Motivace lékárníků k aktivní práci s pacienty Michal Hojný Vedoucí lékárník IKEM Viceprezident ČLnK
Definice úspěchu dle českých klasiků… S úspěchem nejdou dělat žádné štráchy. Svět úspěch žádá. Karel Poláček Úspěch se shání u platícího publika. Karel Čapek
Špatné zkušenosti…
Agenda Polemika s MiKr Edukace Motivace Pozice výrobce
Polemika s MiKr Pokles výnosů = prostě impulz ke změně? 2008 – diskuze o změně odměňování Změna 0 2014 - trendy Propad výnosů Tlak na personální „efektivitu“ ↓ čas na vzdělávání ↓ čas na implementaci Koncentrace lékáren do „víkendových“ center x úbytek na venkově Neefektivní role virtuálních sdružení Čest výjimkám
Polemika s MiKr 40 % pacientů akceptuje cross-selling I dlouhodobě? Není často impulzem pro změnu lékárny? Existují někde pravidla (standard) EBM pro tento servis? Výdej bez receptu = zdravotní služba Rezignace na preferenci Rx x DS pod tlakem $$$ Studie – vliv cross-sellingu na odborný kredit farmaceutů a FA
Potravinové doplňky a zdraví Medical Tribune 4/2008 Autor: Prof. MUDr Potravinové doplňky a zdraví Medical Tribune 4/2008 Autor: Prof. MUDr. Štěpán Svačina, DrSc. Podle těchto informací by měl diabetik vstupovat do lékárny s radostí, vždyť léčba jeho nemoci je tak snadná! Stačí přece potlačit chuť a zlepšit glykémii chromem nebo zlepšit glykémii zázračnými léky ze skořice, nebo dokonce vyléčit bolesti nohou kyselinou lipoovou. Jak mohou být lékaři tak hloupí a předepisovat léky a inzulin, po kterých se jeho „cukrovka“ nezlepší, když v lékárně mají za výlohou i na pultech tak zázračné léky?
Tajemný pacient – ročník 2012 57 % lékáren bez diskrétní zóny 64 % expedientů bez visačky (označení) Odkaz na příbalový leták – 7 – 12 % odpovědí X Nárůst lékáren poskytujících individuální konzultační činnost – 30 %
Řešení? …chce to „prostě jen“ znát všechny proměnné a správně je dosadit!
CENTRÁLNÍ ŘEŠENÍ
Edukace Povinná pro farmaceuty pracující v lékárnách Podmínky dle Řádu ČLnK 3letý cyklus Konec srpen 2014 Vyhodnocení – informace na webu www.lekarnici.cz Podpůrné PR ČLnK ČLnK – registr akcí 2013 – 768 vzdělávacích akcí Kongresy, semináře, e-learning, … 2014 (k 19/9) – 652 vzdělávacích akcí
Motivace = odlišnost GK – Odvykání kouření GK - Podpora ve snižování hmotnosti Společný projekt ČLnK a VŠTJ Medicína Praha Garant – MUDr. Martin Matoulek,PhD. Olomouc, Praha - obsazeno 2015 – pokračování Určeno pro F i FA Cíl: Edukace lékárníků v možnostech intervence léčby obezity a následné vytvoření komunity lékárníků, kteří budou regionálně spolupracovat s nutričními terapeuty a rekondičními centry a nabízet pacientům efektivní možnosti snížení hmotnosti.
