Vlastnosti a použití jazyka Java

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Typová konverze, oblast platnosti, paměťové třídy 9 Verze
Advertisements

Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Pro začátek něco lehčího
Zpracování informací a znalostí Další přístupy k vyhledávání textových dokumentů Doc. RNDr. Jan Rauch, CSc. Katedra informačního a znalostního inženýrství.
Vlastní skript může být umístěn: v hlavičce stránky v těle stránky
Dynamické dokumenty na straně klienta Informatika pro ekonomy II.
Programování funkcí v Excelu
HYPERTEXT PREPROCESSOR. JAZYK PHP. Jazyk PHP (Hypertext PreProcessor) je intepretovaný jazyk určený pro web. Je celkem jednoduchý, snadno přenositelný.
Přednáška č. 5 Proces návrhu databáze
Algoritmizace a programování Podprogramy v Delphi - 10
C# pro začátečníky Mgr. Jaromír Osčádal
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Databázové systémy II Přednáška č. 6 RNDr. David Žák, Ph.D. Fakulta elektrotechniky a informatiky
Programování v C++ Cvičení.
Algoritmizace a programování
Druhé cvičení Vytváření identifikátorů Datové typy
Algoritmizace Cíl předmětu - naučit se sestavovat algorimy řešení základních problémů a zapisovat je v jazyku Java. Jádrem předmětu jsou data, typy, výrazy.
J a v a Začínáme programovat Lucie Žoltá. Odkazy - oficiální stránky (překladače, help, metody, vývojové prostředí NetBeans,...)
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
PHP PHP – základy syntaxe (část 1) - 03 Mgr. Josef Nožička IKT PHP
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Informatika I 3. přednáška
Jazyk vývojových diagramů
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Vyučovací hodina 1 vyučovací hodina: Opakování z minulé hodiny 5 min Nová látka 20 min Procvičení nové látky 15 min Shrnutí 5 min 2 vyučovací hodiny: Opakování.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Náhoda, generátory náhodných čísel
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Deklarace Radim Štefan. 2 Použité zkratky BP – Borland Pascal De – Delphi.
A1PRG - Programování – Seminář Ing. Michal Operátory (2. část) 4 Verze
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
PHP – Základy programování
Objektové programování
Jazyk vývojových diagramů
Ant Připravil: Ing. Jan Kolomazník. strana 2 Proč vznikl Potřeba sestavovat komplexní Nezávisle na platformě Popis založený na xml Spouštění různých úloh.
Informatika pro ekonomy II přednáška 10
Počítače a programování 1
Přednost početních operací
CSS styly Kaskádové styly (CSS – Cascading Style Sheets) jsou prostředkem, který zajišťuje jednotný vzhled publikovaných stránek. Technologii CSS podporují.
KIV/PPA1 cvičení 8 Cvičící: Pavel Bžoch. Osnova cvičení Objekty v Javě Třída Konstruktor Metody Metody a proměnné třídy x instance Program sestávající.
Datové typy a struktury
Algoritmizace a programování Objektově orientované programování - 16 Mgr. Josef Nožička IKT Algoritmizace a programování
KONTROLNÍ PRÁCE.
IB111 Programování a algoritmizace
Návrh a tvorba WWW Přednáška 5 Úvod do jazyka PHP.
Dědičnost - inheritance dědičnost je jednou z forem znovupoužitelnosti dědičnost je jednou z forem znovupoužitelnosti B A Třída A je předkem třídy B Třída.
Algoritmizace a programování Úvod do Delphi - 04 Mgr. Josef Nožička IKT Algoritmizace a programování
Databázové modelování
Metodika objektového přístupu při tvorbě překladačů. Marek Běhálek Informatika a aplikovaná matematika FEI VŠB-TU Ostrava.
Šesté cvičení Výjimky Balíky.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Programovací jazyk Java
Počítače a programování 1 7.přednáška. Základy Pole ve třídách a metodách Pole Arrays.
Programování POCSI. Programovani/POCSI2 Základní pojmy Akce - děj nad objekty, mající začátek a konec, a mající přesně definovaný účinek. Příkaz - popis.
Jazyk C A0B36PRI - PROGRAMOVÁNÍ Část II.
PHP Programy pro tvorbu WWW stránek - 01
Vícerozměrná pole (1) Jazyk C povoluje, aby pole mělo více rozměrů (dimenzí) než jeden Z vícerozměrných polí bývá nejčastěji použí-váno pole dvourozměrné.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Datové typy a operátory Základní programové.
Moduly.
Vícerozměrná pole (1) Jazyk C povoluje, aby pole mělo více rozměrů (dimenzí) než jeden Z vícerozměrných polí bývá nejčastěji použí-váno pole dvourozměrné.
Programovací jazyk C Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Informatika pro ekonomy přednáška 8
Příkazy cyklu (1) Umožňují vícekrát (nebo ani jednou) pro-vést určitý příkaz Jazyk C rozlišuje příkaz cyklu: s podmínkou na začátku: obecný tvar: while.
Oblast platnosti identifikátoru (1)
C# přehled vlastností.
Transkript prezentace:

