Chování domácností
Úvod n Jak a čím jsou domácnosti ovlivněny.
n Složením domácnosti, fází životního cyklu rodiny, změnami ve způsobu života rodiny a dalšími faktory ovlivňujícími chování domácnosti jako specifického zákazníka. n Domácnost není spojována pouze s rodinou, patří sem: svobodní, rozvedení, rozvedení s dítětem, osoby žijící jako druh a družka atd., důchodci.
n Lze říci, že prodej některých druhů spotřebního zboží je téměř přímo úměrný s počtem domácností - ledničky a mrazničky, nábytek, televizory, sporáky a jiné druhy předmětů dlouhodobé spotřeby. n Ve spotřebě domácnosti existují podstatné rozdíly, a to podle: - typu domácnosti (rodina, neúplná rodina, svobodní), místa bydliště, fáze životního cyklu rodiny atd.
1. Svobodní n Rozdělení: a) mladí, kteří ukončili školu - věk do 30 let n b) rozvedení, bezdětní - starší 30 let n Pro obě skupiny je typický individualismus.
Skupina a) věk do 30 let n preferuje nákup módního oblečení, cestování. n nakupují pouze základní vybavení domácnosti, často nakupují elektroniku a investují do aktivního trávení volného času. n Reklamu je nejlépe dávat do rozhlasu a časopisů.
Skupina b) - starší 30 let n Jsou finančně dobře zajištěni, kupují byty, nábytek, kvalitní předměty dlouhodobé spotřeby, navštěvují kvalitní kavárny a restaurace. n Nejvhodnější reklama - osobní prodej
2. Rodina n Rozdělení: a) bezdětní b) s malými dětmi c) s velkými dětmi
a) Bezdětní n Záleží na tom, zda se jedná o novomanžele, kteří rodinu zakládají - nejsou na tom finančně nejlépe, snaží se získat byt, vybavení, předměty dlouhodobé spotřeby. n Při reklamě je dobré se obracet na oba partnery, protože se rozhodují společně. Vhodné jsou všechny sdělovací prostředky.
n Bezdětná rodina ve středním věku n Jsou finančně zajištěni, kupují luxusnější byty, nábytek, domy, auta, upřednostňují zájezdy do zahraničí. n Důraz je kladen na kvalitu zboží a služeb
n Nedostatek finanč. prostředků, kupují na půjčky a úvěry, vybavují domácnost předměty dlouhodobé spotřeby. n Velké částky vynakládají na zboží určené pro děti, upřednostňují ekonomická rodinná balení. n Reklama prostřednictvím televize a ženských časopisů. b) S malými dětmi
n Pracují oba rodiče, přivydělávají si také děti - brigády n Nakupují nový nábytek, nákup nových automobilů, spotřebičů. n Rozhodování o koupi je ovlivněno všemi členy domácnosti. n Reklama prostřednictvím masmédií nebo pomocí přímého marketingu. c) S velkými dětmi
n Pokud si přivydělávají k důchodu, je jejich finanční situace dobrá. Často podporují rodiny svých dětí, kupují dárky. n Sklon k vyšším úsporám, cestování. n Vhodný reklamní prostředek - televize a noviny. 3. Starší kupující
n U starých lidí, odkázaných pouze na důchod se jedná o pokles finančních prostředků a tím i životní úrovně. n Nákup předmětů denní spotřeby, léků n Při rozhodnutí o nákup je důležitá cena. Preferují malé balení. n Málo ovlivnitelní reklamou.