Realizace odbornosti mimo lékárnu
Plán LA podzim 2014 / 2015 2014/15 OBLAST ZAMĚŘENÍ: IDS plánováno (na 2014) 65 Legislativa 18 GK Konzultační činnost GK DIA Doplňky stravy Nutrice OBLAST ZAMĚŘENÍ: FARMACEUTI + FARMACEUTIČTÍ ASISTENTI SPOLUPRÁCE S VÝROBCI
CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁNÍ Diskutovaná témata: Průnik firemních přednášek mezi „odborná“ sdělení Charakter vzdělávacích akcí Vzdělání x zábava Společné akce pro F a FA Nevhodná struktura přednášky s ohledem na publikum Sdělení původně pro lékaře Doporučená struktura sdělení
Standardy, doporučené postupy ČLnK DP pro konzultační činnost Aktuálně vydán II. díl DP pro specifické lékárnické činnosti Koordinátor Mgr. Drahomíra Stará DP pro samoléčení (2008) Aktuálně prováděná revize
LOKÁLNÍ ŘEŠENÍ
Case study IKEM Interní semináře Aktuální problematika Cca 1x měsíčně Příprava: „mini team“ farmaceut + FA 2 termíny Nácvik dispenzace při samoléčbě nezávažných onemocnění
Proč? Prohloubení a „aktualizace“ znalostí k daném tématu Sjednocení informací 14 F a 18 FA (expedují všichni) Odhalení nedostatků – tj. na co při expedici, dispenzaci zapomínáme Trénink ve známém prostředí = sebevědomí
Výhody / Nevýhody Téma „ušité na míru“ spektru našich pacientů Je to „zadarmo“… F – osvěží si algoritmy při samoléčbě + OTC a doplňky stravy FA – viz F + dozví se i některé „info navíc“ ohledně Rx léků k dané problematice Možnost vyzkoušet si komunikaci i v cizím jazyce (EN, DE) Časová náročnost na přípravu Časová náročnost na provedení nácviku, pro ty, kteří nácvik vedou neochota některých F a FA se nácviku účastnit Neměřitelný výsledek edukace
Jak vše probíhá? tvorba „studijního materiálu“ (2 F + 2 FA) Rozeslání materiálu všem F a FA Příprava kazuistik (18) k nácviku (2F a 2 FA)
Foto si vylosuje F/FA, který si zkouší dispenzaci Konkrétní věta, se kterou modelový pacient „přichází do lékárny“ Informace o pacientovi, na které by se F/FA mohl / měl zeptat Výstup – tj., k jakému závěru by se měl F/FA na konci „dopracovat“
Bolest – další témata Bolest hlava – dítě Bolest dítě – vážná Bolest hlavy u matky Cizinec – Japonec Vnuk – neštovice Bruslař Arthróza v kolenou Bolest hlavy – těhotná „Saridon“ Kocovina Neuropatická bolest Tenisový loket Bolest v kříži Bolest zad – nadváha Menstruační bolest Bolest zubů
4. Praktické provedení - nácvik Jednotlivě postupně všichni F / FA, kteří chodí expedovat (v průběhu cca 1 měsíce) Vč. šéfa Trvá cca 15 minut Probíhá formou rozhovoru „za tárou“ – lékárníkem / f. asistentem je účastník nácviku, modelového pacienta pak „hraje“ F nebo FA z týmu, který nácvik připravoval
Inspirace pro ostatní? Realizace nácviku v jakékoliv lékárně s vyšším počtem pracovníků Možnost dodání „na klíč“ externím subjektem Spojení s výrobcem – v mezích „slušnosti“
Motivace na úrovni lékárny Závisí na pozici (kompetenci) Varianty: Finanční bonus VL x NL Podpora edukace Pozvánka na externí akce – např. ve spolupráci s LA Úhrada vybraných akcí Školení v prostředí lékárny Dárky
Motivace na úrovni ČLnK Aktivní propagace Finanční odměna organizátorů Interní granty na úhrady účasti na kongresu FIP Prostor pro výrobce Podpora studentů Příspěvek na zahraniční stáž s následnou zprávou Příspěvek na činnost v zahraniční studentské organizaci Poté často odchod mimo lékárenství
Nemlek a OTC Rozdílný postoj Přirození součást sortimentu lékárny (ne)poznaná nutnost Zaměstnanecké benefity = atraktivní kupní potenciál Rezervy v řízení a udržování sortimentu Minimální práce s prodejními daty Omezená motivace vydávajících na výdeji konkrétních produktů
Závěr Stěžejní role – dobrý příklad Kolega / mentor Šéf Používat prvky motivace v každodenní práci v lékárně Spolupráce s partnery se schopností: Naslouchat potřebám Reagovat na měnící se podmínky
Děkuji za pozornost