Souvislosti kompetencí a odměňování Jiří Večerník, Martina Mysíková a Petr Matějů Konference „Předpoklady úspěchu v práci a v životě “ 27. listopadu 2013.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hlediska hodnocení při výzkumech veřejného mínění  A) Podle oblastí (stav/očekávání)  Životní prostředí  Školství  Životní úroveň  Zdravotnictví 
Advertisements

Konference „Předpoklady úspěchu v práci a v životě “
Příjmy do rodinného rozpočtu
PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
Objektivní faktory.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Výpočet mzdy.
DAŇ Z PŘÍJMŮ ZE ZÁVISLÉ ČINNOSTI
Modelové příjmové situace rodin s malými dětmi při vstupu pečujícího rodiče na trh práce Robert Jahoda VUPSV, v.v.i.
PRACOVNĚ PRÁVNÍ VZTAHY
Projekt PŘÍPRAVA+ v Moravskoslezském kraji Závěrečná konference CLARION CONGRESS HOTEL 29. února 2012 Mgr. Martin Kovalský vedoucí monitoringu trhu práce.
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Stav a vývoj vzdělávacích systémů v Evropě: cíle, směřování, indikátory Simona Pikálková Ústav pro informace ve vzdělávání Lisabonské cíle vzdělávání v.
Malátova 17, Praha 5 tel.: · Uplatnění absolventů škol na pracovním trhu Jan Koucký Výsledky projektu.
Co a jak silně ovlivňuje šance na dosažení vyššího vzdělání? Petra Anýžová K ONFERENCE PIAAC: P ŘEDPOKLADY ÚSPĚCHU V PRÁCI A V ŽIVOTĚ 27. L ISTOPADU 2013.
Předpokládaný vývoj počtu osob v produktivním a důchodovém věku
Vybrané výsledky výzkumu postojů akademických pracovníků veřejných vysokých škol Miroslav Pidra The Academic Career: Adapting to Change. úterý 23. září.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Měření flexibility trhu práce v ČR pomocí strukturálních indikátorů Jan Pavel MF, oddělení koordinace hospodářských politik.
Pojetí lidského kapitálu a jeho formování
Řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích
Máme spolupracovníky, kteří plní naše vize a odpovídají potřebám společnosti ?
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Podpora částečných úvazků?
MODELOVÁNÍ Petr Matějů
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
Systémy odměňování a hodnocení. K čemu slouží odměňování?
Imigranti na trzích práce v EU
Širší ekonomické souvislosti rodinné politiky Daniel Münich.
Autor výukového materiálu: Adéla Fišerová Základní škola a Praktická škola, Kutná Hora Datum (období) vytvoření výukového materiálu:14. září 2012 Číslo.
Mezinárodní výzkum dospělých Programme for the International Assessment of Adult Competencies První zjištění z výzkumu OECD PIAAC MŠMT, Tento.
Citlivostní analýza k některým parametrům důchodového systému a migraci.
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
1 Jak se sociální původ patnáctiletých žáků odráží v jejich počítačové gramotnosti? Josef Basl Doktorský seminář VSP 1. března 2007.
Názor veřejnosti na téma DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ (vyhodnocení dotazníkového šetření) Královéhradecký kraj Ing. Jarmila Halouzková
PRÁVO SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Důchodové pojištění JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
SLUŽBY ZAMĚSTNANOSTI A PRÁCE S NEZAMĚSTNANÝMI Téma: Programy vzdělávání a pracovního výcviku FSS MU Brno, 2006.
Dr. Ondroušek Lubomír, 1.místopředseda SAČM a specialista na problematiku DS pro vedení strukturovaných rozhovorů a vytvoření reprezentativního vzorku.
Teorie lidského kapitálu význam vzdělání
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
FINANČNÍ GRAMOTNOST HRUBÁ A ČISTÁ MZDA ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Pilotní tréninky hotel Zlatý Orel K1- K14 Výsledky hodnocení tréninku kompetencí: Bilanční workshop hotel Troyer
Šárka Šustová, ČSÚ Kulatý stůl Praha, Příjmy a životní podmínky domácností s dětmi a bez dětí.
Czech Statistical Office Na padesátém 81, Praha, Český statistický úřad odd. regionálních analýz a informačních služeb Praha Jana Podhorská.
NEZAMĚSTNANOST ABSOLVENTŮ A POTŘEBY ZAMĚSTNAVATELŮ NA PRACOVNÍM TRHU Mgr. Martin Úlovec.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | ŽIVOTNÍ PODMÍNKY A MÍRA OHROŽENÍ PŘÍJMOVOU CHUDOBOU ZAMĚSTNANCŮ V ČR Oddělení sociálních.
Nerovné odměňování žen a mužů – příčiny a současná situace v ČR Mgr. Veronika Šprincová.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Gender Pay Gap a jeho determinanty s využitím dat EU-SILC 2005 PhDr. Martina Mysíková IES FSV UK ČSÚ.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Milan Šimek Ekonomická fakulta VŠB-TUO Dlouhodobá nezaměstnanost znevýhodněných skupin obyvatel v Moravskoslezském kraji.
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2008 Tisková konference.
Analýza a vyhodnocení zdravotního stavu obyvatel města TÁBOR MUDr. Stanislav Wasserbauer MUDr. Miloslav Kodl Hana Pokorná Zdravá Vysočina, o.s. ve spolupráci.
Vliv bezdětnosti na osamělost seniorů v Evropě V mikro a makro souvislostech Nela Patschová Masarykova univerzita
EDUCATION AT A GLANCE 2015 Country Notes a klíčová data pro ČR Převzato dne z internetové stránky ministerstva školství:
STEM Které souvislosti vstupu do EU veřejnost nejvíce zajímají? Nejnovější data STEM tisková zpráva ze dne
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Je nízká plodnost opravdu problémem?
Postavení osob na trhu práce dle nejvyššího dosaženého vzdělání
Teorie a politika pracovního trhu
Problémy trhu práce v České republice a Evropské Unii
ŽIVOTNÍ SPOKOJENOST U VYBRANÝCH POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍ
Důsledky oborově nerovnoměrné vzdělanostní expanze pro návratnost vzdělání na trhu práce Tomáš Doseděl, Tomáš Katrňák
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Transkript prezentace:

