Vyhláška č. 337/2010 Sb., o emisních limitech a dalších podmínkách provozu ostatních stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší emitujících a užívajících.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

VYBRANÉ KOMPETENCE CELNÍCH ORGÁNŮ V OBLASTI CHEMICKÝCH LÁTEK A SMĚSÍ
Bezpečnost práce a základní znalosti z oblasti chemie
Změna legislativy při zadávaní veřejných zakázek
Budoucnost hospodaření s komunálními odpady Dr. Ing. Lubomír Chytka ředitel odboru odpadů MŽP.
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Vyhláška č. 205/2009 Sb., o zjišťování emisí ze stacionárních zdrojů a o provedení některých dalších ustanovení zákona o ochraně ovzduší.
Povinnosti provozovatelů zařízení s F-plyny
Návrh zákona o integrovaném registru znečišťování a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí Ing. Bc. Jan Maršák,
Seminář IRZ a legislativa v ochraně ovzduší, , Praha Nařízení vlády č. 112/2004 Sb. a jeho novela Kurt Dědič, odbor ochrany ovzduší MŽP.
MŽP odbor ochrany ovzduší
Nařízení vlády č. 352/2002 Sb., kterým se stanoví emisní limity a další podmínky provozování spalovacích stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší.
Ochrana Ovzduší Přednáška 3
§ Nařízení vlády č. 350/2002 Sb.. kterým se stanoví imisní limity a podmínky a způsob sledování, posuzování, hodnocení a řízení kvality ovzduší.
ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov Energetický audit VYHLÁŠKA.
Souhrnná provozní evidence Pavel Machálek ČHMÚ odd
CÍLE A HLAVNÍ ZMĚNY V NÁVRHU NOVÉHO ZÁKONA O OCHRANĚ OVZDUŠÍ SENÁT Parlamentu České republiky Výbor pro územní rozvoj, veřejnou zprávu a životní prostředí.
Souhrnná provozní evidence a poplatková agenda
Legislativní rámec ochrany zdraví obyvatel před hlukem MUDr. Michael Vít, Ph.D. hlavní hygienik ČR.
Vyhláška č. 355/2002 Sb. a její novela
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Integrovaný registr znečištění Ing. Jiří Jungmann Výzkumný ústav maltovin Praha s. r. o.
Integrovaný registr znečišťování Platná právní úprava Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního prostředí.
Cement, váprno, ekologie, , Lísek u Bystřice nad Pernštějnem Požadavky na paliva z hlediska ochrany ovzduší pohled do nejbližší budoucnosti Kurt.
Spalovací zdroje a paliva
Legislativa a dokumenty Informační systémy ve státní správě a samosprávě.
o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů
Realizace projektu - ČR Centrum pro regionální rozvoj.
Nová struktura souhrnné provozní evidence, formuláře pro sběr dat za rok 2008 a technické prostředky Ing. Pavel Machálek ČHMÚ
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
Odpadové hospodářství ČR ve světle členství v EU Praha 1. prosince 2010.
