Lezecký trénink.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

pro společnost Chodura
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 2. POLOLETÍ - OTÁZKY

Kolja 2 Otázky a film. Konverzace: Máte nějaký nový nábytek.
Jak na to, aniž bychom se zničili
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Strečink Je možné provádět denně před i okamžitě po tréninku nejméně však 3x týdně nejlépe 2-3 hodiny po posledním tréninku dne (svaly již nejsou tak zakyselené.
PROGRAM PRO VÝUKU T ČLÁNKU
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
TRÉNINK obecné principy úvodní sraz VD – Tři Studně.
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
CÍLE VE SPORTU Mgr. Eva Tomešová, Ph.D
PhDr. Eva Tomešová, Ph.D CÍLE VE SPORTU PhDr. Eva Tomešová, Ph.D
„Test“ schopnosti imaginace
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
Fetální období.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Proč je důležité studovat Principy
Konverzace: Který měsíc se vám líbí a proč?. Kolja 3 Otázky a film.
a jeho využití u klientů po CMP
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
Trénink atletických skoků
Pozornost - koncentrace pozornosti
PSYCHICKÉ JEVY.
Lenka Fialová Martina Procházková Ondřej Soukup Martin Valenta Cyril Vojáček 1.
Posloupnosti, řady Posloupnost je každá funkce daná nějakým předpisem, jejímž definičním oborem je množina všech přirozených čísel n=1,2,3,… Zapisujeme.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Hledat lásku. Nesmysl. říká rozum. Směšné. říká hrdost. Riskantní
Opakování - vývoj jedince
Specifická příprava na závod Aneb jak porazit stavitele a ne sám sebe.
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Technická, taktická a psychologická příprava
Malý exkurz do psychologie komunikace v souvislosti s externí komunikací Junáka Junák - svaz skautů a skautek ČR.
1 Zkušenosti s výukou dovedností z předmětů ELCP a IBT Simona Trávníčková
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Atletická průprava pro canicross
Rekurze Predikát predek(X,Y). predek(X,Y) :- rodic(X,Y). predek(X,Y) :- rodic(Z,Y),predek(X,Z).
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
TRUHLÁŘ I.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Autor: Ondřej Šimeček Verze: 1.1.3
Regenerace ve sportu pedagogické prostředky MUDr.Kateřina Kapounková.
PSYCHICKÁ ZÁTĚŽ PŘEHLED REAKCÍ. ŠKÁLY PRO POSUZOVÁNÍ ZPŮSOB: 0 = NENÍ TO MŮJ ZPŮSOB REAGOVÁNÍ 1 = OBČAS TAK REAGUJI 2 = ČASTO REAGUJI TÍMTO ZPŮSOBEM 3.
Osnova přednášky: 1.Charakteristika tréninkové jednotky (TJ), typy TJ. 2.Struktura TJ – úvodní, hlavní a závěrečná část. Obsah a význam jednotlivých částí.
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Projektový cyklus, analýza SWOT
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
1 Úloha vůdců, úloha vůdcovství -Poznat a dělat správné věci -Definovat vize -Ukazovat cestu, jak vizi realizovat.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
jen pro vnitřní potřebu
Hodina pohybu navíc - Ragby
Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
Parkour.
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Temperament, charakter, motivace
Náročné životní situace
TECHNIKA ZNAK – rotace, souhra Lekce č. 17
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Krása zimy Hledat lásku? Nesmysl...říká rozum. Směšné....říká hrdost. Riskantní...brání se zkušenost. Ale samota zabíjí ...šeptá srdce.
Hledat lásku. Nesmysl. říká rozum. Směšné. říká hrdost. Riskantní
Transkript prezentace:

Lezecký trénink

Úvod něco o mě individuální přístup motivace přístup kolik je člověk ochoten/může do lezení investovat co pro něj lezení znamená různé cesty

lezení psychika technika fyzický trénink ostatní taktika odpočinek strava stretching zranění atd.

lezec psychika, technika, fyzická připravenost, taktika atd. genetický potenciál somatyp (mezomorf, ektomorf, endomorf) výška – krátcí x dlouzí síla a vytrvalost prstů (délka kostí, místa uchycení šlach, typ svalových vláken) flexibilita hormony (regenerace a reakce na trénink), psychická odolnost svalová paměť atd.

lezci nadaní x lezci nenadaní genetické omezení většina lezců by měla s dobrým tréninkem a motivací zvládnout vylézt zhruba 9+/10- UIAA (8a) lezecký potenciál

lezecký trénink efektivita zdroje plánování systematičnost vedení záznamů zdroje znalosti – knihy, videa, web atd. zkušenosti – vlastní učení se od ostatních (i zdroj motivace)

specificita boulder sportovky vícedélky big wally alpské lezení ledy

cyklus zlepšení vyhodnocení stavu nastavení cílů akce úprava podle aktuálních výsledků cyklus dokončen, nadchází nové vyhodnocení stavu

