Vytvořil: Mgr. Renáta Pokorná

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MANUFAKTURA A PRVNÍ STROJE
Advertisements

Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ RACIONÁLNÍCH ČÍSEL 3
TÉMA: SAMOHLÁSKA U Vytvořila: Mgr
Podmět a přísudek Český jazyk VY_32_INOVACE_ sada, ČJ
TÉMA: SAMOHLÁSKA O Vytvořila: Mgr. Alena Zicháčková Dne: 4. 10
Věta s podmětem, bez podmětu, větný ekvivalent Autor:
32_04_25 Podmět Anotace Prezentace: Základní větný člen – podmět, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace, Český.
32_07_21 Věty jednočlenné a dvojčlenné
Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.18 Anotace: Prezentace je zaměřena na druhy přísudku. Obsahuje základní pravidla pro tvoření přísudku slovesného a jmenného se.
Větné členy.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Téma: Dělení desetinného čísla přirozeným číslem
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 1
Vytvořil: Mgr. Renáta Pokorná
Téma: ABSOLUTNÍ HODNOTA CELÝCH ČÍSEL 1
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ RACIONÁLNÍCH ČÍSEL 2
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Anotace: Shoda přísudku s podmětem Autor: Mgr. Michaela Vacková Jazyk: český Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Očekávaný výstup: žák poznává.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Téma: RACIONÁLNÍ ČÍSLA - ÚVOD
Výklad Výklad VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.15.
Věta jednoduchá- souvětí
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.16 Anotace: Prezentace uvádí přehled a stručnou definici jednotlivých neohebných slovních druhů. Vzdělávací oblast: český jazyk.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.09 Anotace: Prezentace je zaměřena na grafické znázorňování věty jednoduché. Obsahuje přehled základních a rozvíjejících větných.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Téma: ABSOLUTNÍ HODNOTA CELÝCH ČÍSEL 2
dy,ty,ny – di, ti, ni opakování
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory 1.4 – Zlepšení podmínek ve vzdělávání na základní škole OP VK Podmět.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
88.1 Základní větné členy – druhy podmětů
VY_32_INOVACE_36_ČESKÝ JAZYK_5.ROČNÍK_PŘÍSUDEK – vytvoření a ověření VM Výukový materiál slouží k zopakování vyvození učiva o podmětu.
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÝ EKVIVALENT
VYJMENOVANÁ SLOVA PO S ROZLIŠUJEME
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Téma: CELÁ ČÍSLA – PROCVIČENÍ 2 Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace/1_034.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_321_Větné členy AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM:
PŘÍSUDEK Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-28
Větné členy PŘÍSUDEK.
Téma: NÁSOBENÍ CELÝCH ČÍSEL 2 Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace/1_030.
Téma: Násobení desetinných čísel
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
TÉMA: SAMOHLÁSKA A Vytvořila: Mgr. Alena Zicháčková Dne: VY_32_Inovace/9_481.
PRESENT SIMPLE 5. třída Vytvořil: Mgr. Renáta Pokorná
Š ABLONA : ICT ČJ Č ÍSLOVKY 5.R. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Jazyková.
Téma: Porovnávání desetinných čísel
Téma: DĚLENÍ CELÝCH ČÍSEL 2 Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace/1_032.
Téma: Dělení desetinných čísel 1 Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace/2_094.
Téma: CELÁ ČÍSLA – PROCVIČENÍ 1
česká abeceda obsahuje 42 písmen pořadí písmen nelze měnit
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola J. E. Purkyně a ZUŠ Libochovice AUTOR : Mgr. Jana Christenová NÁZEV: Vy_32_INOVACE_06_Čj_ Vedlejší věty podmětné a předmětné.
Přísudek a podmět Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_09_SKLADBA.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola J. E. Purkyně a ZUŠ Libochovice
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_37_ČJ4
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová Téma: Seznámení s přísudkem a podmětem
VY_32_Inovace_ Základní skladební dvojice
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Větné členy VY_32_Inovace_20SJ - 1
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Vytvořil: Mgr. Renáta Pokorná ZÁKLADNÍ VĚTNÉ ČLENY 5. TŘÍDA – ČESKÝ JAZYK Vytvořil: Mgr. Renáta Pokorná VY_32_Inovace/6_341 Dne: 5. 11. 2011

Anotace: Prezentace je určena žákům prvního stupně. Seznamují se v ní s pojmy základní a rozvíjející větné členy. Ve větách vyhledávají podmět a přísudek a rozvíjející větné členy (vyhledávají skladební dvojice). Jazyk: český jazyk Očekávaný výstup: vyhledává základní skladební dvojici a v neúplné základní skladební dvojici označuje základ věty Speciální vzdělávací potřeby: Žádné Klíčová slova: podmět, přísudek, základní skladební dvojice, rozvíjející větné členy, řídící větný člen, rozvíjející větný člen Druh učebního materiálu: DUM - Prezentace doplněná výkladem Cílová skupina: Žák Typická věková skupina: 10-12 let (5. ročník)

Na naší zahradě leží čistý sníh. Základní větné členy Listí opadalo. Havrani se překřikují. Přilétají oblaka. Nebe se otvírá. Snáší se sníh. Příroda se docela dobře popisuje v holých větách. Nestačí nám to? Sníh leží. Taková věta je jaksi nehotová. Kde leží sníh? Jak bude tedy sněhová věta znít správně? Sníh leží na zahradě. Na naší zahradě leží čistý sníh.

Najděme přísudky a podměty v těchto větách. Listí opadalo. Havrani se překřikují. Přilétají oblaka. Nebe se otvírá. Snáší se sníh. 1) Je ve vepsaných větách určité sloveso? ANO NE 2) Skládá se přísudek pouze z jednoho slovesného tvaru? ANO NE PŘÍSUDEK HOLÝ 3) Jak se ptáme na podmět? ANO NE 4) Je ve větách podmětem podstatné jméno v 1. pádě? ANO NE 5) Je tento podmět pouze jedno slovo? PODMĚT HOLÝ

Zkusíme holé věty změnit tak, aby přísudek i podmět byl rozvitý. Listí opadalo. Havrani se překřikují. Přilétají oblaka. Nebe se otvírá. Snáší se sníh. Např.: Barevné listí po listopadových deštích opadalo ze stromů. PŘÍSUDEK ROZVITÝ PODMĚT ROZVITÝ Ptejme se na PŘÍSUDEK: Co se ve větě říká o podmětu barevné listí? Ptejme se na PODMĚT: Kdo co opadalo po listopadových deštích ze stromů? Zbylé holé věty z rámečku rozvíjejte do sešitu tak, aby byl podmět i přísudek rozvitý (uč. str. 37, cv. 1)

Použité zdroje: Český jazyk 5. Všeň : Alter, 1996. 181 s. ISBN 80-7245-023-9.