10. Maximalizace zisku Osnova přednášky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Advertisements

Mikroekonomie I Cvičení 14 – Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
Mikroekonomie II – přednáška č. 3: Produkční analýza firmy
Mikroekonomie I Formování cen na trzích výrobních faktorů
Struktura oddílu Tržní rovnováha a tržní selhání
Cvičení 9 – Ekonomická funkce nelineární v parametrech :
Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Chování výrobce: náklady a nabídka
3. Dlouhé období.
Teorie firmy II - Optimum výrobce - Mezní produkt, zákon klesajícího mezního produktu - Izokvanty produkční funkce - Další modely výrobce
D) Produkční a nákladová funkce
Výroba a náklady Pojmy Produkční funkce – je technický název vztahu mezi maximálním množstvím výstupu, které může být vyrobeno a vstupy požadovanými k výrobě.
POPTÁVKA PO VF TRPX – příjem z celkového produktu faktoru
CHOVÁNÍ VÝROBCE: - NÁKLADY A NABÍDKA MIKROEKONOMIE I
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Struktura přednášky Oligopol
LINEÁRNÍ OPTIMALIZAČNÍ MODEL
Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu
Investiční výdaje. Podstata I = výdaje na kapitálové statky a změna stavu zásob Rozdíl mezi I a Ip. Ip = plánované investice, to co firmy chtějí vynaložit.
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
TRH VÝROBNÍCH FAKTORŮ MIKROEKONOMIE I
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Opakování základních tezí mikroekonomické.
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Produkční analýza firmy
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Náklady a příjmy firmy Analýza chování výrobce. Racionální chování výrobce Cíl výrobce/producenta: Prostřednictvím vstupů (výrobních faktorů) dosáhnout.
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Mikroekonomie I Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
Náklady a příjmy firmy definice nákladů náklady v krátkém období:
Odvození nabídkové křivky
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Trh výrobních faktorů.
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Mikroekonomie II – přednáška č. 4: Náklady a příjmy firmy
III. Analýza nabídky Přehled témat 8. Technologie 9. Minimalizace nákladů 10. Maximalizace zisku 11. Alternativní teorie firmy.
 Kapitál je proti jiným výrobním faktorům považován za faktor již vyrobený. Kapitál se skládá z takových vyrobených statků dlouhodobé spotřeby, které.
3. Produkční analýza firmy
II. Analýza poptávky Přehled témat
Struktura přednášky Monopolní cenová tvorba. Monopolistická konkurence
9. Minimalizace nákladů Osnova přednášky
Struktura přednášky Náklady A) Náklady v dlouhém období B) Náklady v krátkém období.
V. Tržní rovnováha a tržní selhání Přehled témat
9. dokonale konkurenční trh práce – formování poptávky po práci
Struktura přednášky Analýza poptávky
Struktura oddílu Trhy výrobních faktorů
Trh práce a politika zaměstnanosti
Technologie a náklady Čtvrtý seminář.
Analytický aparát mikroekonomie
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
11. Alternativní teorie firmy Osnova přednášky
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
Modely oligopolu Společné předpoklady modelů oligopolu
MME41 Ekonomicko-matematické metody 4 Prof. RNDr. Jaroslav Ramík, CSc.
Slide 0 3. EKONOMICKÁ ROVNOVÁHA. slide 1 Předmětem přednášky je… ….odpovědět na následující typy otázek:  Kolik se toho v ekonomice vyprodukuje?  Kdo.
Ekonomie regulačních politik
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Příjmy a zisk.
Náklady firmy.
Výroba a náklady Mikroekonomie I.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Mikroekonomie II – přednáška č. 4: Náklady a příjmy firmy
Příjmy firmy 1. Příjmy firmy Celkové, průměrné a mezní příjmy
5. Dokonale konkurenční trh výstupu
Transkript prezentace:

10. Maximalizace zisku Osnova přednášky Maximalizace zisku – řešení úlohy Vlastnosti zisku jako funkce cen Vlastnosti zisku jako funkce cen – aplikace Problémy spojené s maximalizací zisku

Jedinec a zisk funkce užitku max Ui = f (Xi) při omezeních wLi + rKi Πi (PQ - LTC)  PiXi Xi  0

Formulace úlohy funkce zisku Π = P Q - (w L + r K) při omezeních f (L, K)  Q Q  0, L  0, K  0

Dva postupy výpočtu úlohy Přímý postup funkce zisku Π = P f (L,K) - w L - r K při omezeních L  0, K 0 Nepřímý postup funkce zisku Π = P Q - LTC (w,r,Q) při omezení Q  0

Nepřímý postup: podmínky optima Podmínka prvního stupně d Π / d Q = P – d LTC(w,r,Q) / d Q P = LMC (w,r,Q) Podmínka druhého stupně d2 Π / d Q2 = - d LMC / d Q d LMC / d Q > 0

Funkce odvozené nepřímým postupem Z podmínky prvního stupně lze odvodit funkci dlouhodobé nabídky výstupu firmy. QS = f (w, r, P) Zpětným dosazením funkce nabídky do cílové funkce dostaneme funkci zisku ve tvaru:  = f (w, r, P)

Přímý postup: podmínky optima Podmínky prvního řádu δ / δK = P [δ f (K,L) / δ K] – r δ / δL = P [δ f (K,L) / δ L] - w Čili: P [δ f (K,L) / δ K] = r P [δ f (K,L) / δ L] = w Podmínky druhého řádu δ2  / δ K2 = P [δ MPK / δ K] < 0 δ2  / δ L2 = P [δ MPL / δ L] < 0

Funkce odvozené přímým postupem Z podmínky prvního stupně lze odvodit funkce poptávek po výrobních faktorech: KD = f (w, r, P) LD = f (w, r, P) Zpětným dosazením funkcí poptávek po vstupech do cílové funkce lze získat funkci zisku ve tvaru:  = f (w, r, P)

Shrnutí řešení

Funkce zisku - vlastnosti neklesá při růstu cen finální produkce neroste při růstu cen výrobních faktorů funkce zisku je homogenní stupně jedna funkce zisku je konvexní pro diferencovatelnou funkci a kladné ceny platí Hotellingova věta: δ  / δ P = Q - δ  / δ w = L - δ  / δ r = K Vlastnosti funkce zisku nezávisí na vlastnostech technologie

Vlastnosti funkce zisku – aplikace: maximalizuje firma zisk? Pokud zvýšení cen o „t“ nevede k růstu zisku o stejnou veličinu „t“, potom firma nemaximalizuje svůj zisk Využitá vlastnost funkce zisku: funkce zisku je homogenní stupně 1 v cenách

Vlastnosti funkce zisku – aplikace: vyplatí se nechat kolísat ceny?

Platí zlaté pravidlo maximalizace zisku vždy?

Neexistuje výrobní plán pro maximalizaci zisku

Neexistuje jediný optimální výrobní plán

Konstantní výnosy z rozsahu a maximalizace zisku

Rostoucí výnosy z rozsahu a maximalizace zisku

Klesající výnosy z rozsahu a maximalizace zisku