Souvislosti kompetencí a odměňování Jiří Večerník, Martina Mysíková a Petr Matějů Konference „Předpoklady úspěchu v práci a v životě “ 27. listopadu 2013

Dvě části příspěvku 1.Regresní analýza dat PIAAC (Martina Mysíková) 2.Strukturní model na základě dat PIAAC (Petr Matějů)

1. Zjišťování mezd a regresní analýza jejich faktorů (Martina Mysíková)

Zjišťování mezd a analyzovaný výzkumný soubor Hrubá mzda před odvodem daní, zdravotního a sociálního pojištění Započítávají se i odměny za práci přesčas, pravidelné prémie, spropitné či provize Nezapočítávají se roční prémie Možnost uvést hodinový, denní, týdenní, dvoutýdenní, měsíční nebo roční příjem Případně kategorie: méně než 12000; ; ; ; ; více než Analýza: zaměstnanci pracující na plný úvazek ve věku let (2025 respondentů) Všechny informace přepočteny na hrubé měsíční mzdy

Mzdy podle pohlaví, věku a vzdělání (v % průměru) Zdroj: PIAAC

Faktory mzdy: PIAAC vs. SIALS (1998) SIALS – 6,5 % vysvětlené variance 1.Dokumentová gramotnost – nejsilnější vliv 2.Čtenářská gramotnost 3.Kvantitativní gramotnost – nejslabší vliv Všechny kompetence daleko silnější vliv u žen PIAAC – silnější vliv: 11 % vysvětlené variance 1.Numerická gramotnost – nejsilnější vliv 2.Čtenářská gramotnost 3.Kompetence k řešení problémů v prostředí informačních technologií (pouze část respondentů) – nejslabší vliv

Mzdy podle úrovně kompetencí Poznámka: Označení kategorií kompetencí: 1 – nízká numerická a čtenářská, 2 – nízká numerická a vysoká čtenářská, 3 – vysoká numerická a nízká čtenářská, 4 – vysoká numerická a čtenářská. 4 – vysoká numerická a čtenářská – nejvyšší mzdy 1 – nízká numerická a čtenářská – nejnižší mzdy Muži: 3 – vysoká numerická a nízká čtenářská – vyšší mzdy než 2 Ženy: 2 – nízká numerická a vysoká čtenářská – vyšší mzdy než 3

Regresní analýza – Model bodový nárůst čtenářské kompetence → 11,6% nárůst mzdy 100 bodový nárůst numerické kompetence → 22,8% nárůst mzdy R 2 pouze 11,3 % Model 1 (Konstanta) 9,015*** Literární/100 0,116*** Numerická/100 0,228*** Žena Střední škola Vysoká škola Roky zkušenosti Roky zkušenosti 2 /100 Soukromý sektor Veřejný sektor Počet let v zaměstnání Počet let v zaměstnání*2 Vedoucí pozice Smlouva na dobu neurčitou Nižší kvalifikace Vyšší kvalifikace Praha Používání počítače R2 0,113

