1 Realita není černobílá aneb řešení šitá na míru 19. září, Praha Michal Tesař, NEWTON Management, a.s.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PPP a klasická veřejná zakázka
Advertisements

Koordinační porada informatiků obcí III. typu Spálené Poříčí 14. –
1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení a služby 3) Ochrana kulturního dědictví 4) Investice do lesů 1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení.
Ústí nad Labem Dosažení potřebné kapacity justičních institucí
Hodnota za peníze v projektech PPP: Úvod k pojmům Owain Ellis 12. června 2008.
Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
Opatření III.2.1 Obnova a rozvoj vesnic, občanské vybavení a služby Podopatření III Občanské vybavení a služby Program rozvoje venkova ČR OSA III.
PROJEKTY PPP KONCESNÍ PROJEKT
Informace o současné podpoře kombinované dopravy v České republice
Inovace, inovační projekty a úloha klastrů (obecný náhled) Ivo Vondrák VŠB - Technická univerzita Ostrava
Lokální ekonomika základ rozvoje. Kdo vyřeší náš problém Udělám to sám Dejte mi lidi, já to udělám Ať si to udělají sami.
Potřeby a strategický rozvoj měst v evropském kontextu Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České republiky Konference.
PREZENTACE KA 7 KONFERENCE PROJEKTU ITP ITP Ing. Jaromír Čáp, Národní vzdělávací fond, o.p.s. Velké Karlovice, Institut Trhu Práce.
Konference nejen o rezidencích Praha 1. listopadu 2007.
Řízení poradců ze soukromého sektoru Školení na řízení plánování a procesů PPP Twinningový projekt CZ/2005/IB/FI/04 Mikko AJ Ramstedt Senior.
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Facility management ČSN EN
Programová konference ČSSD Michal Hašek Předseda Asociace krajů ČR a hejtman Jihomoravského kraje , Hradec Králové Silné, samostatné a spravedlivé.
Opatření III.2.1 Obnova a rozvoj vesnic, občanské vybavení a služby Podopatření III Obnova a rozvoj vesnic Přerov, Hotel Fit Program rozvoje.
Michal Pluta Česká spořitelna, a.s. IX / 2008
Investiční potřeby & dluhové financování Jan Šnajdr Odbor poradenství infrastrukturních projektů Česká spořitelna.
Vodohospodářská zařízení Šumperk, a.s.
NABÍDKA PROJEKTU ENERGETICKÝCH ÚSPOR 1. Projekty energetických úspor – metoda Energy Performance Contracting (dále EPC) EPC – „energetické služby se zárukou,“
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Modernizace a rozvoj přenosové soustavy ČR Ing. Vladimír Tošovský předseda představenstva a generální ředitel.
Sekretariát Regionální Rady NUTS II Severovýchod Implementační jednotka Společného regionálního operačního programu.
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Obce jako oběť reforem? Obce jako oběť reforem? XIV. celostátní finanční konference 10. – 11. listopadu 2011 Ing. Dan Jiránek Předseda SMO ČR Primátor.
Vratislav Paulík ředitel projektů
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
Public Private Partnerships
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Dodavatelsko- odběratelské vztahy při realizaci stavby
Public Private Partnerships (nejen) ve školství 8. března 2011.
Naklady a jejich členění
Podpora firmám umístěným ve vědeckotechnických parcích poskytovaná v rámci Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost PETR PORÁK,
Seminář MD ČR, Alena Heinišová Ekonomické hodnocení investičních akcí na SŽDC, s.o.
Převod kompetencí krajům (decentralizace a dekoncentrace) Ing. Světlana Kubíková Vrchní ředitelka sekce veřejné správy, Ministerstvo vnitra Praha, 24.
 Významný pokles počtu žáků na základních školách  Dlouhodobější demografické trendy  Zvýšené nároky na rozpočet města při financování provozu škol.
Jednání řídícího výboru - Modernizace KNL
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Jednání řídícího výboru - Modernizace KNL
Společná strategie - projektové aktivity JMK a TTSK Seminář pro žadatele z JMK , Hodonín.
Cestou proměny 1. března 2011 Hradec Králové Individuální projekt odboru sociálních služeb a sociálního začleňování "Podpora transformace sociálních služeb"
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
1 Stavíme svět zítřka. Nové smluvní modely – urychlení investiční výstavby Doprava – investice do dopravní infrastruktury, Ing. Tomáš Koranda, HOCHTIEF.
Operační program Výzkum a vývoj pro inovace. Veřejná podpora - příjemce Hlavní činností je VaV, výuka, TT Zisk je zpětně reinvestován do hl.činnosti Oddělení.
 Praha 3 – cesta k CHYTRÉMU MĚSTU Mgr. Alexander Bellu - zástupce starosty.
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Staroměstské náměstí 6, Praha 1 lll INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM INTEGROVANÝ OPERAČNÍ.
RASC Financování Smart City
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Projekt Demografické modely ve venkovském prostoru
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
BLEP061p Řízení ekonom. a právo
Závěrečná konference projektu
Porada ekonomů PO dne Informace oddělení rozpočtu a financování
Člen skupiny HAVEX 1.
Šetření mimořádných událostí v drážní dopravě
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
TEZE ROZVOJE BYDLENÍ V PRAZE
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
Transkript prezentace:

1 Realita není černobílá aneb řešení šitá na míru 19. září, Praha Michal Tesař, NEWTON Management, a.s.

2 Úvod Potřeba investic veřejného sektoru dopravní infrastruktura infrastruktura pro školství, zdravotnictví, sociální služby,... infrastruktura pro výkon místní samosprávy nebo státní správy... a mnohé další Způsoby zajištění klasicky (ve vlastní režii veřejného sektoru) spoluprací veřejného a soukromého sektoru mnoho různých variant od zajištění provozování až po komplexní službu včetně investic a financování soukromým sektorem

3 Konkrétní zkušenost Problém lokální samosprávy geograficky roztříštěný úřad jednotlivé odbory umístněny v 6 lokalitách složitá komunikace a snížená operativnost spolupráce v rámci úřadu část prostor úřadu v nevyhovující kvalitě nepřehledné pro občany-uživatele (kde mohou vyřešit co potřebují?) nákladné pro občany-uživatele (čas, doprava) Řešením koncentrace úřadu do jedné lokality, tj. zajištění 1 budovy nebo komplexu radnice.

4 Projekt radnice Varianty způsobů zajištění radnice klasicky ve vlastní režii rizika zůstávají lokální samosprávě metodou PPP, tj. v kompletní režii soukromého partnera výstavba, financování a provoz na základě dlouhodobého kontraktu (28 let) většina rizik přenesena na soukromého partnera... existují i nějaké další vhodné varianty ke zvážení? nákup kompletně hotového a připraveného objektu výstavba v režii soukromého partnera stavební rizika přenesena na soukromého partnera dlouhodobý nájem (bez přechodu vlastnictví) stavební a část provozních rizik přenesena na partnera

5 Projekt radnice Varianty způsobů zajištění radnice – rizikový profil rizika na straně zadavatelerizika na soukromém partnerovi StandardníNákupNájemPPP Kompletně v režii zadavatele Hlavní rizika zůstávají Kompletně v režii soukromého partnera Hlavní rizika kromě provozních přenesena na partnera Výstavba v režii soukromého partnera Stavební rizika přenesena na partnera Kompletně v režii soukromého partnera Hlavní rizika přenesena na partnera

6 Projekt radnice Vyhodnocení variant v tomto konkrétním případě 4. místo – dlouhodobý nájem Způsob hodnocení - tzv. analýza hodnoty za peníze (Value for Money) pro období 30 let včetně ocenění rizik projektu. 1. místo 2. místo 3. místo nákup PPP klasicky

7 Projekt radnice Hlavní důvody výhodnosti/pořadí variant Obecné důvody: Rizika při výstavbě a provozování objektu všechna tato rizika u klasické varianty zůstávají na zadavateli Převod vlastnictví nemovitosti na zadavatele již na počátku projektu (u PPP varianty) zdražení projektu u varianty PPP ve výši cca 4-5% z důvodu nutnosti přefinancovat zaplacené DPH při převodu nemovitosti na zadavatele (na počátku projektu) Specifika tohoto konkrétního projektu: významné stavební riziko zejména v oblasti zakládání stavby toto riziko je přeneseno na soukromého partnera u všech kromě klasické varianty záměr samosprávy mít radnici bez dalších komerčních aktivit či jiných nájemců fakticky nulový potenciál soukromého partnera komerčně (vůči třetím stranám) využít část projektu, tj. nemožnost „zlevnit“ projekt pro zadavatele z titulu jiných příjmů

8 Kdy je PPP vhodné? Podstata výhodnosti PPP je založena zejména na následujících faktorech: optimální přenos rizik projektu na soukromý sektor ať každá ze stran nese to riziko, které dokáže lépe řídit, tj. velkou část rizik lze přenést na soukromého partnera, ale některá rizika je vhodné si ponechat prostor pro inovace při výstavbě a provozování infrastruktury nezadávat konkrétní požadovaná technická řešení, ale pouze požadované výstupy, soukromý partner využije své znalosti k nalezení efektivního postupu možnost komerčního využití části budované infrastruktury příjmy soukromého partnera od třetích stran zlevňují projekt pro veřejného partnera

9 Závěr Naše zkušenost a doporučení při zajišťování veřejné infrastruktury: hledat alternativní řešení „svět není jen černý či bílý“, tj. existuje více způsobů řešení pro každý investiční projekt může být optimální jiný způsob Vyhodnoťme konkrétní potřeby a konkrétní možnosti řešení, abychom našli optimální způsob vybudování konkrétní veřejné infrastruktury. Zapomeňme na „škatulky“ a nalezněme řešení šité na míru konkrétní potřebě.

10 Kontakt Děkuji vám za pozornost Michal TESAŘ Projektový manažer NEWTON Management, a. s. tel.: Politických vězňů Praha 1