GENETIKA POHLAVNÍ CHROMOZÓMY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
BOTANIKA ORGANELY ROSTLINNÝCH BUNĚK
Advertisements

Gonozomální dědičnost
OBECNÁ BIOLOGIE MITÓZA
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Genetika eukaryotní buňky
Genetika člověka.
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
GENETIKA NUKLEOVÉ KYSELINY DNA, RNA
OBECNÁ BIOLOGIE OPLOZENÍ
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Co je to genetika a proč je důležitá?
Základní genetické pojmy – AZ kvíz
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
VY_32_INOVACE_2_1_03_Chromozomy
GENETIKA EUKARYOTICKÉ BUŇKY
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_621_GENETIKA Téma:ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY Číslo.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Genetika.
Příklady dědičnosti u člověka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace.
Chromozóm, gen eukaryot
Buněčné dělení.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_527.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Vývoj spermií a vajíček
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Buněčný cyklus MUDr.Kateřina Kapounková
Test pro kvintu B 15. prosince 2006
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Buněčný cyklus.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Dědičnost a pohlaví.
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
GENETIKA.
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
gonozomální dědičnost
Buněčné dělení – otázky a úkoly
GENETIKA.
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD 2 ŽIVOT - OBECNÉ VLASTNOSTI (III.) (ROZMNOŽOVÁNÍ základy genetiky) Ing. Helena Jedličková.
Genetické poruchy - obecně
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/9 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Rozmnožování buněk
GENETIKA POHLAVNÍ CHROMOZÓMY HETEROCHROMOZÓMY X A Y.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika Přírodopis 9. r..
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Rozmnožování buněk - meióza
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
Mitóza, Meióza Test pro kvinty podzim 2006.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Genetické zákony.
VY_32_INOVACE_PŘČL.15 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
Úvod do obecné genetiky
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

GENETIKA POHLAVNÍ CHROMOZÓMY HETEROCHROMOZÓMY X A Y

Schéma živočišné buňky Chromozomy jsou uloženy v jádře buňky SOŠS a SOU Kadaň Genetika - Heterochromozomy

Genetika - Heterochromozomy Dělení buněk Meióza Pohlavní buňky – gamety Poloviční počet chromozómů – 1 n 4 nové buňky (gamety) Mitóza Somatické buňky Totožný počet – 2 n 2 nové buňky SOŠS a SOU Kadaň Genetika - Heterochromozomy

Genetika - Heterochromozomy Meióza Redukční dělení pohlavních buněk (gamet). Počet chromozomů se redukuje na polovinu, haploidní počet – 1n. Z 1 buňky mateřské vznikají 4 buňky dceřiné. SOŠS a SOU Kadaň Genetika - Heterochromozomy

Tvorba pohlavních buněk - gametogeneze Vznik samičích gamet – oogeneze (vajíčka) Vznik samčích gamet – spermatogeneze (spermie) SOŠS a SOU Kadaň Genetika - Heterochromozomy

Genetika - Heterochromozomy Zviditelňuje se před nepřímým dělením buněk. Vzniká navinutím vlákna DNA. Je to útvar tyčinkovitého tvaru. Ramena chromozomu jsou ukončena teleomerami. SOŠS a SOU Kadaň Genetika - Heterochromozomy

Sekundární konstrikce Genetika - Heterochromozomy Popis chromozomu Primární konstrikce + centromera Chromozom je podélně rozdělen na 2 chromatidy. Každá chromatida obsahuje dvojité spirální vlákno – chromonemu. Na chromonemách se objevují zduřeniny vlákna (barvitelná zrna) – chromomery. Chromatidy Sekundární konstrikce Satelit SOŠS a SOU Kadaň Genetika - Heterochromozomy

