Buzola.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kompas.
Advertisements

Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Měření na mapách.
Poznej mapu: 1. seznámení
Práce s mapou – určování azimutu
Světové strany SEVER ZÁPAD VÝCHOD
Určení světových stran VY_32_INOVACE_12 Sada 4
Práce s mapou Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základy orientace na mapě a glóbusu, práce s mapou, kompasem.
Orientace na mapě a v krajině
4.1 Místo, kde žijeme – SVĚTOVÉ STRANY, MAPA, KRAJINA
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
MAPA – Zmenšený obraz povrchu Země
Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213
Identifikátor materiálu: EU
GLÓBUS A ZEMĚPISNÁ SÍŤ.
Mapa a buzola.
Zeměpisná poloha 6. října 2005.
Leipzig: Zentralantiquariat der DDr. 1978
Astronomické souřadnice
Pohyby Země Planeta Země se pohybuje obrovskou rychlostí, kterou lidé vůbec nevnímají.
MAGNETICKÉ POLE ZEMĚ.
Registrační číslo projektu
KARTOGRAFIE = nauka o mapách Mapa - zmenšený, zjednodušený
Země a její okolí Miroslava Maňásková.
Práce s plánem obce 3. ročník
Orientace v krajině Vlastivěda – 4. ročník
Rovníkové souřadnice II.druhu Autor: RNDr.Zdeňka Strouhalová Seminář z fyziky Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
URČOVÁNÍ SVĚTOVÝCH STRAN
MAPA A JEJÍ OBSAH Co je to mapa? Proti skutečnosti vypadá mapa jak?
Zeměpisná poloha.
VODIČŮ S PROUDEM A MAGNETŮ
MAPY.
Rovníkové souřadnice I.druhu Autor: RNDr.Zdeňka Strouhalová Seminář z fyziky Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADY NAVIGACE.
Elektronická učebnice - I
29.1 Kompas a světové strany
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.1 ORIENTAČNÍ BĚH.
Trigonometrie v praxi, aneb Obrázek přejat z: outdoors.com.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
P RÁCE S MAPOU VELKÉHO MĚŘÍTKA Autor: Hana Brýdlová.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů
Proč se střídá den a noc.
U RČOVÁNÍ ZEMĚPISNÉ POLOHY, MĚŘÍTKO - PROCVIČENÍ Autor: Hana Brýdlová.
* Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov * Autor : Mgr. Irena Nešněrová * Datum : září 2012 * Název :VY_52_INOVACE_5.2.4.
ORIENTACE V KRAJINĚ. Světové strany Hlavní světové strany jsou: sever (S) jih (J) východ (V) západ (Z) Pro přesnější určení směru používáme vedlejší světové.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Zeměpis 7. ročník
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VESMÍR.
Název školy: Svobodná základní škola, o. p. s
Pohyby Země.
Orientace v krajině Vlastivěda – 4. ročník
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
B.Kahánková, L.Kyselá, K.Kulišťáková, N.Smetanová
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Mapa buzola
Dvourozměrné geometrické útvary
ORIENTACE V KRAJINĚ ANOTACE
Světové strany Autor: Mgr. Iveta Váňová
Světové strany Autor: Mgr. Iveta Váňová
URČOVÁNÍ SVĚTOVÝCH STRAN V PŘÍRODĚ
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_12_ORIENTACE_V_KRAJINE Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně a ZUŠ Libochovice
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
Práce s mapou Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základy orientace na mapě a glóbusu, práce s mapou, kompasem.
VY_32_INOVACE_18_Orientace v krajině
MAGNETICKÉ POLE ZEMĚ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_09_29.
SEVER ZÁPAD VÝCHOD JUH Hlavné svetové strany
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ DOLNÍ BENEŠOV
VODIČŮ S PROUDEM A MAGNETŮ
Transkript prezentace:

Buzola

Základem buzoly je kompas, který svou střelkou ukazuje na magnetický pól Země. Pro běžné účely orientace je to dostatečně přesný směr k severnímu zeměpisnému pólu Země. V případě potřeby přesného měření je nutné vzít v úvahu magnetickou deklinaci Země a měření korigovat. Dále je buzola opatřena průzorem, kterým se nastavuje směr k bodu v terénu. Měření se provádí pomocí otočného kotouče se stupnicí s vyznačenými úhly. Světové strany jsou označeny počátečními písmeny jejich anglického názvu. N - sever (north) S - jih (south) W - západ (west) E - východ (east) Uprostřed kotouče jsou vyznačeny rysky, které jsou rovnoběžné se směrem sever – jih na stupnici. Buzola také bývá na jedné hraně opatřena měřítkem, které je možné použít pro odčítání vzdáleností v mapě. Další pomůckou je zrcátko připevněné tak, aby bylo možné při pohledu průzorem také sledovat střelku a udržovat orientaci celé buzoly.

Práce s buzolou A: Zorientování mapy k severu Na mapu se položí buzola. Značka severu na otočném kotouči se nastaví proti ukazateli na podélné ose buzoly. Pak se celou buzolou otáčí, dokud se severní střelka nedostane do branky. Poté se mapa pod buzolou natočí tak, aby mřížka mapy byla rovnoběžná s dlouhým okrajem buzoly (ale i s ryskami otočného kotouče a střelkou), a sever mapy směřoval stejně jako severní střelka.