Vlastnosti a použití jazyka Java Programovací jazyk Java Vlastnosti a použití jazyka Java přednáška č. 1

Podmínky ukončení předmětu Co bude hodnoceno: testy, aktivita a samostatná práce ve cvičeních (celkem až 30 bodů), semestrální projekt (až 30 bodů), zkouškový test rozdělený na teoretickou a praktickou část (až 40 bodů). Podmínky zkoušky: min. 50 % bodů z každé ze tří výše uvedených položek (tzn. 15-15- 20) Hodnocení zkoušky – podle dosažených bodů: 90–100 bodů – A 80–89 bodů – B 70–79 bodů – C 60–69 bodů – D 50–59 bodů – E 0–49 bodů – F

Semestrální projekt V podstatě jakýkoliv smysluplný program odpovídající svým rozsahem celosemestrální přípravě Podrobné požadavky, pokyny a termíny budou zveřejněny ve formě samostatného dokumentu.

Studijní zdroje Herout, P. Učebnice jazyka Java. 5. vyd. České Budějovice: Kopp, 2010. 381 s. ISBN 978-80-7232-398-2. Obsah knihy ZDE.

Studijní zdroje Herout, P.: Java – grafické uživatelské prostředí a čeština. 3. vyd. České Budějovice: Kopp, 2004. 320 s. ISBN 978-80-7232-328-9. Obsah knihy ZDE.

Studijní zdroje Pecinovský, R.: Myslíme objektově v jazyku Java. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, 2004. 576 s. ISBN 80-247-2653-3.

Další studijní zdroje Herout, P.: Java – bohatství knihoven. 3. vyd. České Budějovice: Kopp, 2008. 256 s. 978-80-7232-368-5. Obsah knihy ZDE. Pecinovský, R.: Návrhové vzory. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2007. 527 s. ISBN 978-80-251-1582-4. Beck, K.: Programování řízené testy. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. 204 s. ISBN 80-247-0901-5.

Další studijní zdroje http://www.oracle.com/technetwork/java/index.html http://v1.dione.zcu.cz/java/sbornik/toc.html http://dione.zcu.cz/java/ http://www.ibiblio.org/java/course/ http://www.dcs.bbk.ac.uk/~keith/oopintro/lecture%20notes/Lecture1.pdf http://www.dcs.bbk.ac.uk/~keith/oopintro/lecture%20notes/Lecture2.pdf http://www.dcs.bbk.ac.uk/~keith/oopintro/lecture%20notes/Lecture3.pdf http://www.linuxsoft.cz/article.php?id_article=244

Obsah 1. přednášky Vlastnosti a použití jazyka Java Implementace zásad objektově orientovaného programování v jazyce Java

Co je Java? Java je moderní, univerzální, objektově orientovaný programovací jazyk, vyvinutý firmou Sun Microsystems určený zejména pro vývoj internetových aplikací. Název jazyka odvozen od slangového označení kávy (viz logo). Tvůrce Javy – firma Sun – Javu charakterizuje jako jednoduchý, objektově orientovaný, distribuovaný, interpretovaný, robustní, bezpečný, nezávislý na architektuře, přenositelný, výkonný, víceprocesní a dynamický jazyk.

