Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CIT Paměti Díl X.
Advertisements

Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov
Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov
Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov
Paměť v počítači.
Paměti RAM.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_1_1_17 Název vzdělávacího materiáluDigitalizace a virtualizace reálných objektů Jméno.
Paměti Karel Brambora Martin Císař.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_1_1_18 Název vzdělávacího materiáluMetadata a metainformace Jméno autoraIng. Bulka.
Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov
„ EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Paměť Počítač používá různé typy pamětí. Odlišují se svou funkcí, velikostí, rychlostí zápisu a čtení, schopností udržet data v paměti. Úkolem paměti je.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_1_1_19 Název vzdělávacího materiáluLicence a registrace software Jméno autoraIng. Bulka.
EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Digitální technika Tematická oblast:Digitální technika Téma:Paměti – dělení podle činnosti paměťové buňky.
Polovodičové paměti Střední odborná škola Otrokovice
Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov
„ EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
„ EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PREZENTACE Microsoft Power Point prezentační program.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_2_1_04 Název vzdělávacího materiáluProcesory Jméno autoraIng. Bulka Josef Tématická.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_143_IT7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
„ EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Paměti RAM. 2 jsou určeny pro zápis i pro čtení dat. Jedná se o paměti, které jsou energeticky závislé. Z hlediska stavu informace v paměťové buňce jsou.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Digitální technika Tematická oblast:Digitální technika Téma:Dynamické paměti RWM – RAM 1. část Ročník:3. Datum.
EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
„ EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
„ EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Paměti.
EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
David Rozlílek ME4B. Co jsou to paměti ? slouží k uložení programu, kteý řídí ? Slouží k ukládaní…..?.... a ……? operací v.
Paměťové obvody a vývoj mikroprocesoru
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
„EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg. č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Počítače IX - paměti Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
„EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
„ EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_ 1 _ 2 _03 Název vzdělávacího materiáluZákladní deska počítače a sběrnice Jméno autoraIng.
Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_1_1_13 Název vzdělávacího materiáluInformační systémy Jméno autoraIng. Bulka Josef.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM VY_32_INOVACE_02A14 Autor Ing. Jiří Kalousek Období vytvoření duben 2014.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_1_1_01 Název vzdělávacího materiáluObecné termíny z oblasti informací Jméno autoraIng.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Vnitřní paměti a jejich rozdělení. 2 Vnitřní paměti jsou ty, které jsou umístěny na základní desce mikropočítače nebo počítače. Vnitřní paměti se vyrábějí.
Opáčko Co dělá procesor Co je to koprocesor Slot, patice
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_1_1_11 Název vzdělávacího materiáluAntivirové programy Jméno autoraIng. Bulka Josef.
„ EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Jak pracuje počítač Název školy
Informatika - Paměti, ROM, RAM akademický rok 2013/2014
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
RAM Random Acess Memory. RAM? Random Acess Memory Read Write Memory Statické - tranzistory Dynamické – kondenzátory Propustnost v řádech GB/s.
FYZIKÁLNÍ PRINCIPY PAMĚTI
Paměti VY_32_INOVACE_CIT_17. Základní pojmy Kapacita – max. množství informace, které lze uložit (bit, byte, kB, MB, GB, 1k = 1024) Organizace – paměťové.
PAMĚTI Paměť počítače je zařízení, které slouží k ukládání programů a dat, s nimiž počítač pracuje Paměť počítače je zařízení, které slouží k ukládání.
Paměti typu RAM.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Transkript prezentace:

Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_1_2_05 Název vzdělávacího materiálu Operační paměti Jméno autora Ing. Bulka Josef Tematická oblast Hardware počítačů a operační systémy Vzdělávací obor Všechny obory školy Předmět Informační a komunikační technologie Ročník 1. a 2. ročník Rozvíjené klíčové kompetence Kompetence k učení, řešení problému, pracovní, sociální, komunikativní a personální. Průřezové téma Informační a komunikační technologie, Člověk a svět práce, Člověk a životní prostředí, Občan v demokratické společnosti. EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/34.0496

Použitá literatura a zdroje Internet – Wikipedia Časový harmonogram 1 vyučovací hodina Použitá literatura a zdroje Internet – Wikipedia Klimeš, Skalka, Lovászová, Švec - Informatika pro maturanty a zájemce o studium na vysokých školách. ISBN978-80-89132-71-3 Pomůcky a prostředky Dataprojektor, výpočetní technika, názorné pomůcky a díly hardware z oblasti výpočetní techniky. Anotace Problematika počítačové gramotnosti, pojmy informační a komunikační technologie (ICT). Způsob využití výukového materiálu ve výuce Výklad a cvičení. Opakování a domácí příprava žáků na vyučování. Datum (období) vytvoření vzdělávacího materiálu Září 2012 Tento výukový materiál je plně v souladu s Autorským zákonem ( jsou zde dodržována všechna autorská práva). Pokud není uvedeno jinak, autorem textů a obrázků je Ing. Josef Bulka.

Operační paměti Ing. Bulka Josef

RAM (RWM) – statické RAM (SRAM), dynamické RAM (DRAM) Paměť počítače je zařízení, které slouží k ukládání programů (resp. instrukcí) a dat. Podle fyzikálního principu, kterým se realizuje stav pro zápis informace (log.0 a log.1), můžeme paměti rozdělit na: RAM (RWM) – statické RAM (SRAM), dynamické RAM (DRAM) ROM – ROM, PROM, EPROM, EEPROM, Flash ROM Každá paměťová buňka má kapacitu 1 bit. Paměťové buňky jsou na polovodičovém čipu uspořádány maticově (tvoří jakousi mřížku).

