Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlivy na spotřebitele.
Advertisements

Péče o pracovníky.
Řeč, jazyk, mluva.
Úvod do problematiky ZDRAVÉHO ŽIVOTNÍHO STYLU
Předmět a prameny pracovního práva
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
Etika v podnikání Business Ethics
Sociální politika a Welfare State
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
sociální psychologie Škola:
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Strategický leadership
Obecně  Dělí se na objektivní a subjektivní  Objektivní – politické ekonomické demografické urbanizační ekologické Subjektivní –sociální skupina, znalost.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Rozdíly mezi osobnostmi
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
Marketingové prostředí
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_PSYPS14360ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Hodnoty a normy Svatava Navrátilová. Hodnoty – vědy technické, přírodní, ekonomické, humanitní, sociální v sociálních vědách: jedincem, skupinou, společností.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
IDEOLOGIE A STÁT I. IDEOLOGIEANTISEMITISMUSNACIONALISMUS.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
DOBRÝ DEN PŘEDNÁŠKA Č. 11. ÚMLUVA O PRÁVU ROZHODNÉM PRO SMLOUVY II. ČÁST.
Norma, právo, forma zákonů
SOCIÁLNÍ STRUKTURA, STRATIFIKACE A MOBILITA
Model transkulturní péče
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Hodnoty, normy Konformismus, deviace
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
Kupní chování a EU.
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Nástin dějin pedagogiky a úvod do pedagogiky
Podniková kultura Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Sociální stratifikace
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Definice, základní pojmy
KULTURA Barbořáková Šárka, Pěkníková Noemi. KULTURA (LAT. CULTURA, „CO JE TŘEBA PĚSTOVAT“)  V užším slova smyslu: soubor vybraných a tvůrčích lidských.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Stratifikační výzkum Úvodní informace ke kurzu v ZS 2015
Volnočasové aktivity dospělých
Ekonomika – základní pojmy.
Filozofie ošetřovatelství
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Pedagogika jako vědecká disciplína
Socializace Kejřová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Právní principy v soudobém právu; právní principy a právní normy
Hodnoty, normy Konformismus, deviace
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Sociální psychologie.
5. Kultura jako řešení problémů přežití
Edukační (výchovné a vzdělávací) cíle
Prvky edukačního procesu
Transkript prezentace:

Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví 10. 11. 2009

Vymezení pojmů Životní způsob, životní styl, kvalita života Přístupy: a) Normativní: hodnocení jednotlivých životních stylů b) Teoreticko-empirický: nehodnotí, nýbrž analyzuje, srovnává, popisuje, vysvětluje

Životní způsob Konkrétní, relativně stabilní forma lidského života, historicky vyvinutá (Kubátová, H.) Komplex činností, jimiž lidé uspokojují a utvářejí své potřeby (Staníčková, R.) Funkční systém, kterým si člověk vybírá z repertoáru dané kultury za určitých podmínek jisté prvky podle svých kritérií a potřeb (Šmídová, O.)

Životní způsob Vzor či norma, která je danou skupinou (společností) vyžadována Životní způsob obyvatelů měst, životní způsob studentů, životní způsob manažerů, seniorů, Čechů, Američanů atd.

Podmíněnost ŽZ objektivní životní podmínky, pracovní činnosti, sociální způsoby chování a jednání a zvyklosti, vědomí, způsoby myšlení, morálka, postoje, zájmy, hodnoty a normy uznávané a platné v dané společnosti (Staníčková, R.)

Podmíněnost ŽZ historický vývoj, úroveň dané kultury, filozofická orientace, společensky uznávané hodnoty, společenské tradice, změny výrobního procesu, vlastnické vztahy, postavení socio-profesní skupiny v dané společnosti, životní úroveň dané skupiny, vliv různých kultur a skupin (Hodaň, B.)

Životní způsob je součástí kulturního a historického dědictví a je rovněž jeho nositelem je diferencujícím faktorem, ale současně plní kohezní funkci, udržuje tradici, stabilitu a podílí se na sebereprodukci sociálních vrstev Habitus (P. Bourdieu)

Habitus Prostor sociálních dispozic vyjadřuje jednotný styl praktických činností a statků určitého aktéra / třídy aktérů diferencuje, současně je diferencující (Bourdieu, P. Teorie jednání)

Modely životních způsobů (Bauman, Z.) Tradiční společnost Moderní společnost – život jako pouť Postmoderní společnost – pomíjivost zevloun tulák turista hráč

Životní styl Přístupy: 1) Životní styl jako výsledek stratifikace. 2) Životní styl jako prostředek i nástroj sociálního vrstvení (Šmídová, O.)

Životní styl Strukturovaný souhrn životních zvyků, obyčejů, resp. akceptovaných norem, nalézajících svůj výraz interakci, v hmotném, věcném prostředí, v prostorovém chování a v celkové stylizaci (VSS II.) Spojnice mezi individuální a společenskou sférou (Šmídová, O.) Hodnotová orientace člověka, projevující se v jeho chování i ve způsobu využívání a ovlivňování materiálních i sociálních životních podmínek (Pávková, J.) Strukturovaný souhrn životních zvyků, obyčejů, resp. akceptovaných norem odrážející se v hmotném prostředí, prostorovém chování a celkové stylizaci (Kubátová, H.)

Podmíněnost ŽS individuální vývoj a jeho aktuální stav, úroveň kulturnosti daného individua, individuální filozofická orientace a hodnotová orientace, rodinné tradice, konkrétní podíl na výrobním procesu, individuální postavení v socio-profesní skupině, dosažená individuální životní úroveň, vliv okolního prostředí (Hodaň, B.)

Podmíněnost ŽS Objektivní podmínky: Subjektivní podmínky: Přírodní Demografické Sociální Subjektivní podmínky: Biosociální Sociální

Volný čas Čas, který „zbude“ vedle času pracovního, času mimopracovního, času vázaného na vykonávání fyziologických potřeb Subjektivní kategorie Souhrn činností, které člověk koná pro své vlastní blaho, potěšení (Hodaň B.)

„Problém“ VČ Jak kategorizovat obchodní schůzku v restauraci u večeře, na golfovém hřišti či v kosmetickém salónu? Je čas strávený učením se cizích jazyků časem volným či pracovním?

Pohyb a životní styl Zdravý způsob života: vyrovnaný a pravidelný denní režim, dostatek pohybové aktivity, pohodu v mezilidských vztazích, duševní pohodu aj. Zdraví podmíněno dědičně, ale lze je ovlivnit svým způsobem života (Marádová, E.) Význam schopnosti změnit svůj životní styl (směrem k lepšímu, aktivnějšímu) (Košta & Bertlík, 2006)

Pohyb a životní styl Působení na životní styl jedince pohybovými aktivitami Odraz zdravého životního stylu jedince ve skupině či společnosti jako celku a naopak