Spalovací zdroje a paliva - změny v legislativě Seminář KONEKO, Praha Spalovací zdroje a paliva - změny v legislativě Kurt Dědič odbor.
ADMINISTRATIVNÍ NÁSTROJE V NOVÉM ZÁKONĚ O OCHRANĚ OVZDUŠÍ JUDr. Michal Bernard MŽP ČR, odbor ochrany ovzdu ší Seminář Návrh nového zákona o ochraně ovzduší.
Nařízení č. 1221/2009 EMAS III Revize nařízení č. 761/2001 Pavel Růžička Seminář „Co nového v normách k environmentálnímu managementu? “ MŽP,
Zkušenosti z aplikace zákona o integrované prevenci z pohledu provozovatele a zpracovatele Jiří Krejča DEZA, a.s. Valašské Meziříčí 24. února 2004.
Požadavky na vypracování rozptylových studií
Integrovaná povolení v Moravskoslezském kraji , Marek Bruštík.
Energetický audit ve velkém průmyslovém podniku z pohledu zadavatele Ing. Petr Matuszek Seminář AEM Brno
Zkušenosti z aplikace zákona o integrované prevenci z pohledu agentury CENIA.
Integrovaná prevence a omezování znečištění (IPPC) v České republice
Systém kontrolní činnosti SEI
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Výzkumné projekty MŽP v oblasti odpadového hospodářství
Současnost a vize Integrovaného registru znečišťování životního prostředí Úsek informační podpory, oddělení IRZ/CO.
Integrovaná prevence. Integrovaná prevence – prameny, cíle a předmět Prameny právní úpravy: –Směrnice Rady 96/61/EC o integrované prevenci a omezování.
Odpadové hospodářství a jeho výhled v České republice
Právní režim nakládání s odpady
Zhodnocení nového stavebního zákona po roce účinnosti Bakalářská práce.
Zákon č.86/2002 Sb., o ochraně ovzduší Ústí nad Labem 9/2007 Ing. Jaromír Vachta.
JUDr. Václav Urban Odbor živností Tržní řády Zákonné zmocnění k vydání 11 TRŽNÍ ŘÁDY.
Poplatkové přiznání a Souhrn provozní evidence Ing. Zbyněk Krayzel
Zákon č.86/2002 Sb., o ochraně ovzduší Ústí nad Labem 10/2008 Ing. Jaromír Vachta.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 IRZ Mr. Nepimach ČEU.
Ostravice, Obsah přednášky Průmyslové činnosti v režimu IPPC v MSK Monitoring emisí látek znečišťujících ovzduší Prezentace výsledků monitoringu.
Ústí nad Labem 4/2009 Ing. Jaromír Vachta
STS BREF Povrchové úpravy používající organická rozpouštědla
Česká inspekce životního prostředí
Metodický pokyn k § 23a vodního zákona
Nový zákon o ochraně ovzduší
INTEGROVANÉ POVOLOVÁNÍ SMĚRNICE IPPC: NEJLEPŠÍ POSTUPY
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Integrovaná prevence a omezování znečisťování (IPPC)
ZÚR JMK zásady pro aplikaci Krajský úřad Jihomoravského kraje seminář
Novela vyhlášky č. 428/2001 Sb..
Znění k Zákon má k tomuto datu 54 novel
Základní povinnosti v ochraně ovzduší – Úvod do problematiky VOC
Nařízení o Evropském registru úniků a přenosů znečišťujících látek
Registr spaloven odpadů
Legislativní otázky (část 2) Mgr. Hana Nenutilová Ing. Jan Slavík, Ph
Transkript prezentace:

Vyhláška č. 337/2010 Sb., o emisních limitech a dalších podmínkách provozu ostatních stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší emitujících a užívajících těkavé organické látky a o způsobu nakládání s výrobky obsahujícími těkavé organické látky seminář KONEKO, 2. červen 2011, Praha

Vyhláška č. 337/2010 Sb. Zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší Vyhláška č. 337/2010 Sb., o emisních limitech a dalších podmínkách provozu ostatních stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší emitujících a užívajících těkavé organické látky a o způsobu nakládání s výrobky obsahujícími těkavé organické látky vyhláška vešla v účinnost 3. ledna tohoto roku a zrušila původní vyhlášku č. 355/2002 Sb. ve znění vyhlášky č. 509/2005 Sb.

Transponovaná evropská legislativa Směrnice 94/63/ES, o kontrole emisí těkavých organických látek (VOC) vznikajících při skladování benzinu a při jeho distribuci od terminálů k čerpacím stanicím. Směrnice 1999/13/ES, o omezování emisí těkavých organických sloučenin vznikajících při používání organických rozpouštědel při některých činnostech a v některých zařízeních Směrnice 2004/42/ES, o omezování emisí těkavých organických látek vznikajících při používání organických rozpouštědel v některých barvách a lacích a výrobcích pro opravy nátěru vozidel a o změně směrnice 1999/13/ES Směrnice 2009/126/ES, o etapě II rekuperace benzinových par při čerpání pohonných hmot do motorových vozidel na čerpacích stanicích

Definice VOC § 2 odst. 1 písm. n) zákona: „jakákoli organická látka nebo směs organických sloučenin, s výjimkou methanu, jejíž počáteční bod varu je menší nebo roven 250°C za normálního atmosférického tlaku 101,3 kPa“

§ 1 - Předmět úpravy vyhlášky Emisní limity, podmínky provozu a kategorie ostatních stacionárních zdrojů emitujících VOC Způsob nakládání s výrobky s obsahem VOC Zásady a náležitosti evidence a bilancování spotřeby VOC Náležitosti a způsob zpracování plánu snížení emisí VOC

Jaké zdroje spadají pod působnost vyhlášky? Zdroje uvedené v příloze č. 1 – činnosti, při kterých dochází k používání organických rozpouštědel polygrafie odmašťování a čištění povrchů aplikace nátěrových hmot impregnace dřeva laminování dřeva a plastů výroba nátěrových hmot, adhesivním materiálů a tiskařských barev výroba obuvi farmaceutická výroba zpracování kaučuku, výroba pryže extrakce a rafinace rostlinných olejů a živočišných tuků adhesivní nátěry výroba kompozitů za použití styrenových pryskyřic

Jaké zdroje spadají pod působnost vyhlášky? Zdroje uvedené v příloze č. 4 - skladování a distribuce benzinu benzinové čerpací stanice, terminály na skladování benzinu, přeprava benzinu od terminálu k čerpací stanici a jeho přečerpávání

§ 3 - Dělení VOC pro účely vyhlášky změna ve značení rizikových vlastností VOC z důvodu transpozice směrnice 2008/112/ES: doplnění věty R68 označující specifickou rizikovost halogenovaných těkavých organických látek doplnění standardních vět o nebezpečnosti u látek klasifikovaných jako karcinogenní, mutagenní a toxické pro reprodukci - H340, H350, H350i, H360D a H360F

§ 4 - Kategorie zdrojů Vyhláška stanovuje tyto kategorie zdrojů: malý, střední nebo velký zdroj. Kategorie zvláště velký zdroj není oproti předchozí vyhlášce stanovena. v důsledku této změny odpadá u některých zdrojů povinnost provádět autorizované měření emisí 2x za rok Zdroje spadající pod vyhlášku se až na specifické výjimky kategorizují podle projektované spotřeby organických rozpouštědel

Kategorizace - výjimky: Zdroje používající VOC halogenované či VOC karcinogenní, mutagenní a toxické jsou velké zdroje (s výjimkou činnosti odmašťování) Benzinové čerpací stanice jsou střední zdroj Terminály na skladování benzinu jsou velký zdroj Práškové lakovny – dle spotřeby práškových plastů Výroba kompozitů – dle spotřeby VOC

Při kategorizaci zdroje jsou s ohledem na “sčítací pravidlo“ rozhodující veškeré VSTUPY do všech jednotlivých dílčích technologických operací spadajících pod tentýž bod (stejnou činnost) dle přílohy č. 1. Produkce či absence emisí VOC není při kategorizaci zdroje dle přílohy č. 1 k vyhlášce rozhodující, neboť dané zdroje se kategorizují výhradně na základě celkového vstupního množství rozpouštědel, resp. dle projektované spotřeby.

