SOLI RZ - 18. 9. 2006.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Advertisements

Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
REDOXNÍ DĚJ RZ
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
NÁZVOSLOVÍ SOLÍ.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Významné soli Mgr. Helena Roubalová
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Anorganická chemie S O L I VY_32_INOVACE_20 - SOLI.
Soli Rozdělení solí Charakteristika solí
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Názvosloví solí.
Soli Názvosloví, vznik a použití solí, hydrogensoli a hydráty solí, hnojiva, použití solí ve stavebnictví Dostupné z Metodického portálu ISSN:
NÁZVOSLOVÍ ANORGANICKÝCH LÁTEK.
Soli Při vyslovení slova sůl se každému z nás vybaví kuchyňská sůl - chlorid sodný NaCl. V chemii jsou však soli velkou skupinou látek a chlorid sodný.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Neutralizace.
I. A (1.) skupina Vodík a alkalické kovy
Alkalické kovy Obecná charakteristika + I
CHEMIE 9. ROČNÍK VÝSKYT A VYUŽITÍ SOLÍ
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
HYDROXIDY tříprvkové sloučeniny, které obsahují hydroxidové anionty OH- vázané na kationty kovu K I (OH) -I hydroxid draselný Na I (OH) -I.
Hydroxidy Mgr. Helena Roubalová
Hydroxidy (zásady) nazývané též žíravé louhy, obsahují kov a charakteristickou hydroxidovou skupinu – OH, hydroxidový aniont = OH oxidační číslo hydroxidu.
hašené vápno louh draselný natron vápenné mléko louh sodný
Vzorce pro opakování.
VY_32_INOVACE_CH.8.12 – SOLI- prezentace
Neutralizace Vznik solí
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 24 Autor: Lenka Poláková
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Oxidační číslo Volné atomy a atomy v molekulách prvků mají oxidační číslo 0 Oxidační číslo vodíku je ve většině sloučenin rovno +I. Výjimkou jsou sloučeniny.
Zopakuj si vzorce a názvy
Sloučeniny H y d r o x i d y RZ –
Vznik solí Soli vznikají reakcemi různých látek:
SOLI Chemie 9. ročník VY_32_INOVACE_07.3/20
PŘÍPRAVA SOLÍ SOLI JE MOŽNO PŘIPRAVIT SEDMI ZPŮSOBY, např.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Názvosloví anorganických sloučenin
Jak vznikají soli.
Chemické vlastnosti nerostů závisí na chemickém složení a krystalové struktuře slouží k určování a technické praxi Odolnost vůči vodě ve vodě rozpustné.
Soli Chemické sloučeniny, složené z kationtu kovu nebo kationtu amonného a aniontu kyseliny pH =7, vznikají neutralizací, v přírodě se vyskytují jako KRYSTALY.
Soli Richard Horký. BarvaNázvosloví 2Názvosloví 1SůlKoncovky
A opět názvosloví. Úkol 1: Rozděl sloučeniny na hydroxidy, kyseliny, soli: HClO 3, NaOH, NaClO 3, H 3 PO 4, HCl, CuCO 3, HIO 4, Ca(OH) 2, Fe(OH) 3, K.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Soli - křížovka
Významné soli kyslíkatých kyselin
Chemické názvosloví anorganických sloučenin 2
ZŠ Benešov,Jiráskova 888 CHEMIE 9. ročník
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Významné soli. Bezkyslíkaté soli NaCl – chlorid sodný –bílá krystalická látka –v přírodě se vyskytuje jako sůl kamenná (halit) –ve velké míře se nahází.
Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – Kyseliny, hydroxidy a soli Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Edita NAĎOVÁ Název prezentace 4. Chemické názvosloví Název sady: Obecná a anorganická chemie (pro 3.ročník.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Soli (zástupci) Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název DUMu: VY_52_INOVACE_19 _4_RISKUJ_SOLI Číslo skupiny: 2 Autor: Ing. Stanislava Kolářová Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / CHEMIE.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Využití solí Chemie 9. třída.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Názvosloví solí. Soli 1.) Bezkyslíkatých kyselin 2.) Kyslíkatých kyselin.
Ledek Pyrit Vápenec Dusičnany Soli kyselin Kuchyňská sůl Sírany
Soli nad zlato Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-18
Soli a jejich chemické vlastnosti
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_21_FIKA
Zásady.
Soli.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Ing. Martin Kulhánek, Ph.D.
Transkript prezentace:

SOLI RZ - 18. 9. 2006

VZNIK VLASTNOSTI NÁZVOSLOVÍ ZÁSTUPCI KONEC

– jsou chemické sloučeniny složené z kationtů kovů a aniontů kyselin VZNIK SOLÍ Definice – jsou chemické sloučeniny složené z kationtů kovů a aniontů kyselin

