Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Významný avantgardní malířský a sochařský směr z počátku XX. století
Advertisements

Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
První představitelé impresionismu
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
KUBISMUS a Pablo Picasso.
Umění 20. Století Malířské proudy a směry počátku 20. století
Druhy výtvarného umění
Antický Řím Malířství a mozaiky.
AVANTGARDNÍ UMĚLECKÝ SMĚR
Impresionismus Šedesátá léta 19. století.
Kubismus I. Polovina 20. století.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
KARLA KVASNICOVÁ SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA-VÝTVARNÁ VÝCHOVA 2007
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Moderní umění začíná postimpresionismem.
VY_52_INOVACE_DEK_48 Futurismus
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Umělecké směry 20. století
Moderní umělecké směry KUBISMUS
VY_52_INOVACE_DEK_47 EXPRESIONISMUS A KUBISMUS
AUTOREM MATERIÁLU A VŠECH JEHO ČÁSTÍ, NENÍ-LI UVEDENO JINAK, JE MGR. KAROLÍNA BERANOVÁ Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Abstraktní umění 20. století.
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY 1905 – 1914
VY_52_INOVACE_DEK_46 PRVNÍ UMĚLECKÉ SLOHY 20. STOLETÍ
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Christian Morgenstern
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
ROMANTISMUS V ČECHÁCH Umění 19. století.
Zpracováno: Autor: Dobruše Fajkusová
Poezie ve světové literatuře
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
OP-ART Jana Bobčíková.
Paul Cézanne MgA. Lukáš Psík
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
KUBISMUS.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Malířství mezi válkami DADAISMUS
KUBISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
ŠKOLA:Gymnázium Lovosice AUTOR:Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:VY_32_INOVACE_5C_14_Orfismus TÉMA:Dějiny umění ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Jiří.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Kubismus Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Věra Slezáková Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYTVARNE_CINNOSTI_18.
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, Kubismus v malířství Autor: Mgr. Olga Pasovská.
KUBISTICKÉ POPRSÍ – OTTO GUTFREUND
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Výtvarné umění I. Tematická oblast
Malířské proudy a směry 20. století (Díl 1.)
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Pop art Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném Autor: Alena Pavolková
Geografická kartografie
18) Dělení podle funkce, námětu… Výtvarná příprava 1.
KUBISMUS Metelková Surov.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Kubismus Název školy: Zš Karla klíče Hostinné
Moderní umělecké směry Číslo DUM: VY_32_INOVACE_DVK_4_12
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
KUBISMUS.
Malířství mezi válkami DADAISMUS
Transkript prezentace:

Zpracováno: 6. 3. 2013 Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.   Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Zpracováno: 6. 3. 2013 Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová

Dějiny umění Kubismus OSNOVA ZNAKY UMĚLECKÉHO SMĚRU KUBISMUS FÁZE KUBISMU PŘEDSTAVITELÉ KUBISMU V MALÍŘSTVÍ

Kubismus ZNAKY přírodní tvary jsou stylizovány do geometrických forem – válce, koule, kužele vícepohledovost – deformace reality spojením několika pohledů předměty jsou rozloženy na jednotlivé části a znovu skládány dohromady vzniká nový obrazový prostor – sestává z průniku prostoru a tvaru

Kubismus FÁZE první – převažuje zjednodušování předmětů na základní geometrické tvary, bez znázornění prostoru a perspektivy druhá – analytický kubismus – rozbíjení předmětů na jednotlivé části a přenášení různých pohledů do jedné plochy třetí – syntetický kubismus – propojení s koláží, vlepování kousků materiálů do obrazu

Pablo Picasso Muž s dýmkou postava je rozložena do geometrických tvarů Picasso dokázal odvahu rozdílného malířova pohledu na svět nový způsob ztvárňování reality se zpočátku jevil jako provokace zavrhl tradiční perspektivu a modelaci

Pablo Picasso Avignonské slečny jeden z nejproslulejších autorových obrazů radikální převedení námětu na základní tělesné objemy „Tvůrčí úsilí znamená boj, z něhož vzejde vždy nějaká škaredost.“ (Picasso)

Pablo Picasso Tři hudebníci dílo syntetického kubismu tajuplné maškarní figury sestavené z geometrických tvarů mohou připomínat nejen muzikanty, ale i například tribunál

Pablo Picasso Múza nazývaný také Ateliér nebo Interiér s kreslící dívkou prostor je vyznačen lineárně stylizace postav a předmětů dosahuje až k abstrakci

Pablo Picasso Guernica dílo vyjadřuje odpor k válce a násilí až expresionisticky vzniklo po bombardování obce Guernica za španělské občanské války

Georges Braque Továrna v Rio Tinto seskupení budov je nahlíženo z mnoha stran a pak sestaveno do nové výtvarné představy zrození syntetického kubismu

Georges Braque Portugalec obraz muže hrajícího na kytaru monochromní ladění lze vypozorovat několik realistických detailů odkazujících na námět v analytickém kubismu si dokázal divák vyložit zobrazované jen díky své představivosti

Georges Braque Kytara a klarinet ukázka syntetického kubismu lyrický a citově zabarvený způsob vyjadřování – jemná barevnost, věrohodnější znázornění a tvary, soudržnost námětu

Georges Braque Černý stolek poslední etapa malířovy tvorby – zalíbení v dekorativnosti

Albert Gleizes Mlácení obilí obraz je podle autora organismem funkce obrazu je v analýze námětu (geometrické zjednodušení) a jednotě výtvarného zpracování (barevnost, lineární členitost)

Fernand Léger Akty v lese princip obrazové skladby připomíná kužele a válce – základní tělesa pro zjednodušování přírodních tvarů střídmý kolorit dynamičnost vyvolává představu robotů a budoucího světa

Fernand Léger Kuřáci kontrast forem – velké barevné plochy a roztříštění znázorňovaných postav nebo předmětů

Fernand Léger Chvíle oddechu poslední tvůrčí období řada studií cyklistů ve Spojených státech snažil se vytvořit lidový výtvarný jazyk srozumitelný všem – pojmenování „primitiv moderní doby“

Fernand Léger Dvě ženy s květinou barva je zde odloučena od tvaru a získává naprostou svébytnost barva živá, často až zářivá maximální výtvarné působnosti lze dosáhnout jen rovnováhou linií, forem a barev

Robert Delaunay Eifelova věž v červené znázornění reality v duchu kubistických zásad a zároveň velmi dynamicky konstrukce věže i staveb ji obklopující

Kazimir Malevič Žena před reklamní tabulí autor pokračoval ve vývoji ke geometrické abstrakci – suprematismu důsledek jeho kubistických experimentů

Juan Gris Šachovnice dojem plastičnosti díky silným obrysům – předsunutí předmětů nová forma rozrušení obrysů malíř byl zván básníkem tvarů

Juan Gris Stůl jeden z nejvýznačnějších malířů a teoretiků kubismu řídil se vždy racionální úvahou

Francis Picabia Edtaonisl vlivem hudby se přiklonil k abstrakci a umění naprosté negace a zálibě v provokativních abnormalitách známý dadaistický rebelant „evokace, která podobně jako hudební harmonie znázorňuje ideu“

zdroje PIJOAN, José. Dějiny umění / 9. Praha: Odeon, 1990. ISBN 80-207-0098-6. PROKOP, Vladimír. Kapitoly z dějin výtvarného umění pro výuku dějin umění na středních školách. Sokolov: O.K.-Soft, 2000.