Změny v kategoriích zdrojů Sloučení kategorie malý a střední zdroj do kategorie střední zdroj: nanášení práškových plastů extrakce rostlinných olejů a živočišných tuků a rafinace rostlinných olejů výroba farmaceutických produktů

Změny v kategoriích zdrojů Polygrafie – změna v rozmezí kategorie střední zdroj původně … 0,6 – 5 t/rok nyní …………0,6 – 15 t/rok Výroba nátěrových hmot, adhesivních materiálů a tiskařských barev SZ původně … 5 - 100 t/rok SZ nyní ……….. 10 - 100 t/rok

nejasná kategorizace; v minulosti různá stanoviska OOO Jednorázové činnosti odmašťování a čištění a aplikace nátěrových hmot – kategorizace předchozí vyhláška nejasná kategorizace; v minulosti různá stanoviska OOO aktuální vyhláška jednoznačně vymezena kategorie zdroje – malý zdroj jsou stanoveny technické podmínky provozu - vyhláška již pro tyto činnosti neukládá povinnost mít povolení obecního úřadu

§ 4 odst. 8 – sčítací pravidlo Za účelem kategorizace a stanovení emisních limitů se projektované parametry určující zařazení zdroje do příslušné kategorie sčítají, jestliže se jedná o zdroje, které jsou uvedeny pod stejným bodem v příloze č. 1 k této vyhlášce a které jsou umístěny ve stejné provozovně. Projektované parametry - projektovaná spotřeba organických rozpouštědel / VOC / práškových plastů Pojem provozovna vychází z definice v obchodním zákoníku.

§ 4 odst. 8 – sčítací pravidlo V důsledku sčítání nedochází ke snížení počtu zdrojů – počet zdrojů je zachován, dochází pouze ke změně kategorie zdrojů a jejich emisních limitů. V důsledku součtu musí všechny nově kategorizované zdroje plnit požadavky kladené zákonem na předmětnou kategorii.

Důsledky změny kategorie zdroje MALÝ ZDROJ STŘEDNÍ nebo VELKÝ ZDROJ § 11 zákona – povinnosti provozovatelů SZ a VZ vedení provozní evidence (její součástí je roční hmotnostní bilance VOC) zpracovávání SPE a její ohlašování přes ISPOP VZ zpracovávají provozní řád SZ zpracovávají provozní řád až s účinností od 3. 12. 2012 a další povinnosti (emisní limity, plán snížení emisí…)

Důsledky změny kategorie zdroje MALÝ ZDROJ STŘEDNÍ nebo VELKÝ ZDROJ § 11 odst. 1 písm. a) zákona provozovatel středního, velkého, či zvláště velkého zdroje je povinen provozovat zdroj pouze v souladu s podmínkami vymezenými ve stanovisku či povolení dle § 17 zákona

Výňatek ze stanoviska OOO MŽP V případě malého zdroje, kterému nebylo vydáno stanovisko nebo povolení dle § 17 zákona, a kterému je změněna kategorie na střední či velký zdroj pouze v důsledku změny právní úpravy, není možné vydat dodatečně stanovisko nebo povolení dle § 17 odst. 1 zákona, neboť vydání takového povolení či stanoviska se váže na řízení dle stavebního zákona, a to v tomto případě vedeno není. Z ustanovení § 17 zákona se na takový případ zdroje v dané situaci vztahuje pouze povinnost dle odst. 2 písm. g), dle kterého vydává příslušný krajský úřad povolení k vydání či změně provozního řádu.

§ 5 – emisní limity a plán snížení emisí VOC Zdroj uvedený v příloze č. 1 plní ve vztahu k emisím VOC buďto: emisní limity nebo plán snížení emisí VOC

Dodržování emisních limitů Specifické emisní limity stanovené v § 5 odst. 3 a 4 pro VOC halogenované či karcinogenní, mutagenní a toxické pro reprodukci musí být dodržovány vždy, nezávisle na plnění plánu snížení emisí. Emisní limit pro TZL se uplatňuje také vždy, je-li stanoven, nezávisle na plnění plánu snížení emisí VOC.

Dodržování emisních limitů § 5 odst. 1 Zdroj dle přílohy č. 1 plní: a) EL TOC + EL fugitivních emisí (FE) nebo b) měrnou výrobní emisi (MVE), EL celkových emisí (EL CE) není-li uvedeno jinak.

