Projekt Zdravá a bezpečná školka „Malý šikula a malá šikulka“ aneb „Jak si hrají a učí se malí a velcí kamarádi“ Jana Vargová
O projektu Financování: granty Autor: Mgr. Jana Vargová Koordinátor: Mgr. Zdena Hrochová Začátek působení: 2005
Didaktické pomůcky pro projekt Psaný text „Projekt zdravá a bezpečná MŠ“ s metodikou bezpečnosti, první pomoci, her, tvořivé činnosti.. Obrázky (112) na jednotlivá témata zpracovaná v PowerPointu Kniha „Lidské tělo“a plachta Lidské tělo Hry: Pohádkové člověče nezlob se, Dopravní člověče nezlob se, Domino, LOTO, Puzzle, Dej si bacha, Ferda učí hodiny, Abeceda, Číslice, Kde žijí zvířátka, Motanice, Neplechovi aj. Modely zubů a kartáčků ve zvětšené podobě Písanka předškoláka
MŠ účastnící se projektu MŠ Bítovany (první z MŠ kde jsme začali své působení – cca 25 dětí) MŠ Svatopluka Čecha (2 oddělení předškoláků – cca 50 dětí) MŠ Dr. Malíka (1 oddělení – cca 35 dětí) MŠ Topol (nový účastník, 1 oddělení - cca 15 dětí)
Realizace projektu během školního roku 3 návštěvy v MŠ 1 třída studentů SŠZS Chrudim Aktivity po malých skupinách Časový interval v jedné skupině 30 minut Každá skupina jiné zaměření Ukončení návštěvy (diplomy, medaile, odměny pro děti, zadání úkolů dětem a rozloučení)
Obsahové zaměření projektu I. Od miminka po školáka Životospráva a životního styl Základy první pomoci hrou Bezpečný domov, bezpečně v zimě, na kole, na silnici, na zahradě Lidské tělo Grafomotorika (trénování jemné motoriky)
Obsahové zaměření projektu II. Barvy, tvary, číslice a písmena Hry pro děti (didaktické, poznávací, pohybové, skupinové) Roční období, příroda Kreativita (výtvarná činnost, zručnost) Divadelní představení známé pohádky (příprava kulis, kostýmů, filmové hudby s dramatickou průpravou) Cvičení na správné držení těla (pohybová aktivita)
Bezpečně doma, v kuchyni, dětském pokoji, v koupelně, na silnici, v přírodě Zaměřujeme se na nebezpečí , která na děti číhají nejen doma, ale i venku na silnici či v přírodě nebo u vody Formou povídání, ukázky a hry s dětmi mapujeme nebezpečné situace (hrací deska Neplechovi aneb nebezpečí číhá na každém kroku, obrázky s nebezpečnými a bezpečnými situacemi) Příklad cíle: Děti vyberou dle obrázků předměty se kterými nesmí bez dospělého manipulovat (nůž, rychlovarná konvice, kuchyňský robot, elektrické spotřebiče, nůžky, fén aj.) Děti sami nebo s pomocí vysvětlí nebezpečnost předmětů (nůž je ostrý, mohu se pořezat)
Od miminka po školáka Seznamujeme děti jak se rozvíjí dítěte od malého miminka až po školáka Příklad cíle: děti dle obrázků ukáží, jak se malý človíček vyvíjí od narození až do nástupu do školy děti vyberou předměty a hračky, které patří pouze miminku děti ukáží, které předměty používá školák
Co člověk potřebuje ke správnému vývoji I. Témata: výživa rodina, kamarádi, láska, volný čas, zájmy, hry stravovací návyky hygienické návyky zásady slušného chování
Co člověk potřebuje ke správnému vývoji II. Příklad cíle: děti pojmenují jednotlivé druhy potravin děti ukáží jen ty potraviny, které jsou zdravé děti popíší základní hygienické návyky dětí vyjmenují pomůcky k hygienické péči děti si procvičí na modelu čištění zubů děti používají pozdrav jako součást slušného chování aj.
Lidské tělo Smyslové orgány zrak, sluch, čich, hmat, chuť Příklad cíle: děti popíší co vnímáme jednotlivými smysly děti uvádí pomůcky u vad zraku a sluchu děti hmatem určí povrch předmětu děti popíší dle ochutnávky potravin chuť jídla
Grafomotorika Cíl: správné držení tužky správné držení těla při psaní vhodné osvětlení při psaní nácvik jemné motoriky pomocí pracovních listů v Písance předškoláka (rovné čáry, šikmé čáry, kroužení, ovál, vlnky, obloučky…)
Tvary, barvy, písmena a číslice Cíl, například: děti pojmenují základní geometrické tvary děti rozliší základní barvy děti s pomocí či samostatně určují písmena abecedy a číslice od 1 do 10 děti rozliší pojem více, méně děti napíší své jméno
Roční období, příroda Cíl, například: děti charakterizují jednotlivá roční období děti poznají domácí zvířata, jejich mláďata a zvuky děti vyjmenují alespoň 3 druhy ovocných stromů , lesních stromů a tři známé květiny děti vysvětlí rozdíl mezi listnatým a jehličnatým stromem děti dle obrázků pojmenují vodní živočichy aj.
Kreativita - tvořivost kresba vystřihovánky z papíru omalovánky skládanky z papíru navlékání korálků, těstovin, nastříhaných brček zvířátka z přírodních plodů (kaštany, žaludy, skořápky ořechů) jednoduché dekorace pohyblivý panáček, panenka
Přínos projektu dětem z MŠ získání nových poznatků a dovedností formou hry prostřednictvím studentů různorodost aktivit zájem dětí o program dobrá pozornost dětí během aktivit rozvoj vzájemné spolupráce mezi dětmi pozitivní vazba na „velké kamarády“ odměna
Přínos projektu studentům kreativita – vlastní tvořivost komunikace a týmová spolupráce mezi studenty při přípravě programu naučí se komunikovat a hrát si s dětmi asertivní chování vůči dětem využití pro praxi v sociální oblasti radost a uspokojení z dobře připraveného programu
Přínos projektu pro naši školu rozšíření okruhu působnosti naší školní organizace fungující zpětná vazba mateřských škol pozitivní ohlas učitelek mateřských škol spontánní ohlasy malých dětských kamarádů motivace k další spolupráci a tvorbě nových tématických zaměření projektu
Závěr schůzky Osvědčení pro malé šikuly a šikulky Projekt zdravá a bezpečná školka – 1. část Jméno :………………………………………………………………………. Školka :………………………………………………………………………. Datum : 12.10. 2007 v Chrudimi Tématická zaměření 1. části Zdravé a bezpečné školky : Bezpečný domov Od miminka po školáka Roční období Co vše člověk potřebuje, aby žil zdravě, rostl a vyvíjel se Lidské tělo a smyslové vnímání Poznávací a didaktické hry ( barvy, tvary, rozdíly, prostorové představy,…) Hodnocení : Mamko, taťko jsem ŠIKULKA, poradil/a jsem si snadno s úkoly a hraním. ☺ Osvědčení vyhotovila : SŠZS Chrudim, Poděbradova 336
Děkuji za pozornost a na závěr několik fotografií z našich návštěv v mateřských školkách