku, resp. Součin objemu a absolutního tlaku je pb ppř pa I II pa ppod Absolutní vakuum p = 0 Pa Strana 20 3 Fyzikální vlastnosti stlačeného vzduchu konstantní. Izotermický děj zapisujeme vztahem: p1⋅V1= p2⋅V 2=konst. Obr. 3 Grafické znázornění Boyle-Mariottova zákona 𝒑 𝟏 ∙ 𝑽 𝟏 = 𝒑 𝟐 ∙ 𝑽 𝟐 = 𝒌𝒐𝒏𝒔𝒕.

Grafické znázornění Bolye-Mariottova zákona Obr.: JURNÍČEK, J. Návrh a realizace laboratorní úlohy řízení elektro-pneumatického manipulátoru FESTO. Brno: Vysoké učení technické v Brně, Fakulta strojního inženýrství, 2013. 65 s. Vedoucí diplomové práce Ing. Stanislav Věchet, Ph.D..

Izobarická změna stavu plynů Gay-Lussacův zákon Při stálém tlaku je tlak v nádobě konstantní a mění se teplota a objem. Poměr objemů se rovna poměru teplot vyjádřených v Kelvinech. Matematický zápis je formulace: 𝑽 𝟏 𝑽 𝟐 = 𝑻 𝟏 𝑻 𝟐 =𝒌𝒐𝒏𝒔𝒕.

Grafické znázornění Gay-Lussakova zákona Obr.: JURNÍČEK, J. Návrh a realizace laboratorní úlohy řízení elektro-pneumatického manipulátoru FESTO. Brno: Vysoké učení technické v Brně, Fakulta strojního inženýrství, 2013. 65 s. Vedoucí diplomové práce Ing. Stanislav Věchet, Ph.D..

Izochorická změna stavu plynů Charlesův zákon Popisuje chováni plynu za konstantního objemu. Matematická formulace: 𝒑 𝟏 𝑻 𝟏 = 𝒑 𝟐 𝑻 𝟐 =𝒌𝒐𝒏𝒔𝒕.

Obecná rovnice stavu plynů Sloučením předcházejících rovnic lze odvodit obecnou stavovou rovnici pro plynů: Sem zadejte rovnici. 𝒑 𝟏 ∙ 𝑽 𝟏 𝑻 𝟏 = 𝒑 𝟐 ∙ 𝑽 𝟐 𝑻 𝟐 =𝒌𝒐𝒏𝒔𝒕.

Průtok stlačeného vzduchu Bernoulliho rovnice Druhou důležitou veličinou určující vhodnost použití pneumatických prvků je průtok vzduchu. Určuje objem vzduchu, který proteče průřezem za jednotku času. Z toho vyplývá jednotka pro průtok vzduchu m³⋅s¯¹ . Rovnice vyjadřuje zákon zachování mechanické energie pro ustálené proudění ideální kapaliny. Součet kinetické a tlakové potencionální energie kapaliny o jednotkovém objemu je ve všech částech vodorovné trubice stejný. 3.1.3 Průtok stlačeného vzduchu Druhou důležitou veličinou pro určení vhodných pneumatických prvků je průtok vzduchu. Určuje objem vzduchu, který proteče průřezem za jednotku času. Z toho vyplývá jednotka pro průtok vzduchu m3⋅s−1 . Bernoulliho rovnice vyjadřuje zákon zachování mechanické energie pro ustálené proudění ideální kapaliny. „Součet kinetické a tlakové potencionální energie kapaliny o jednotkovém objemu je ve všech částech vodorovné trubice stejný.“ [4] p1+12 ρ⋅v1 2 = p2+12 ρ⋅v2 2 ρ – hustota protékajícího media Bernoulliho rovnice lze ukázat na konstrukci Venturiho trubice (obr. 5). Δp v tomto případě značí rozdíl statických tlaků. Rovnice se také používá pro ostatní plyny, kde není překročena kritická rychlost proudění (asi 300m/s). Obr. 5 Venturiho trubice [5] Průtok i tlak se navzájem ovlivňují. Pro výběr pneumatických prvků a konstrukci pneumatických obvodů jsou to nejdůležitější parametry. Dokud v pneumatickém obvodu stlačený vzduch neproudí, je v každém místě stejný tlak. Začne-li vzduch protékat, musí být tlak na výstupu nižší než na vstupu. Tento rozdíl se nazývá diference tlaku nebo také tlakový spád. Značí se Δp a ovlivňují tři parametry: vstupní tlak, objem protékajícího vzduchu a odpory proudění. 𝒑 𝟏 + 𝟏 𝟐 𝝆∙ 𝒗 𝟏 𝟐 = 𝒑 𝟏 + 𝟏 𝟐 𝝆∙ 𝒗 𝟐 𝟐 ρ – hustota protékajícího media