Regresní analýza – Model 2 Ženy – o 22 % nižší mzda R 2 vzrostlo na 18 % Čtenářská kompetence ↑ Numerická kompetence ↓ U žen větší vliv numerické kompetence (kterou mají průměrně nižší než čtenářskou) U mužů větší vliv čtenářské kompetence (kterou mají průměrně nižší než numerickou) Model 1Model 2 (Konstanta) 9,015***9,199*** Literární/100 0,116***0,141*** Numerická/100 0,228***0,172*** Žena -0,221*** Střední škola Vysoká škola Roky zkušenosti Roky zkušenosti 2 /100 Soukromý sektor Veřejný sektor Počet let v zaměstnání Počet let v zaměstnání*2 Vedoucí pozice Smlouva na dobu neurčitou Nižší kvalifikace Vyšší kvalifikace Praha Používání počítače R2 0,1130,184

Regresní analýza – Model 3 Individuální charakteristiky – R 2 30% Vliv numerické kompetence nevýznamný (numerická kompetence úzce spojena se vzděláním) Vliv čtenářské kompetence významný, ale nižší Model 1Model 2Model 3 (Konstanta) 9,015***9,199***9,406*** Literární/100 0,116***0,141***0,105** Numerická/100 0,228***0,172***0,024 Žena -0,221***-0,262*** Střední škola 0,210*** Vysoká škola 0,420*** Roky zkušenosti 0,017*** Roky zkušenosti 2 /100 -0,000*** Soukromý sektor Veřejný sektor Počet let v zaměstnání Počet let v zaměstnání*2 Vedoucí pozice Smlouva na dobu neurčitou Nižší kvalifikace Vyšší kvalifikace Praha Používání počítače R2 0,1130,1840,300

Regresní analýza – Model 4 Pracovní charakteristiky (včetně ISCO a NACE) R 2 51 % Obě kompetence nevýznamné Efekt vzdělání slabší Vyšší vzdělání než vyžadované v současném zaměstnání – negativní vliv Nižší vzdělání než vyžadované – pozitivní vliv Model 1Model 2Model 3Model 4 (Konstanta) 9,015***9,199***9,406***9,277*** Literární/100 0,116***0,141***0,105**0,038 Numerická/100 0,228***0,172***0,0240,015 Žena -0,221***-0,262***-0,198*** Střední škola 0,210***0,149*** Vysoká škola 0,420***0,336*** Roky zkušenosti 0,017***0,010*** Roky zkušenosti 2 /100 -0,000*** Soukromý sektor 0,158** Veřejný sektor 0,176** Počet let v zaměstnání 0,008*** Počet let v zaměstnání*2 -0,000 Vedoucí pozice 0,117*** Smlouva na dobu neurčitou 0,089*** Nižší kvalifikace 0,053** Vyšší kvalifikace -0,099*** Praha 0,181*** Používání počítače R2 0,1130,1840,3000,505

Regresní analýza – Model 5 Používání počítače – kladný vliv R 2 51 % Pokles vlivu ostatních faktorů (vzdělání, vedoucí pozice) Model 1Model 2Model 3Model 4Model 5 (Konstanta) 9,015***9,199***9,406***9,277***9,275*** Literární/100 0,116***0,141***0,105**0,0380,045 Numerická/100 0,228***0,172***0,0240,0150,008 Žena -0,221***-0,262***-0,198***-0,191*** Střední škola 0,210***0,149***0,126*** Vysoká škola 0,420***0,336***0,303*** Roky zkušenosti 0,017***0,010***0,01*** Roky zkušenosti 2 /100 -0,000*** Soukromý sektor 0,158**0,149* Veřejný sektor 0,176**0,168* Počet let v zaměstnání 0,008***0,008** Počet let v zaměstnání*2 -0,000 Vedoucí pozice 0,117***0,106*** Smlouva na dobu neurčitou 0,089***0,074*** Nižší kvalifikace 0,053**0,037 Vyšší kvalifikace -0,099***-0,088*** Praha 0,181***0,183*** Používání počítače 0,104*** R2 0,1130,1840,3000,5050,512

Shrnutí regresní analýzy Kompetence mají na výdělek značný vliv, avšak před zahrnutím dalších proměnných, především vzdělání. U žen mají větší vliv numerické kompetence (kterou mají průměrně nižší než čtenářskou). U mužů je větší vliv čtenářské kompetence (kterou mají průměrně nižší než numerickou) na mzdu. Nejvíce působí kumulace čtenářské a numerické kompetence. S ohledem na úzkou provázanost kompetencí a vzdělání je třeba aplikovat komplexnější přístup k celku vztahů, kterým je strukturní analýza.