Java – jazyk jednoduchý Nízký počet jazykových konstrukcí Na základě jazyka C  pro mnoho programátorů snadno osvojitelný Nepoužívá prostředky a metody, které jsou náchylné k chybám, např. ukazatele, příkaz nepodmíněného skoku (goto) a další Automaticky uvolňuje nepotřebné objekty z paměti a slučuje volné části paměti

Java – jazyk objektově orientovaný Známé výhody OO programovacích jazyků, např. rozhraní, generické třídy, anotace, reflexe. Podpora výjimek. S výjimkou osmi primitivních datových typů jsou všechny ostatní datové typy objektové

Bohatství standardních knihoven java.awt (Abstract Windowing Toolkit) – nástroje pro tvorbu oken a GUI java.awt.image – podpora zpracování obrázků java.io – třídy pro IO operace objektů java.lang – „ústřední“ třídy Javy, např. třídy pro objekty datových typů, procesy, programová vlákna, … java.net – balík pro práci v počítačových sítích java.util – balík utilit jako je generátor pseudonáhodných čísel nebo různé kontejnery („chytrá pole “), např. typu LIFO nebo FIFO

Java – jazyk distribuovaný Podpora pro práci v síti (TCP, UDP, ...). Umožňuje vytvářet distribuované klientské aplikace a servery. Práce se vzdálenými soubory. Možnost zavádění vzdálených tříd přes sít’. Podpora multitaskingu.

Java – jazyk interpretovaný V Javě je možné psát tři druhy aplikací: samostatně spustitelné programy, applety pro spuštění ve webovském prohlížeči, kontejnerové aplikace běžící v režii jiné aplikace, typicky serveru (Tomcat, Glassfish, ...) nebo aplikačního kontejneru (EJB, Spring, ...) Ve všech případech se zdrojový text přeloží do přenositelného bajtkódu (bytekód, bytecode), který lze spustit na kterékoliv platformě (OS + HW), na které je nainstalováno prostředí Java Runtime Environment.

Java – jazyk robustní Je určen pro psaní vysoce spolehlivého softwaru. Vylučuje určité typy programátorských chyb: neumožňuje některé programátorské konstrukce, které bývají častou příčinou chyb (např. správa paměti, příkaz goto, používání ukazatelů), používá tzv. silnou typovou kontrolu – veškeré používané proměnné musí mít definovaný svůj datový typ, který pak již nelze změnit. Správa paměti je realizována pomocí automatického Garbage collectoru který automaticky vyhledává již nepoužívané části paměti a uvolňuje je pro další použití. Propracovaný systém ošetření výjimek

Java – jazyk bezpečný Kompilátor nerozhoduje o rozvržení paměti, odkazy do paměti se převedou na reálné adresy až při běhu programu Run-time systém kontroluje dodržování omezení Javy ze strany bytekódu Třídy načtené z bytekódu se ukládají mimo lokální třídy, takže je nemohou přepsat

Java – jazyk přenositelný a nezávislý na architektuře Vlastnost dána používáním přenositelného bajtkódu. Vytvořená aplikace běží na libovolném OS nebo libovolné HW architektuře. Ke spuštění programu je potřeba pouze to, aby byl na dané platformě instalován správný virtuální stroj.

