Realita na trhu ojetých automobilů v ČR Ing. Aleš Zich, Auto AZ Consulting
Většina prodávajících o nabízeném automobilu lže!
Nejčastější oblasti podvodů či triků Stáčení tachometrů (celkově cca polovina námi kontrolovaných vozidel) Falešné servisní knížky (záznamy končí ke konci záruky, jsou zfalšované, nebo se servisní kniha v bazaru vůbec nenajde) Vůz od prvního majitele (velmi zajímavý fenomén, v drtivé většině jsou v TP zapsáni minimálně 2 majitelé nebo i více) Havarované vozy nabízené jako nehavarované (o opravě většího rozsahu se takticky mlčí) Bezpečnostní rizika (vůz vyžaduje vysoké náklady na výměnu opotřebených či nefunkčních dílů, kupující je však ujišťován, že vůz nepotřebuje po koupi skoro nic)
Stáčení tachometrů Vozidla z ČR - situace se již pomalu zlepšuje Vozidla z dovozu - stáčejí se téměř všechna
Možnosti legislativního řešení stáčení tachometrů Postavit mimo zákon nabízení a provádění manipulace s tachometry Tvrdě postihovat obchodníky, kteří prokazatelně nabízejí stočený vůz k prodeji
Falešné servisní knížky Automobil, který v dnešní době nemá v inzerátu uvedenou servisní knihu, ztrácí mnoho ze své zajímavosti pro kupující Proto je dnes většina vozů na trhu nabízena se servisní knihou, avšak převážně prakticky bezcennou
Příklady z praxe Servisní knížka vedená a ověřitelná do doby blízké prodeji vozidla (max. půl roku) – výskyt 10–20 % Záznamy končí ke konci záruky, poté další rok a více již není žádný další záznam – výskyt cca 40 % – obvykle slouží spíše jako vodítko, že něco není v pořádku Zfalšované servisní knihy – údaje v servisní knize jsou neověřitelné nebo přímo lživé – výskyt 20–30 % Servisní kniha se v bazaru „nenajde“ – po příjezdu k vozu prodávající tvrdí, že při příjmu vozidla do prodeje kniha určitě byla, doložit ji však nedokáže ani dodatečně – výskyt 10–20 %
Vůz od prvního majitele Velmi zajímavý a psychologicky účinný nástroj prodeje. V drtivé většině případů jsou však v TP zapsáni minimálně 2 majitelé, nebo i více.
Havarované vozy Vozy nabízené výslovně jako nehavarované, přitom není výjimkou výměna některé nosné části karoserie O opravě většího rozsahu se takticky mlčí (obvykle se čeká, zda to kupující je schopen poznat či nikoliv)
Bezpečnostní rizika Zásahy do nosných částí karoserie, do střechy apod. znamenají ve většině případů zhoršené deformační vlastnosti vozidla, a tedy špatnou ochranu posádky při případné další havárii Absence airbagů a pouhá deaktivace kontrolky – toto je poměrně častý a velmi nebezpečný podvod, který přímo ohrožuje posádku na životě či zdraví při případné další havárii Vůz vyžaduje po koupi příliš vysoké náklady na výměnu opotřebených či nefunkčních dílů
Děkuji za pozornost www.autoaz.cz