VZNIK SOLÍ Anionty kyselin vznikají odtržením 1 nebo více vodíků z molekuly kyseliny HNO3 H + + NO3- kationt aniont

VZNIK SOLÍ

VZNIK SOLÍ slučování kovu a nekovu neutralizací reakcí kyselinotvorného oxidu a hydroxidu reakcí hydroxidotvorného oxidu a kyseliny reakcí kyseliny a kovu

VZNIK SOLÍ slučování kovu a nekovu 2 K + Cl2  2KCl sůl kov nekov neutralizací AgOH + HCl  AgCl + H2O sůl voda hydroxid kyselina

VZNIK SOLÍ reakcí kyselinotvorného oxidu a hydroxidu N2O5 + 2NaOH  2NaNO3 + H2O voda oxid hydroxid sůl reakcí hydroxidotvorného oxidu a kyseliny Na2O + 2 HCl  2 NaCl + H2O voda oxid kyselina sůl

VZNIK SOLÍ reakcí kyseliny a kovu Zn + 2HCl  ZnCl2 + H2 kov kyselina sůl vodík

VLASTNOSTI v přírodě jako krystaly velmi pevné vazby (iontové) vysoké body tání a varu v roztoku nebo tavenině vedou elektrický proud

VLASTNOSTI Proč mají soli vysoké body tání a varu, vysvětli! Proč nevedou elektrický proud v krystalech?

VLASTNOSTI Uveď soli , které jsou rozpustné ve vodě. Uveď soli nerozpustné ve vodě. Jak ověříš, že daná sůl má vysoký bod tání? Jak dokážeš, že přidáním většího množství soli bude mít roztok vyšší bod tání?

NÁZVOSLOVÍ z kationtu hydroxidu aniontu kyseliny K+ OH - H+ Cl- K+ Cl-

NÁZVOSLOVÍ -natan -itan -ičitan -an -istan -ičelan Přípony pro jednotlivá kladná oxidační čísla: -nan -natan -itan -ičitan -ičnan, -ečnan -an -istan -ičelan

NÁZVOSLOVÍ Chlorečnan hlinitý HClO3 H Cl O ClO3- Postup při tvoření vzorce: Chlorečnan hlinitý 1. První slovo určuje zbytek kyseliny: +1 +5 -2 HClO3 H Cl O kyselina chlorečná chlorečnan 2. Odtrhneme všechny vodíky, vznikne zbytek : ClO3-

NÁZVOSLOVÍ Al +III ClO3- Al +III ClO3 - 3. Přidáme kationt dopředu před aniont: Al +III ClO3- 4. Doplníme křížovým pravidlem: Al +III ClO3 - 3

ZÁSTUPCI podle koncovky do skupin dusičnany fosforečnany sírany uhličitany křemičitany

ZÁSTUPCI dusičnany Dusičnan sodný Čilský ledek, přírodní naleziště v Chile - hnojivo Dusičnan draselný – KNO3 Salnytr nebo sanytr - hnojivo, přísada do střelného prachu, do uzenin (červené maso)

ZÁSTUPCI fosforečnany Všechny základní se užívají jako fosforečná hnojiva

ZÁSTUPCI CuSO4 . 5 H2O sírany síran měďnatý – modrá skalice = pentahydrát síranu měďnatého CuSO4 . 5 H2O - k likvidaci plísní (postřiky) - do bazénů proti řasám síran sodný, draselný - hnojiva

ZÁSTUPCI CaSO4 .  H2O sírany sádra - vzniká ze sádrovce CaSO4 . 2H2O pálením se sádrovec zbavuje vody Sádra tvrdne působením vody (přijímá ji)!!! Vždy se sype sádra do vody Umíchá se řidší kašička Užití = pojivo, výtvarný materiál

ZÁSTUPCI uhličitany Uhličitan sodný – Na2CO3 soda, vyráběná v historii z popela Ke změkčování vody, při výrobě skla Hydrogenuhličitan sodný – NaHCO3 Jedlá soda K pečení perníků, v kuchyni

ZÁSTUPCI uhličitany Uhličitan draselný – K2CO3 potaš při výrobě skla Uhličitan vápenatý – CaCO3 Vápenec K výrobě páleného a hašeného vápna

ZÁSTUPCI uhličitany Výroba vápna: Vápenec se zahřeje na vysokou teplotu Rozloží se na CaO = pálené vápno a CO2 = oxid uhličitý Přidáním vody vzniká Ca(OH)2 = hašené vápno Vápno + písek = malta Ca(OH)2 + CO2  CaCO3 + H2O

ZÁSTUPCI křemičitany Obsažené v kaolínu, v hlíně a písku Užívané pro výrobu keramiky a porcelánu

KONEC