2. Strukturní model formování a zhodnocování kompetencí (Petr Matějů)

Rozšířený model formování a zhodnocování kompetencí. Celá ekonomicky aktivní populace. Sociálně- ekonomický původ (FAMSES) Dosažené vzdělání (RED) Kompetence (COMP) Pohlaví (SEX) Zaměstnání (ISEI) Příjem (INC)

Rozšířený model formování a zhodnocování kompetencí. Model aplikovaný odděleně na muže a ženy. Sociálně- ekonomický původ (FAMSES) Dosažené vzdělání (RED) Kompetence (COMP) Zaměstnání (ISEI) Příjem (INC)

Strukturní model pro celou EA populaci Model měření pro SES výchozí rodiny – parametry fixovány pro všechny věkové skupiny Model měření pro kompetence – parametry fixovány pro všechny věkové skupiny Model vyhovuje

Strukturní model pro celou EA populaci (změny koeficientů v souvislosti s věkem)

Hlavní závěry ze strukturních modelů pro celou EA populaci Kromě základního „stratifikačního zřetězení“ (vzdělání  zaměstnání  příjem) se prosazuje – silný vliv vzdělání na úroveň kompetencí – silný přímý vliv vzdělání na příjem – ale přímé zhodnocení kompetencí v získání zaměstnání s vyšším sociálně-ekonomickým statusem nebo ve výši výdělků je velmi slabé (tento poměrně překvapivý závěr neplatí pro všechny věkové skupiny). Klíčové je ovšem potvrzení existence velkých rozdílů mezi muži a ženami – vrchol ve věku 30 až 39 let ! Tento závěr koresponduje s poměrně silným poklesem úrovně kompetencí u žen ve stejném období (30 – 39 let)

Hlavní závěry ze strukturního modelu pro celou EA populaci Nepřehlédnutelný je nulový přímý vliv vzdělání na výdělek v nejmladší kohortě. Až v kohortě let se tento vliv dostává k úrovni odpovídající zhruba 11 % příjmového nárůstu za každý další stupeň vzdělání (vyučení, maturita, vysoká škola). Přímý vliv SES zaměstnání na výdělky je naopak nejvyšší na počátku pracovní kariéry (obsazení profesní pozice ovlivní výdělek téměř bez prodlení a navíc silně, zatímco samotné vzdělání se jako faktor výdělku prosazuje až v pozdějším věku). Přímý vliv kompetencí na výdělek je s výjimkou jedné kohorty (40-49 let) zanedbatelný.

Strukturní model odděleně pro muže a ženy Muži Ženy

Strukturní model odděleně pro muže a ženy

Hlavní závěry ze strukturních modelů pro muže a ženy Vliv sociálně-ekonomického statusu výchozí rodiny na kompetence je u žen zřetelně silnější než u mužů. U mužů se vliv sociálního původu na kompetence prosazuje silněji prostřednictvím dosaženého vzdělání. Ačkoliv souhrnný vliv sociálního původu na celkovou úroveň kompetencí je u mužů a žen stejný, utváří se odlišně: zatímco ženy poněkud silněji „kapitalizují“ rodinné prostředí, muži více zhodnocují následné vzdělávání. Přímý vliv kompetencí na sociálně-ekonomický status zaměstnání (COMP  ISEI) u žen je mnohem slabší než u mužů, přičemž u žen je naopak silnější vliv formálního vzdělání na zaměstnání (RED  ISEI).

Hlavní závěry ze strukturních modelů pro muže a ženy Determinace výdělků všemi proměnnými zahrnutými do modelu je u žen vyšší než u mužů. Přímý vliv kompetencí na výdělek je ovšem v případě obou pohlaví zanedbatelný.

Shrnutí Analýza dat PIAAC v širším kontextu vztahů sice potvrzuje silné příjmové znevýhodnění žen … … současně ale ukazuje na narůstající znevýhodnění mužů v přístupu k vyššímu vzdělání. Při stejných charakteristikách jsou výdělky žen nižší než výdělky mužů, přičemž platové znevýhodnění žen se pohybuje v rozmezí %. V historickém čase jsou muži stále více znevýhodňováni v přístupu k vyššímu vzdělání … …. pakliže ho však dosáhnou, odnášejí si z něho ve srovnání se ženami poněkud lepší „výbavu“ měřitelných kompetencí.

Shrnutí Jak formování kompetencí, tak jejich kapitalizace v náročnějším zaměstnání a vyšším výdělku neprobíhá u mužů a žen podle stejných vzorců. Ženy ve srovnání s muži lépe zhodnocují kulturní kapitál výchozí rodiny a silněji u nich působí „askriptivní“ (poziční) mechanismy. To se u žen projevuje ve slabším vlivu vzdělání na kompetence i na výdělek, ale a také ve slabším vlivu kompetencí na sociálně- ekonomický status zaměstnání, který je kompenzován silnějším vlivem statusu zaměstnání na výdělek. Výsledky naznačují, že u mužů jsou při celkově slabší determinaci výdělků silněji vyvinuté „zásluhové“ mechanismy: vzdělání silněji působí na kompetence (zejména numerické gramotnosti), na SES zaměstnání i na výdělek, zatímco vliv SES zaměstnání na výdělek je u mužů slabší než u žen.

D ěkujeme za pozornost