Java – jazyk výkonný Jako interpretovaný jazyk by neměl dosahovat rychlosti kompilovaných jazyků, ale: díky Just-In-Time kompilátorům rychlost oproti minulosti rapidně vzrostla, rychlost lze podpořit hardwarově, dnes jsou důležitější jiné rysy jazyka, než rychlost. JIT kompilace probíhá při spuštění a je možné zvolit mezi delší kompilací s lepší optimalizací kódu (serverové aplikace) nebo kratší kompilací s horší optimalizací kódu (desktopové aplikace).

Java – jazyk víceprocesní a dynamický Poskytuje podporu pro tvorbu programových vláken Umožňuje synchronizaci procesů a vláken Lze zavádět třídy podle potřeby a to i po síti, i dynamicky do běžícího systému

K čemu se Java hodí a k čemu ne? Hodí se pro všechny druhy klientských aplikací, pro serverové aplikace včetně webových aplikací (servlety, JSP, …)  náplní předmětu Java aplikace Nehodí se pro systémové programování, protože zde bývá závislost na operačním systému nebo přímý přístup k hardwaru.

Kompilace a běh programu

Java aplikace a applety samostatné programy, obdoba standardních programů spouští se z příkazové řádky pomocí interpretu java Applety programy stahované přes WWW a spouštěné v prostředí webového prohlížeče

Java Runtime Environment – JRE (Java platforma) Prostředí pro běh programů v Javě, má 2 části: Java Virtual Machine – JVM Abstraktní počítač – virtuální stroj, tvořen runtime systémem (realizuje vazbu na hardware) a interpretem (vykonává bytový kód). Pro urychlení může být interpret volitelně nahrazen JIT (Just-In-Time) kompilátorem, který při běhu programu provádí nejprve překlad do strojového kódu příslušného procesoru. Java Core API Aplikační programové rozhraní. Základní knihovny pro psaní programů. Výhoda: tyto knihovny nemusí být s programem distribuovány, neboť jsou povinnou součástí Java Platformy.

Java Development Kit – JDK Obsahuje JRE plus překladač a další vývojové nástroje. Číslování verzí JRE a JDK je shodné a má tento význam: JDK 1.6.16 | | | | | +--- bug fix number (větší číslo  méně chyb) | +----- minor version (mění se, dojde-li ke změnám | či rozšířením v jazyce nebo knihovnách) +------- major version (zatím vždy 1) Java SE (Standard Edition) je platforma pro psaní klasických programů pro osobní počítače (desktopových aplikací)  náplní tohoto předmětu Java EE (Enterprise Edition) je platforma pro psaní rozsáhlejších (distribuovaných) aplikací. V podstatě se jedná o rozšíření platformy Java SE. Java ME (Micro Edition) je určena speciálně k psaní aplikací pro mobilní zařízení (telefony, PDA apod.). Java Card – pro aplikace provozované v rámci tzv. „chytrých“ karet (např. platební a kreditní karty atp.) JavaFX – nová platforma pro tvorbu RIA (Rich Internet Application), které kombinují širokou dostupnost webu s uživatelským komfortem desktopových aplikací

Přehled použití platforem ME, SE a EE jazyka Java

Java platformy

Tvorba aplikace Překlad se provádí kompilátorem javac, zadává se celý název souboru. Spuštění se provádí příkazem java, zadává se název souboru s bytekódem bez přípony. Příklad: Zdrojový text: Program.java Překlad: javac Program.java Výsledek: Program.class Spuštění: java Program

Způsob zápisu identifikátorů Třídy a rozhraní identifikátor začíná velkým písmenem, ostatní jsou malá. Pokud je utvořen z více slov, je počáteční písmeno každého slova velké. Např. String, StringBuffer. Metody a proměnné pouze malá písmena, pokud z více slov, pak začátek dalšího velkým písmenem, např. pocet, pocetPrvku, getSize() Balíky pouze malá písmena, ve složených názvech slova oddělena tečkou. Např. java.lang, java.awt.image Konstanty pouze velká písmena, pokud z více slov ® podtržítka. Např. PI, MAX_VALUE