Psychika motivace zlepšování se překonávání vlastních limitů radost z pohybu přátelé příroda vylézt nějakou těžkou cestu (číslo)

ego motivace externí (vylézt cestu) interní (učení) ideální motivace = učení a zlepšování se ideální motivace do cesty = dát cestě vše co je v mých silách, věřit ve svoje schopnosti a věřit, že cestu mohu dát, ale to nechat otevřené. I když cestu nevylezu, něco se naučím a tím splním cíl. interní x externí motivace cílem není přelézt 30 m neživé skály, ale něco se naučit frustrace při lezení signalizuje špatný výběr motivace pro lezení

nastavení cílů (interní x externí) krátkodobé (dny a týdny) středně dobé (měsíce) dlouhodobé (rok) mega (hlavní cíle, kterých by člověk chtěl za život dosáhnout) plnění cílů reálné zapsat, říci přátelům atd. čeho se člověk vzdá, aby cílů dosáhl

mysl proces uvědomění myšlenky x vědomí x pozornost nastavit cíl (vylézt cestu) zpozorovat pochyby (daleko jištění atd.) oddálit reakci na pochyby (uvědomit si, že se můžu rozhodnout sám a ne pod tlakem myšlenek) přesměrovat pozornost od myšlenek a pochyb k původnímu cíli (vylézt cestu) začít něčím malým (zkusím odlézt od jištění první 3 m, to je bezpečný pád a tam se rozhodnu co dál)

rozbíjení habituálního chování jsem u presky pasem a myslím, že už nemůžu = myšlenka bojím se, musím si sednout zařvu dober odsednu rozbíjení habituálního chování cíl na začátku byl nesedat, za žádných okolností operuji z vědomí a sleduji myšlenku bojím se, musím si sednout odložím tuto myšlenku a vidím, že se můžu rozhodnout sám a ne pod tlakem strachu uvědomím si původní cíl (nesedat) udělám krok a spadnu nebo to taky vylezu = první krok k rozbití habituálního chování

BERP (také indikátor stresu) breathing (dýchání) – hlubokým řízeným dýcháním, operujeme z vědomí a tím ovládáme mysl; pokud se bojíme dýcháme mimovolně, zrychleně a mělce – ovládají nás myšlenky eyes (oči) – směřování pozornosti, ukončování jednotlivých akcí, intuitivně první pohled správný relax – uvolnit svaly, nebojovat s gravitací, přizpůsobit se jí posture – ramena dozadu, otevřít hrudník dýchání, stát uvolněně, paty dolů

intuitivní x analytičtí lezci dělání x myšlení intuitivní x analytičtí lezci analýza rizika – jsou jen 3 informace, které potřebujeme kde je další rozhodovací stanoviště? pád (délka, úhel, překážky) cesta nejmenšího odporu (netřeba vymýšlet sekvence, stačí hlavní chyty a struktury)

rozhodovací stanoviště makro (jediný dole na zemi, důkladná analýza cesty – další rozhodovací stanoviště, chyty, struktury, jištění, odpočinky, sekvence, pády) mini (v cestě, kde je člověk v relativním bezpečí/má čas a není ve stresu – madla, místa u jištění atd.) mikro (místa i s relativním stresem, zhodnocení zda se riziko nezměnilo) hlavní cíl = udělat 100% rozhodnutí zda lézt nebo ne, místo lezení s hlavou plnou nejistoty – velká šance, že nás ovládnou myšlenky a my je poslechneme

zóny pádu (individuální) můžeme spadnout (neposloucháme mysl) s podobnými pády máme zkušenosti a tak nás nevystraší jsou to místa, kde je vhodné riskovat pád i s nízkým rizikem zranění nemůžeme spadnout (poslechneme mysl) nemáme zkušenosti, pád by nás vystrašil nebezpečné pády (smrt, zranění) jak je rozpoznat?

zkušenosti – nácvik padaní principy důvěra mezi lezcem a jističem komfortní x stresová zóna BERP (dodržovat na 100%) stálá praxe (neustálý trénink, jinak se morál ztrácí) variabilita (umělá stěna, venku, délka pádu, úhel stěny, kyvadlo, překážky, jistič, obtížnost cesty, aktuální únava/natečení atd.) měkké chytání pádů (průvěs, pozice jističe, měkké chytnutí – váha lezce x jističe, délka lana v systému, tření lana v systému, bezpečnost)

nebezpečí zranění nácvik (umělá stěna, teprve potom venku a odznovu) top rope (odsed, odsed s kyvadlem,nadlezení) na prvního (odsed, nadlezení, kyvadla, kolmé stěny) nebezpečí zranění

nevyrážejte dokud nejste připravení, ale když jste, tak jděte! rozhodnutí ukončení sběru informací (více už nevymyslíme, jen bychom plýtvali silou), rozumíme riziku chvíle pro rozhodnutí – lezeme dále či ustoupíme, ale uděláme to se 100% nezlomným přesvědčením vykonat své rozhodnutí, zamrkat očima (tunelové vidění), nadechnout, vydechnout, ostrý přechod pustit se do lezení nenastává syndrom boje nebo útěku, rozhodnutí je založeno na analýze a lezec vykoná toto rozhodnutí v klidu, leze dál nebo ustupuje nevyrážejte dokud nejste připravení, ale když jste, tak jděte!

