Alternativní cíle firmy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Firma a odvětví. Koncentrace odvětví
Advertisements

Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Mikroekonomie I Formování cen na trzích výrobních faktorů
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
TEORIE VÝROBNÍCH FAKTORŮ A ROZDĚLOVÁNÍ
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na dokonale konkurenčním trhu práce
Mikroekonomie I Chování výrobce: náklady a nabídka
Poptávka na trhu zboží a služeb
Firma a jejich cíle.
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Cíl firmy, alternativní teorie firmy. Význam zisku
Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu
Úvod do podnikových financí
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Zisk jako podnět a alternativní cíle firmy Mikroekonomie i
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Mikroekonomie I Zisk jako podnět a alternativní cíle firmy
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Předmět: Řízení podniku 1
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
Mikroekonomie I Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
Trh výrobků a služeb – teorie firmy
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Mikroekonomie I Typy firem v tržní ekonomice a jejich cíle
MARKETING.
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Dokonalá konkurence (DK)
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Podnikatelský plán struktura plánu.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
 Kapitál je proti jiným výrobním faktorům považován za faktor již vyrobený. Kapitál se skládá z takových vyrobených statků dlouhodobé spotřeby, které.
Struktura přednášky Monopolní cenová tvorba. Monopolistická konkurence
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
Trh práce a politika zaměstnanosti
Úvod do podnikových financí
Trh práce a politika zaměstnanosti
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
11. Alternativní teorie firmy Osnova přednášky
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
FEL ČVUT, katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd © Oldřich Starý, 2013 Finanční management Současná hodnota obligací a akcií.
ÚVOD Účetnictví je chápáno jako stavová či výsledková karta podnikání.
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Modely oligopolu Společné předpoklady modelů oligopolu
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
MIKROEKONOMIE ZISK A ALTERNATIVNÍ CÍLE FIRMY
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Téma 2: Časová hodnota peněz a riziko ve finančním rozhodování 1. Časová hodnota peněz ve finančním rozhodování podniku 2. Riziko ve finančním rozhodování.
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Transkript prezentace:

Alternativní cíle firmy Mikroekonomie II Alternativní cíle firmy Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)

Alternativní cíle firmy Problém - struktura vlastníků, která nemusí vždy chtít jako hlavní cíl maximalizaci zisku + problémy s organizováním, nedostatek informací, neustále se měnící okolí firmy. Proč firmy dosahují zisku? Existují tři teorie: Kompenzační a funkcionální teorie chápe zisk jako platbu podnikateli za jeho aktivitu a podstoupené riziko (u firem v individuálním vlastnictví). Monopolní teorie chápe zisk jako výsledek nějaké výhody (výsadního postavení na trhu = monopolní zisk). Technologické a inovační teorie chápou zisk jako výsledek technických a technologických zlepšení a inovační aktivity.

Alternativní cíle firmy - čas Časové hledisko - podle jednoho z přístupů, není cílem firmy maximalizace okamžité úrovně zisku, ale jeho toku v čase, tzn. maximalizace současné hodnoty očekávaných zisků. Důležitá je zde i preference času - vlastník preferuje současné příjmy před budoucími z důvodů nejistoty při delším čas. horizontu - inflace, či možnosti investovat výnosy již nyní.

Možné alternativní cíle firmy Dosažení uspokojivé výše zisku Dosažení určitého podílu na trhu Někteří ekonomové považují za prvotní cíl snahu dlouhodobě přežít. Nejkomplexnějším cílem se jeví „Růst a expanze“, který v sobě zahrnuje vyšší zisk a dlouhodobé přežití. Obvykle se firma snaží o uspokojivé výsledky než o maximalizaci jedné či několika proměnných.

Manažerské teorie firmy Firma řízená manažery může mít jiný cíl než maximalizaci zisku. Zdůrazňuje oddělení vlastnictví a řízení firmy. Vlastníky jsou akcionáři a řídícími pracovníky jsou najatí manažeři. Obě skupiny pak prosazují svoje, mnohdy konfliktní, zájmy. Jednoduchý manažerský model - manažer se chová analogicky se spotřebitelem a maximalizuje užitečnost. Užitečnost pro manažera je dána jeho postavením ve firmě. Jde především o zisk firmy a další výhody spojené s výkonem jeho funkce např. auto s řidičem. Zisk (Π)je rozdělen na dvě složky, zisk vykazovaný(ΠR) a vedlejší příjmy a výhody manažera (M). Π = ΠR + M

Williamsonův model V tomto modelu je za cíl manažerů považována také maximalizace užitečnosti. Funkce užitečnosti má v modelu tyto proměnné: platy manažerů počet a úroveň podřízených rozsah prostředků s nimiž mohou manažeři volně nakládat vedlejší příjmy a výhody manažerů

Baumolův model firmy maximalizující obrat Vychází z předpokladu, že cílem manažerů je maximalizace obratu firmy, tedy funkce: TR = P  Q Předpokládá se nedokonalá konkurence (možnost stanovení ceny firmou) a existence bariér vstupu do odvětví. Pak maximální příjem je, když MR = 0 a cenová elasticita se rovná –1. Zisk nesmí klesnout pod stanovenou úroveň (Z = TR - TC). Firma maximalizující obrat vždy vyrábí větší objem za nižší cenu než firma maximalizující zisk a MR < MC.

Behavioristické teorie firmy Vycházejí z toho, že cíle firmy jsou výsledkem rozhodovacích a vyjednávacích procesů mezi jednotlivci a skupinami zúčastněnými ve firmě a ne jen cíl vlastníka. Také nahrazuje v cílové funkci maximalizaci určité proměnné dosažením její uspokojivé úrovně. Cíle se mění nejen s očekáváním, ale i se změnou zájmů zúčastněných subjektů. V krátkodobém pohledu je cíl daný a lze ho rozdělit do pěti hlavních oblastí: Výroba – její plynulost nebo dosažení určité výše Zásoby – jejich absolutní úroveň nebo uspokojivé rozmezí (musí být dostatečná pro provoz a zároveň nesmí vázat zbytečně mnoho prostředků) Prodej – formulován v jednotkách výrobku nebo dosažení požadovaných příjmů Podíl na trhu – alternativa předcházejícího jako ukazatel uskutečněných prodejů Zisk – ukazatel kompetentnosti manažerů, může být definován i jako poměr zisku k nákladům nebo investicím a podobně

Model zaměstnanecké firmy Všichni zaměstnanci přebírají podnikatelské funkce a rovněž si rozdělují zisk. Cílem je maximalizace důchodu zaměstnance, který se skládá ze mzdy určené podle trhu práce a podílu na zisku (určený podle výše zisku a podle počtu zaměstnanců). Mezi ekonomy jsou zastánci i odpůrci této teorie.

Význam zisku v alternativních teoriích firmy Zisk vystupuje v obvykle jako omezující podmínka v podobě minimálního požadovaného zisku. Důležitou podmínkou je, aby minimální požadovaný zisk byl menší než maximální. Uznání zisku jako důležitého pro firmu vyjadřují teorie nutnost finančních zdrojů pro konkurenční schopnost jak na trhu s výrobky, tak na kapitálovém trhu. Existují i další teorie a další formy podnikání. Společně mají alternativní teorie firmy význam v tom, že ukazují podstatně větší spektrum problémů analýzy firmy než jak je popisuje tradiční model.