Objekt Jednotlivé prvky modelované reality (jak data, tak související funkčnost) jsou v programu seskupeny do entit, nazývaných objekty. Objekty si pamatují svůj stav a navenek poskytují operace (přístupné jako metody pro volání). Co je to stav objektu? Stav objektu = hodnoty atributů. Objekty mezi sebou komunikují pomocí zpráv. Co je to zpráva? Zpráva = identifikátor objektu + identifikátor metody + případné parametry metody. Otázka: Může objekt poslat zprávu sám sobě?

Třída Abstrakce objektu, která v programu podchycuje na obecné úrovni podstatu všech objektů podobného typu. Objekt je instancí třídy. Co to znamená? Objekt je konkrétní realizací obecného vzoru definovaného v příslušné třídě. Všechny instance jedné třídy mají stejnou strukturu (atributy a metody). V čem se tedy liší? Instance téže třídy se mohou lišit ve svých stavech.

Třída v Javě class MojeTrida { tělo třídy } Zdrojový kód třídy zpravidla ukládáme do souboru se stejným názvem (včetně velikosti písmen) a příponou java. Např. MojeTrida.java. Tato shoda je nutná u veřejných tříd (hlavička třídy začíná slovem public), které jsou pak dostupné i mimo svůj balíček. V jednom souboru může být zapsáno i více tříd za sebou (každá je pak zkompilována do samostatného .class souboru). Třídy lze i vnořovat, pro vnitřní třídy však platí určitá omezení. Lze použít i anonymní třídy (beze jména), definované až v místě použití. Třída obsahuje především definice metod a deklarace proměnných.

Základní datové typy celočíselné reálné znakové logické pouze znaménkové byte (1 B), short (2 B), int (4 B), long (8 B) reálné float (4 B), double (8 B) znakové char (2 B) – Java implicitně používá kódování Unicode logické boolean prázdný typ void

Deklarace proměnných Formát: datovýTyp jménoProměnné; Příklad: int i; Po deklaraci by ještě před použitím proměnné mělo dojít k její inicializaci: při deklaraci: int i = 5; nebo později: i = 5; Překladač nepovolí použití neinicializované proměnné jinde než na levé straně přiřazovacího příkazu

Zápis čísel Zapsané celé číslo je automaticky chápáno jako číslo typu int, reálné číslo jako číslo typu double. Chceme-li, aby bylo zapsané celé číslo chápáno jako typ long, zapíšeme za něj „L“: int x = 5; je OK, ale int x = 5L; nelze. Chceme-li, aby bylo zapsané reálné číslo chápáno jako typ float, zapíšeme za něj „F“ (implicitně je double): float x = 5.5; je chyba, float x = 5.5F; je OK. Můžeme používat i čísla v šestnáctkové soustavě, před číslo umístíme „0x“ nebo „0X“ : int j = 0x1c; // číslo 28 v šestnáctkové soustavě. Můžeme používat i čísla v osmičkové soustavě, před číslo umístíme nulu: int j = 034; // číslo 28 v osmičkové soustavě.

Deklarace proměnných se statickou konstantou V podstatě se jedná o konstanty Jako deklarace proměnné, navíc se použije klíčové slovo final Příklad: final int MAX = 10; Konstantě poté již nelze přiřadit žádnou hodnotu (ani stejnou), s výjimkou: final int MAX; ... MAX = 10;

Výraz, přiřazení, příkaz Terminologie: L-hodnota = něco, co má adresu v paměti (Písmeno L znamená, že se nachází na levé straně přiřazovacího příkazu.). Je: proměnná x. Není: konstanta 526, výraz(x + 9) česky anglicky symbolicky prakticky výraz expression x * 5 + 8 přiřazení assigment L-hodnota = výraz y = x * 5 + 8 příkaz statement L-hodnota = výraz; y = x * 5 + 8;