Venturiho trubice Je-li v pneumatickém obvodu stlačený vzduch v klidu, je v každém místě stejný tlak. Začne-li vzduch protékat, klesá tlak na výstupu z trubice. Tento rozdíl se nazývá diference tlaku nebo také tlakový spád, který označujeme Δp a ovlivňují jej tři parametry: vstupní tlak, objem protékajícího vzduchu a odpory proudění. Rovnice se vztahuje na ostatní plyny, u kterých není překročena kritická rychlost proudění (asi 300m/s). Obr.: JURNÍČEK, J. Návrh a realizace laboratorní úlohy řízení elektro-pneumatického manipulátoru FESTO. Brno: Vysoké učení technické v Brně, Fakulta strojního inženýrství, 2013. 65 s. Vedoucí diplomové práce Ing. Stanislav Věchet, Ph.D..

Závislost vstupního a diferenčního tlaku na objemu vzduchu P-Q diagram Závislost vstupního a diferenčního tlaku na objemu vzduchu Pro zjištění objemu protékajícího vzduchu potrubím nebo jednotlivými prvky, používáme tzv. P-Q diagram, který zobrazuje závislost vstupního a diferenčního tlaku na objemu vzduchu (obr. 6). Na svislé ose jsou vyneseny hodnoty vstupních a výstupních tlaků. Když vzduch obvodem neprotéká tlaky jsou stejné, tzn. na vstupu i výstupu pneumatického prvku působí statický tlak. Křivky v diagramu demonstrují jak klesá vzduch na výstupu při zvětšujícím se průtoku stlačeného vzduchu. Barevná část diagramu zobrazuje proudění nadkritickou rychlostí, tj. vzduch dosahuje nadzvukové rychlosti a průtok je pak možné zvýšit pouze zvýšením vstupního tlaku. Obr.: JURNÍČEK, J. Návrh a realizace laboratorní úlohy řízení elektro-pneumatického manipulátoru FESTO. Brno: Vysoké učení technické v Brně, Fakulta strojního inženýrství, 2013. 65 s. Vedoucí diplomové práce Ing. Stanislav Věchet, Ph.D..

Použitá literatura: SMC Industrial Automation CZ s.r.o., Vlastnosti stlačeného vzduchu [online]. 2009 [cit. 5. září 2013]. Dostupné z WWW: http://2009.oc.smc-cee.com/sk/pdf/LG2_Masseinheit.pdf Škorpík, Jiří. Škrceni plynů a par [online]. 2006 [cit. 5. září 2013]. Dostupné z WWW: http://www.transformacni-technologie.cz/skrceni-plynu-a-par.html JURNÍČEK, J. Návrh a realizace laboratorní úlohy řízení elektro-pneumatického manipulátoru FESTO. Brno: Vysoké učení technické v Brně, Fakulta strojního inženýrství, 2013. 65 s. Vedoucí diplomové práce Ing. Stanislav Věchet, Ph.D..