Institucionální aspekty Lisabonské smlouvy Petr Kolář.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Politický systém. PhDr. Petr Kaniok, Ph.D. „Úvod do institucí EU“ „Předsednictví a Rady…“
Advertisements

Lisabonská smlouva.
charakteristické rysy práva © JUDr. Monika Forejtová, Ph.D.
VY_32_INOVACE_ 13 Instituce EU I
Chci ovlivnit rozhodování EU… Seminář v Evropském domě František Čakrt, Parlamentní institut Národní parlamenty v rozhodovacím procesu EU Úvod Co přinesla.
1 Ing. Vít Beneš, Ph.D. Ústav mezinárodních vztahů, v.v.i.
EU a Česká republika Instituce EU
KOMBI Obsah: Legislativa Evropské unie.
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
Co změní Lisabonská smlouva? Eurocentrum, Praha, 23. října 2008 Jan Karlas Ústav mezinárodních vztahů, Praha.
Předsednictví ČR v Radě EU Agenda a Priority
Nelíbí se mi porušování lidských práv v různých zemích světa… Seminář v Evropském domě Tomáš Weiss, Institut pro evropskou politiku EUROPEUM a FSV UK Společná.
VY_32_INOVACE_29-06 DUM 6 PRÁVO EU.
Jsme v EU, buďme v obraze. Výhody a nevýhody členství v EU Jarolím Antal.
Instituce EU Evropská rada Rada Evropské unie Evropská komise
Seminář v Evropském domě
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE Je nás sedm společných institucí EU. Máme také poradní orgány a další evropské instituce jako sousedy a spolupracovníky.
Bojím se organizovaného zločinu… Seminář v Evropském domě Doc., PhDr., Judr. Ivo Šlosarčík LL.M., PhD. Policejní a soudní spolupráce v post-lisabonské.
Lisabonská smlouva a tvorba práva Evropské unie
MEZINÁRODNÍ ORGANIZACE
Historické milníky evropského práva
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Příprava předsednictví ČR v Radě EU a role Sekce pro evropské záležitosti Aleš Opatrný Odbor koordinace evropských politik Sekce pro evropské záležitosti.
Evropské instituce Pavla Hormandlová. Evropské instituce Pavla Hormandlová VIII.B, 2008.
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
Jsme v EU, buďme v obraze. EU jako politický organismus Eva Pluskalová.
Dopady Lisabonské smlouvy na fungování Evropské unie
Právo v Evropě Pavel Šuranský. Jsme občany ČR a zároveň i EU Plynou nám z toho nějaké výhody? Vyplývají z toho pro nás nějaké povinnosti nebo negativní.
Evropská unie.
Tato prezentace byla vytvořena
Evropská unie - vznik vznik 1993 na základě Smlouvy o Evropské unii (Maastrichtská smlouva) navazovala na evropský integrační proces od padesátých let.
Ekonomika a hospodářská politika Ivo Strejček poslanec Evropského parlamentu za ODS výbor pro ekonomiku a monetární záležitosti výbor pro mezinárodní.
KONVENT prosinci 2001 Evropská rada v Laekenu schválila tzv. „Laekenskou deklaraci“. Tento dokument otevřel diskusi o budoucnosti Evropské unie s ohledem.
Struktura a principy Evropského práva
Mezivládní organizace – jediná úroveň
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Rozhodovací proces v Evropské unii
Evropská Unie.
Monika Matysová.  Belgie  Nizozemsko  Lucembursko  Itálie  Francie  Německo.
Právo životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Instituce a právo ES/EU Přednáška ke kurzu „Právní aspekty evropské integrace“
Monika Matysová.  Belgie  Nizozemsko  Lucembursko  Itálie  Francie  Německo.
Intergovernmental Organization one level State D State C State E State F State A State G State B Intergovernmental Organization.
Evropské environmentální právo Osnova Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP + legislativní.
Evropské právo životního prostředí Přednáška č. 2 Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP.
EVROPSKÁ UNIE.
Evropská občanská iniciativa
Hospodářská politika Téma 2 Evropská integrace. Evropská integrace Historie „společné“ Evropy Instituce EU.
Daně Rizikem pro volný pohyb zboží může být i rozdílné zdanění Sjednocení daňových soustav - nereálné 1. Daňová diskriminace zakázána - (Případ „Whisky.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Hlavní orgány v EU Monika Matysová.
Orgány a instituce působící v oblasti sociální politiky a jejich kompetence. JUDr. Jana Komendová, Ph.D.
Evropská unie EU. Historie Zakladetel Robert Schuman, francouzský ministr zahraničí předložil návrh o sjednocení Evropy. Zakladetel Robert Schuman,
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. PRÁVO EVROPSKÉ UNIE Vývoj a organizační struktura Masarykova univerzita Brno 2016.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
Evropská dimenze legislativního procesu JUDr. Lenka Pítrová, CSc. Odbor koncepční a institucionální Úřad vlády ČR
Rozpočet Evropské Unie ING. DAVID SLAVATA, PH.D..
Pravomoci EU. Zásada svěřených pravomocí. Typy pravomocí EU Článek 5 Smlouvy o EU 2. Podle zásady svěření pravomocí jedná Unie pouze v mezích pravomocí.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Proces komitologie Mgr. Ondřej Veselský Ředitel odboru Evropské unie a mezinárodního práva Ministerstvo vnitra.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Příprava předsednictví ČR v Radě EU a role
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Přehled orgánů Evropské unie
Digitální učební materiál
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
Lisabonská smlouva Evropa států a Evropa občanů …
Transkript prezentace:

Institucionální aspekty Lisabonské smlouvy Petr Kolář

Hodnoty a cíle Evropské unie  Hodnoty EU Dnes – čl. 6 SEU:  Svoboda, Demokracie, Dodržování lidských práv a základních svobod, Právní stát Nově (převzato ze SU)  Úcta k lidské důstojnosti, rovnost a ochrana menšin  Katalog základních hodnot společnosti: pluralismus, nepřípustnost diskriminace, tolerance, spravedlnost, solidarita, rovnost mužů a žen

Hodnoty a cíle Evropské unie II.  Cíle Evropské unie: Podpora míru, svých hodnot a blahobytu obyvatel Zajištění prostoru svobody, bezpečnosti a práva Ekonomické cíle - vnitřní trh  udržitelný rozvoj Evropy  vyvážený hospodářský růst a cenová stabilita  konkurenceschopné sociálně tržní hospodářství směřující k plné zaměstnanosti a společenskému pokroku  vysoký stupen ochrany a zlepšování kvality životního prostředí  podpora vědeckého a technického pokroku  hospodářská a měnová unie, jejíž měnou je euro. Přísné dodržování a rozvoj mezinárodního práva (Charta OSN)

Institucionální principy  Zásada demokratické rovnosti Stejné postavení všech občanů před orgány Unie  Zásada zastupitelské demokracie Posílení role Evropského parlamentu i parlamentů národních Protokol o používání zásad subsidiarity a proporcionality  Zásada participativní demokracie Zavedení lidové iniciativy k vydání právního aktu Jeden milion občanů z podstatného počtu členských států

Evropský parlament  posílení vlivu EP v rovině legislativní i kontrolní  nové maximum poslanců (od voleb v roce 2009) Princip degresivní proporcionality v intervalu 6 – 96 ČR – snížení počtu poslanců na 22  snaha narovnat rozsah pravomocí s Radou  řádný legislativní proces - tzv. „parlamentní veto“ rozšíření postupu spolurozhodování zejména oblast justice, vnitro a zemědělství tři čtení a dohodovací řízení

Funkce Evropského parlamentu  Legislativní Rozšíření procedury spolurozhodování Vyjadřování souhlasu s mezinárodními smlouvami  Rozpočtová  Schvalování finančního rámce  Týká se povinných i nepovinných výdajů  Kontrolní a kreační

Evropská rada  Poprvé řazena mezi standardní orgány  Tvořena: p ředsedou, předsedou Komise, hlavami států předsedy vlád členských států  Jednání se účastní Vysoký představitel Unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku  Možnost „konstruktivního zdržení se hlasování“  Předseda - volená funkce (2 ½ roku; maximálně dvě období) Předsedá a vede jednání Evropské rady (inkompatibilita s národní funkcí) Dosahuje soudržnosti a konsensu uvnitř Evropské rady Zastupuje Unii v rámci SZBP Volen Evropskou radou kvalifikovanou většinou

