Tvarosloví – slovesa 1 Střední odborná škola Otrokovice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Im Café bezahlen Střední odborná škola Otrokovice
Advertisements

Zustandspassiv Střední odborná škola Otrokovice
Im Café bestellen Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Novotná Dostupné
Účtování materiálových zásob, způsob A
Skladba – odchylky od pravidelné větné stavby
Snímače polohy I Střední odborná škola Otrokovice
Základní výpočty mzdy Střední odborná škola Otrokovice
Souvislé příklady na účtování DHM
Ocelové zárubně Střední odborná škola Otrokovice
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Tvarosloví – zájmena Střední odborná škola Otrokovice
Tvarosloví – číslovky Střední odborná škola Otrokovice
Slovesa Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Vorgangspassiv Střední odborná škola Otrokovice
Výměna schodišťových stupňů
Použití luštěnin v kuchyni
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Oceňování zásob Střední odborná škola Otrokovice
Náklady – členění Střední odborná škola Otrokovice
Rozdělení motorových vozidel
Propojení dat mezi MS-Word a MS-Excel
Skladba – souvětí souřadné
Skladba – větné členy Střední odborná škola Otrokovice
Použití obilovin v kuchyni
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Recepce Střední odborná škola Otrokovice
Souvislý příklad na mzdy
Výnosy – členění Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lenka Klimánková.
Klikový mechanizmus, demontáže a montáže
Faktury a jejich zpracování Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie.
Finanční matematika – úvod Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iva.
Tvarosloví – slovesa 3 Střední odborná škola Otrokovice
Vlastnosti posloupností
Rozdělení zeleniny Střední odborná škola Otrokovice
Word – Hypertextový odkaz
Excel – základní početní operace
Tvarosloví – podstatná jména
Pravopis – zdvojené souhlásky
Exponenciální rovnice řešené pomocí logaritmů
Pokladní doklady Střední odborná škola Otrokovice
Rozvaha – sestavení Střední odborná škola Otrokovice
DHM – degresivní odpisy
Účtování materiálových zásob, způsob B
Rozvaha – princip Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Vašíčková.
Skladba – věty podle modality
Tvoření slov – skládání, zkracování
Posloupnosti – základní pojmy Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.
Pravopis – bě, pě, vě, mě… Střední odborná škola Otrokovice
Tvarosloví – přídavná jména
DHM – další způsoby pořízení Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie.
Životopis Střední odborná škola Otrokovice
Nápravy – druhy, diagnostika závad
Kontrola tlumičů pérování
Příklad na zpracování účetních dokladů
Snellův zákon lomu Střední odborná škola Otrokovice
Rozvaha – řešení bilanční rovnosti
Skladba – věty podle složení
Souvislý příklad na zásoby
Typy a výpočty hospodářského výsledku
DHM – lineární odpisy Střední odborná škola Otrokovice
Tvarosloví – neohebné slovní druhy
Okna zdvojená Střední odborná škola Otrokovice
Aritmetická posloupnost – základní pojmy
Slovní úlohy řešené pomocí rovnic Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.
Vazebná energie Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Pavel Kovář.
Lineární nerovnice Střední odborná škola Otrokovice
Tvarosloví – slovní druhy
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Geometrická posloupnost – základní pojmy
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Transkript prezentace:

Tvarosloví – slovesa 1 Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Blanka Slováčková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. www.zlinskedumy.cz

Charakteristika DUM Název školy a adresa Střední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, 76502 Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0445 /2 Autor PaedDr. Blanka Slováčková Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Mn-ČJ/1-CJ-2/6 Název DUM Tvarosloví – slovesa 1 Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 63-41-M/01 Obor vzdělávání Management hotelových a turistických služeb Vyučovací předmět Český jazyk Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 15 – 16 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: slovesa a jejich charakteristika Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Slovesa, osoba, číslo, čas, způsob, slovesný rod, vid Datum 6. 6. 2013

Tvarosloví – slovesa 1 Náplň výuky: Druhy sloves Určité Neurčité Mluvnické kategorie sloves Osoba Číslo Čas Způsob Slovesný rod Slovesný vid

