Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Advertisements

Mikroekonomie I Cvičení 14 – Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Volba výstupu dokonale konkurenční firmou
Mikroekonomie I Formování cen na trzích výrobních faktorů
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
TEORIE VÝROBNÍCH FAKTORŮ A ROZDĚLOVÁNÍ
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Poptávka na dokonale konkurenčním trhu práce
Mikroekonomie I Výroba a náklady
Mikroekonomie I Chování výrobce: náklady a nabídka
D) Produkční a nákladová funkce
POPTÁVKA PO VF TRPX – příjem z celkového produktu faktoru
CHOVÁNÍ VÝROBCE: - NÁKLADY A NABÍDKA MIKROEKONOMIE I
Trhy výrobních faktorů
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Trh práce Vysvětlivky: SR = short run = krátké období, množství kapitálových statků je fixní LR = long run = dlouhé období, množství kapitálových statků.
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
TRH VÝROBNÍCH FAKTORŮ MIKROEKONOMIE I
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Opakování základních tezí mikroekonomické.
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Mikroekonomie I Teorie výroby, produkční funkce
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Náklady a příjmy firmy Analýza chování výrobce. Racionální chování výrobce Cíl výrobce/producenta: Prostřednictvím vstupů (výrobních faktorů) dosáhnout.
Mikroekonomie I Trh práce a mzdová sazba
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
Základy ekonomie Seminář 7..
Mikroekonomie I Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
Trh výrobků a služeb – teorie firmy
Náklady a příjmy firmy definice nákladů náklady v krátkém období:
Odvození nabídkové křivky
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Trh výrobních faktorů.
Trhy výrobních faktorů
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Dokonalá konkurence (DK)
Základy ekonomie Seminář Spotřebitel nakupuje statky X a Y, přičemž MUX = MUY. Platí, že PX < PY. Plyne z toho, že racionální spotřebitel zvýší.
Mikroekonomie II – přednáška č. 4: Náklady a příjmy firmy
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Trhy výrobních faktorů
 Kapitál je proti jiným výrobním faktorům považován za faktor již vyrobený. Kapitál se skládá z takových vyrobených statků dlouhodobé spotřeby, které.
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
3. Produkční analýza firmy
Celkový a mezní produkt
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
Mikroekonomie II – Přednáška č
9. dokonale konkurenční trh práce – formování poptávky po práci
Struktura oddílu Trhy výrobních faktorů
Trh práce a politika zaměstnanosti
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
Příjmy a zisk.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Mikroekonomie II – přednáška č. 4: Náklady a příjmy firmy
Příjmy firmy 1. Příjmy firmy Celkové, průměrné a mezní příjmy
Základy Ekonomie pro adiktology část 10 Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu Mikroekonomie II Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)

Trh vstupů Firma nakupuje faktory proto, že jejich pomocí vyrábí daný produkt. Výrobní faktory tedy firmě nepřímo zajišťují určitý příjem. Poptávka po daném vstupu je tzv. odvozená poptávka – je odvozena z poptávky statku, který je vyráběn pomocí daného vstupu.

Podmínky maximalizace zisku na trhu vstupů Na trhu výrobních faktorů existuje zlaté pravidlo maximalizace zisku v modifikované podobě. Nutná podmínka maximalizace zisku.

Podmínky maximalizace zisku na trhu vstupů Firma najímá dodatečné jednotky daného výrobního faktoru do okamžiku, kdy dodatečný příjem získaný z nájmu dodatečné jednotky je roven dodatečným nákladům na nájem této jednotky.

Podmínky druhého řádu pro maximalizaci zisku Předpokládáme dvě proměnné funkce zisku (K a L). Postačujícími podmínkami maximalizace zisku jsou záporné hodnoty druhé parciální derivace funkce zisku podle daného vstupu: a

Příjem z mezního produktu Příjem z mezního produktu (MRP) = změna v příjmech s ohledem na změnu výrobních faktorů pro daný faktor. Nájem další jednotky faktoru má za následek dodatečný příjem, který je získáván pouze prostřednictvím produktu (Q). MR – mezní příjem firmy MP – mezní (fyzický) produkt F – určitý výrobní faktor

Příjem z mezního produktu vstupu Příjem z mezního produktu kapitálu (MRPK) = změna celkového příjmu způsobená změnou objemu použitého kapitálu o jednotku. Příjem z mezního produktu práce (MRPL) = změna celkového příjmu způsobená změnou objemu použité o jednotku. MRA mezní příjem firmy z prodeje dodatečné jednotky výrobku A. MPK/L mezní produkt kapitálu/práce, tj. dQA/dK.

Příjem z průměrného produktu vstupu Příjem z průměrného produktu (ARP) = příjem na jednotku zapojeného výrobního faktoru. Lze specifikovat na: Příjem z průměrného produktu kapitálu (ARPK) – příjem připadající na jednotku použitého kapitálu. Příjem z průměrného produktu práce(ARPL) – příjem připadající na jednotku použité práce. PA – cena výrobku A QA – výstup A APK – průměrný produkt kapitálu APL – průměrný produkt práce

Mezní náklad na faktor (MFC) mezní náklad na faktor (MFC) = změna v nákladech způsobená dodatečným najmutím jednotky daného výrobního faktoru. PF - cena výrobního faktoru

Mezní náklady mezní náklad na faktor kapitálu (MFCK) = dodatečné náklady, které firmě vzniknou zapojením dodatečné jednotky kapitálu mezní náklad na faktor práce (MFCL) = změna celkových nákladů firmy způsobené změnou objemu práce o jednotku. Celkové náklady na práci jsou součinem používaného množství a mzdové sazby Takto upravený výraz má podstatný význam pro analýzu trhu. (dw/dL) – směrnice individuální nabídky práce

Konkurence na trhu práce Dokonalá konkurence na trhu práce – firmy vstupující na trh práce platí za každou dodatečnou jednotku práce konstantní mzdovou sazbu w. V grafu je tato lineární funkce znázorněna jako vodorovná přímka. MFCL = w Nedokonalá konkurence na trhu práce – firmy za každou dodatečnou jednotku práce platí vyšší mzdovou sazbu w. Funkce nabídky práce je rostoucí tzn. její směrnice by byla pozitivní . MFCL > w

Průměrné náklady na faktor(AFC) Průměrné náklady na faktor kapitálu (AFCK) = náklady na jednotku kapitálu zapojeného do výroby: r = cena kapitálu Průměrné náklady na faktor práce (AFCL) = náklady na jednotku práce použité ve výrobě: w = cena práce

Maximalizace zisku firmy – shrnutí pravidlo maximalizace zisku, podle kterého firma volí množství najímaného variabilního výrobního faktoru, je: najmout takové množství tohoto faktoru, aby příjem z mezního produktu byl roven meznímu nákladu na faktor. přitom příjem z průměrného produktu musí být nejméně tak velký jako cena faktoru. Jestliže je tato cena vetší, pak je třeba omezit poptávku po daném faktoru, aby byla minimalizována krátkodobá ztráta.