Rada  Smlouva předpokládá pouze 2 Rady: Rada pro všeobecné záležitosti Rada pro zahraniční záležitosti – předsedá Vysoký představitel Unie Další formace dle rozhodnutí Evropské rady  Předsednictví: zachován rotační princip Týmové předsednictví

Způsoby rozhodování v Radě  Používá se v Radě i v Evropské radě  Způsoby hlasování - jednomyslně nebo QMV  Posílení QMV o nových 68 oblastí  Jednomyslnost: daně, sociální zabezpečení, zahraniční politika, společná obrana, operativní policejní spolupráce, jazyková pravidla, sídla institucí  Transparentnost jednání Rady Veřejné zasedání při projednávání legislativních aktů

Definice kvalifikované většiny  3 změny: Nová definice kvalifikované většiny  od 1. listopadu 2014 Zavedení přechodného období  1. listopadu 2014 – 31. října 2017  Členský stát může požádat o o hlasování stávajícím způsobem Stanovení kvora počtu obyvatel a států pro odložení hlasování  Nejméně 4 členské státy

Definice kvalifikované většiny II.  Stávající definice QMV Hlasů celkem 345 Návrh Komise: 255 hlasů (73,91 %) Jiný návrh: 255 hlasů + dvě třetiny států Možno požádat o přezkoumání zda souhlasné hlasy reprezentují alespoň 62 % občanů Unie  QMV dle Lisabonské smlouvy Návrh Komise :  55 % členů Rady (nejméně 15)  Musejí reprezentovat alespoň 65 % občanů Unie Jiný návrh:  72 % členů Rady  Musejí reprezentovat alespoň 65 % občanů Unie

Vysoký představitel Unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku  duální povaha - personální propojení Komise a Rady  volen Evropskou radou (QMV) se souhlasem předsedy EK (možnost veta)  Předsedá Radě pro zahraniční věci  Jeden z místopředsedů Komise + komisař pro vnější vztahy  není stanoveno funkční období (provázanost s funkčním obdobím EK) – kontinuita  Řídí Evropský útvar pro vnější činnost, složený z úředníků Rady, Komise a diplomatických služeb členských států.

Evropská komise  Pod kontrolou Soudního dvora Evropské unie dohlíží na uplatňování práva Unie  od 1. listopadu počet komisařů = 2/3 členských států (18) Členové Komise jsou vybíráni ze státních příslušníků členských států na základě systému naprosto rovné rotace mezi členskými státy umožňujícího odrážet demografickou a zeměpisnou různorodost všech členských států.  posílení pravomocí předsedy EK - rezignace komisařů na žádost předsedy  větší pravomoci v oblasti sekundární normotvorby

Evropský soudní dvůr  Zavedení třístupňového systému Soudní dvůr Evropské unie Tribunál (dnešní SPS) Specializované soudy  Rozšíření jurisdikce v oblasti spolupráce ve věcech justice a vnitra  Právní závaznost Listiny základních práv EU  Žaloby ve věci dodržování principu subsidiarity

Právní akty  Oproti ústavní smlouvě zůstávají zachovány dosavadní názvy právních aktů  Potlačení „pilířové struktury“ Protokol o přechodných ustanovení (právní akty přijaté na základě V a VI SEU)  3 kategorie právních aktů Legislativní akty Akty v přenesené pravomoci Prováděcí akty

Legislativní proces  Odlišení legislativních, delegovaných a prováděcích předpisů  Běžný legislativní postup Spolurozhodování Posílení EP Výjimky (konzultace)  Účast národních parlamentů

Vyloučení a vystoupení  Právní subjektivita EU  Vystoupení Podle domácích ústavních pravidel Povinnost informovat předem Evropskou radu Smlouva o vystoupení (zvláštní status) Po uplynutí 2leté lhůty bez smlouvy  Vyloučení Zachována stávající úprava Porušuje-li stát závažně a trvale základní principy evropské integrace (respekt k lidské důstojnosti, svobodě, demokracii, lidským právům)