Druhy sloves určitá Vyjadřují osobu Oznamovací způsob všech časů Neseme, maluješ, čtou, kraluje Rozkazovací způsob Nes, maluj, čti, kraluj Podmiňovací způsob Zpíval by, maloval bys, četli bychom Obr. 1

neurčitá Osobu nelze určit Příčestí Činné (kupoval, dělal, sázel) Trpné (kupován, dělán, sázen) Přechodník přítomný nesa, kupuje, sázeje, dělaje Přechodník minulý přinesši, udělav Infinitiv kupovat, dělat, sázet Obr. 2

Mluvnické kategorie sloves Osoba, číslo Singulár Já Ty On, ona, ono Plurál My Vy Oni, ony, ona

Čas Přítomný Píše, malují, čteme, volá Minulý Psal, malovali, četli jsme, volal Budoucí Napíše, namalují, budeme číst, zavolá Obr. 3

Způsob Oznamovací ve všech časech Pracoval jsem, pracuji, budu pracovat Podmiňovací přítomný, minulý Pracoval bych, byl bych pracoval Rozkazovací Pracuj, pracujte, pracujme Obr. 4

Slovesný rod Činný Podmět je původcem děje. Žák píše test. Malíři malují obrazy. Trpný Podmět není původcem děje. Původcem děje je někdy jiný. Žák je chválen učitelem. Most byl postaven dobrovolníky. Obr. 5

Slovesný vid Dokonavý Vyjadřuje ukončený děj. Napíše, dopral, postavíme Nedokonavý Vyjadřuje neukončený děj. Psal, šel, pere, staví, dělává Obr. 6

Kontrolní úkoly Urči slovesný rod a vid Mlč, být nesen, poslal, vydávali, provozoval, dopsal Utvoř rozkazovací způsob Psát, mluvit, vyprat, sázet, obíhat, kráčet, hasit Utvoř podmiňovací způsob přítomný i minulý

Kontrolní úkoly Urči slovesný rod a vid – řešení: Mlč (Č,D), být nesen (T, N), poslal (Č, D), vydávali (Č, N, provozoval (Č, N), dopsal (Č, D) Utvoř rozkazovací způsob – řešení: Psát – piš, mluvit – mluv, vyprat – vyper, sázet – sázej, obíhat – obíhej, kráčet – kráčej, hasit – has Utvoř podmiňovací způsob – řešení: Přítomný: psát – psal bych, mluvit – mluvil by, vyprat – vyprali byste Minulý: sázet – byl bych sázel, obíhat – byl by obíhal, kráčet – byli byste kráčeli

Seznam obrázků: Obr. 1: Michael Brown, [vid. 6. 6. 2013], dostupné z: http://fotky-foto.cz/fotobanka/lide-se-spoji-prevody-technologicke- reseni(39525478)/ Obr. 2: Michael Brown, [vid. 6. 6. 2013], dostupné z: http://fotky-foto.cz/fotobanka/business-people-climb-job-rat-race- work(50318086)/ Obr. 3: coramax, [vid. 6. 6. 2013], dostupné z: http://fotky-foto.cz/fotobanka/exclamation-mark(48028384)/ Obr. 4: Gina Sanders, [vid. 6. 6. 2013], dostupné z: http://fotky-foto.cz/fotobanka/wecker-auf-weiaem-hintergrund(49708999)/ Obr. 5: coramax, [vid. 6. 6. 2013], dostupné z: http://fotky-foto.cz/fotobanka/cubes(44599113)/ Obr. 6: coramax, [vid. 6. 6. 2013], dostupné z: http://fotky-foto.cz/fotobanka/telephone-receiver(48285843)/

Seznam použité literatury: [1] SOCHROVÁ, Marie, Cvičení z českého jazyka v kostce, 1. vyd. Praha, Fragment 2008, s. 196, ISBN 978-80-253-0671-0.   [2] MAŠKOVÁ, Drahuše, Český jazyk. Přehled středoškolského učiva, 1. vyd. Třebíč, PV 2006, s. 176, ISBN 80-902571-5-1. [3] SOCHROVÁ, Marie, Český jazyk v kostce pro střední školy, 2. vyd. Praha, Fragment 1999, s. 104, ISBN 80-7200-338-0.

Děkuji za pozornost 