VÝJIMKY: bod 4.1. přílohy č. 1 - Aplikace nátěrových hmot - zde se plní zároveň MVE a EL FE - EL TOC se plní pouze v případě, kdy nelze dodržet/stanovit MVE bod 9. přílohy č. 1 - Výroba kompozitů - zároveň s MVE se uplatňuje emisní limit TOC

ZMĚNY V EMISNÍCH LIMITECH zrušení emisních limitů fugitivních emisí u středních zdrojů byly stanoveny nad rámec legislativy EU a jejich plnění bylo problematické výjimkou je pouze činnost opravárenství vozidel, kde je tento limit stanoven směrnicí EU zrušení povinnosti prokazovat plnění obecného EL pro VOC u benzinových čerpacích stanic nadále bude servisními organizacemi každoročně kontrolována funkčnost zařízení pro zpětný odvod par u výdejních stojanů

změna EL pro VOC na výduchu ze zařízení pro zpětný odvod par (angl změna EL pro VOC na výduchu ze zařízení pro zpětný odvod par (angl. VRU – Vapour Recovery Unit) u benzinových terminálů předchozí vyhláška: 150 mg/m3 střední hmotnostní koncentrace benzinových par (VOC), vyjma methanu, za normálních podmínek nyní: 150 mg/m3 TOC, vyjma methanu, ve vlhkém plynu za normálních podmínek

zrušení všech emisních limitů pro střední zdroje u následujících činností: odmašťování a čištění povrchů nátěry kůže nátěry pásů a svitků navalování navíjených drátů nanášení adhesivních materiálů výroba nátěrových hmot, adhesivních materiálů a tiskařských barev EL byly stanoveny nad rámec legislativy EU a jejich plnění bylo problematické

zpřísnění či zavedení nových EL pro tuhé znečišťující látky (TZL) u polygrafických činností zpřísněn EL TZL z 10 mg/m3 na 3 mg/m3 nově zaveden EL TZL v hodnotě 3 mg/m3 u činností laminování, výroba kompozitů a nanášení adhesivních nátěrů tyto přísnější či nové EL se budou uplatňovat od roku 2013

požadavek na kontinuální měření emisí povinnost je dána ustanoveními § 8 odst. 1 a 2 vyhlášky č. 205/2009 Sb. kontinuální monitoring je osazen pouze na ty části technologie, kde parametry odpadního plynu odváděného definovaným výduchem do vnějšího ovzduší splňují stanovená kritéria: - roční hmotnostní tok TOC > 10 t při projektovaném výkonu a hmotnostní koncentraci VOC(TOC) ve výši emisního limitu

PLÁN SNÍŽENÍ EMISÍ VOC dle § 5 odst. 6 zákona může KÚ stanovit provozovateli povinnost plnit namísto emisních limitů plán snížení emisí podle § 5 odst. 9 zákona vypracovává provozovatel zdroje plán snížení emisí ve lhůtě a na dobu stanovenou orgánem ochrany ovzduší, tj. příslušným KÚ. Na rozhodování KÚ o schválení, případně zamítnutí předloženého plánu se vztahují lhůty dle správního řádu.

PLÁN SNÍŽENÍ EMISÍ VOC vyhláška rozlišuje mezi 2 různými způsoby plnění plánu: obecný plán představuje plán snížení emisí totožný s předchozí vyhláškou specifický plán

OBECNÝ PLÁN SNÍŽENÍ EMISÍ VOC Zásady: Jedná se o soubor technických a organizačních opatření (např. používání určitých vstupních surovin, či aplikační technologie). Za časové období jednoho roku může zdroj vyprodukovat maximálně takové množství emisí VOC („cílové emise“), jako kdyby plnil stanovené emisní limity. Každoročně se bilančně ověřuje, zda skutečné roční emise nepřekračují cílové emise.