Operační paměti ROM (Read Only Memory) – byly určeny především pro čtení zapsané informace přímo od výrobce. Jednalo se o paměti energeticky nezávislé. Operační paměti RWM (Read/Write Memory) – umožňují libovolné čtení i zápis dat. Jedná se o paměti energeticky závislé. Paměti s přímým přístupem (maticové uspořádání buněk) se označují jako paměti RAM (Random Access Memory).

Polovodičové paměti ROM Jde o paměti energeticky nezávislé, většinou určené pouze pro čtení zapsaného obsahu (programy a data) s přímým přístupem. Obsahují především firmware, v případě elektronických zařízeních, nebo dříve BIOSu základní desky. Paměti ROM můžeme podle specifických vlastností rozdělit do dvou hlavních skupin: ROM, PROM – po naprogramování nelze změnit obsah paměti EPROM, EEPROM, Flash ROM – obsah paměti lze změnit, přeprogramovat

Polovodičové paměti RAM Paměti typu RAM lze rozdělit podle řešení obvodu, který tvoří paměťovou buňku na: Statickou paměť RAM (SRAM) – (Static Random Access Memory). Paměťová buňka je tvořena bistabilním klopným obvodem (BKO). Stav klopného obvodu určuje logickou hodnotu L nebo H (0 nebo 1). Dynamická paměť RAM (DRAM) - Dynamic Random Access Memory. Paměťová buňka je tvořena dvojicí tranzistor MOSFET a kondenzátor (využívá se kapacity PN přechodu).

Aby nedocházelo ke ztrátě informace, provádí se periodická obnova dat - tzv. refresh. Využití operační paměti DRAM - videopaměť grafické karty. Typy pamětí DRAM: Synchronous Dynamic RAM (SDRAM) –jedná se o synchronní paměť, která pracuje na stejném kmitočtu jako paměťová sběrnice základní desky (66,100,133 MHz – datové propustnost 533-1 060 MB/s DDR (Double Data Rate) – paměť přenáší data jak během náběžné, tak sestupné hrany hodinového impulsu. (DDR2 – 6,2 GB/s, DDR3 – 12,8 GB/s, DDR4 – 72 GB/s)

RDRAM (Rambus DRAM) - paměti vyvinuté firmou Rambus a Intel, určené pro procesory Pentium 4. Data se přenášela 2x za hodinový cyklus podobně jako paměti DDR. Vysoká cena modulů (RIMM modul), dále nutnost osadit 2 nebo 4 moduly a do nepoužité banky osadit terminátor, způsobila, že se tyto paměti na trhu špatně prodávaly a neprosadily se.

Provedení paměťových modulů Polovodičové paměti typu DRAM se využívají především pro konstrukci operační paměti. Paměťové čipy jsou umístěny na tzv. paměťovém modulu, který se zasunuje do patice (paměťové banky) na základní desce počítače. Typy modulů: DIL – klasický integrovaný obvod SIPP – 30 pinů staré počítače 286,386 SIMM – 30 nebo 72 pinů DIMM – novější počítače – SDRAM -168 pinů, DDR DIMM – 184 pinů, DDR2 DIMM – 240 pinů, DDR3 -DIMM – 240 pinů, SO-DIMM (pro netebooky 72–204 pinů).

Pouzdro DIL – integrovaného obvodu Zdroj http://commons.wikimedia.org/wiki/File:SC-MP_ISP-8A_500D_DIL.jpg Pouzdro SIPP – paměťového modulu Zdroj : http://commons.wikimedia.org/wiki/File:SIPP.jpg

Pouzdro SIMM – paměťového modulu Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:SIMM.jpg Pouzdro DIMM – paměťového modulu Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:DIMMs.jpg

Pouzdro RIMM – paměťového modulu Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rimm.JPG Pouzdro SO DIMM – paměťového modulu Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sodimm-rear.jpg

Pracovní list

Zadání 1 Popište, jaký je rozdíl mezi pamětí ROM, EPROM a EEPROM -čím jsou charakteristické a jak jsou konstrukčně řešeny. Zadání 2 Na Internetu nalezněte paměti typu DDR2, DDR3, DDR4 a zjistěte, pro jaké základní desky a chipsety jsou vhodné a jakou rychlostí můžete číst data.

Test a ověření znalostí

Paměť typu PROM je typ paměti určený: pro zápis a čtení dat, data po zápisu nelze mazat pro zápis a čtení dat, data lze mazat pomocí ultrafialového záření pro zápis a čtení dat, data lze mazat elektrickým signálem Paměť typu EPROM je typ paměti určený:

Paměť typu EEPROM je typ paměti určený: pro zápis a čtení dat, data lze mazat elektrickým signálem pro zápis a čtení dat, data lze mazat pomocí ultrafialového záření pro zápis a čtení dat, data po zápisu nelze mazat Paměť typu SRAM: synchronní paměť – tato paměť pracuje na stejném taktovacím kmitočtu paměťové sběrnice na základní desce paměť přenáší data jak během náběžné, tak sestupné hrany hodinového impulsu jedná se o společnou paměť RAM pro data

Paměť typu DRAM: synchronní paměť – tato paměť pracuje na stejném taktovacím kmitočtu paměťové sběrnice na základní desce jedná se o společnou paměť RAM pro data paměť přenáší data jak během náběžné, tak sestupné hrany hodinového impulsu

Seznam odkazů a použité literatury: Klimeš, Skalka, Lovászová, Švec - Informatika pro maturanty a zájemce o studium na vysokých školách. ISBN978-80-89132-71-3 Horst Jansen – Heinrich Rotter a kolektiv – Informační a komunikační technika, Europa – Sobotáles, Praha 2004. Jiří Plášil, PC pro školy, nakladatelství KOPP, České Budějovice, 2003. ISBN 80-7232-206-0