myslíme při přípravě rozhodujeme při přechodu děláme při lezení

Různé vlastní vnímání (sebevědomí) – pozor na negativní působení věřit procesu lezení – vypnout mysl mít kontrolu nad situací x snažit se kontrolovat vše – lezení ovládá mysl (statické lezení, strach, větší síla než je nutná atd.) soustředit se na možnosti ne problémy (mysl opticky zvětšuje na co se soustředí) mluvit v aktivních otázkách – co mohu udělat, abych tam dosáhl x ten chyt je daleko

výmluvy – zbavit se výmluv a aktivně hledat řešení dávat vinu za neúspěch něčemu jinému než sám sobě předstírání – lezu špatně, protože to pro mě není důležité, proto taky netrénuju doufání – kéž by byl ten chyt větší, kéž by to jištění bylo blíže (pasivní přístup) používat pozitivní myšlenky/slova – nepadej x jdi dál lezení je těžké a stresující zbavit se habituálního chování – zdlouhavé mágování naučit se ignorovat nekonstruktivní myšlenky

v yes-fall zónách lézt rychleji, kontinuální lezení, něco udělat dříve než nastanou pochyby a mysl převezme kontrolu nad lezením soustřdit se na řešení problémů ne na výkon pozitivní spolulezci dostávat se ven ze svojí komfortní zóny vizualizace – asociovaná, disasociovaná radikální řešení, když nefunguje zřejmé používat více smyslů – pojmenovat si chyty

emoce ovládání emocí pozitivní mírné (optimismus) pozitivní silné (radost, naskočení do boulderu se skokem s maximálním vybuzením) negativní mírné (pochyby) negativní silné (strach) ovládání emocí celkově být pozitivní (chodit vzpřímený, s úsměvem) aktivní ovládání (gesta, zatnout pěst a zařvat si jo, usmát se, vyskočit)

lezecké rituály prozkoumám cestu vizualizace – disasociovaná hluboké dýchání navážu se, zkontroluju navázání obuju lezečky vizualizace – asociovaná usměju se a vyrazím do cesty s očekáváním zábavy, cestě dám všechno v mých silách

Souhrn učení je hlavní motivace – cesta je cíl neexistuje úspěch nebo neúspěch, pouze učení hledání stresu a přijatelných rizik je také cílem přijmout stres jako součást lezení a přetvářet ho na komfort musíme operovat ze základny vědomí, jinak se v myšlenkách ztratíme NE VŠECHNO ČLOVĚK DĚLÁ A DODRŽÍ, JDE O OBECNÉ PRINCIPY A ZÁLEŽÍ NA KAŽDÉM JAK S NIMI NALOŽÍ

Technika nutnost základní fyzické kondice pro umožnění tréninku techniky dobré lezečky = dobrá technika postup učení techniky a dovedností je ze začátku rychlý, postupně se zpomaluje -> využití

fáze učení kognitivní (musíme při vykonávání nové dovednosti myslet) motorická (více automatizovaný pohyb, zlepšení vjemů vnitřních senzorů, pohyb začíná být efektivní, submaximální použití) autonomní (automatický pohyb bez myšlení) dovednosti diskrétní a sériové – je potřeba se naučit i pohyby spojovat

motorické programy – svaly, které mají použity, pořadí, síla a čas zatnutí atd. v dlouhodobé paměti schémata – obsahují všechny motorické programy na základě zkušeností, umožňují provádět nové pohyby aproximací

principy BERP kvantita a kvalita (zařazení do každodenního lezení, cílené zaměření) spolulezci (styl přemýšlení o technice) variabilita (diskrétní a sériové dovednosti) komfortní zóna (strach a stres zabíjí efektivitu)

dynamický x statický pohyb iniciace pohybů špičky koleno boky ramena hlava nohy

trénink diskrétní trénink variabilní trénink různé úrovně únavy slézání cest cesty na rychlost (cílem je 100% perfektní technika, měl by lézt rychle, ale nikdy tak, aby vypadal, že je ve spěchu)

nejdůležitější dovednosti k naučení BERP dokončovat jednotlivé akce = přesun pozornosti tiché nohy (precizní umístění, plynulé zatížení, paty dolů kdy to jde) iniciace pohybů (dynamika) natažené ruce boky u stěny přenosy váhy

tempo, plynulost, dynamika (z jednoho pohybu do druhého) cvakání (výhodné pozice) G-Tox

Díky za pozornost Diskuze