B: Určení azimutu V terénu vidíme nějaký bod, a chceme určit jeho azimut. Buzolu nasměrujeme k cíli průzorem. Otočným kotoučem otočíme tak, aby severní střelka byla v brance. Podélná osa buzoly ukazuje na stupnici otočného kotouče hodnotu azimutu.

C: Zjištění azimutu na mapě Na mapě víme, kde je výchozí místo a cíl, a chceme zjistit jaký azimut vede z výchozího místa do cíle. Mapa při tom nemusí být zorientována k severu! Buzola se na mapu přiloží tak, aby dlouhý okraj spojoval výchozí místo s cílem. Otočný kotouč na buzole se natočí tak, aby se rysky kotouče shodovaly s mřížkou na mapě, a sever na otočném kotouči mířil na sever na mapě. Podélná osa buzoly ukazuje na stupnici otočného kotouče azimut.

D: Pochod podle azimutu zjištěného z mapy Poté, co se buzola nastavila dle pokynu C:, se v terénu určí cíl a cesta k němu. Nastavená buzola se vezme do ruky. Otočným kotoučem se nehýbá ! Celou buzolou se otáčí tak, aby se severní střelka dostala do branky v otočném kotouči. Jakmile se tam nastaví, podélná osa buzoly a průzor ukazuje k cíli. Ve směru průzoru si najdeme tzv. dílčí cíl, a dojdeme k němu. Od něj opět už nastavenou buzolou určíme další dílčí cíl. A tak až do hlavního cíle. Je-li hustá mlha a dílčí cíle nejsou vidět, můžeme kráčet a přitom neustále sledovat buzolu a dbát na to, aby se severní střelka stále udržovala v brance.

E: Určení místa, kde jsme Jsme někde v terénu, a nevíme kde přesně na mapě to je. Mapu nejprve zorientujeme k severu dle pokynu A:. Z místa, kde stojíme, si vyhlédneme v okolí nápadné krajinné body (hora, sedlo, vesnice, rozhledna), které jsou vyznačeny na mapě, a nejdou zaměnit s jinými body. Nyní se buzola nasměruje průzorem k nápadnému bodu v terénu. Otočný kotouč se natočí tak, aby severní střelka byla v brance. Pak se buzola položí na mapu, rysky otočného kotouče se musejí krýt s mřížkou na mapě, a sever na otočném kotouči musí směřovat k severu mapy, a dlouhý okraj buzoly musí protínat nápadný krajinný bod zobrazený na mapě. Podél tohoto dlouhého okraje buzoly se tužkou narýsuje přímka. To samé se provede s jiným nápadným bodem v terénu. Tam, kde se přímky protínají, je naše stanoviště

F: Pochod jedním směrem V terénu si vyhlédneme nějaký cíl, a chceme k němu dojít, i když víme, že cestou jej ztratíme z dohledu. Buzolu nasměrujeme k hlavnímu cíli průzorem, a otočným kotoučem dáme severní střelku do branky. Ve směru průzoru najdeme v terénu tzv. dílčí cíl. Vydáme se k němu a buzolu necháme nastavenou. Po dojití k dílčímu cíli (hlavní cíl se nám mezitím ztratil z dohledu) opět vezmeme už nastavenou buzolu, a celou ji natočíme tak, aby severní střelka byla v brance. Průzor ukazuje směrem k hlavnímu cíli, i když jej nevidíme. V tomto směru si vyhlédneme další dílčí cíl. A tak dál až od hlavního cíle.

Orientace bez buzoly Světové strany pomocí hodinek a slunce Nejprve nastavíme hodinky na zimní čas (v létě o hodinu zpět). Položíme hodinky na vodorovnou plochu a nasměrujeme hodinovou (malou) ručičku proti slunci (pomocí tenké větvičky nebo zápalky můžeme vytvořit stín podél hodinové ručičky procházející středem ciferníku) Osa (tj. půlící čára) menšího úhlu sevřeného hodinovou ručičkou a 12. hodinou směřuje k JIHU

2. Pomocí dalších atributů Sever a (jiné strany) se dají přibližně určit ještě podle kostelů (oltáře), stromů, úlů nebo letokruhů: 3. Určování pomocí hvězd 1.     Na obloze najdeme souhvězdí Velkého vozu 2.     Prodloužíme 5x jeho „zadní stěnu” a tak najdeme Polárku, která ukazuje stále na SEVER

1) Azimut je (zatrhni správnou variantu): a) pravý úhel mezi směrem na sever a směrem, kterým se pohybujeme nebo kde se nachází náš cílový objekt b) úhel mezi směrem na sever a směrem, kterým se pohybujeme nebo kde se nachází náš cílový objekt c) úhel mezi směrem na jih a směrem, kterým se pohybujeme nebo kde se nachází náš cílový objekt 2) Jaký je správný postup zjišťování azimutu? a) otáčivý kruh se stupnicí nastavíme tak, aby střelka ukazovala na písmenko N; buzolu zaměříme na cílový objekt; odečteme hodnotu z kruhu ve stupních ve směru cílového objektu b) buzolu zaměříme na cílový objekt; odečteme hodnotu z kruhu ve stupních ve směru cílového objektu; otáčivý kruh se stupnicí nastavíme tak, aby střelka ukazovala na písmenko N c) buzolu zaměříme na cílový objekt; otáčivý kruh se stupnicí nastavíme tak, aby střelka ukazovala na písmenko N; odečteme hodnotu z kruhu ve stupních ve směru cílového objektu Řešení testu 1) b) 2) c)