Genetika - Heterochromozomy Chromozomy plní roli knihoven, v nichž jsou uloženy informace potřebné k vývoji a fungování lidského těla. Každý z nich obsahuje stovky genů zapsaných na dlouhé molekule DNA. Geny obsahují návod na stavbu bílkovin, které obstarávají všechny důležité funkce v těle. Chromozomy jsou v buňkách uloženy ve dvou kopiích - jednu dědíme od matky, druhou od otce. Člověk má 22 párů „obyčejných“ chromozomů a jeden pár chromozomů pohlavních: ženy XX, muži XY. SOŠS a SOU Kadaň Genetika - Heterochromozomy

Karyotyp – soubor chromozomů Kayrotyp člověka – 23 chromozomových párů (46 chromozomů) 23. pár jsou pohlavní chromozomy SOŠS a SOU Kadaň Genetika - Heterochromozomy

Genetika - Heterochromozomy X a Y Chromozom Y je ve srovnání s X trpaslík nesoucí patnáctkrát méně genů. Ale nebylo to tak vždy; kdysi dávno byly oba chromozomy k nerozeznání. X Y SOŠS a SOU Kadaň Genetika - Heterochromozomy

Genetika - Heterochromozomy Muži na vymření? Máme mít o chromozom Y strach? Bude se zkracovat tak dlouho, až zmizí úplně? Genetici spočítali, že k tomu dojde nejdéle za 10 milionů let. Y si nevyměňuje genetickou informaci s jinými chromozomy a přenáší se pouze z otce na syna. SOŠS a SOU Kadaň Genetika - Heterochromozomy

Určení pohlaví – savčí typ 2 z 23 párů Savčí typ - pohlaví určuje samec. Samec Samice X Y XX XY Samičí pohlaví Samčí pohlaví SOŠS a SOU Kadaň Genetika - Heterochromozomy

Určení pohlaví – ptačí typ 2 z 23 párů Ptačí typ - pohlaví určuje samice. Samec Samice X XX Y XY Samčí pohlaví Samičí pohlaví SOŠS a SOU Kadaň Genetika - Heterochromozomy

Na pohlavních chromozomech leží tisíce genů... Znaky na pohlaví vázané Na Y - dědí se z otců na syny Na X - dominantní pro syny, pro dcery dominantní i recesivní hemofilie daltonismus barva srsti (kočky) Znaky pohlavím ovlivněné projeví se až účinkem pohlavních hormonů alopecie intersex SOŠS a SOU Kadaň Genetika - Heterochromozomy

Genetika - Heterochromozomy Řešte zadání: Může se narodit trojbarevný kocourek, pokud zkřížíme trojbarevnou kočku s černým kocourem? Genotyp kočky: XaXA Genotyp kocoura: XaY Trojbarevnost se projeví jen v heterozygotním stavu. SOŠS a SOU Kadaň Genetika - Heterochromozomy

Genetika - Heterochromozomy Řešení: Znaky pro barvu srsti jsou na chromozómech X. Trojbarevná může být pouze kočka, protože trojbarevnost je heterozygotní stav. Kocour nemůže být heterozygot, protože má pouze jeden chromozom X (na který se váže vloha pro barvu srsti). Samec Samice Xa Y XaXa XaY XA XAXa XAY SOŠS a SOU Kadaň Genetika - Heterochromozomy

Které pojmy spolu souvisí? Tvorba pohlavních buněk Polovina chromozomu Konce ramen chromozomů Soubor chromozomů Redukční dělení buněk Meióza Gametogeneze Chromatida Telomery Karyotyp SOŠS a SOU Kadaň Genetika - Heterochromozomy

Genetika - Heterochromozomy Vyhodnocení: b c d e SOŠS a SOU Kadaň Genetika - Heterochromozomy

Genetika - Heterochromozomy Použité zdroje Bumerl, J. a kol.: Biologie 2 pro střední odborné školy. SPN, 1997 Kubišta, V.: Obecná biologie. Fortuna, 2000 http://www.osel.cz http://www.scienceworld.cz http://old.mendelu.cz SOŠS a SOU Kadaň Genetika - Heterochromozomy