Zpracováno: 6. 3. 2013 Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Zpracováno: 6. 3. 2013 Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Dějiny umění Kubismus OSNOVA ZNAKY UMĚLECKÉHO SMĚRU KUBISMUS FÁZE KUBISMU PŘEDSTAVITELÉ KUBISMU V MALÍŘSTVÍ
Kubismus ZNAKY přírodní tvary jsou stylizovány do geometrických forem – válce, koule, kužele vícepohledovost – deformace reality spojením několika pohledů předměty jsou rozloženy na jednotlivé části a znovu skládány dohromady vzniká nový obrazový prostor – sestává z průniku prostoru a tvaru
Kubismus FÁZE první – převažuje zjednodušování předmětů na základní geometrické tvary, bez znázornění prostoru a perspektivy druhá – analytický kubismus – rozbíjení předmětů na jednotlivé části a přenášení různých pohledů do jedné plochy třetí – syntetický kubismus – propojení s koláží, vlepování kousků materiálů do obrazu
Pablo Picasso Muž s dýmkou postava je rozložena do geometrických tvarů Picasso dokázal odvahu rozdílného malířova pohledu na svět nový způsob ztvárňování reality se zpočátku jevil jako provokace zavrhl tradiční perspektivu a modelaci
Pablo Picasso Avignonské slečny jeden z nejproslulejších autorových obrazů radikální převedení námětu na základní tělesné objemy „Tvůrčí úsilí znamená boj, z něhož vzejde vždy nějaká škaredost.“ (Picasso)
Pablo Picasso Tři hudebníci dílo syntetického kubismu tajuplné maškarní figury sestavené z geometrických tvarů mohou připomínat nejen muzikanty, ale i například tribunál
Pablo Picasso Múza nazývaný také Ateliér nebo Interiér s kreslící dívkou prostor je vyznačen lineárně stylizace postav a předmětů dosahuje až k abstrakci
Pablo Picasso Guernica dílo vyjadřuje odpor k válce a násilí až expresionisticky vzniklo po bombardování obce Guernica za španělské občanské války
Georges Braque Továrna v Rio Tinto seskupení budov je nahlíženo z mnoha stran a pak sestaveno do nové výtvarné představy zrození syntetického kubismu
Georges Braque Portugalec obraz muže hrajícího na kytaru monochromní ladění lze vypozorovat několik realistických detailů odkazujících na námět v analytickém kubismu si dokázal divák vyložit zobrazované jen díky své představivosti
Georges Braque Kytara a klarinet ukázka syntetického kubismu lyrický a citově zabarvený způsob vyjadřování – jemná barevnost, věrohodnější znázornění a tvary, soudržnost námětu
Georges Braque Černý stolek poslední etapa malířovy tvorby – zalíbení v dekorativnosti
Albert Gleizes Mlácení obilí obraz je podle autora organismem funkce obrazu je v analýze námětu (geometrické zjednodušení) a jednotě výtvarného zpracování (barevnost, lineární členitost)
Fernand Léger Akty v lese princip obrazové skladby připomíná kužele a válce – základní tělesa pro zjednodušování přírodních tvarů střídmý kolorit dynamičnost vyvolává představu robotů a budoucího světa
Fernand Léger Kuřáci kontrast forem – velké barevné plochy a roztříštění znázorňovaných postav nebo předmětů
Fernand Léger Chvíle oddechu poslední tvůrčí období řada studií cyklistů ve Spojených státech snažil se vytvořit lidový výtvarný jazyk srozumitelný všem – pojmenování „primitiv moderní doby“
Fernand Léger Dvě ženy s květinou barva je zde odloučena od tvaru a získává naprostou svébytnost barva živá, často až zářivá maximální výtvarné působnosti lze dosáhnout jen rovnováhou linií, forem a barev
Robert Delaunay Eifelova věž v červené znázornění reality v duchu kubistických zásad a zároveň velmi dynamicky konstrukce věže i staveb ji obklopující
Kazimir Malevič Žena před reklamní tabulí autor pokračoval ve vývoji ke geometrické abstrakci – suprematismu důsledek jeho kubistických experimentů
Juan Gris Šachovnice dojem plastičnosti díky silným obrysům – předsunutí předmětů nová forma rozrušení obrysů malíř byl zván básníkem tvarů
Juan Gris Stůl jeden z nejvýznačnějších malířů a teoretiků kubismu řídil se vždy racionální úvahou
Francis Picabia Edtaonisl vlivem hudby se přiklonil k abstrakci a umění naprosté negace a zálibě v provokativních abnormalitách známý dadaistický rebelant „evokace, která podobně jako hudební harmonie znázorňuje ideu“
zdroje PIJOAN, José. Dějiny umění / 9. Praha: Odeon, 1990. ISBN 80-207-0098-6. PROKOP, Vladimír. Kapitoly z dějin výtvarného umění pro výuku dějin umění na středních školách. Sokolov: O.K.-Soft, 2000.