Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

Zákon o sociálních službách
 Seskupení lidí spojených určitými vazbami; vyvíjejí společnou činnost, mají společný cíl.  Protiklad - náhodné setkání (koncert, autobus)  Vzájemné.
Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
OBRANA A BEZPEČNOST ČR Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
SOCIÁLNÍ POLITIKA STÁTU
Výchova ke zdraví Vztahy ve skupině.
Sociální psychologie Sociální skupiny.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
SEVEROATLANTICKÁ ALIANCE
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_19_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ČR A JEJÍ POSTAVENÍ V SOUDOBÉM SVĚTĚ
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Zdravá škola.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Život ve skupině Petr Machala.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
Formy podnikání Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Marcel Proust Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Model transkulturní péče
Socializace Občanský a společenskovědní základ
Žákovský parlament. Charakteristika Prostředník mezi učiteli a žáky, žáky a vedením školy, školou a obcí Prostředník mezi učiteli a žáky, žáky a vedením.
Šárka Hučíková, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Právo jako normativní systém, základní pojmy
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
STAVBY PRO KULTURU, OSVĚTU A DUCHOVNÍ SLUŽBY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České.
Etnografie a národnostní politika ČLR
Sociální skupina. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
P RIMÁRNÍ A SEKUNDÁRNÍ SKUPINY Mgr. Vladimír Velešík.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Vztahy a pravidla soužití – vrstevnická skupina
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociální skupiny a role
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Vztahy a pravidla soužití - rodina
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Socializace Kejřová.
Sociální pozice a role. Zdroj obrázků:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Sociální psychologie.
Pedagogika a psychologie
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
AUTOR: Kateřina Křížová
Transkript prezentace:

Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí

Sociální útvary  život od narození probíhá v různých vztazích s jinými lidmi  = společenské (sociální) vztahy  působí na nás jednotlivci (rodič, kamarád, učitel), skupiny (rodina, třída, parta) i celá společnost (pravidla, zákony, kultura)  prostřednictvím těchto vztahů se učíme žít s lidmi – začleňujeme se do společnosti

Sociální útvary  čím se vyznačuje společenská skupina?  = seskupení lidí spojených určitými vazbami – mají společnou činnost i společný cíl  kdo nepatří mezi společenskou skupinu?  např. lidé na koncertě, cestující v autobuse

Sociální útvary Pozice ve skupině:  každý má určitou pozici – někdo řídí, je řízen, je oblíbený atd.  pozice jednotlivce určuje jeho přitažlivost pro ostatní – jaký má vliv, jak je populární, přijímaný, trpěný  co je to sociometrie?  = metoda, která zkoumá vztahy členů ve skupině

Sociální útvary Členění společenských skupin: 1)podle organizace činnosti: a)formální – má svůj řád, program, pravidla, cíl, členové zastávají určité funkce, každý má povinnosti i práva (školní třída, sportovní družstvo) b)neformální – vzniká nahodile (hrající si děti, parta kamarádů, účastníci zájezdu)

Sociální útvary 2)podle velikosti: a)malá – všichni se znají, komunikují spolu bezprostředně (rodina, oddíl, kamarádi) b)velká – všichni se neznají, ale jsou spojeni např. etnickou, profesní, geografickou, věkovou a jinou příslušností (národ, dospívající)

Sociální útvary 3)podle volitelnosti: a)primární – počet členů je malý, jsou mezi nimi citové vazby (rodina) b)sekundární – nevzniká dobrovolně, má organizační strukturu i cíl (školní třída)

Socializace  co rozumíme tímto pojmem?  = začleňování do společnosti – prostřednictvím společenských skupin se stáváme členy společnosti  kdy a jak dlouho probíhá?  od narození do pozdního věku – celý život  člověk postupně získává dovednosti, vědomosti a návyky potřebné pro život mezi lidmi, učí se dodržovat pravidla společnosti, osvojuje si základní kulturní návyky a způsoby komunikace

Socializace Způsoby socializace: a)záměrné působení = výchova b)nezáměrné působení – okolí, reklama, filmy, knihy, chování druhých lidí c)vlastní aktivita jedince – člověk si sám vybírá a rozhoduje se mezi jednotlivými podněty

Socializace Sociální role:  = chování odpovídající určité pozici ve společnosti (syn, bratr, žák, kamarád) a)vrozené role – muž, žena b)získané role – žák, kamarád, rodič c)dočasné role – cestující  podle sociálních rolí očekáváme určité chování a vystupování (učitel, rodič, žák)

Socializace  během života se naše sociální role i jejich obsah mění (dítě – rodič)  přijímáme postupně nové role – podle toho přizpůsobujeme své chování, učíme se novým věcem  sociální role představuje obecný model jednání člověka – každý jedinec ji ale dotváří sám podle své volby, vlastností a představ

Sociální skupiny Dav  = skupina osob, které se shromáždily ze stejného důvodu na tomtéž místě  davové chování – hodně lidí pohromadě se společnou ideou nebo činností – začnou se uvolňovat emoce, rozumová kontrola je potlačena, jednání na základě primitivních instinktů, člověk je v davu anonymní, má pocit bezpečí – ztrácí morální zábrany, chová se tak, jak by se nechoval, kdyby nebyl sám

Sociální skupiny  davová nákaza – davové chování se přenáší z člověka na člověka  člověk v davu ztrácí svou individualitu i pocit zodpovědnosti  dav a jeho chování nemusí být vždy jen negativní a agresivní x pozitivní – posluchači koncertu, diváci

Sociální skupiny Komunita  = společenství (lidí, zvířat), které vzniklo z různých důvodů a je spojeno společným zájmem  např. náboženská komunita, drogově závislí, mravenčí komunita  členové spolupracují, mají zájem na dobrých vztazích a kvalitním fungování komunity  mohou to být lidé, kteří obývají společný prostor nebo spolu sousedí (chataři, venkovská komunita)

Sociální skupiny Populace  = soubor lidí žijících na určitém území v určitou dobu (obyvatelstvo státu, zalidnění nějakého území)  Demografie o = obor zabývající se studiem populace o zkoumá složení, rozvrstvení, hustotu populace, určité znaky (barvu pleti, náboženství), porodnost

Sociální skupiny Přirozená nerovnost lidí  vyplývá z různosti životních podmínek a osobních vlastností  někteří lidé jsou životně závislí na jiných (děti, staří, nemocní, postižení, …)  sociální solidarita = schopnost a ochota pomáhat slabším a těm, kdo naši pomoc potřebují

SOCIÁLNÍ ÚTVARY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Seznam použitých pramenů: wikipedia.cz Dudák, V. a kol.: Občanská nauka pro SOŠ, SPN Praha 2003 Dudák, V.: Občanská nauka pro SOŠ, SPN Praha 2004 Dudák, V. a kol.: Seminář ze společenskovědních předmětů pro 2. stupeň ZŠ, SPN Praha 1998