Operátor přetypování (konverze) Jako operátor použijeme název typu v závorce (tzv. explicitní konverze) Příklad: double d = 5; int i; i = (int) d; V případě rozšiřující konverze možno použít implicitní konverze (d = i;) Rozšiřující konvence pro základní datové typy: byte ® short ® int ® long ® float ® double Přetypování má nejvyšší prioritu

Aritmetické operátory Unární +, – (prefix, tedy např. +5, -j) ++, –- (prefix nebo postfix, tedy např. x++, --i) Nelze však napsat např. 5++, protože zde musí být l-hodnota. Binární +, -, *, /, % (dělení modulo) Přiřazovací L-hodnota = l-hodnota operátor výraz lze zkrátit na L-hodnota operátor= výraz např: x = x / z lze zapsat jako x /= z

Další operátory Relační Logické Bitové <, >, <=, >=, ==, != Logické && – logické A || – logické NEBO ! – negace Bitové ^ – bitová negace (např. 9 ^ 3 = 10, 9 ^ 7 = 14) & – bitové A (např. 9 & 3 = 1, 13 & 11 = 9) |– bitové NEBO (např. 9 | 3 = 11, 9 | 7 = 15)

Priorita operátorů

Zápis třídy Třída je definována v souboru (Xy.java). Jeden soubor může obsahovat lib. počet neveřejných tříd. Jeden soubor může obsahovat max. jednu veřejnou třídu. Jméno souboru odpovídá jménu veřejné třídy. Zápis třídy: [public] class Jmeno {}

Zápis třídy – příklady // Soubor Point.java public class Point { ... } // Soubor Y.java class X {...} class Z {...} public class Y {...}

Organizace tříd do balíků Třídy a rozhraní organizujeme do balíků (packages) V balíku jsou vždy umístěny „související“ třídy. Jméno balíku + jméno třídy = plně kvalifikované jméno třídy a tedy jednoznačná identifikace třídy. Třídy ze stejného balíku jsou navzájem viditelné. Třídy z různých balíků je třeba: adresovat plně kvalifikovaným jménem. NEBO importovat.

Organizace tříd do balíků Balík složen z dílčích jmen, která jsou oddělena tečkami. Fyzická reprezentace balíku je adresářová struktura. Ve cvičeních tomto předmětu budeme pojmenovávat balíčky podle tohoto vzoru: cz.mendelu.pef.pjj.xnovak.cv1

Import třídy Pokud je třeba použít jinou třídu, než z aktuálního balíku nebo balíku java.lang, je možné provést import. Import provede zpřístupnění jmenného prostoru třídy. Klíč. slovo import nazev.baliku; import balik.Trida; import balik.*;

Struktura souboru zdrojového kódu Sekce balíku – nepovinný: package balik; Sekce importu – nepovinný: import balik.Trida; import balik.*; Sekce zápisu definice tříd. package cz.mendelu.pef.pjj.xnovak.cv2; import cz.mendelu.pef.pjj.xnovak.cv1.*; import java.io.File; class Xyz { ... }

Metody Program v Javě obsahuje jednu nebo více definic metod. Metody v OOP zastupují podprogramy typu procedura a funkce. Jaký je rozdíl mezi procedurou a funkcí? V těle jedné metody nesmíme definovat jinou metodu, můžeme ji pouze volat.

Definice metody Zahrnuje hlavičku (typ návratové hodnoty, jméno metody, příp. jména a typy formálních parametrů) a tělo metody. Minimální syntaxe: NávratovýTyp jménoMetody ([p1[, p2[, p3[, …]]]]) { // tělo metody } Tělo může také obsahovat příkaz return (v podobě return;), který okamžitě ukončí běh metody.