OBECNÝ PLÁN SNÍŽENÍ EMISÍ VOC Stanovení cílových emisí: Vyhláška stanovuje způsob výpočtu množství cílových emisí pro vybrané činnosti (polygrafie, aplikace NH, nanášení adhesivních materiálů, …) U ostatních činností se při výpočtu cílových emisí vychází ze stanoveného emisního limitu celkových emisí nebo z měrné výrobní emise

SPECIFICKÝ PLÁN SNÍŽENÍ EMISÍ stanovuje požadavek na používání konkrétních vstupních surovin (jedná se o transpozici povinností dle směrnice 1999/13/ES) pro činnosti odmašťování a čištění stanovuje požadavek na používání výhradně prostředků s průměrným obsahem organických rozpouštědel 30% pro vybrané činnosti spadající pod přestříkávání vozidel stanovuje požadavek na používání výhradně výrobků s limitním obsahem VOC vymezených vyhláškou v příloze č. 5

SPECIFICKÝ PLÁN SNÍŽENÍ EMISÍ stanovuje požadavek na používání BAT (jedná se o transpozici výjimek dle směrnice 1999/13/ES) činnosti aplikace nátěrových hmot, jejichž emise VOC nelze shromaždovat a kontrolovaným způsobem odvádět prostřednictvím výduchu, komínu či výpusti ze zařízení pro snižování emisí (např. nátěry letadel) činnosti, při kterých ani přes používání BAT není možné plnit emisní limit fugitivních emisí

Kdy je účelné aplikovat plán namísto EL? Plní-li zdroj emisní limity bez nutnosti použití dodatečného zařízení pro omezování emisí VOC a tudíž je možné zjišťovat množství emisí VOC pouze bilančním výpočtem. Není-li jiná alternativa (specifické plány – vazba na BAT). Jsou-li ve zdroji používány pouze specifické vstupní materiály (specifický plán).

§ 6 Podmínky provozování zdrojů PROVOZNÍ ŘÁD ze zákona se týká všech velkých a zvláště velkých zdrojů vyhláška tuto povinnost nově stanovuje s účinností od 3.12. 2012 také pro všechny provozovatele středních zdrojů ROČNÍ HMOTNOSTNÍ BILANCE VOC zpracovávají ji každoročně všechny střední a velké zdroje dle přílohy č. 1 (kromě práškových lakoven) MALÉ ZDROJE vedou evidenci spotřeby organických rozpouštědel/VOC

Roční hmotnostní bilance VOC – příloha č. 3 Zjištění roční spotřeby organických rozpouštědel/VOC. Zjištění množství fugitivních emisí, celkových emisí a měrné výrobní emise. Zjištění dalších parametrů souvisejících s provozem zdroje; může sloužit jako podklad pro optimalizaci provozu a pro realizaci opatření ke snížení emisí VOC. Podklad pro vypracování plánu snížení emisí VOC. Podklad ke kontrole dodržování požadavků stanovených vyhláškou – kategorizace, emisní limity, plán.

Bilance se může provádět pro jakékoli časové období dlouhé 12 měsíců a zahrnuje pouze ta organická rozpouštědla/VOC, která byla použita jako vstup v daném zdroji, nebo byla z daného zdroje emitována, či v něm recyklována. Ke správnému zpracování bilance je nutná znalost celé řady parametrů. Některé parametry se zjišťují na základě autorizovaného měření emisí, pro zjištění jiných parametrů je potřeba, aby provozovatel vedl provozní evidenci účelně přizpůsobenou shromažďování veškerých dat nezbytných pro co nejpřesnější vyčíslení daných parametrů.

Roční hmotnostní bilance organických rozpouštědel – příloha č. 3

Stanovení spotřeby C = I1 – O8 I1 jsou zakoupená organická rozpouštědla (OR) použitá v daném časovém období jako vstup do procesu O8 jsou OR, která byla regenerována k opětovnému využití v rámci provozu daného zdroje, a která nebyla v časovém rámci, pro který je zpracovávána bilance, opětovně využita jako vstup I2 (byla uskladněna pro opětovné použití v dalším bilančním období, přičemž v dalším bilančním období se bude jednat o vstup I1!!!)

dochází-li k regeneraci znečištěných OR mimo zdroj, kterého se bilance týká, pak jsou takto získaná (externě) regenerovaná OR při jejich opětovném využití jako vstup při provozu daného zdroje započítávána jako vstup I1 (zakoupená OR)a ne jako I2 (recyklovaná OR), resp. O8 (interně regenerovaná OR, uskladněná pro recyklaci v následujícím bilančním období) OR předaná externí společnosti k regeneraci se v bilanci započítávají jako výstup O6

§ 7 - Způsob nakládání s výrobky s obsahem VOC Vybrané nátěrové hmoty – barvy a laky a produkty pro opravy nátěru vozidel - mají v části II přílohy č. 5 k vyhlášce stanoveny limitní hodnoty obsahu VOC Tyto výrobky mohou být dováženy a předávány (distribuce a prodej) pouze v případě, splňují – li limitní hodnoty obsahu VOC Výjimkou je prodej výrobků k výlučnému použití při činnostech uvedených v příloze č. 1 k vyhlášce, které se provádějí ve zdrojích, kterým bylo uděleno povolení k provozu a které mají vyhláškou stanoveny emisní limity

Značení výrobků s obsahem VOC Jaké údaje jsou vyžadovány? a) celkový obsah VOC v kg/kg produktu b) obsah netěkavých látek (sušiny) v produktu v hmotnostních nebo objemových % c) hustota produktu v g/cm3, pokud je předchozí údaj uveden v objemových % požadované údaje musí být buďto na štítku, anebo v technické dokumentaci (bezpečnostním listu)

DALŠÍ SPECIFICKÉ ZMĚNY NEBO NEJASNOSTI

ZMĚNA V ČINNOSTI LAMINOVÁNÍ stávající vyhláška – vymezení činnosti Laminování dřeva, kovu, textilu, vláken a plastů nová vyhláška – rozděluje stávající činnost laminování na dvě separátní činnosti Laminování dřeva a plastů Výroba kompozitů za použití kapalných nenasycených polyesterových pryskyřic s obsahem styrenu

VÝROBA KOMPOZITŮ za použití kapalných nenasycených polyesterových pryskyřic s obsahem styrenu kategorizace dle projektované spotřeby VOC započítává se veškerý vstupní styren emisní limity měrná výrobní emise (celkové emise VOC vztažené na množství vstupních surovin s obsahem VOC) EL TOC 85 mg/m3 EL TZL 3 mg/m3 (od r. 2013) pro střední zdroje s projektovanou spotřebou VOC v rozmezí 0,6 – 5 t/rok se EL uplatňují až od roku 2013

Poplatky u malých zdrojů dle vyhlášky § 12 odst. 1 písm c) zákona: provozovatel malého ZZO má povinnost oznámit zdroj vypouštějící těkavé organické látky způsobem stanoveným v prováděcím právním předpisu Vyhláška však způsob oznámení nijak neupravuje, pouze malým zdrojům ukládá povinnost vést evidenci o spotřebě OR/VOC. § 19 odst. 16 zákona Provozovatel malého zdroje má povinnost do konce března zasílat podklady pro stanovení výše poplatku.

bod 1. přílohy č. 1 – Polygrafické činnosti oproti původní úpravě nejsou zahrnuty tzv. „ostatní činnosti“ – tyto činnosti se posuzují jako nevyjmenované zdroje dle nařízení vlády č. 615/2006 Sb. bod 1.1. Ofset zahrnuje jak tepelný ofset (Heatset), tak studený (plochý) ofset

Děkuji Vám za pozornost Mgr. Lucie Krejčí odbor ochrany ovzduší MŽP e-mail: lucie.krejci@mzp.cz tel.: 267 122 877