Použití metody Příklad: public class Metody1 { int max(int a, int b) { if (a > b) return (a); else return (b); } void vypis() { int a, b, c, d, i = 1, j = 2; a = max(i, j); b = max(i + 3, j); c = max(i, 5); d = max(10 * i, j - 15); } }

Metoda bez parametrů Musí být definována i volána včetně kulatých závorek (v tomto případě prázdných). Např. metoda int secti2CislaZeStdIn() { int a, b; a = Vstup.ctiInt(); b = Vstup.ctiInt(); return (a + b); } je volána j = secti2CislaZeStdIn();

Metoda bez návratového typu (obdoba procedury) má v hlavičce uveden typ void (= prázdný). Např. void tiskniCenuCZK(int koruny) { System.out.println("Cena: " + koruny + " Kc."); } Může být současně bez parametrů (např. pro tisk hlavičky), např. void tiskni () { System.out.println("- - - SEZNAM - - -"); } Voláme pouze tiskniCenuCZK(20); resp. tiskni();

Metoda s více parametry různých typů Parametry se zapisují jednotlivě včetně typů, oddělují se čárkami. Pořadí parametrů může být v hlavičce libovolné, při volání však musí být dodrženo. Správně definované metody double secti(int a, double b) { return a + b; } int secti(int a, int b) { return a + b; } Nesprávně definovaná metoda int secti(int a, b) { return a + b; }

Rekurzivní metody Žádná zvláštní omezení, metoda prostě ve svém těle volá sama sebe (přímá rekurze) nebo se více metod volá cyklicky navzájem (nepřímá rekurze). long fakt(long n) { if (n > 1) return n * fakt(n - 1); else return 1; } }

Parametry metod V případě odlišnosti typu skutečného a formálního parametru lze počítat pouze s implicitní rozšiřující konverzí, zužující konverzi je třeba zadat explicitně. Pokud předáváme jako parametry primitivní datové typy, předávají se výhradně hodnotou. public class Konverze { int konv1(double d) { return (int) d; } double konv2(int d) { return d; } void vypis() { int k = konv1(4); double j = konv2((int)4.5); System.out.println("k = " + k + ", j = " + j); } }

Přetížené metody jsou metody, které mají stejná jména, ale různé hlavičky. Formální parametry se musí lišit počtem, typem nebo pořadím, příp. kombinací předchozích. Metodu nelze přetížit pouhou změnou návratové hodnoty. Kdykoliv je přetížená metoda volána, kompilátor vybere tu z metod, která přesně odpovídá počtu, typům a pořadí skutečných parametrů. Pozor na volání přetížených metod s využitím implicitní rozšiřující konverze. Zde je někdy potřeba při volání explicitně přetypovat skutečné parametry, aby typy přesně odpovídaly typům formálních parametrů.

Přetížení metod – příklad class Pretizeni1 { int ctverec(int i) { return i * i; } double ctverec(double i) { return i * i; } // long ctverec(int i) {...} // chyba long ctverec(long i) { return i * i; } void vypis() { int j = ctverec(5); double d = ctverec(5.5); long l = ctverec(12345L); System.out.println("j = " + j + ", d = " + d + ", l = " + l); } }

Parametry přetížených metod – příklad Máme přetíženou metodu s uvedenými formálními parametry: void id(int a, double b) {System.out.println("id");} void id(int a, int b) {System.out.println("ii");} void id(double a, int b) {System.out.println("di");} Co bude vypsáno v případě volání metody id s následujícími skutečnými parametry? id(2,5); id(2,5.3); id(2,5.0); id(2L,5); id(2L,5.0); void id(int a, double b) {System.out.println("id");} void id(double a, int b) {System.out.println("di");} id(2,5); id(2,(double)5);

Umístění definic metod Pokud voláme metody z téže třídy, mohou být tyto metody implementovány i za místem volání. void vypocet() { int i = 8; int j = naDruhou(i); ... } int naDruhou (int x) { return (i * i); }